Ştirea zilei
4 noiembrie 1715: Austriecii pun piatra de temelie a Cetăţii Alba Iulia, devenită astăzi polul turistic al județului Alba
4 noiembrie 1715: Austriecii pun piatra de temelie a Cetăţii Alba Iulia, devenită astăzi polul turistic al județului Alba
Cetatea Alba Carolina este o fortăreață cu bastioane de tip Vauban construită la începutul secolului al XVIII-lea în orașul medieval Alba Iulia pe Dealul Citadelei, având rol de fortificație strategică de apărare.
Anterior epocii în care a fost construită, în același loc s-au mai aflat alte 2 fortificații precedente: Castrul Roman al Legiunii a XIII-a Gemina (106 e.n.) și Cetatea Medievală Bălgrad (secolele XVI-XVII).
Expansiunea militară otomană spre Europa de Vest a luat sfârșit în 1683 sub zidurile Vienei prin biruința armatelor austro-polone. Victorioși, Habsburgii au avansat militar și politic spre est eliberând de sub dominația turcilor în 1687 Ungaria și în 1688 Transilvania, an după care trupele imperiale au ocupat principalele cetăți locale, pe unele reamenajându-le. Mai întâi au fost construite fortificații transilvane noi de mai mică importanță. Edificarea unor mari fortărețe a debutat de abia după ce în 1699 prin tratatul de la Karlowitz, respectiv după 1718 prin cel de la Passarovitz, otomanii au renunțat la teritoriile din Transilvania, Banat și – vremelnic – Oltenia, în favoarea unui protectorat austriac.
Inspiratorul proiectului a fost mareșalul principe Eugeniu de Savoia, cel care a introdus în Imperiul Habsburgic sistemele de fortificații elaborate de Vauban în Franța pe timpul regelui Ludovic al XIV-lea. Ansamblul făcea parte dintr-un sistem mai larg de puncte fortificate, menite a asigura defensiv noile provincii cucerite.
Lucrările pregătitoare au început prin ridicarea topografică din anul 1711, a orașului și cetății medievale.
Planul originar al cetății a fost trimis la Viena și aprobat de prințul Eugeniu de Savoia la 18 aprilie 1714, acesta împreună cu ordinul de începere a lucrărilor fiind înmânat la 26 aprilie 1714 generalului Steinville, comandantul trupelor imperiale din Transilvania. În iulie 1714 generalul primește în baza observațiilor venite de la Viena notificarea de a întocmi un nou plan, adaptat acestora.
Terenul necesar (140 ha), a fost eliberat între 1713-1715 prin dărâmarea vechiului oraș medieval, acesta trebuind să fie mutat în partea de est a cetății (actualul oraș de jos).
Proiectul, din punct de vedere tehnic îi aparține arhitectului italian Giovano Morando Visconti. Lucrările (estimate în total la peste un milion de guldeni de aur) – au fost conduse inițial de către acesta (care a murit în 1717 la 65 de ani, de ciumă) și ulterior de inginerii militari Iosif de Quadri (1717-1727) și Konrad won Weiss (1727-1738). Deși sistemul de apărare proiectat inițial cuprindea 4 linii de fortificații și o fortificație mai îndepărtată plasată pe Dealul Furcilor – aflat în vecinătate, construcția finală a avut numai 3 linii.
Construcția propriu-zisă – care urma să devină fortificația principală a Transilvaniei – a fost realizată între anii 1715-1738, în timpul împăratului Carol al VI-lea.
Ca zidari și pietrari au lucrat muncitori și meșteri italieni, iar pentru sculptură la porțile cetății și bastioane a fost adusă echipă vieneză, condusă de sculptorul Johann König.
În 4 noiembrie 1715 s-a pus piatra de temelie la bastionul Carol dedicat împăratului, situat pe latura de nord. Fortificația a fost ridicată cu materiale din zonă, munca brută fiind prestată în serii de câte două săptămâni de peste 20.000 de iobagi români aduși din toată Transilvania. Cărămida s-a confecționat pe plan local, piatra brută a fost adusă de la Șard, iar cea fasonată de la Ighiu, nisipul din Mureș și piatra de var de la Meteș.
Zidurile – ușor oblice – s-au ridicat din cărămidă și piatră printr-o tehnică fără denivelări, pentru a provoca ricoșarea ghiulelelor metalice. Din vechea cetate medievală s-au utilizat totuși cele două bastioane construite în secolul al XVII-lea, care au devenit în cadrul a două noi bastioane, cavalieri – platforme de tragere.
Citiți și Cetatea Alba Carolina – perimetrul magiei medievale, ce “ţine captivi” turiştii
Proiectul inițial nu s-a realizat în întregime, resursele financiare habsburgice fiind îndreptate ulterior spre fortificații situate mai aproape de granița cu otomanii. Astfel, după 1738 nu s-a mai construit circa 10 la sută din dispozitivul gândit inițial, renunțându-se la construirea unei a patra linii de apărare ce trebuia să înglobeze o parte din oraș pe latura estică și, la fortul de pe Dealului Furcilor, iar dintre șanțurile exterioare n-a fost terminat decât cel dinspre oraș.
Ansamblul – compus din trei sisteme de apărare – prezintă caracteristici specifice primului și celui de al doilea sistem Vauban.
Corpul principal al cetății este de forma unui heptagon neregulat, cel șapte bastioane conferindu-i o imagine stelată tipică sistemelor de acest gen. Trinitatea este cel mai mare bastion și are un blazon încoronat cu câmpuri multiple și frunze de acant. Celelalte sunt Sfântul Ștefan, Eugeniu de Savoia, Sfântul Mihail, Sfântul Carol, Sfântul Capistrano și Sfânta Elisabeta. Atât bastioanele (cu o înălțime de 12 metri și o lungime variind între 106 și 142 metri) cu fețe lungi dispuse în unghiuri diferite (75° – 120°) și flancuri scurte și concave (42 – 48 metri), cât și curtinele de care le leagă (la distanțe de 116-135 metri) perpendicular, nu sunt egale deoarece au fost ușor adaptate terenului. Bastioanele principale nu au cazemate interioare, defensiva implicând baterii de artilerie așezate pe platforme superioare.
Între bastioanele principale și curtinele din a doua linie, se află șanțul interior cu lățimea de 27 metri.
Linia a doua era formată din raveline (sau semilune) care apără curtinele, având numele bastioanelor apropiate, excepția fiind cea dispusă pe flancul sudic denumită Francisc de Paula. Dimensiuni lor sunt: fețele 60 -90 m și flancurile 45 m. Ultimele sunt prevăzute cu șanțuri late de 9 m. Redute de pe care artileria protejată executa trageri îndepărtate sunt construite pe ravelinele nordice și vestice.
Toate contragărzile și unele raveline vestice au fost prevăzute cu baterii de artilerie în cazemate, precum și cu tunele înzestrate cu metereze pentru trageri sau, cu încăperi pentru adăpostul trupei ori cu rol de depozite, grajduri.Pe latura estică dinspre oraș unde se afla o terasă abruptă, contragarda.
Planul cetății a fost trasat în jurul axelor reprezentate de cele 6 porți (3 spre est și restul spre vest), din care cea principală se află în partea de est. Porțile vestice făceau – la origine – legătura cu terenul de instrucție al armatei. Artera principală de circulație în interiorul cetății este între porțile IIl-IV-V-VI.
Statuile și reliefurile care împodobesc aceste porți, au ca sursă de inspirație fapte ale eroilor antici sau războaiele austro-turce, încadrându-se curentului baroc.

Ştirea zilei
Vești bune pentru șoferi: Constatarea amiabilă va putea fi realizată electronic
Vești bune pentru șoferi: Constatarea amiabilă va putea fi realizată electronic
Regulile care se aplică asigurării RCA au fost schimbate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. Cea mai importantă modificare, pentru șoferi, este introducerea constatării amiabile electronice. De asemenea au fost scoase din norma RCA toate prevederile care au dus România în procedură de infringement încă din anul 2018.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a adoptat actul normativ care modifică norma 20/2017 privind asigurările auto în România. Economica amintea chiar zilele trecute că acest lucru urma să se întâmple, având în vedere că un proiect în acest sens era în dezbatere publică încă din luna martie. Pentru șoferi, principala modificare vizează introducerea constatării amiabile electronice, care va ușura viața celor aproximativ 500.000 de șoferi români care sunt implicați anual în accidente.
Actul normativ, anunță un comunicat al ASF, a fost trimis către Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare după 90 de zile de la publicare. Altfel spus, din toamnă, noile reguli vor intra în vigoare.
„Una dintre reglementările introduse în premieră vine direct în sprijinul păgubiților, dar și al vinovaților din accidente rutiere, în număr de sute de mii anual. Formularul de constatare amiabilă va putea fi completat și electronic. Conform noilor reglementări “în cazul completării formularului de Constatarea amiabilă de accident” în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule implicate în accident sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul.” . Baza tehnică va fi dezvoltată de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), împreună cu firmele de asigurare care emit RCA pe teritoriul României.
“Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de „Constatare amiabilă de accident” în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către A.S.F.”, prevede actul normativ. În 2021 a fost eliminată și obligativitatea de a deține polița RCA în format fizic, fiind suficientă prezentarea acesteia în format electronic, în eventualitatea unui control.
Dispar prevederile care puteau aduce amenzi usturătoare României
Alte modificări ale regulilor RCA, defapt cele de la care a pornit noua normă, vizează scoaterea din legislație a unor prevederi care au dus România în procedură de infringment. În mare este vorba despre articole din norma 20/2017 despre care Comisia Europeană, sesizată de asigurătorii din România, a considerat că îngrădesc dreptul companiilor de a stabili în mod liber tarifele, exclusiv în funcție de istoricul propriu de daună și de estimările avizate de actuari autorizați.
”Principalul scop al noilor reglementări a fost, însă, abrogarea sau modificarea prevederilor din norma 20/2017 care nu sunt conforme cu prevederile legislației europene și fac obiectul discuțiilor purtate cu serviciile Comisiei Europene (COM) în cauza de infringement 2018/4075 – acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor de stat membru UE privind incompatibilitatea cu Directiva Solvabilitate II și Directiva MTPL a unor dispoziții ale legislației românești referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto adoptate în 2017″, precizează ASF.
Concret, așa cum arată proiectul de normă lansat în dezbatere publică în luna martie, au fost eliminate toate barierele privind dreptul companiilor de a stabili tarifele exclusiv în funcție de propriul istoric de daunalitate și de estimări, în baza unor analize realizate de actuari autorizați. A fost eliminată orice obligație de notificare a modificărilor de tarife sau de raportare a fundamentării acestora către ASF, așa cum a recomandat Comisia Europeană.
Nu în ultimul rând, mai notează instituția, actul normativ vine cu modificarea modului de acordare a despăgubirilor aferente consecinței lipsei de folosință a vehiculelor inclusiv pentru înlocuirea temporară a acestora. Noua procedură este mai simplă și mai clară, în sprijinul tuturor părților implicate în procesul de despăgubire și reparație și în principal al păgubitului.
Sursa: economica.net
Ştirea zilei
A vrut să mituiască o asistentă din Alba pentru „vaccinare la chiuvetă”: Ce au decis magistrații
A vrut să mituiască o asistentă din Alba pentru „vaccinare la chiuvetă”: Ce au decis magistrații
Procurorul de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Alba a încheiat, la data de 24.05.2022, acordul de recunoaștere a vinovăției cu o persoană fără calitate specială, inculpatul în cauză, fiind stabilită pedeapsa de 1 an și 4 luni închisoare cu suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei pe un termen de supraveghere de 2 ani, pentru săvârșirea infracțiunii de dare de mită.
În fapt, s-a reținut că la data de 18.11.2021, inculpatul a oferit o sumă de bani unei asistente medicale aflată în exercitarea atribuțiilor de serviciu în cadrul Centrului de Vaccinare Sebeș, județul Alba, pentru a îndeplini un act contrar atribuțiilor de serviciu ale acesteia, respectiv să nu-i introducă serul anti-Covid-19 în organism și să consemneze în documente și evidențele electronice faptul că a fost vaccinat, în scopul de a-i fi eliberat un certificat de vaccinare Covid-19.
Asistenta medicală a refuzat primirea sumei de bani și a sesizat organele de poliție.
Ofițerii Direcției Generală Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Alba au fost delegați să desfășoare mai multe acte procedurale care au condus la completarea probatoriului în cauză.
Acordul de recunoaștere a vinovăției a fost trimis Tribunalului Alba.
Ştirea zilei
27 mai 2022, COVID-19 în Alba. 3 noi infectări și niciun deces, în ultimele 24 de ore, în județ
27 mai 2022, COVID-19 în Alba. 3 noi infectări și niciun deces, în ultimele 24 de ore, în județ
La nivelul județului Alba, vineri, 27 mai 2022, s-au înregistrat 3 cazuri noi de infectare cu COVID-19 potrivit datelor transmise de DSP Alba. Raportul prezintă și incidența actualizată și cazurile active de coronavirus pe localități.
Citește și situația cazurilor din Alba, de ieri, 26 mai 2022, COVID-19 în Alba. 4 noi infectări și niciun deces, în ultimele 24 de ore, în județ
În ultimele 24 de ore, la nivelul județului Alba, nu a fost înregistrat niciun deces, în rândul persoanelor bolnave de COVID-19.
Astfel, numărul total al cazurilor înregistrate ajunge la 53874 de persoane confirmate, 52525 persoane vindecate, 1.290 decese.
Joi, în județul Alba au fost prelucrate în total 257 teste, 117 PCR, 140 teste rapide. Numărul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 468533 mai exact, 357953 de teste PCR și 110580 de teste rapide.
Localitățile din care provin cele 3 noi cazuri de coronavirus:
BLAJ – 1
VINTU DE JOS – 1
SPANIA – 1
Lista cazurilor active de COVID-19 și INCIDENȚA LOCALITĂȚILOR din județul Alba:
POŞAGA | 892 | 1.12 | 1 |
POIANA VADULUI | 1041 | 0.96 | 1 |
CIUGUD | 3295 | 0.91 | 3 |
RĂDEŞTI | 1273 | 0.79 | 1 |
CETATEA DE BALTĂ | 3063 | 0.65 | 2 |
VALEA LUNGĂ | 3119 | 0.64 | 2 |
STREMŢ | 2420 | 0.41 | 1 |
LOPADEA NOUĂ | 2497 | 0.4 | 1 |
MUNICIPIUL BLAJ | 20603 | 0.39 | 8 |
MUNICIPIUL ALBA IULIA | 76681 | 0.31 | 24 |
ORAŞ CUGIR | 25348 | 0.28 | 7 |
GALDA DE JOS | 4410 | 0.23 | 1 |
ŞONA | 4365 | 0.23 | 1 |
SĂSCIORI | 6474 | 0.15 | 1 |
ORAŞ TEIUŞ | 7141 | 0.14 | 1 |
MUNICIPIUL AIUD | 25110 | 0.12 | 3 |
ORAŞ OCNA MUREŞ | 13781 | 0.07 | 1 |
ALBAC | 1940 | 0 | 0 |
ALMAŞU MARE | 1195 | 0 | 0 |
ARIEŞENI | 1534 | 0 | 0 |
AVRAM IANCU | 1412 | 0 | 0 |
BERGHIN | 1886 | 0 | 0 |
BISTRA | 4497 | 0 | 0 |
BLANDIANA | 876 | 0 | 0 |
BUCERDEA GRÂNOASĂ | 2259 | 0 | 0 |
BUCIUM | 1378 | 0 | 0 |
CÂLNIC | 1932 | 0 | 0 |
CENADE | 1044 | 0 | 0 |
CERGĂU | 1630 | 0 | 0 |
CERU-BĂCĂINŢI | 230 | 0 | 0 |
CIURULEASA | 1122 | 0 | 0 |
CRĂCIUNELU DE JOS | 2141 | 0 | 0 |
CRICĂU | 1964 | 0 | 0 |
CUT | 1268 | 0 | 0 |
DAIA ROMÂNĂ | 3119 | 0 | 0 |
DOŞTAT | 1012 | 0 | 0 |
FĂRĂU | 1473 | 0 | 0 |
GÂRBOVA | 2133 | 0 | 0 |
GÂRDA DE SUS | 1467 | 0 | 0 |
HOPÂRTA | 1156 | 0 | 0 |
HOREA | 1901 | 0 | 0 |
IGHIU | 7111 | 0 | 0 |
ÎNTREGALDE | 549 | 0 | 0 |
JIDVEI | 5301 | 0 | 0 |
LIVEZILE | 1146 | 0 | 0 |
LUNCA MUREŞULUI | 2540 | 0 | 0 |
LUPŞA | 2838 | 0 | 0 |
METEŞ | 2749 | 0 | 0 |
MIHALŢ | 3212 | 0 | 0 |
MIRĂSLĂU | 1946 | 0 | 0 |
MOGOŞ | 742 | 0 | 0 |
MUNICIPIUL SEBEŞ | 32854 | 0 | 0 |
NOŞLAC | 1814 | 0 | 0 |
OCOLIŞ | 496 | 0 | 0 |
OHABA | 584 | 0 | 0 |
ORAŞ ABRUD | 5141 | 0 | 0 |
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ | 3742 | 0 | 0 |
ORAŞ CÂMPENI | 7120 | 0 | 0 |
ORAŞ ZLATNA | 7780 | 0 | 0 |
PIANU | 3566 | 0 | 0 |
PONOR | 575 | 0 | 0 |
RÂMEŢ | 491 | 0 | 0 |
RIMETEA | 987 | 0 | 0 |
ROŞIA DE SECAŞ | 1579 | 0 | 0 |
ROŞIA MONTANĂ | 2688 | 0 | 0 |
SĂLCIUA | 1368 | 0 | 0 |
SĂLIŞTEA | 2332 | 0 | 0 |
SÂNCEL | 2583 | 0 | 0 |
SÂNTIMBRU | 3022 | 0 | 0 |
SCĂRIŞOARA | 1485 | 0 | 0 |
ŞIBOT | 2327 | 0 | 0 |
SOHODOL | 1655 | 0 | 0 |
ŞPRING | 2533 | 0 | 0 |
ŞUGAG | 2856 | 0 | 0 |
UNIREA | 4815 | 0 | 0 |
VADU MOŢILOR | 1266 | 0 | 0 |
VIDRA | 1503 | 0 | 0 |
VINŢU DE JOS | 5534 | 0 | 0 |
-
Actualitateacum 24 de ore
FOTO| Posibilă MEGA investiție la Câmpeni: Un producător de încălțăminte ar putea crea 200 de locuri de muncă în Țara Moților, spune senatorul Matieș
-
Ştirea zileiacum 22 de ore
LIVE VIDEO| Ceremonia de absolvire a clasei a XII-a a Colegiului Național ”Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia: 103 ani de tradiție în învățământ
-
Ştirea zileiacum 19 ore
VIDEO| Actorul Ray Liotta a murit în somn în Republica Dominicană, unde se afla pentru filmările ultimului său proiect
-
Ştirea zileiacum 23 de ore
26 mai. Alba Iulia primește 47 de milioane de euro pentru un proiect pilot în energie: Retehnologizarea unei stații electrice din sistemul național
-
Curier Județeanacum 22 de ore
FOTO| Săptămâna Prevenirii Criminalității în Alba: Polițiștii și elevii au dezbătut subiecte de interes precum PIN-ul și CVV2/CVC2-ul cardului, phishing-ul prin email și siguranța pe internet
-
Curier Județeanacum 23 de ore
FOTO| Elevii Colegiului Militar din Alba Iulia, la APEL pentru donare de sânge: Spirit social și responsabilitate civică, pentru semenii în nevoie
-
Sportacum 7 ore
Luni, 30 mai, în „Arini”, selecție cu Ion Geolgău pentru clasa de fotbal (a V-a) de la LPS „Florin Fleșeriu” Sebeș
-
Ştirea zileiacum 5 ore
Pleșa, Dumitrel, Damian sau Matieș. Pe cine ar alege albaiulienii ca primar și ce partide ar intra în CL: SONDAJ administrativ la Alba Iulia
-
Ştirea zileiacum 20 de ore
Noi stații de epurare și tratare a apei în județul Alba: Finanţare nerambursabilă de peste 7 milioane de euro. Unde vor fi amplasate
-
Curier Județeanacum 19 ore
FOTO| Pompieri remarcabili la ISU Alba, premiați pentru activitatea de-a lungul anilor: Erou la Râpa Roșie sau „Cel Mai Puternic Pompier 2019”, le-au fost aduse mulțumiri
-
Actualitateacum 18 ore
Traian Băsescu își vrea privilegiile înapoi: Proces cu SPP la Curtea de Apel București. Ce reclamă fostul președinte al României
-
Ştirea Taacum 21 de ore
FOTO VIDEO ȘTIREA TA| Robinetele nu funcționează în parcul din centrul Sebeșului, nici în acest an: Temperaturile, PESTE cele obișnuite pentru luna mai