Ziarul Unirea

Anul viitor, taxa auto va bulversa şoferii şi va aduce noi procese împotriva statului român

    Noua taxă de poluare care se va aplica de anul viitor a fost adoptată de Parlament la jumătatea acestei luni. Concluzia e simplă: pentru orice autoturism la care nu a fost plătită taxa de poluare (în special cele înmatriculate până în anul 2007), ea va trebui achitată de către cumpărător (la prima vânzare legală, cu acte, a respectivei maşini după intrarea în vigoare a noii taxe). Deci, dacă nu vei vinde maşina la un preţ din care să scazi noua taxă calculată după tabelele din 2012, e posibil să rămâi cu ea mult timp. Un posibil cumpărător se gândeşte că mai bine merge, spre exemplu, în Germania şi îşi cumpără de acolo maşina, circulă cu ea şi apoi o duce la fier vechi ori o vinde pe un preţ de nimic. Sau nu o mai vinde deloc. Unii şoferi ne-au spus că în cazul unei Dacii Super Nova, de exemplu, nu ai altceva de făcut decât să te plimbi cu ea, iar când nu se mai poate să o transformi în….coteţ de găini sau să o duci la Rabla sau la fier vechi, că de vândut nici vorbă. I se aplică o taxă de poluare de aproape 1.000-2.000 de euro, deci nu face maşina cât taxa! O altă concluzie posibilă ar fi că şi cei care au făcut schimb de maşini şi cel puţin una dintre ele nu a avut taxa de poluare plătită, această taxă trebuie achitată de cel/cei care a(u) luat maşina cu taxa neplătită. A treia concluzie îi cuprinde pe cei care au câştigat în instanţă dreptul de a-şi înscrie autoturismele fără taxa de primă înmatriculare; e posibil ca ei să-şi vândă mai greu autoturismele, asta întrucât cumpărătorul e posibil să fie obligat să achite taxa de poluare. Să nu uităm că e foarte mare probabilitatea de a se înregistra un mare număr de procese în instanţă, împotriva statului român, acestea având diverse motive: de exemplu, cumpărătorul unui autoturism la care nu s-a plătit taxa de poluare vrea să îl revândă (fiind într-o situaţie financiară dificilă) şi nu mai găseşte uşor un cumpărător, acest posibil cumpărător fiind nevoit să achite noua taxă la primă vânzare. Un alt exemplu ar fi discriminarea – se poate invoca faptul că nu se aplică egal principiul „poluatorul plăteşte”; respectiv, dacă autoturismul nu este încă vândut, el nu poluează, deducând aceasta din faptul că nu se plăteşte taxa de poluare. Deci, acea maşină încă nevândută nu poluează? Sau faptul că dacă un cumpărător ştia că nu va mai putea revinde o maşină, nu ar mai fi cumpărat-o sau ar fi fost disponibil să plătească un preţ mult mai mic pe ea. Deci, chiar dacă nu e retroactivă, efectele acestei noi taxe de poluare pentru anul 2012 „se revarsă” retroactiv asupra intenţiei de a încheia respectivul contract de vânzare-cumpărare auto efectuat în trecut. Şi motivele pentru care şoferii îşi vor căuta dreptatea în instanţă pot continua…
    Şoferii sunt de părere că noua taxă de poluare ar fi mai corect să se numească taxa la prima revânzare în România. Totul a pornit de la intenţia statului român, în urma proceselor pierdute în instanţă, pe plan european, de a crea egalitate în faţa legii. Bineînţeles, există şi varianta de a fi egalitate în sensul ca nimeni să nu mai plătească taxa de poluare, dar s-a ales varianta prin care se face egalitate în drepturi prin obligaţia de a plăti cu toţii taxa de poluare (şi cei cu autoturismele înscrise înainte de 2007, când s-a „inventat” taxa de poluare în România).
lCum va fi afectată piaţa auto? E posibil să fie vândute mai mult autovehicule aduse din străinătate, aflate la prima înmatriculare în România sau autovehicule cu taxa auto deja plătită (2007-2011, deci 5 ani, minus cele înmatriculate prin intermediul instanţei). Cele înmatriculate în România timp de 30 de ani (din perioada 1977-2007) nu vor mai putea fi vândute decât foarte ieftin sau deloc.
lNoua taxă va duce la reducerea poluării? E foarte posibil să nu se întâmple aşa ceva, asta pentru că românii sunt inventivi şi nu vor mai vinde maşinile cu contract de vânzare-cumpărare auto, ci vor circula cu autovehiculul pe numele vânzătorului (cu procură în dublu exemplar, eventual, în ideea ca vânzătorul să poată să evite să plătească amenzile primite de un eventual cumpărător de rea-credinţă).
Noua taxă auto e calculată în funcţie de trei caracteristici ale automobilului: capacitatea cilindrică, vechimea sa şi nivelul de poluare. Diferenţa între euro 3 şi euro 5 este imensă. De exemplu, taxa pentru un SUV VW Tiguan fabricat în 2008 şi adus din străinătate va fi de 1.600 de lei, în timp ce pentru un VW Golf fabricat în 2004, fie că îl cumperi de afară sau din ţară, vei plăti o taxă de vreo 6.000 de lei. (A.D.T.)

ELIT

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

2 Comentarii

OK 28 decembrie 2011 at 10:23

Degeaba se chinuie cineva, sa puna „coada la ou”. Daca taxa” nou nascuta” va fi decalrata a nu fi in concordanta cu prevederi ale UE, vor fi nevoiti si de data asta, sa restituie platitorilor taxele incasate.Plus dobinzile aferente ! Cine va restitui insa statului, aceste dobinzi ? Trebuie sa existe responsabilitatea intiatorilor „prostiei” !!!

vasile 30 decembrie 2011 at 13:30

rusine rusine statului roman, da doamne sa se destrame odata tara asta,pentru ca tuturor n-ear merge mai bine

Comentariile sunt oprite