Rămâi conectat

Politică Administrație

Teodor Atanasiu: ”Până când Alba Iulia va fi desemnată capitală regională, trebuie să o considerăm noi înşine astfel!”

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Interviu cu Preşedintele PNL Alba, senatorul Teodor Atanasiu

– Domnule senator, toată lumea vorbeşte despre regionalizare şi despre stabilirea locaţiei capitalei de regiune, ca şi despre cine şi cum va conduce Regiunea. Dumneavoastră aţi îndemnat lumea la calm, dar v-aţi exprimat deschis poziţia că acest lucru, dacă nu se va face în 2013, nici n-o să se mai realizeze prea curând. Care este, de fapt, stadiul în care se află acest proces?
– În primul rând ar fi bine să începem cu începutul. Prin Programul de Guvernare 2013-2016, USL a prevăzut, în capitolul ”Dezvoltare şi Administraţie”, demararea procesului de regionalizare şi continuarea procesului de descentralizare administrativă şi financiară. Aceste procese sunt necesare pentru a întări legitimitatea autorităţilor publice locale, pentru ca acestea să-şi îndeplinească obiectivele şi pentru modernizarea societăţii româneşti. Cred că întreaga societate românească este convinsă că descentralizarea şi constituirea regiunilor vor conduce la diminuarea dezechilibrelor care există acum între regiuni şi între zonele din interiorul fiecărei regiuni. În plus, trebuie să încheiem cu vechiul centralism şi să transferăm competenţele şi politicile sectoriale de la Guvern către nivelul regional, ca să stimulăm iniţiativa, valorificarea resurselor specifice fiecărei regiuni şi utilizarea cât mai eficientă a fondurilor nerambursabile. Stadiul în care suntem acum este de colectare a informaţiilor, în vederea pregătirii procedurii de modificare a Constituţiei şi a pachetului legislativ care să asigure eficienţa acestei reorganizări administrative prin regionalizare. Şi de aceea susţin că, dacă nu vom perfecta acest proces acum, într-un an electoral cum este 2014 va fi mai greu, dacă nu chiar imposibil, în timp ce din 2015 încolo deja ne apropiem de termenul limită al programului propus, deoarece începând cu 2016 aceste regiuni ar trebui să fie complet funcţionale. Practic, tranziţia nu poate dura prea mult şi nici nu poate fi amânată!

– Toată lumea vorbeşte de principii în acest proces. Care sunt cele mai importante, pe care USL intenţionează să deruleze procesul regionalizării?
– Conform Memorandumului adoptat în şedinţa de Guvern în 19 februarie, în primul rând vorbim de principiul subsidiarităţii, ce presupune aducerea competenţelor cât mai aproape de cetăţean, respectiv transferul de atribuţii de la ministere către regiuni şi administraţia locală, dar şi despre principiul asigurării resurselor integrale exercitării competenţelor transferate, adică finanţarea întregului proces, dar şi a noilor responsabilităţi transferate. Aceste principii completează nu numai responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale, dar şi stabilitatea procesului, predictibilitatea şi transparenţa acestuia, ca şi asigurarea furnizării echitabile a serviciilor publice către cetăţeni, în condiţiile cheltuirii eficiente a fondurilor publice.

Elit - Gustul Desăvârșit

– Bine, dar ce se doreşte, de fapt, prin crearea acestor regiuni?
– În primul rând, ceea ce am prevăzut în Programul de Guvernare, respectiv dezvoltare economică şi gestionarea cât mai eficientă a fondurilor europene. Apoi, este evident că regiunile vor şti să se implice în modernizarea infrastructurii, fie că vorbim de drumuri regionale, aeroporturi de interes regional, sănătate, asistenţă socială, mediu şi toate celelalte probleme. Nu în ultimul rând, se va putea valorifica şi optimiza producţia agricolă şi se va promova mai eficient turismul, mult mai bine decât de la nivelul unor ministere. Este important şi faptul clarificat în acelaşi Memorandum de care vorbeam, respectiv că procesul de descentralizare nu va duce la desfiinţarea judeţelor, dar va transfera majoritatea serviciilor publice din judeţe către instituţii de interes local aflate în coordonarea autorităţilor locale.

-Şi cum se va face acest lucru?
– Prin trei procese legislative şi administrative, totodată. Prima dată, aşa cum am zis, vom revizui Constituţia. Apoi vom pregăti cadrul normativ necesar organizării şi funcţionării regiunilor. În fine, se va pregăti pachetul de legi pentru descentralizarea competenţelor către regiuni, judeţe, municipii, oraşe şi comune. Practic, Memorandumul a şi stabilit câteva măsuri organizatorice pentru definirea viitoarelor regiuni administrativ-teritoriale. La nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a fost constituit Consiliul Consultativ pentru Regionalizare (CONREG), format din trei grupuri de lucru, respectiv o echipă de 10 personalităţi din mediul academic, un grup de lucru format din aleşi locali şi demnitari şi un grup de lucru al societăţii civile. CONREG trebuie să propună profilul viitoarelor regiuni. Asta înseamnă că încă nu este stabilit numărul de regiuni şi componenţa acestora, respectiv câte şi care judeţe vor intra într-o anumită regiune, dar este foarte clar că punctul de pornire al discuţiei este de la actualele regiuni de dezvoltare de nivel european NUTS II, care au acum doar rol statistic.
Pe lângă activitatea CONREG avem şi un Comitet Tehnic Interministerial pentru Regionalizare-Descentralizare (CTIRD), care este condus de viceprim-ministrul Liviu Dragnea şi care trebuie să stabilească toate competenţele palierelor administrative. Asta înseamnă că acest Comitet va fi alcătuit din reprezentanţi, inclusiv la nivel de ministru, sau secretari de stat, din ministerele implicate în procesul de descentralizare. Premierul va nominaliza fiecare membru al CTIRD, în timp ce MDRAP va înfiinţa un Secretariat tehnic pentru a sprijini activitatea CNREG şi CTIRD.

– Iar pe lângă aceste organisme, PNL are şi o Comisie paralelă de regionalizare, condusă de noul prim-vicepreşedinte Klaus Johannis, de la Sibiu şi în care l-aţi propus ca membru şi pe vicepreşedintele PNL Alba, Simion Creţu…
– Nu este vorba de nici un paralelism. Comisia pe care o conduce Klaus Johannis, primarul Sibiului şi prim-vicepreşedinte al PNL, este una politică, constituită la nivelul partidului nostru, care va elabora un punct de vedere care reprezintă PNL-ul. Evident că în etapa următoare noi vom intra în discuţiile generale din USL cu aceste abordări pe care le pregătim. În plus, domnul Creţu este cel mai bun specialist pe problemele dezvoltării regionale pe care îl are acum Regiunea Centru, cu atât mai mult cu cât ocupă funcţia de director general al Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Centru. Este foarte posibil ca aceste Agenţii să preia pe viitor unele responsabilităţi importante la nivel regional, împreună cu specialiştii din prefecturi, sau din alte agenţii guvernamentale.
Dar acum, Comisia PNL pentru regionalizare a discutat doar despre necesitatea de a se crea regiuni în România. Este nevoie de aceste regiuni fiindcă suntem o ţară din Uniunea Europeană. Europa de astăzi este o Europă a regiunilor. Dacă dorim să fim parte din această Europă, este nevoie de regiuni. Comisia liberală, despre ale cărei prime opinii domnul Johannis a precizat că încă nu sunt însuşite de conducerea partidului, a propus să se lucreze în două etape, prima etapă urmând a se finaliza până la 1 ianuarie 2014, să se introducă noţiunea de regiune în Constituţie, să se stabilească care sunt regiunile şi să înceapă să funcţioneze pentru a atrage fonduri europene. Ches­tiunea privind definirea regiunilor nu a făcut obiectul dezbaterii iniţiale, fiindcă este necesară o pregătire temeinică a conceptului, care trebuie dezbătut în cadru larg şi care va mai fi abordată în următoarele sesiuni. Totuşi, pentru că ştiu că presa speculează orice informaţie, la prima întâlnire a Comisiei liberale pentru regionalizare s-a pus şi problema cine va conduce aceste regiuni în perioada de tranziţie. Propunerea care a întrunit majoritatea a fost ca această conducere să se facă prin rotaţie până la alegeri. Practic, tot aşa cum sunt conduse acum Consiliile pentru Dezvoltare Regională, de la nivelul actualelor regiuni de dezvoltare.
Concret, credem că regiunile trebuie stabilite până la 1 ianuarie 2014, de atunci începe perioada de tranziţie până când se fac alegeri. Când va fi asta, rămâne de discutat, sunt mai multe variante, dar nu a fost avansată nicio variantă, deşi o oarecare conexiune cu alegerile locale din 2016 s-a făcut, cu atât mai mult cu cât regiunile nu vin să întărească un sistem centralizat, ci vin să descentralizeze şi atunci sunt mai degrabă de interes local. Discuţiile rămân deschise şi ce va mai fi, vom vedea…

– Dar există temeri că acest proces va încetini absorbţia fondurilor europene şi se pune în pericol viitoarea perioadă de programare, 2014-2020!
– Atât în Memorandumul Guvernului cât şi după părerea noastră, a PNL, considerăm că aceste regiuni sunt structurile care vor absorbi mai bine fondurile europene. Pe de altă parte, la nivel politic, considerăm că este imposibil să se elaboreze toată legislaţia pe regionalizare până la 1 ianuarie 2014. Nici n-ar fi bine, fiindcă timpul este pur şi simplu prea scurt. Această perioadă de tranziţie, până în 2015-2016, ne dă un respiro şi ne dă timpul necesar pentru elaborarea unei legislaţii coerente şi care ţine cont de toate aspectele. Este adevărat că există propunerea ca actualele 8 regiuni de dezvoltare NUTS II să obţină mai multă putere, fiind conduse de consilii regionale, ce vor avea în frunte câte un preşedinte de regiune. Consiliile judeţene îşi vor păstra forma administrativă, iar alături de guvernul central vor fi transferate competenţe şi personal către regiuni. Aceasta este o propunere de lucru, dar mai sunt şi altele. În orice caz, este evident faptul că, dacă dorim să concretizăm procesul regionalizării, trebuie să avem regiunile pe 1 ianuarie 2014 pentru a intra cu ele în exerciţiul bugetar european 2014-2020. Pe de altă parte, la nivelul PNL credem că este improbabil să se elaboreze toată legislaţia aferentă şi toate clarificările necesare până la aceeaşi dată. Acest fapt alimentează circumspecţia mea cu privire la finalizarea acestui proces, de care vorbeam la începutul discuţiei noastre.

– În fine, o ultimă problemă. Cea mai importantă pentru oameni. Unde va fi capitala viitoarei regiuni în care intră şi judeţul nostru? La Alba Iulia?
– Este posibil. Este posibil însă şi în altă parte, aşa cum este posibil nici să nu existe, cel puţin în prima fază, un oraş care să fie considerat capitală. Actualele discuţii nu sunt rele, dau o şansă oraşelor, judeţelor, să arate care sunt punctele lor forte. Alegerea capitalei de regiune, dacă va fi una, nu este un element prioritar şi asta nu trebuie să pună presiune asupra elaborării procesului care duce la regionalizare, care în definitiv trebuie să fie însuşită de toţi.
Este clar că noi, cei din Alba Iulia, am dori ca oraşul nostru să devină capitală. Am şi demarat runde de discuţii şi facem lobby pentru asta. La fel fac şi cei din Braşov, la fel face municipiul Sibiu şi la fel fac târgu-mureşenii. Până la urmă este o competiţie bună.
Noi, la Alba Iulia avem argumente istorice, avem argumentul disponibilităţii de spaţii în zone centrale, avem argumentul resurselor umane. Cred că acesta din urmă este decisiv. Trebuie să se ştie că acum la Alba Iulia funcţionează opt instituţii de nivel regional, importante atât pentru implementarea fondurilor structurale, dar şi din alte puncte de vedere. În aceste organisme lucrează peste 400 de salariaţi, dintre care peste 70% au o experienţă de peste cinci ani. Asemenea oameni vor fi decisivi în viitoarea structură regională, care nu poate porni fără specialişti de calitate. Avem, deci, multe avantaje, dar avem şi câteva mici dezavantaje, pe care cred că, în consens politic, le putem depăşi. Alba Iulia a mai fost şi merită să fie capitală regională. La fel stă situaţia, însă, şi cu alte municipii mari din actuala Regiune Centru. Trebuie să nu ne pierdem cu firea, sau să cădem în capcana politicianismului gratuit. Să clarificăm principiile de la care facem regionalizarea, să stabilim termene clare şi responsabilităţi, să revizuim Constituţia şi să decidem ce vom schimba în bine, pentru oameni, nu în defavoarea lor. În primul rând să ne schimbăm mentalitatea, să depăşim percepţia apartenenţei la un alt judeţ ca pe o „divizare” şi să promovăm extinderea cooperării şi a contactelor intraregionale. Pentru cazul în care Alba Iulia nu ar fi desemnată capitală regională cred că ar fi bine să ne comportăm chiar de acum ca şi când ar fi cea mai importantă capitală. Cea în care trăim şi muncim!


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Politică Administrație

Comunicat de presă| Beniamin Todosiu, deputat USR: Coaliția Sărăciei PNL-PSD continuă sărăcirea românilor prin suprataxarea muncii

BONTEA Alexandru

Publicat

în

Comunicat de presă| Beniamin Todosiu, deputat USR: Coaliția Sărăciei PNL-PSD continuă sărăcirea românilor prin suprataxarea muncii

România se îndreaptă tot mai mult spre faliment, iar actuala coaliție PNL-PSD nu este capabilă să gestioneze situația economică dificilă, generată de pandemia de Covid-19 și de războiul din Ucraina. În loc să susțină mediul de privat, grav afectat de inflație și de creșterea prețurilor, Guvernul PNL-PSD a decis să suprataxeze munca part-time și să crească impozitul pe dividende cu 60%.

Cele două măsuri, care în niciun caz nu pot fi considerate „liberale”, vor duce mediul de afaceri din România într-o zonă gri. Efectele suprataxării contractelor part-time sunt deja vizibile deoarece, din vară și până acum, au încetat aproximativ 150.000 de astfel de contracte. Angajatorii renunță la angajații pe care îi plăteau cu norme fracționate și vor prefera să îi plătească la negru. De asemenea, creșterea impozitului pe dividende va însemna că tot mai mulți antreprenori vor prefera să renunțe la ridicarea corectă a acestor venituri.

Elit - Gustul Desăvârșit

În plină criză, statul trebuia să reducă taxarea muncii, așa cum propune USR, prin eliminarea taxării echivalentului unui salariu minim. În schimb, Guvernul PSD-PNL-UDMR, cu susținerea AUR în momentul votului, a decis în Parlament să supraimpoziteze munca. Într-o singură zi, PSD și PNL au respins două măsuri care ar fi lăsat mai mulți bani în buzunarele românilor – Zero Taxe pe salariul minim și eliminarea suprataxării part-time.

Amendamentul USR care prevederea eliminarea suprataxării part-time a picat în Comisia de buget-finanțe, din Camera Deputaților. Acest lucru înseamnă că traseul Ordonanței 16 a continuat parcursul legislativ și a ajuns în plen fără ca puterea să accepte că greșește grav. De asemenea, a picat și amendamentul care prevedea eliminarea impozitării pensiilor din pilonul 2 și 3 de pensii, ceea ce înseamnă mai puțini bani la pensie pentru cetățenii care contribuie în prezent.

Inițiativa legislativă USR „Zero taxe”, care avea ca scop reducerea poverii fiscale pentru cele mai defavorizate categorii sociale, a fost respinsă la comisiile de muncă și de buget. Astfel, inițiativa legislativă va intra pentru dezbatere și vot final la plenul Parlamentului cu un raport negativ.

Din păcate, sunt semnale clare că actualul Guvern PNL-PSD va continua creșterile de taxe și impozite pentru acoperirea deficitului bugetar, toate pe spatele mediului privat din România. Au nevoie de bani pentru a continua să plătească pensiile speciale de mii de euro și salariile nesimțite pe care le încasează sinecuriștii politici în companiile de stat sau instituții publice.

Coaliția Sărăciei PNL-PSD nu face decât să sărăcească tot mai mult românii și să arunce România în faliment economic.

Beniamin Todosiu
Deputat USR de Alba


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Politică Administrație

Comunicat de presă| Radu Tuhuț: Program finanțat prin PNRR: 50 de milioane de euro pentru 150 de centre de zi destinate copiilor din familii nevoiașe!

Ziarul Unirea

Publicat

în

Comunicat de presă| Radu Tuhuț: Program finanțat prin PNRR: 50 de milioane de euro pentru 150 de centre de zi destinate copiilor din familii nevoiașe!

Până în 9 ianuarie 2023 inclusiv, autoritățile locale de la nivelul municipiilor, orașelor și comunelor pot depune proiecte pentru înființarea unor centre de zi care vor deveni o a doua casă pentru copiii care provin din familii nevoiașe.

Prin aceste centre, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, condus de Gabriela Firea, sprijină familiile cu îngrijirea și creșterea copiilor în timpul zilei.

Concret, în timpul zilei, copiii au parte de mese calde, îngrijire din partea specialiștilor, educație adaptată vârstei lor, își vor face temele și vor primi consiliere psihologică. Seara se pot întoarce alături de părinții, bunicii și frații lor. Evităm astfel separarea copiilor de familie (unde nu există situații de abuz).

Elit - Gustul Desăvârșit

Centrele pot fi înființate individual, de către primării, sau în parteneriat cu furnizori privați de servicii sociale acreditați. Investițiile pot fi făcute pentru construcția, reabilitarea, modernizarea, extinderea și dotarea acestor centre destinate copiilor care provin din familii aflate în situații vulnerabile.

PSD sprijină familiile nevoiașe și se preocupă de educația și creșterea copiilor cu risc de abandon școlar.

Cererile de finanțare se depun exclusiv electronic în platforma Planului Național de Redresare și Reziliență.

Detalii suplimentare au fost afișate pe site-ul Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse

Deputat PSD de Alba,
Radu Marcel Tuhuț


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Politică Administrație

Pensii 2023 | PNL solicită majorarea pensiilor cu 15% din 1 ianuarie. Florin Roman: ”avem banii…”

Unirea Ziarul

Publicat

în

Pensii 2023 | PNL solicită majorarea pensiilor cu 15% din 1 ianuarie. Florin Roman: ”avem banii…”

Deputatul de Alba, Florin Roman susține creșterea pensiilor cu de 15 la sută din 1 ianuarie 2023. Creșterea pensiilor cu acest procent este susținută de PNL, ea fiind sustenabilă, Guvernul având suficiente resurse financiare:

Citește și: Pensii 2023: Ajutor pentru pensionari. Pensionarii cu pensie mică ar putea primi un total de 4.000 de lei în luna ianuarie

PNL solicita creșterea pensiilor cu cel puțin 15% de la 1 ianuarie, pentru ca inflația trebuie compensata la pensionari, dar și pentru ca avem banii necesari pentru așa ceva. Nu e populism, e vorba de adevăr.

Elit - Gustul Desăvârșit

Populist era actualul ministru al Muncii, dl Budai care spunea in opoziție ca PSD nu accepta nici o alta majorare decât 40%!

Totodata, susțin propunerea PNL, de creștere a pragului de neimpozitare de la 2000-3000 lei, ceea ce înseamnă un gest de dreptate pentru circa 1 milion de pensionari. Așa este corect, iar dl Budai este obligat sa facă ceva mai mult decât vorbe goale pentru pensionari, măcar ce a făcut PNL: creștere cu 14% in 2020 și creștere de 10%, de către Guvernul Nicolae Ionel Ciucă.

Citește și: Alocațiile, pensiile și ajutoarele, ar putea fi majorate. Lista creșterilor aplicate începând cu luna ianuarie 2023

Virgil Popescu a rezolvat cu plafoane rezonabile pentru populație. Acum e rândul PSD sa facă ceva la ministerul Muncii.

Știu ca in varianta de buget, dl Budai propune 10%. Dacă nu-și schimba punctul de vedere, mai bine pleacă domnia sa, din guvern, a scris deputatul de Alba pe facebook.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2022 Ziarul Unirea