// ViewContent // Track key page views (ex: product page, landing page or article) fbq('track', 'ViewContent'); // Search // Track searches on your website (ex. product searches) fbq('track', 'Search');

La Penitenciarul Aiud, în anii ‘50, trei deținuți au fabricat, cu mijloace proprii, de la ”zero” o motocicletă cu un motor ce a mers cu 8.000 de ture pe minut

  • Astăzi, motocicleta este expusă la Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet

Penitenciarul Aiud este și a fost cunoscut ca închisoare, dar foarte puțin ca unitate de producție. ”Secția Aiud Fabrică” a devenit între anii 1949-1963 o unitate de producție în domeniul metalurgiei și lemnului.

Dezvoltarea s-a făcut prin ”autoutilare”. A existat un serviciu tehnic, compus din ingineri și tehnicieni deținuți, care, în intervalul anilor, au proiectat și executat utilaje și mașini unelte pentru prelucrarea lemnului și a metalului. S-au realizat astfel mașini de rabotat, de frezat, de găurit orizontal și vertical, de polizat, de turnat în fontă, un strung universal de copiat și o presă hidraulică de presat la rece, la o presiune de 120 atm.

Una dintre cele mai fanteziste comenzi care a venit la Direcția generală a Penitenciarelor a fost proiectarea și realizarea unei motociclete, cu motor cu tot.

Spre surprinderea generală, comanda a fost realizată în anii 1954-1955 de un grup format din trei ingineri de specialitate aeronautică, și anume: ing. Adrian Stâmbuleanu (fost director tehnic la uzinele IAR Brașov), care a proiectat ideea generală de construcție, calculele de rezistență și de solicitări tehnice, ing. Comandor Constantin Nicolau (fost director tehnic al Aeronauticii Militare), responsabil cu proiectarea cutiei de viteze și a ambreiajului, și ing. Sorin Țulea (fost inginer la Serviciul de încercări avioane din uzinele IAR Brașov), cel care a realizat mapa desenelor de execuție, desenul general al motocicletei și al motorului, al frânei, suspensiei, instalației electrice, precum și stabilirea toleranței de fabricație și rugozități. Materialele necesare fabricării motorului au fost extrase din piesele a două motoare de aviație ”WRIGHT” și ”CYCLONE”, de fabricație americană.

Chiulasa cilindrilor motorului a fost realizată prin turnare, din chiulase originale americane, la fel pistoanele și carterul motor al motocicletei. Greutățile de turnare s-au rezolvat prin proiectarea și realizarea de dispozitive de turnare centrifugale și de turnare sub presiune. S-a făcut și un stand de încercări la care s-a făcut rodajul motorului, care a mers la o turație de 8.000 de ture pe minut.

Fără profesionalismul celor 40 de deținuți meseriași, considerați cei mai buni din secția Aiud Fabrică, această lucrare nu s-ar fi putut realiza. Motocicleta a fost recuperată de ing. Adrian Stâmbuleanu, care, după eliberarea din 1964, a fost reabilitat, reluându-și funcțiile științifice de dinainte de arestarea sa ca social-democrat. Astăzi, motocicleta fabricată la Aiud, în regim de detenție, este expusă la Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet, prin bunăvoința singurului supraviețuitor al grupului de proiectanți de la Aiud, ing. Sorin Țulea, care a pus-o la dispoziția Memorialului în anul 1998.

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

loading...