Rămâi conectat

Ştirea zilei

Cetăţenii din Oarda, nemulţumiţi că autostrada Sebeş -Turda le „taie satul în două” şi că trebuie demolate 8-9 case

Alexandra Mates

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

harta-autostrada--sebes-turda-rosuConstruirea autostrăzii Sebeş-Turda iscă numeroase probleme în rândul localnicilor din Oarda, care se declară nemulţumiţi de faptul că aceasta „le taie satul în două” şi că nu au fost şi nu sunt informaţi exact despre cum îi afectează această construcţie rutieră. Aceştia se opun în continuare proiectului prezentat, întrucât 8-9 case ale localnicilor ar trebui demolate, mai multe grădini şi terenuri afectate, plus faptul că traseul este mult prea aproape de sat, existând pericolul distrugerii stabilităţii caselor şi construcţiilor anexe dar şi a poluării fonice, risc de accidente şi diminuarea substanţială a valorii proprietăţilor deţinute. Ei aşteaptă în continuare de la autorităţile judeţene şi locale o mai mare înţelegere a problemelor localnicilor şi o consultare directă permanentă cu ei până la definitivarea traseului autostrăzii. Nemulţumirile localnicilor ne-au fost semnalate prin intermediul unui mail trimis pe adresa redacţiei, semnat de mai mulţi locuitori.

Câţiva cetăţeni din localitatea Oarda de Sus, proprietari ai terenurilor ce urmează a fi expropriate şi preluate pentru construcţia autostrăzii, precum  şi ai caselor ce urmează să fie demolate au depus la Primăria Municipiului Alba Iulia mai multe cereri prin care îşi manifestă refuzul de a accepta noul traseu al plan autostradaautostrăzii. Astfel, au reuşit să obţină de la primărie schiţa exactă a noului traseu, din care, potrivit acestora ” reiese clar faptul că acesta presupune demolarea mai multor case din cadrul acestei localităţi”.

„Din schiţă, noul traseu, marcat punctat, presupune demolarea a cel puţin 3 case, iar această schiţă este doar o parte din traseul autostrăzii din localitatea Oarda, numărul caselor demolate fiind mai mare, estimat la aprox 8 – 9 case. Acest lucru nu a fost însă comunicat în presa până la ora actuală, ci dimpotrivă, se menţionează demolarea unei singure case, vechi, lucru total neadevărat. Mai mult, deşi autostrada Sebeş – Turda este în discuţie şi în proiect de mult timp, Primăria Alba Iulia a emis autorizaţii de construire pentru imobile care sunt incluse în prezent în proiect pentru a fi demolate! Drepturile cetăţenilor de către cine sunt aparate în acest caz?

În conformitate cu noul traseu şi a schiţelor detaliate primite de către cetăţenii localităţii Oarda de Sus, autostrada se apropie foarte mult de construcţiile din zonă, afectând în acest fel, pe termen lung, stabilitatea locuinţelor şi bunul trai al locuitorilor. În unele zone, distanţa între zona de siguranţă a autostrăzii şi construcţii este chiar mai mică de 50 m (ex, 21.94m la Dăian Marcel). Interesantă ar fi verificarea modului în care s-au folosit şi comparat probele de sol prelevate şi în baza cărora s-a modificat traseul iniţial al autostrăzii, pe motiv că solul ar fi mai stabil pe noul traseu. Aceasta, în condiţiile în care s-ar fi comparat probe de sol din puncte diferite ca şi particularităţi ale solului? (ex: compararea a două probe din puncte aflate la altitudini dferite: deal – vale !). În plus, un proiect al autostrăzii care ar urma să traverseze prin localitate, şi nu în afara ei , şi, mai mult, în imediata apropiere a construcţiilor locuibile, este în conformitate cu cerinţele Comisiei Europene, cu atât mai mult cu cât finanţarea este 85%–95%? În condiţiile în care localitate Oarda este cartier al Municipiului Alba Iulia.

Graba cu care CJ Alba doreşte să obţină certificatul de urbanism ar putea fi un semn al unor nereguli şi abateri grave, pe seama unor cetăţeni a căror drepturi ar putea fi afectate?!Noul traseu al autostrăzii, pe care edilii Albei Iulia încearcă să îl grăbească, ar însemna din puncul de vedere al proprietarilor de construcţii şi grădini: poluare fonică şi poluarea aerului, risc de accidente, diminuarea substanţială a valorii proprietăţilor deţinute, şi nu numai, în condiţiile unor existenţe materiale reduse, care nu asigura alternative”, se arată în sesizarea primită pe adresa redacţiei.

Contactată telefonic, una dintre semnatarele sesizării, Viorica Dăian ne-a declarat că autostrada va fi ridicată la mai puţin de 50 de metri de casa ei şi că îi va fi afectată grădina. „Schiţa arată că autostrada va fi ridicată la 21 de metri de casa mea şi asta nu ne convine deloc.  Nu ne convine să ne taie satul în două”.

Tot telefonic, o altă semnatară, una dintre proprietarii a căror case vor fi demolate, Ţăran Crina,  ne-a declarat că nu a fost informată cu absolut nimic cu privire la construcţia autostrăzii şi că soţul ei a fost la primărie pentru a cere lămuriri, unde i-au fost introduse datele pentru a vedea exact pe unde va trece autostrada, şi că ulterior a aflat că este una dintre casele care va fi dărâmată. „Pe noi nu ne-a anunţat nimeni. Am văzut doar când s-au făcut măsurătorile totpografice, unde s-au pus bornele, când au luat probe de sol şi au făcut poze. Noi ne-am mutat aici în 2007, iar casa noastră este o construcţie nouă pe două nivele şi nicidecum casă veche”, a precizat aceasta.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Performanță pentru eleva Elisa Jeler, de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Alba Iulia, calificare la etapa națională a Olimpiadei de religie

Unirea Ziarul

Publicat

în

Performanță pentru eleva Elisa Jeler, de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Alba Iulia, calificare la etapa națională a Olimpiadei de religie Elisa Jeler, elevă în clasa a VI-a B, la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Alba Iulia, a participat recent la etapa județeană a Olimpiadei de religie, cultul baptist, unde a obținut locul I, reușind să […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea