Ziarul Unirea

Sancțiune pentru Electrica Furnizare, din partea OPC, pentru practici înșelătoare. Au fost percepute tarife ascunse în contractele clienților

Sancțiune pentru Electrica Furnizare, din partea OPC, pentru practici înșelătoare. Au fost percepute tarife ascunse în contractele clienților

În urma unui control efectuat de către OPC Alba au fost dezvăluite tarifele ascunse care au fost practicate de către furnizorul național de energie Electrica Furnizare.

Oficiul pentru Protecţia Consumatorului a constatat faptul că operatorul economic Electrica Furnizare, atât în cadrul unui număr de 11 contracte analizate, cât şi în anexe, precizează la costul/preţul contractului doar tarifele privind livrarea energiei electrice, nefiind indicate şi costurile privitoare la certificatele verzi, accize, taxa privind contribuţia pentru cogenerare de înaltă eficienţă, care sunt plătibile de către consumator şi sunt incluse în costul total al serviciului.

ELIT

De asemenea, s-a mai constatat că furnizorul de energie nu menţionează consumatorilor un preţ sau cost al abonamentului, susţinând doar că acesta este cel reglementat în oferta propusă.

Neregularităţile au fost identificate şi cu ocazia verificării de către inspectorii OPC a site-ului de internet al furnizorului.

Societatea Electrica Furnizare SA, reprezentantă în instanţă de filiala din Alba Iulia, a pierdut prima etapă a procesului prin care a solicitat anularea unui proces verbal de constatare a contravenţiilor încheiat de Comisariatul Judeţean Alba pentru Protecţia Consumatorilor în 19 februarie 2021.

Furnizorul de energie electrică a primit două amenzi modice, una în valoare de 7.000 de lei şi cealaltă de 5.000 de lei, pentru săvârşirea unor contravenţii la Legea nr. 363/2007.

Verificările Comisariatului pentru Protecţia Consumatorului au avut loc în contextul liberalizării pieţei de furnizare a energiei electrice, iar mai mulţi clienţi au depus plângeri în legătură cu ofertele prezentate de Electrica Furnizare. Societatea a contestat procesul verbal în isntanţă, dar a pierdut pe fond la Judecătoria Alba Iulia, în 17 mai 2021.

Costuri ascunse de furnizor

”Din analiza site-ului operatorului economic la secţiunea Energie electrică – Oferte, preţuri şi tarife, s-a constatat faptul că în cadrul tuturor ofertelor operatorul economic menţionează în tabelul de calcul doar preţul de livrare al energiei electrice/gaze naturale şi/sau preţul abonamentului zilnic pe loc de consum, fără a menţiona toate costurile (certificate verzi, accize, contribuţia pentru cogenerare de înaltă eficienţă, precum şi TVA, cu valoarea de 19%) care sunt incluse în cadrul serviciului de energie electrică, şi care trebuie suportat de către consumator.

Faţă de cele înscrise şi prezentate s-a constatat faptul că atât în cadrul contractelor încheiate cu consumatorii, cât şi în cadrul ofertelor de energie electrică de pe piaţa concurenţială, acestea fiind publice pe site-ul operatorului economic şi în prezent, nu se specifică toate costurile, din punct de vedere valoric, costuri valabile la data încheierii contractelor mai sus menţionate, precum şi la data afişării ofertelor pe site-ul operatorului economic, şi pe care trebuie să le suporte consumatorul la prestarea serviciului de furnizare de energie electrică”, se menţionează în hotărârea instanţei de judecată.

Magistratul afirmă că acţiunea operatorului de a nu menţiona toate costurile care sunt necesar a fi plătite de consumatorul/beneficiarul serviciului este o practică comercială considerată ca fiind ”omisiune înşelătoare”. Modelul de calcul oferă într-un mod neclar costurile privitoare la preţul pe care trebuie să-l achite consumatorul privind furnizarea serviciului de energie electrică, în sensul în care costurile privind contribuţia pentru cogenerare de înaltă eficienţă, valoarea certificatelor verzi, acciza şi TVA, nu sunt indicate din punct de vedere valoric.

Obligat să evite practicile comerciale incorecte

”Furnizorul de servicii, având o poziţie economică privilegiată, este obligat să evite practicile comerciale incorecte şi orice conduită care ar putea fi înşelătoare pentru clienţii cărora li se adresează. Utilizarea unor prescurtări, abrevieri, precum SU JT, nu au darul să clarifice cuantumul costurilor serviciului de furnizare a energiei electrice şi nici nu se poate pretinde să fie cunoscute de consumatorul cu diligenţă medie, fiind evident că utilizarea unei astfel de terminologii excede cunoştinţele acestui tip de consumator şi se adresează mai degrabă cunoscătorilor în materie sau chiar profesioniştilor.

Aceeaşi este situaţia şi cu nota care însoţeşte oferta şi care are următorul conţinut «conform legislaţiei, factura va conţine suplimentar contribuţia pentru cogenerare de înaltă eficienţă, valoarea certificatelor verzi, acciza şi TVA», elemente care deşi sunt menţionate ca fiind costuri suplimentare nu sunt precizate sub aspect valoric, deşi tot consumatorul este cel care suportă valoarea acestora cuprinsă în valoarea totală a serviciului de furnizare a energiei electrice atestat de factura emisă”, se mai precizează în hotărâre.

Sancţiuni minime

Instanţa a considerat că sancţiunea amenzii contravenţionale de 7.000 lei, orientată spre minimul prevăzut de lege, ”este proporţională cu gradul de pericol social concret al faptei săvârşite de petentă, pericol social care constă în aceea că efectul acestei practici incorecte este acela de a pune clienţii şi potenţialii clienţi în situaţia de a încheia un contract în necunoştinţă de cauză şi de a suporta costuri care nu au fost specificate”.

S-a mai scos în evidenţă şi posibilitatea ca furnizorul, în astfel de condiţii, să poată modifica unilateral respectivele costuri în defavoarea clientului.

Şi sancţiunea în valoare de 5.000 lei, orientată spre minimul prevăzut de lege, este considerală proporţională cu gradul de pericol social, care constă în practica înşelătoare de încheiere a unui contract în condiţiile în care clientului i se ascunde preţul real al contractului.

Hotărârea Judecătoriei Alba Iulia poate fi contestată în termen de 30 de zile de la comunicare.

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Te-ar putea interesa și:

REZULTATE Evaluare Națională 2021: Elevii vor afla MÂINE ce note au luat

REZULTATE Evaluare Națională 2021: Elevii vor afla MÂINE ce note au luat Notele obținute de absolvenții ciclului primar la Evaluarea… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

VIDEO| O furtună a DISTRUS tot ce a întâlnit în Moscova. Imagini apocaliptice din capitala Rusiei

Vremea instabilă a făcut ravagii în capitala Rusiei. O ploaie torenţială însoţită de rafale puternice de vânt s-a abătut luni… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Coaliţia ar putea amâna înscrierea Roşiei Montane în UNESCO. Cioloş: „Premierul Cîţu ţine foarte mult la această retragere”

Tema ”Roşia Montană pe lista UNESCO” va fi discutată luni după-amiază în coaliţia de guvernare. Dacian Cioloş lasă să se… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

FOTO| Cum arată noile trenuri care vor circula între Cluj-Napoca și Alba Iulia. Au fost aduse din Germania

În aproximativ 3 luni, primele șase automotoare diesel second-hand cumpărate din Germania de compania privată Transferoviar urmează să circule pe… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

DOLIU în media din România. Jurnalistul Florin Condurățeanu a MURIT, în urma unui stop cardio-respirator

Jurnalistul Florin Condurăţeanu s-a stins din viaţă. Acesta a suferit un şoc cardio respirator în cursul acestei zile. Doliu uriaş… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Voluntarii ASCOR Alba Iulia, MISIUNE filantropică, în satul din Alba declarat „Muzeu Viu”

ASCOR Alba Iulia, alături de câteva familii cu suflet mare, au organizat o acțiune social-filantropică având ca scop întrajutorarea mai… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Bărbatul care a fost testat POZITIV cu COVID-19 de 42 de ori și internat de 7. A fost bolnav timp de 10 luni

Un cetățean britanic s-a infectat cu coronavirus la începutul primului val din UK, în 2020. Dar, în timp ce majoritatea… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro