S&D Europarlamentare 2024

Un asteroid cât un zgârie-nori a fost descoperit în apropierea Pământului. Este considerat „potential periculos”

Suciu Andra-Ioana

Astronomii descoperă un asteroid masiv, ascuns de Calea Lactee și potențial periculos pentru Pământ.

Gabriel Pleșa vă urează Paște Fericit!

Astronomii au făcut o descoperire remarcabilă atunci când au identificat un asteroid de dimensiunea unui zgârie-nori, denumit oficial 2022 SF289, aflat în apropiere de Pământ. Această roca spațială are un diametru de 180 de metri și este considerată un asteroid potențial periculos (PHA), adică una dintre cele aproximativ 2.300 de obiecte care ar putea reprezenta un risc de coliziune cu Terra și ar putea provoca distrugeri în masă în cazul unui impact direct.

Asteroidul a trecut relativ aproape de Pământ în septembrie 2022, dar a fost „ascuns” de lumina emisă de stelele din Calea Lactee, ceea ce a făcut dificilă detectarea sa în datele telescopice de atunci. Cu toate acestea, recent, astronomii au reușit să identifice prezența acestuia în momentul în care au testat un nou algoritm conceput pentru a detecta asteroizi mari și potențial letali.

Descoperirea acestui asteroid ascuns reprezintă o mare victorie pentru noul algoritm numit HelioLinc3D, care a fost folosit pentru a analiza datele culese de Observatorul Vera C. Rubin, un telescop de ultimă generație din munții din Chile. Observatorul Rubin urmează să își înceapă operațiunile de detectare a asteroizilor în 2025, iar astronomii sunt încrezători că algoritmul va fi capabil să descopere mai multe astfel de obiecte în fiecare noapte.

Această descoperire sugerează că 2022 SF289 ar putea fi doar unul dintre numeroșii asteroizi „ascunși” care orbitează în jurul Pământului și evită detectarea. Astronomii sunt cu atât mai interesați să monitorizeze aceste obiecte potențial periculoase pentru a evalua riscurile de coliziune cu planeta noastră și pentru a putea lua măsuri preventive în viitor.

Știri recente din categoria Actualitate