Rămâi conectat

Editorial

Bulibăşeală naţională

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Reorganizarea administrativ teritorială a României şi nu, de exemplu, inflaţia anualizată care a ajuns la uluitorul procent de 8,41 la sută în luna mai este subiectul fierbinte al acestor zile. Se discută pro şi contra necesităţii reorganizării, a modului în care se face reorganizarea, cum vor arăta noile regiuni, vor mai exista sau nu judeţele, forma istorică de organizare a românilor… Apropo, termenul de „judeţ” vine de la scaunul de judecată, de la judele sau judeţul (judecătorul) unui anumit teritoriu, iar cele mai vechi referiri la ele sunt dinainte de domnia lui Mircea Cel Bătrân. Niciunul dintre statele europene care s-au regionalizat nu au renunţat la vechile lor unităţi administrative, cel care ţin de tradiţia şi istoria lor, de însuşi sentimentul apartenenţei la un popor, la o naţiune, la un stat. Noi de ce anume vrem să facem asta? Care este scopul?
Revenind la dârdora actuală, nu pot să nu uit argumentele Puterii: „ne cere Bruxellesul” – complet fals, Bruxellesul nu are nicio impunere în acest sens, sau nevoia, clamată intempestiv de Emil Boc sâmbătă după amiaza după ce USL şi-a prezentat propria variantă de reorganizare dar fără a accentua asupra urgenţei ei, de dezvoltare armonioasă a teritoriului pentru că spunea premierul acum judeţele nu cad de acord pe unde să treacă un drum (dar de ce mai există Ministerul Transporturilor?) sau unde să fie amplasate GROPILE DE GUNOI ECOLOGICE!!!! Peste toate acestea argumentul banilor. Cum că se va reduce birocraţia şi statul va cheltui mai puţin cu funcţionarii publici. Dar despre drumurile pe care cetăţeanul trebuie să le facă „la centru” s-a spus ceva? Până şi unii dintre cei apropiaţi Puterii recunosc că regionalizarea aşa cum a fost ea propusă de preşedinte şi apoi preluată şi susţinută cu tărie de PDL nu apropie administraţia de cetăţean, ci o îndepărtează. Suntem săraci, e drept, dar suntem şi săraci cu duhul?
Argumentul accelerării absorbţiei fondurilor europene nu stă nici el în picioare. În afară de Programul Operaţional Sectorial – Dezvoltarea Resurselor Umane (a cărei eficienţă nu vreau să o comentez acum pentru a nu stârni criticile aplicanţilor, dar o discuţie pe temă ar merita să fie purtată!) cel mai de succes program este Programul Operaţional Regional (POR) derulat de actualele Agenţii de Dezvoltare Regională, cu actualele judeţe. Va să zică se poate! Impotente sunt ministerele care păstoresc restul Programelor Operaţionale Sectoriale. Polonia, care tocmai a anunţat că a absorbit toate fondurile europene pe care le-a avut la dispoziţie, nu a renunţat la vechile sale forme de organizare teritorială, ci a creat un palier suplimentar, cel regional. La fel a făcut Franţa, de exemplu. Şi mai ales nu a făcut-o peste noapte, fără o analiză a impactului social, economic, politic etc, şi fără să-şi consulte cetăţenii.
Opoziţia respinge evident proiectul de reorganizare însuşit de PDL. Prin vocea vicepremierului Marco Bela şi a preşedintelui UDMR Kelemen Hunor şi UDMR ameninţă cu spargerea unităţii Coaliţiei dacă PDL insistă în continuare. Sigur că motivele maghiarilor sunt discutabile. Ei au propriul lor proiect de reorganizare a României care să-i ducă spre autonomia teritorială. Un proiect care nu este fezabil pentru că i se împotrivesc prea multe forţe politice fie ele din actuala Putere sau de la Opoziţie. Cu proiectul maghiarilor puţin fezabil şi în faţa acţiunii intempestive a PDL cât de trist este să spui din capitala Marii Uniri „noroc cu ungurii”? Cât despre asumarea răspunderii… nici ea nu este o procedură aplicabilă, dacă România mai este stat de drept pentru că punctul 3 al articolului 13 din Legea 3/2000 spune foarte clar că „Proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale comunelor, oraşelor şi judeţelor se înaintează Parlamentului spre adoptare numai după consultarea prealabilă a cetăţenilor din unităţile administrativ-teritoriale respective, prin referendum. În acest caz organizarea referendumului este obligatorie.” Această prevedere este întărită de art 22 din Legea 215/2001. Or fără referendum cum înaintează PDL proiectul, chiar spre asumare Parlamentului? Oricum o astfel de legiferare va fi lovită de nulitate. Şi atunci? Nu trebuie să discutăm despre inflaţia de 8,41 la sută, despre nivelul de trai sau despre situaţia din economie?
Anca DINICĂ


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Editorial

Editorial

FOTO ȘTIREA TA| „Trafic” restricționat pe podul de lemn din latura vestică a Cetății Alba Carolina. Lucrări de înlocuire a lemnului

Ziarul Unirea

Publicat

în

FOTO ȘTIREA TA| „Trafic” restricționat pe podul de lemn din latura vestică a Cetății Alba Carolina. Lucrări de schimbare a lemnului „Traficul” este restricționat pietonilor pe podul de lemn al laturii vestice a Cetății Alba Carolina, în vedere unor lucrări de înlocuire a lemnului. Un cititor al ziarulunirea.ro a trimis pe adresa redacției câteva imagini […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea