Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Actualitate

De ce ar putea fi reziliat contractul pe autostrada Sebeș-Turda, lotul 2

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

În vreme ce în România, grecii de la Aktor continuă să se poarte ca și cum sunt siguri că nu li se poate întâmpla nimic, în țara natală sunt confruntați cu un scandal uriaș, care poate merge până la pierderea a două contracte uriașe, la autostrăzi și metrou. Aktor a ascuns date despre o sancțiune primită de la arbitrul grec al concurenței, iar adversarii săi doresc acum să o scoată din licitații folosind o decizie a Curții Europene de Justiție.

Economica.net a întrebat Ministerul Transporturilor, Compania de Autostrăzi și CFR SA, instituții ce administrează mari lucrări publice în care Aktor este implicat, dacă cunoaște situația grupului grec în patria-mamă și dacă practicile acestuia pot influența în vreun fel și contractele încheiate în România. Vom reveni cu reacția acestora de îndată ce o vom primi.

Aktor a fost găsită vinovată și amendată în urma unei anchete a Consiliului Concurenței din Grecia, încheiată în august 2017, pentru încheierea unor înțelegeri anti-concurențiale cu alte mari companii de construcții locale. Conform anchetei, părțile și-au coordonat comportamentul de afaceri privind ofertele pentru licitații publice organizate în perioada 2005-2012, în special prin faptul că au convenit între ele care vor depune oferta câștigătoare și acceptând să execute împreună lucrările înainte de a-și depune ofertele respective.

Schema a fost pusă în aplicare prin întâlniri regulate ale reprezentanților acestor companii și prin încheierea unor contracte compensatorii. Un an mai târziu, consorțiul Aktor-TERNA a depus ofertă pentru lotul de autostradă Aktion-Amvrakia, contract de 150 de milioane de euro, ascunzând însă date despre această investigație în procesul depunerii documentelor necesare.

Bineînțeles, o firmă concurentă a contestat în instanță prezența constructorului grec, iar potrivit informațiilor newmoney.gr, Curtea Supremă de Casație a acceptat cererea societății italiene GD Infrastrutture, considerând că consorțiul condus de Aktor a răspuns incorect la întrebarea dacă a fost implicat în distorsionarea concurenței. Fără a intra pe fondul cauzei, instanța a blocat licitația constatând că companiile au ascuns informații în timpul procedurii.

Aktor și TERNA au fost întrebate dacă au participat la acorduri cu alți operatori economici care au încălcat condițiile unei concurențe loiale, dar au refuzat să răspundă, deși există o opțiune DA sau NU, cu întrebări clarificatoare în funcție de răspuns. Această situație a fost principalul argument al societății reclamante, care a susținut în cererea sa că, chiar dacă nu exista intenția de a ascunde informații, declarația era falsă, afectând în mod semnificativ hotărârea autorității contractante.

Aktor nu a putut să dea vreun răspuns pentru că, în cazul în care ar fi răspuns afirmativ, pe baza ultimei hotărâri a Curții Europene de Justiție (Vossloh Laeis GmbH și Stadtwerke München GmbH), ar fi trebuit să descrie faptele, dar și să demonstreze măsurile de conformitate și de auto-reglare pe care le-a luat ( modificarea consiliului de administrație, auditul intern, etc.) pentru ca autoritatea contractantă să poată verifica dacă există sau nu un motiv de excludere din procedura de licitație. Decizia CJUE pune obstacole serioase mergând până la excluderea pe o perioadă de până la trei ani privind participarea la licitații publice pentru companiile implicate în practici de încălcare a regulilor concurenței loiale.

Este un adevărat coșmar pentru Ministerul grec al Infrastructurii ceea ce se va întâmpla cu autostrada Aktio-Amvrakia, care a început din nou vara trecută după o pauză de mai mulți ani, generată de colapsul economic al antreprenorilor săi după marea criză economică din Grecia. Există puține șanse de relansare a proiectului atât din cauza problemelor grave de siguranță rutieră cu care se confruntă lucrările, cât și a riscului de a pierde finanțarea europeană.

Surse citate de newmoney.gr consideră că decizia din cazul autostrăzii poate avea un efectbde domino, cu implicații serioase și în licitația pentru atribuirea liniei de metrou 4 din Atena, proiect de 1,5 miliarde de euro. Cele două consorții participante la licitație (Aktor-Ansaldo-Hitachi-Rail Italia și J & P Avax-Ghella-Alstom) se pare că au răspuns negativ la aceeași întrebare, referitoare la realizarea de înțelegeri comerciale cu alte companii pentru a distorsiona concurența. Se estimează că, în urma unui apel similar din partea companiei Mytilineos, proiectul metroului se confruntă cu iminența anulării licitației și reluarea acesteia de la zero.

Sursa: economica.net


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

8 mai 2024: COD GALBEN de vreme rea în Alba și alte județe din țară. Averse torențiale, descărcări electrice, grindină și vânt, până la ora 23.00

Ziarul Unirea

Publicat

în

8 mai 2024: COD GALBEN de vreme rea în Alba și alte județe din țară. Averse torențiale, descărcări electrice, grindină și vânt, până la ora 23.00 Meteorologii ANM au emis miercuri 8 mai 2024, o atenționare meteo cod galben de vreme rea, valabilă până la ora 23.00, în Alba și alte județe din țară. Citește […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea