Ziarul Unirea

Contract de aproape 50 de milioane de euro pentru transportul public de la Alba Iulia: La a treia licitaţie preţul a crescut cu 35%

TECHNOVA - Înlocuiește-ți centrala

Serviciul metropolitan de transport călători pentru Alba Iulia şi alte şapte comune limitrofe a fost lansat din nou la licitaţie de către Asociaţia Intracomunitară de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL) . Preţul contractului a fost majorat cu 35%, respectiv cu mai mult de 60 de milioane de lei.

Precedentele două proceduri de licitaţie au fost anulate după ce la prima ”strigare” nu a fost depusă nicio ofertă, iar la a doua a fost înregistrată una singură, din partea actualului prestator al serviciului, Societatea de Transport Public SA.

ELIT

La sfârşitul lunii martie 2020 a fost anulată cea de-a doua procedură, în timpul analizei ofertei STP, care a fost considerată neconformă. Actualul contract expiră în septembrie 2020, după ce a fost prelungit cu maximum doi ani, în 2018. Foarte probabil, în plină campanie electorală, se va prelungi din nou contractul cu STP până la finalizarea licitaţiei.

Astfel, costul pentru delegarea gestiunii serviciului de transport public local de persoane în municipiul Alba Iulia şi alte şapte comune din judeţ (Ciugud, Sântimbru, Mihalţ, Galde de Jos, Cricău, Ighiu şi Întregalde) a fost majorat cu peste 60 de milioane de lei în cadrul celei de-a treia licitaţii lansate de Asociaţia Intracomunitară de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL). Noul contract va avea o durată de şase ani.

Valoarea contractului a ajuns astfel la aproape 230 de milioane de lei (circa 47 milioane de euro), fără TVA, ceea ce reprezintă o creştere de peste 35% faţă de preţul estimat la primele două licitaţii, lansate în lunile octombrie – noiembrie 2019.

Prima licitaţie pentru delegarea gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate în teritoriul administrativ al membrilor Asociaţiei Intracomunitare de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL), respectiv: municipiul Alba Iulia şi comunele Ciugud, Sântimbru, Mihalţ, Galde de Jos, Cricău, Ighiu şi Întregalde, a fost lansată în data de 11 octombrie 2019, contractul fiind estimat la 169.484.328 de lei, fără TVA. Procedura a fost anulată automat în data de 22 noiembrie, deoarece la data limită de depunere a ofertelor nu au existat ofertanţi înscrişi.

A treia licitaţie a fost lansată de AIDA-TL în 30 iulie 2020, în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Valoarea totală estimată este de 229.748.691 de lei, fără TVA, cu peste 60 de milioane de lei (peste 35 %) în plus faţă de valoarea estimată la primele două licitaţii.

Potrivit caietului de sarcini, pentru înscrierea la licitaţie, fiecare operator trebuie să dispună (în proprietate sau în sistem de leasing operaţional sau financiar) de minim 83 de autobuze urbane (75 active, 7 rezerve + 1 Double Decker Top-Open (n.r. autobuz supraetajat decapotabil) – categoria autobuz M2 sau M3 din care cel puţin un autobuz Double Decker Top-Open. De asemenea, cele 7 autobuze urbane cu destinaţia rezerve vor avea obligatoriu capacitatea de transport de minim 70 de locuri fiecare (pe scaune şi în picioare).

Un număr de 75 autobuze urbane sunt necesare pe trasee (active) la care se adaugă 7 autobuze urbane de rezervă. În plus faţă de acestea, este necesară existenţa în cadrul serviciilor de transport oferite a unui autobuz etajat Double Decker Top-Open care este folosit pe rutele de transport persoane care deservesc obiective turistice din arealul AIDA – TL. Acest autobuz etajat, special conceput pentru transportul urban turistic, este necesar în concordanţă cu politica de promovare şi punere în valoare a obiectivelor culturale şi turistice deţinute de către unităţile administrativ-teritoriale ce compun Asociaţia.

Cele 75 de autobuze + 7 rezerve vor deservi 43 de linii de transport local pe raza localităţilor membre AIDA – TL. 18 autobuze vor circula pe rutele din municipiul Alba Iulia unde se efectuează peste 60% din numărul total de curse.

Cele 18 autobuze trebuie să îndeplinească o serie de condiţii specifice: capacitate de cel puţin 70 de locuri (pe scaune şi în picioare); lungime maximă – 10,55 metri; EURO 4; podea integral coborâtă pe toată suprafaţa disponibilă pasagerilor şi sistem de îngenunchiere la bordură; sistem de supraveghere video de către conducătorul auto a accesului călătorilor la uşile 2 şi 3; panouri cu afişaj grafic LCD; transmisie automată; climatizare.

Pe perioada derulării contractului, operatorul de transport public va avea în vedere posibilitatea de a primi în gestiune 13 autobuze electrice, în contextul implementării parteneriatului nr. 73998/27.07.2018, respectiv protocolului de asociere nr. 74001/27.07.2017 dintre Municipiul Alba Iulia şi MDRAP, asumate conform H.C.L. 281/27.07.2018. În situaţia în care se va materializa acest parteneriat autobuzele electrice de aproximativ 12 m respectiv 4 staţii de încărcare rapidă şi 13 staţii de încărcare lentă vor intra în proprietatea municipalităţii începând cu anul 2020 (cel mai târziu începutul anului 2021), acestea urmând a fi preluate de către operatorul căruia îi va fi delegată gestiunea serviciului public de transport în comun pentru a deservi rutele 104 şi 103 (Gară – Centru – Ampoi 3 – Cetate – Gară respectiv Gară – Cetate – Ampoi 3 – Centru – Gară). De la momentul punerii în funcţiune a autobuzelor electrice şi a infrastructurii aferente, nu se va suplimenta numărul de autobuze necesare asigurării serviciului, acesta rămânând la 83.

De asemenea, în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014- 2020, există posibilitatea ca staţiile de biciclete „bike sharing” materializate prin proiecte să fie date în gestiunea operatorului privat şi să le integreze în sistemul de transport public în comun (16 staţii de biciclete sunt astfel prevăzute a fi materializate la nivelul municipiului Alba Iulia începând cu anul 2020, cu un total de 460 locuri).

Sursa: adevarul.ro

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419