Rămâi conectat

Actualitate

Cum se înscrie o mașină în 2018: România, încă în epoca de piatră în domeniul înmatriculărilor auto

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Dacă trăiești într-o țară civilizată, în care confortul cetățeanului este mai presus de șpagă, lucrurile sunt firești. Să luăm ca exemplu Marea Britanie, unde dacă ai cumpărat un automobil, completezi un formular online, achiți o sumă online și în două săptămâni primești acasă plăcuțele și documentele. În România, lucrurile sunt puțin mai… diferite.

Haideți să nu ne comparăm cu o țară precum Anglia, că suntem totuși în România. Adică doar nu are cineva așteptări de la țara noastră că va face birocrația ca în Anglia, adică să-ți ia doar 5 minute să înscrii un vehicul pe numele tău. Dar cum este, de exemplu, la vecinii noștri din Republica Moldova sau Bulgaria?

Și în Moldova, dar și în Bulgaria, când cumperi o mașină, te duci într-un singur loc și totul durează maximum o oră. În același loc faci actele, RAR, iei numerele, plătești impozit și asigurare, o treci pe numele tău. Într-un singur loc se face totul, foarte repede! Adică dacă Bulgaria sau Moldova, țările noastre vecine pe care noi, românii, le considerăm inferioare, pot să facă procedura de înmatriculare ușoară și rapidă, de ce nu ar putea și România?

Ei bine, românii au alte gânduri cu șoferii care vor să-și cumpere o mașină second-hand. Românii preferă să aibă totul ca acum 50 de ani, îndosariat, dosar cu șină, mașină de scris pe ace, 10 cozi, 3 taxe plătite în locuri diferite, mii de angajați absolut inutili care fac munca unui singur soft online. Iar asta se traduce, pentru cumpărătorul unei mașini, în multe ore de stat la coadă, multe drumuri de făcut, multe locuri de vizitat și timp pierdut degeaba.

În Anglia, ca să înscrii o mașină, o faci de acasă, online. În Republica Moldova, ca să înscrii o mașină pe numele tău, te duci o dată, într-un singur loc. În România, trebuie să te duci în 6 locuri diferite. Adică într-un loc în care se fac acte, la Circa Financiară, la ANAF, la Registrul Auto Român, la bancă să achiți taxe și la DRPCIV. Că asta e procedura noastră.

Dacă vrei să înscrii o mașină second-hand care a fost deja înscrisă în România, scapi de drumul de la RAR, că nu se mai face autenticitatea, dar în rest, tot trebuie să faci 5 drumuri. Dacă ești norocos, că s-ar putea să-ți lipsească o hârtie și să faci, de fapt, vreo 10…

Acte necesare reînmatriculării unei mașini second-hand din România:

– Cererea de înmatriculare a solicitantului;
– Fişa de înmatriculare, semnată/ștampilată de fostul şi noul proprietar, vizată la Direcția Taxe și Impozite Locale (în locul vizei fostului proprietar se poate depune certificatul de atestare fiscală emis de Direcția Taxe și Impozite Locale);
– Cartea de identitate a vehiculului (CIV), în original şi copie;
– Dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice, în termen de valabilitate;
– Documentul care atestă dreptul de proprietate, în original şi copie;
– Actul de identitate al solicitantului, în original şi copie;
– Copia asigurării RCA, în termen de valabilitate – minim 6 luni;
– Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare – 37 RON (se achită la Trezorerie, prin virament bancar, Internet Banking. Documentul de plată trebuie să conțină următoarele informații: CNP-ul/CUI-ul și numele persoanei/denumirea plătitorului, Beneficiar Instituția Prefectului Municipiului București, Contul IBAN deschis la trezoreria sectorului 5: RO76TREZ705502601X009835, Codul fiscal al Instituției Prefectului Municipiului București – CUI 4267125, Suma, tipul și numărul de documente/operațiuni/plăci pentru a cărui contravaloare se încasează plata);
– Certificatul de înmatriculare al fostului proprietar în care acesta a înscris transmiterea dreptului de proprietate, semnat/ștampilat;
– Dovada plăţii contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare (40 lei pentru număr la rând – 20 lei/placă, respectiv 45 lei suplimentar pentru număr preferenţial, sume achitate la depunerea documentelor sau prin transfer bancar în contul Instituției Prefectului Municipiului București);
– Plăcuţele cu numărul de înmatriculare, dacă fostul proprietar are domiciliul/sediul pe raza altui judeţ şi nu a optat pentru păstrarea numărului respectiv. Dacă noul proprietar doreşte un număr preferenţial, acesta va trebui să predea şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare existente pe vehicul. Acestea nu vor fi predate dacă fostul proprietar a optat şi achitat păstrarea numărului de înmatriculare respectiv sau dacă se vor păstra plăcuțele în cazul în care vânzătorul și cumpărătorul sunt din același județ;
– În cazul persoanelor juridice vor fi depuse documentele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie (de exemplu certificat înregistrare la Registrul Comerţului), precum și împuternicirea reprezentatului legal al acestora;
– Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât titularul, persoană fizică;

Acte necesare înmatriculării unei mașini din Uniunea Europeană, pentru prima oară în România:

– Cererea de înmatriculare a solicitantului;
– Fişa de înmatriculare vizată la Direcția Taxe și Impozite Locale de care aparține cumpărătorul;
– Cartea de identitate a vehiculului (CIV), în original şi copie;
– Certificatul de autenticitate al vehiculului eliberat de Registrul Auto Român;
– Documentul care atestă dreptul de proprietate, în original şi copie;
– Actul de identitate al solicitantului, în original şi copie;
– Dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice, în termen de valabiliate;
– Copia asigurării RCA, în termen de valabilitate – minim 6 luni;
– Documentele de înmatriculare eliberate de autorităţile străine, în original, precum şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare;
– Dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare – 37 RON (se achită la Trezorerie, prin virament bancar, Internet Banking. Documentul de plată trebuie să conțină următoarele informații: CNP-ul/CUI-ul și numele persoanei/denumirea plătitorului, Beneficiar Instituția Prefectului Municipiului București, Contul IBAN deschis la trezoreria sectorului 5: RO76TREZ705502601X009835, Codul fiscal al Instituției Prefectului Municipiului București – CUI 4267125, Suma, tipul și numărul de documente/operațiuni/plăci pentru a cărui contravaloare se încasează plata);
– Dovada plăţii contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare (40 lei pentru număr la rând – 20 lei/placă, respectiv 45 lei suplimentar pentru număr preferenţial, sume achitate la depunerea documentelor sau prin transfer bancar în contul Instituției Prefectului Municipiului București);
– În cazul persoanelor juridice vor fi depuse documentele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul, în copie (Certificat înregistrare la Registrul Comerţului și Certificat de înregistrare în scopuri de TVA), precum și împuternicirea reprezentatului legal al acestora;
– Procură specială autentificată de notarul public, în cazul în care documentele se depun de o altă persoană decât titularul, persoană fizică;
– În situaţia în care persoana care a realizat achiziţia intracomunitară a mijlocului de transport şi solicită înmatricularea acestuia, nu este înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 cu modificările şi completările ulterioare, se va depune şi:
formularul „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport”, prevăzut de Ordinul președintelului ANAF pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor „Certificat privind atestarea plății taxei pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport” ce se obține de la sediul ANAF de care aparține.

Mai pe românește, ca să înscrii o mașină din România te duci să faci acte, la Circa Financiară, la bancă să plătești și la DRPCIV. Dar dacă înscrii o mașină adusă de afară, mai faci câte un drum la ANAF și la RAR.

Pentru RAR ai nevoie de programare în prealabil, ca să faci autenticitatea, să iei carte și ITP-ul la mașinile aduse de afară. Programarea se face cam peste 1 lună. Costul este de 450 de lei și include cartea de România și ITP-ul.

La ANAF, pentru obținerea certificatului care demonstrează că NU ești plătitor de TVA, faci cerere și peste 5 zile ți se eliberează.

La DRPCIV, ca să eviți cozile, trebuie să te programezi, însă vei găsi loc abia peste 1-2 luni.

Sursa: 4tuning.ro

Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Prognoza METEO de 1 Mai și de Paște 2024. Când se va încălzi vremea?

Unirea Ziarul

Publicat

în

Prognoza METEO de 1 Mai și de Paște 2024. Când se va încălzi vremea? ANM anunță momentul în care se va încălzi vremea: prognoza detaliată de Paște și 1 Mai 2024 Alina Șerban, meteorolog ANM, a explicat că, începând din acest weekend vremea va intra într-un proces de încălzire, iar temperaturile maxime vor ajunge în […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea