Opinii - Comentarii
18 martie: Inventatorul român Traian Vuia realizează, la Paris, primul zbor autopropulsat
Traian Vuia (n. 17 august 1872, Bujoru, comitatul Caraș-Severin, Austro-Ungaria – d. 3 septembrie 1950, București, România) a fost un inventator român, pionier al aviației mondiale. Pe data de 18 martie 1906 el a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul.
Dintre primii inventatori români din domeniu, Traian Vuia, s-a bucurat de recunoasterea rezultatelor activităţii sale, chiar dacă multa vreme prioritatea în realizarea zborului mecanic i-a fost atribuită brazilianului (naturalizat francez) Alberto Santos-Dumont; (1873-1932).
Traian Vuia dovedeşte de când urma cursurile primare, şi apoi secundare, o atracţie irezistibilă şi o predilecţie pentru mecanica aplicată şi de fizică. La zece ani asistă la primele manifestări cu caracter aviatic, iar micul Traian Vuia dezvoltă o pasiune pentru zmeie. El urmăreşte atent detaliile lor şi încearcă să construiască altele mai perfecţionate. Ajuns la liceu, Traian Vuia îşi însuşeşte noţiuni de fizică şi mecanică şi nu se mai mulţumeşte să construiască zmeie, ci încearcă să explice ce se petrece în jurul aparatului, forţele care acţionează la lansarea şi menţinerea lui în aer, condiţiile de echilibru, etc. Voia să înţeleagă zborul şi, mai ales, voia să mânuiască zmeie, să le facă a se mişca în văzduh după propriul gând. A absolvit Liceul Romano-Catolic din Lugoj cu calificativul „eminent”.
După absolvirea bacalaureatului în 1892, Traian Vuia pleacă la Budapesta pentru a se înscrie la Politehnică. A urmat pentru un an cursurile Politehnicii, secţia mecanică, la seral. Neavând destui bani, se va înscrie la Drept şi va practica în birouri de avocatură din Banat pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai. Astfel o bună parte din studenţia lui Vuia este deviată de la adevăratele lui aspiraţii şi aptitudini. Tânărul reuşeşte însă şi în domeniul ştiinţelor juridice. La 6 mai 1901 Traian Vuia îşi ia doctoratul în Ştiinţe Juridice cu teza: „Militarism şi industrialism, regimul de Status şi contractus”.
După terminarea facultăţii Traian Vuia se întoarce la Lugoj. Aici continuă să studieze problema zborului uman şi începe să-şi construiască primul aparat de zbor, pe care-l numeşte aeroplan-automobil. Din cauza lipsurilor financiare, nu reuşeşte să-şi ducă la capăt proiectul şi decide în schimb să plece la Paris, în iulie 1902. Vuia spera că aici va găsi pe cineva interesat să-i finanţeze proiectul, mai ales a pasionaţilor de aerostate însă s-a lovit de mult scepticism asupra ideii că o maşină zburătoare cu o densitate mai mare decât cea a aerului ar putea zbura. Vuia merge la Victor Tatin, un cunoscut teoretician care construise în 1879 un model experimental de aeroplan. Tatin este imediat interesat de proiect dar încearcă şi să-l convingă pe Vuia că nu este nimic de făcut pentru că-i lipseşte un motor adecvat şi este instabil. Traian Vuia însă continuă să-şi promoveze proiectul şi-l trimite Academiei de Ştiinţe de la Paris pe 16 februarie, 1903, prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul cât şi procedura de decolare. Academia îi respinge proiectul cu motivaţia că ar fi prea utopic, cu menţiunea că:
Problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi nu este decât un vis.
În ciuda acestor obstacole, Traian Vuia nu renunţă la proiect şi se înscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903 şi publicat pe 16 octombrie 1903. Invenţia brevetată se numeşte aeroplan automobil.
La 4 august 1919 a fost iniţiat, în loja masonică pariziană „Ernest Renan”, împreună cu Alexandru Vaida-Voievod şi cu ceilalţi membri ai delegaţiei române participanţi la Conferinţa de Pace de la Paris.
În ziua de 1 iulie 1902, el sosea la Paris, aducând în bagajele sale proiectul unui original „aeroplan-automobil”, conceput în perioada studenţiei, şi macheta aferentă, realizată pe parcursul ultimelor douăsprezece luni. În iarna lui 1902/1903, Vuia începe construcţia aparatului, perfecţionând până în minime detalii planurile originale la care lucrase cu un an înainte la Lugoj. Se loveşte din nou de probleme de natură financiară, dar reuşeşte să le depăşească, ajutat şi de mentorul său Coriolan Brediceanu.
A fost nevoit să îşi echipeze micul monoplan (aeroplanul “Vuia 1″), cu multe inovaţii. Lucrurile au avansat încet din cauza lipsei banilor. Neputîndu-şi permite să achiziţioneze un motor ultrauşor, Vuia s-a resemnat sa inventeze un motor cu acid carbonic comprimat, care avea avantajul ca era simplu şi putin costisitor, însa, n-a putut fi pus la punct, servind doar pentru demonstratii (timpul sau de funcţionare era de aproximativ trei minute).
În toamna lui 1904 începe să-şi construiască şi un motor, tot invenţie personală. În 1904 obţine un brevet pentru această invenţie în Marea Britanie. Întreaga parte mecanică e terminată în februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, după ce i se montează motorul, şi este numit Vuia I, poreclit Liliacul, din cauza formei sale. Era un monoplan – aproape toate încercarile în acea vreme se faceau cu avioane biplane, Louis Blériot (1872-1937) urmînd exemplul lui Vuia, un an mai tîrziu. Aparatul de zbor avea aripile repliabile, asemeni unui evantai, purtate pe un cvadriciclu cu roţi pneumatice, care avea rol de tren de decolare şi aterizare. Întreaga construcţie era metalică din tuburi de oţel, îmbinate prin manşoane, iar aripa era din pînza de in impregnată.
O alta noutate a acestui aeroplan era reprezentata de utilizarea unei singure elice, spre deosebire de celelalte aparate contemporane, care foloseau doua elice contrarotative. Avea prevăzută o greutate totală de 250 kg, o suprafaţă de susţinere de 14 m² şi un motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, ca pe un automobil, cu aripile demontate, pentru a căpăta experienţă în manevrarea lui.
Aeroplanul nu avea însa nici profundor, nici ampenaj stabilizator. Cu toate acestea, la încercarile de la Montesson, din 18 martie 1906, aeroplanul, propulsat de propriul motor, dupa ce a rulat aproximativ 50 metri pe sol, s-a ridicat la înaltimea de un metru şi a parcurs aproximativ 12 metri în aer, deteriorîndu-se la revenirea pe sol în urma impactului cu un copac. El avea stabilitatea longitudinală precară şi forţa motrice insuficientă.
Multe ziare din Franţa, Statele Unite şi Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie şi aterizare. De atunci a fost scoasă în evidenţă şi propagată ideea că Vuia a reuşit cu aparatul său să decoleze de pe o suprafaţă plată, folosind numai mijloace proprii, “la bord”, fără “ajutor extern” (pantă, cale ferată, catapultă, etc.). Totuşi, au fost şi mai există multe contradicţii şi dezbateri asupra definiţiei de primul aeroplan.
Prin perfecţionarea primului model, s-a obţinut aeroplanul “Vuia 1 bis“. Mai tîrziu, a fost construit un aeroplan nou, dotat cu un motor Antoinette pe benzină, cu opt cilindri în V, răciţi cu apă, de 25 CP, creaţia inginerului Léon Levavasseur, cu care a zburat în 1907, cu rezultate satisfăcătoare, mentinîndu-se în aer aproximativ 100 metri (Alberto Santos-Dumont zburase deja 200 metri). Acesta s-a numit “Vuia 2” şi a fost brevetat în Belgia.
Vuia a continuat să studieze zborul vertical şi a construit, în 1918 şi 1922, două elicoptere, în colaborare cu Marcel Yvonneau, care aveau mai multe rotoare de sustentaţie, cu axe separate. Primul model era acţionat prin forţa musculară, iar cel de-al doilea era dotat cu un motor Anzzani, de 16 CP, cîntarind în total 190 kg; ambele elicoptere au fost experimentate la Juvissy (nu de catre Vuia) si s-au ridicat de la sol.
Dintre creatiile lui traian Vuia mai amintim torpila aeriana, realizată, în 1917, împreuna cu Victor Tatin (1847-1917) şi generatoarele de aburi, de joasa şi înaltă presiune (1925).
Sursa: unitischimbam.ro
Opinii - Comentarii
Pensia de urmaș 2023: Astăzi este ultima zi în care elevii și studenții pot depune dovada că își continuă studiile. Informare transmisă de Casa Națională de Pensii
Pensia de urmaș 2023: Astăzi este ultima zi în care elevii și studenții pot depune dovada că își continuă studiile. Informare transmisă de Casa Națională de Pensii
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a anunțat că luni, 25 septembrie, este ultima zi pentru beneficiarii pensiilor de urmaș pentru depunerea dovezii că își continuă studiile.
Citește și: Pensii 2023: Ce documente sunt necesare pentru pensia de urmaș și ce schimbări sunt așteptate în 2024
Până luni, 25 septembrie, elevii și studenții beneficiari de pensii de urmaș trebuie să facă dovada. Altfel, ei riscă să se trezează cu pensia suspendată.
Concret, elevii beneficiari de pensie de urmaș, care au împlinit vârsta de 16 ani, au obligația să prezinte până mâine adeverința din care să rezulte că sunt înscriși în anul școlar 2023–2024.
Totodată, tot până mâine, studenții beneficiari de pensie de urmaș, în vârstă de până la 26 de ani, au obligația să depună la sediul caselor teritoriale de pensii o declarație pe propria răspundere privind continuarea studiilor.
Citește și: Pensii 2023: Care este termenul până la care puteți achita retroactiv contribuția
Ulterior, până la 25 octombrie, studenții trebuie să depună adeverința în original din care să rezulte că sunt înscriși în anul universitar 2023-2024.
Anunțul Casei de Pensii:
„În atenția elevilor și studenților beneficiari ai unei pensii de urmaș
A. Elevii beneficiari ai unei pensii de urmaş, care au împlinit vârsta de 16 ani, au obligația să prezinte, până la data de 25 septembrie 2023 adeverința din care să rezulte că în anul școlar 2023–2024, urmează o formă de învățământ organizată potrivit legii.
!!! În cazul nedepunerii adeverinței, pensia de urmaș aferentă lunii octombrie 2023 se reține de la plată.
B. Studenții beneficiari ai unei pensii de urmaş, în vârstă de până la 26 de ani, au obligația, după caz:
– să transmită/depună la sediul caselor teritoriale de pensii – până la data de 25 septembrie 2023 – o declarație pe propria răspundere privind continuarea studiilor.
În cazul nedepunerii declarației, până la data de 25 septembrie 2023, pensia aferentă lunii octombrie va fi reținută de la plată, potrivit procedurii.
– să prezinte caselor teritoriale de pensii – până la data de 25 octombrie 2023 – adeverința în original din care să rezulte că în anul universitar 2023-2024, urmează o formă de învățământ superior, organizată potrivit legii.
!!! În situația neprezentării până la data de 25 octombrie 2023 a adeverinței în original, pensia de urmaș aferentă lunii noiembrie va fi reținută de la plată”.
Sursa: bugetul.ro
Opinii - Comentarii
25 septembrie: Ziua Dăruirii. A dărui din inimă înseamnă a contribui la o activitate nobilă, valoroasă
Începând cu anul 2019, la data de 25 septembrie se sărbătoreşte, în România, “Ziua dăruirii“. Iniţiată de senatorul PSD Niculae Bădălău, propunerea legislativă a fost adoptată de Senat la 17 septembrie 2018 şi de Camera Deputaţilor la 28 noiembrie 2018, Legea nr. 355/2018 fiind promulgată la 27 decembrie 2018.
Potrivit expunerii de motive semnate de iniţiatorul actului normativ şi publicate pe site-ul www.cdep.ro, această zi este menită “să încurajeze generozitatea şi implicarea socială (…) Dăruirea este, înainte de toate, un act profund şi personal, izvorât dintr-o nevoie umană, aceea de a fi bun, generos: de a oferi celuilalt, de a te simţi împlinit, de a-i contamina pe alţii de bucuria vieţii. A dărui din inimă, a participa la ceva anume, a ajuta pe cineva, a face un bine cuiva poate însemna şi a simţi că faci parte dintr-o comunitate pe care vrei să o faci un loc mai bun şi mai frumos, a contribui la o activitate nobilă, valoroasă“.
Totodată, în expunerea de motive se arată că instituirea unei astfel de zile oferă şcolilor prilejul de a-i implica pe copii în discuţii despre filantropie şi voluntariat, scopul promovării acestei iniţiative legislative fiind acela de „a creşte responsabilitatea cetăţenilor de toate vârstele, de a servi toate segmentele societăţii, de a contribui la o moştenire culturală care trebuie amplificată, de a încuraja generozitatea şi implicarea socială prin instituirea unei Zile a dăruirii”.
Conform Legii nr. 355/2018 privind instituirea acestei zile, cu acest prilej pot fi organizate, de către autorităţile publice centrale şi locale şi de instituţiile aflate în subordinea acestora, de către societatea civilă şi persoane fizice şi juridice, programe şi manifestări culturale, educative, artistice, de voluntariat, cu caracter social. De asemenea, autorităţile publice centrale şi locale şi instituţiile aflate în subordinea sau în coordonarea acestora pot acorda sprijin logistic şi fonduri din bugetele proprii, în vederea organizării şi derulării în bune condiţii a evenimentelor menţionate, în limita alocaţiilor bugetare.
Sursa: agerpres.ro
Opinii - Comentarii
24 septembrie: Ziua internaţională a persoanelor cu deficienţe de auz. Aproximativ 5% din populaţia lumii suferă de pierderea auzului
24 septembrie: Ziua internaţională a persoanelor cu deficienţe de auz. Aproximativ 5% din populaţia lumii suferă de pierderea auzului
În 2023, Ziua internaţională a persoanelor cu deficienţe de auz este marcată la 24 septembrie şi are ca temă „O lume în care surzi de pretutindeni pot semna oriunde!”. Obiectivul acestei zile este creşterea gradului de conştientizare cu privire la provocările persoanelor cu deficienţe de auz.
Iniţiativă a Federaţiei Internaţionale a Surzilor (World Federation of the Deaf – WFD), de la sărbătorirea pe parcursul unei zile evenimentele devenind tot mai numeroase s-a decis celebrarea pe durata unei săptămâni şi a fost aleasă ultima săptămâna a lunii septembrie, pentru a marca şi primul congres de constituire a organizaţiei, care a avut loc în 1951.
Sărbătorită în fiecare an în ultima duminică a lunii septembrie, această zi încheie săptămâna de evenimente dedicate persoanelor cu deficienţe de auz. Tema pentru săptămâna 2023: „O lume în care surzi de pretutindeni pot semna oriunde!”, a adus în atenţia factorilor de decizie, necesitatea respectării drepturilor omului în cazul persoanelor surde prin recunoaşterea legală a limbilor semnelor naţionale. 60% dintre statele părţi la Convenţia Naţiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi încă nu au obţinut recunoaşterea legală a limbilor semnelor lor naţionale. Recunoaşterea juridică este un proces care permite o mai mare conştientizare a drepturilor lingvistice şi culturale ale persoanelor surde şi deschide calea pentru schimbarea socială. WFD face apel la comunităţile de surzi să întreprindă acţiuni specifice pentru a se asigura că în comunităţile cu aceste deficienţe sunt incluse toate persoanele surde, după cum se arată pe wfdeaf.org/iwdeaf2023. Federaţia Mondială a Surzilor este o organizaţie globală a cărei activitate este desfăşurată pentru a asigura drepturi egale pentru 70 de milioane de surzi din întreaga lume.
De-a lungul anilor, evenimentele organizate pentru marcarea acestei zile au căpătat amploare şi au inclus o serie de conferinţe, expoziţii de artă, festivaluri de film, evenimente sportive şi distractive. Potrivit wfdeaf.org, aceste acţiuni impun participarea şi implicarea diverselor părţi interesate, inclusiv familii, colegi, organisme guvernamentale, interpreţi profesionişti ai limbajului de semne.
Mulţi oameni îşi pierd auzul. Peste 460 de milioane de oameni suferă de pierdere a auzului şi acest număr reprezintă aproximativ 5% din populaţia lumii. Zgomotul este principala cauză a pierderii auzului. Expunerea continuă la zgomot puternic provoacă de obicei piederea auzului. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, peste un miliard de persoane sunt expuse riscului de pierdere permanentă a auzului. De aceea este importantă săptămâna dedicată acestor deficienţe, populaţia având ocazia să cunoască cum poate face faţă pierderii auzului, aflând mai multe informaţii despre limbajul semnelor şi despre cum poate fi folosit.
De mai bine de un secol, persoanele cu deficienţe de auz din întreaga lume s-au organizat în asociaţii reprezentative pentru a-şi promova drepturile ce li se cuvin şi care trebuie respectate şi sunt reprezentate în fiecare grup la nivel naţional, cultural, lingvistic şi etnic. Aceste organizaţii au nevoie de resurse financiare pentru consolidare, pentru o funcţionare eficientă şi solicită sprijinul oraganizaţiilor naţionale cu putere de decizie.
Federaţia Mondială a Surzilor este una dintre cele mai vechi organizaţii internaţionale de persoane cu dizabilităţi din lume. Recunoscând că persoanele surde din întreaga lume se confruntă cu obstacole în calea participării la deciziile de elaborare a politicilor care îi afectează, WFD a luat fiinţă la Roma, Italia, la 23 septembrie 1951. La primul Congres Mondial au fost prezenţi doar delegaţi din partea a 25 de asociaţii naţionale ale surzilor. Astăzi, membrii organizaţiei reprezintă 125 de ţări de pe cinci continente. WFD colaborează cu Naţiunile Unite şi agenţiile sale de la sfârşitul anilor 1950. Cea mai recentă implicare a WFD a fost esenţială în susţinerea şi dezvoltarea Convenţiei Naţiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi (United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities – CRPD), care a fost adoptată de Adunarea Generală a Naţiunilor Unite în 2006 şi a intrat în vigoare în 2008. WFD rămâne activ implicată, în implementarea, monitorizarea şi promovarea ratificării CDPD de către statele membre.
Sursa: stiritvr.ro
-
Ştirea zileiacum 3 ore
Profesor universitar de la Facultatea de Psihologie: „Nu este bine să ne comparăm copiii cu alți copii, ci să le evaluăm performanța în funcție de capacitățile lor personale”
-
Ştirea zileiacum 5 ore
DEZASTRU în rândul bugetarilor! Marcel Ciolacu anunță concedieri masive: „Se vor desființa mii de posturi de șefi, cu toată liota de consilieri, șoferi și secretare”
-
Ştirea zileiacum 9 ore
DOLIU la Universitatea din Alba Iulia: Conferențiarul universitar Toma Goronea a trecut la cele veșnice
-
Actualitateacum 12 ore
Reduceri CFR pentru studenți 2023: Ce categorii beneficiază de bilete mai ieftine și ce trebuie să știți
-
Ştirea zileiacum 7 ore
Indexare pensii de la 1 ianuarie 2024: Pensia minimă și pensiile mici se vor majora mai mult, cu până la 30%
-
Ştirea zileiacum 11 ore
Întâlnire la Guvern, ASTĂZI, pentru finalizarea pachetului privind măsurile fiscale: Miercuri ar urma să aibă loc asumarea răspunderii în Parlament