România a pierdut aproape două miliarde de euro într-un domeniu sensibil – infrastructura de transport
Comisarul european pentru Politică regională, Corina Creţu, a spus, luni, că România a pierdut între 1,8 şi 2 miliarde de euro din fondurile totale alocate în valoare de 19,5 miliarde de euro într-un domeniu sensibil pentru ţara noastră, cel al infrastructurii de transport.
Comisarul european participă la Conferinţa „EuroImpact – Impactul şi rezultatele politicii de coeziune în România. Experienţe cu privire la accesarea fondurilor şi implementarea proiectelor finanţate”, care este organizată la Bucureşti de Institutul European din România.
„Din anul 2007 până în anul 2011, rata de absorbţie a fost de 4%. Am preluat mandatul în 2014, cu o rată de absorbţie de 48%. Încheiem ciclul financiar (…) cu o rată de absorbţie de aproape 90% (…) Din păcate, din cei 19,5 miliarde de euro alocaţi pe fondurile pe care le gestionez – e vorba de Politica de Coeziune şi de Fondul de Dezvoltare Regională – s-au pierdut (…) între 1,8 şi 2 miliarde de euro într-un domeniu cel mai sensibil pentru România, cel al infrastructurii de transport”, a explicat Corina Creţu.
Ea a precizat că au fost lucruri „care au afectat potenţialul României” de a beneficia pe deplin de avantajele pe care le oferă Politica de Coeziune.
„Dar, sigur, dacă ne uităm la partea plină a paharului, dintre cele 19,5 miliarde de euro, pentru perioada 2007-2014, s-au cheltuit 17,5 miliarde de euro, dar doar aproximativ 14-15 miliarde au fost practic lucrări pe teren, pentru că 3 miliarde aproape au fost salvate prin proiecte retrospective, prin preluarea creditelor BEI şi BERD pe care România le avea încă pentru proiecte realizate, cum ar fi de pildă Autostrada Soarelui, care era deja realizată, dar pentru care statul încă plătea credite. De asemenea, am preluat salariile tuturor funcţionarilor care lucrează pe fonduri europene în România, tocmai pentru a ajunge la această rată de absorbţie de 90% şi a degreva bugetul naţional de această povară a creditelor la care se angajase”, a spus Corina Creţu.
Ea a subliniat că, în acest ciclu financiar, România are alocaţi, în total, aproximativ 31 de miliarde de euro, incluzând banii pentru agricultură.
„Fondurile europene oferă finanţare pentru aproximativ 60-65% din investiţiile publice în România. Am spus de fiecare dată când au existat probleme în implementarea proiectelor, am vorbit de procedurile greoaie şi de capacitatea administrativă redusă. Vorbim despre lucruri care nu s-au întâmplat azi, ieri sau în ultimul an. Este o slăbiciune pe care am avut-o ca ţară încă de la începutul intrării noastre în Uniunea Europeană, când nu am fost pregătiţi de a accesa o asemenea sumă de bani”, a mai afirmat Corina Creţu.
Sursa Agerpres
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
VIDEO | Cseke Attila, în vizită în Alba: Ministerul Dezvoltării are peste 60% grad de absorbție a fondurilor PNRR
Cseke Attila, în vizită în Alba: Ministerul Dezvoltării are peste 60% grad de absorbție a fondurilor PNRR Ministerul Dezvoltării este cabinetul cu cel mai mare grad de absorbție a fondurilor din PNRR. Cseke Attila: Mare parte din finanțările noastre le-am trecut pe finanțare nerambursabilă Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, anunță că Ministerul Dezvoltării este cabinetul cu […]
VIDEO | Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, despre programul „Anghel Saligny”: Suntem într-o situație îmbunătățită. Datoriile au scăzut
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, despre programul „Anghel Saligny”: Suntem într-o situație îmbunătățită. Datoriile au scăzut Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat marți, în timpul unei vizite în județul Alba, că datoriile din programul „Anghel Saligny” au fost reduse semnificativ, de la 3,7 miliarde de lei la 860 de milioane de lei, ca urmare a mecanismelor […]
FOTO | Autostrada A1 Sibiu- Pitești: Avans spectaculos al lucrărilor pe Secțiunea Boița-Cornetu: Cum arată tunelul și viaductele
Autostrada A1 Sibiu- Pitești: Avans spectaculos al lucrărilor pe Secțiunea Boița-Cornetu: Cum arată tunelul și viaductele Lucrările pe Autostrada A1 Sibiu- Pitești avansează spectaculos la șantierul Secțiunii 2 Boița-Cornetu, potrivit unui anunț publicat pe Facebook de secretarul de stat Ionel Scrioșteanu. Acesta a spus că la tunelul Robești, lucrările de forare au ajuns la: 170 […]