// ViewContent // Track key page views (ex: product page, landing page or article) fbq('track', 'ViewContent'); // Search // Track searches on your website (ex. product searches) fbq('track', 'Search');

Elanul constructorului lotului 1 al autostrăzii Sebeș-Turda, tăiat de o amendă aplicată pentru nerespectarea acordului de mediu

Autostrada Sebeș-Turda, lotul 1: Inspectorii Gărzii de Mediu au amendat cu 50.000 de lei firma constructoare pe motiv că nu a montat panouri fonoabsorbante pentru diminuarea disconfortului pe care îl creează zilnic unor familii din Oarda de Sus.

Lucrările în zona Oarda de Sus, pe traseul lotului 1 al Auto­străzii Sebeș – Turda, au fost oprite cel puțin temporar după ce inspectorii Gărzii de Mediu Alba au amendat firma constructoare Pizzarotti pentru nerespectarea termenilor din acordul de mediu. Mai precis, amenda în cuantum de 50.000 de lei a fost aplicată pentru că firma nu a montat panouri fonoabsorbante, astfel că nivelul de 50 de decibeli prevăzut în acordul de mediu era zilnic depășit.

Cel puțin două familii din Oarda de Sus care au casele foarte aproape de șantierul autostrăzii au făcut mai multe plângeri și sesizări la autoritățile locale abilitate, reclamând poluarea fonică și cu praf pe care trebuie să o îndure zilnic.

Citește și: Autostrada Sebeș-Turda, lotul 1: O nouă hotărâre de guvern pentru exproprierea casei de sub pod, care oprește lucrările

”Garda de Mediu Alba a aplicat săptămâna trecută o amendă în cuantum de 50.000 de lei constructorului de pe lotul 1 ca urmare a nerealizării măsurii de montare a panourilor fonoabsorbante în zona Oarda, așa cum i s-a pus în vedere la controlul precedent. Ca urmare a nerealizării acestei măsuri nivelul decibelilor prevăzut în acordul de mediu a fost depășit, mai multe familii din zonă reclamând un disconfort accentuat. Sancțiunea poate fi contestată în termen de 15 zile. Totodată, firma trebuie să se conformeze și să monteze acele panouri fonoabsorbante. Aplicarea acestei amenzi nu atrage după sine suspendarea lucrărilor, cu condiția ca legea să fie respectată pe viitor, adică nivelul de decibeli să rămână în limitele legale”, a precizat Paraschiva Adam, comisar și purtător de cuvânt al Gărzii de Mediu Alba.

De cealaltă parte constructorul spune că nivelul de 50 de decibeli cuprins în acordul de mediu nu poate fi respectat nici măcar în condiția amplasării panourilor care, în opinia sa, nu ar îmbunătăţi situaţia. În aceste condiții, pentru a nu risca alte amenzi, constructorul ar putea lua decizia opririi lucrărilor în zona Oarda, asta cel puțin până când se va rezolva problema celor două familii din Oarda de Sus.

Dacă în cazul familiei Țăran se așteaptă o soluție din partea instanței privind cuantumul despăgubirii ce se va acorda în urma exproprierii, în cazul familiei Lăncrănjan Compania Națională de Administrare a Infrastructurii din România (CNAIR) trebuie să găsească o soluție în perioada următoare. Inițial, în 2014, s-a luat decizia exproprierii doar a unei părți din teren, astfel că familia respectivă este acum obligată să îndure zilnic zgomotul și praful provocate de lucrări. Nici după finalizarea și darea în folosință a șoselei rapide situația nu ar fi una mai fericită, având în vedere apropierea de circa 50 de metri de calea de rulare.

În disperare de cauză, proprietarii s-au adresat și prefectului de Alba, Dănuț Hălălai, care a convocat în urmă cu aproximativ 3 săptămâni o întâlnire cu reprezentanții firmei constructoare Pizzarotti, precum și cu cei ai Gărzii de Mediu, la care au luat parte și reprezentanți ai familiei din Oarda. S-a convenit să se trimită o adresă oficială responsabililor de la CNAIR în care să li se prezinte situația, aceștia urmând să decidă dacă varianta exproprierii totale nu ar fi cea mai bună soluție.

”Am solicitat atunci firmei constructoare să respecte acordul de mediu și nivelul de decibeli prevăzut în document. Faptul că Garda de Mediu a sancționat firma constructoare cu o amendă mi se pare corect în condițiile în care aceasta nu respectă prevederile legale. Este adevărat că nivelul de 50 de decibeli prevăzut în acordul de mediu este unul destul de redus, maximul prevăzut de lege fiind de 60 de decibeli, însă cei de la Pizzarotti au intrat în posesia acestui document înainte să se apuce de lucru, încă din faza de licitație, și atunci nu au spus că nu îl pot respecta. Probabil, în aceste condiții, cea mai bună soluție ar fi ca Pizzarotti să oprească lucrările până la exproprierea proprietății respective. Nu am primit încă un răspuns de la CNAIR în acest sens dar mă voi interesa personal în zilele care urmează”, a precizat prefectul Dănuț Hălălai pentru ziarul Unirea.

Citește și: FOTO,VIDEO/ Autostrada Sebeș-Turda: Lotul 1 ar putea fi deschis, parțial, circulației cu ocazia Centenarului, în preajma zilei de 1 Decembrie 2018

La rândul lor, reprezentanții constructorului Pizzarotti se plâng de faptul că, din cauza unor prevederi legale absurde, în speță nivelul de doar 50 de decibeli, ei nu pot să-și desfășoare activitatea. 50 de decibeli pot fi atinși chiar și atunci când cineva vorbește cu un glas ridicat, darămite pe un șantier, spune constructorul. Totodată, faptul că autoritățile române au considerat oportun ca proprietatea respectivă să fie expropriată doar parțial, nu este vina constructorilor cărora li s-a predat un amplasament pe care trebuie să construiască.

În situația amintită, scenariul potrivit căruia lotul 1 al A10, de la Sebeș la Alba Iulia, cu excepția nodului rutier de la Sebeș, ar putea fi deschis cu ocazia Centenarului, este tot mai puțin plauzibil.

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

loading...