Rămâi conectat

Opinii - Comentarii

Repatrierea tinerilor români profesioniști, un aspect ce ține de securitatea națională

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Ne aflăm într-un moment global caracterizat de o complexitate geografică deosebită. Sfârșitul celui de-al doilea război mondial a marcat începutul unui sistem internațional bipolar dominat de două superputeri, SUA și URSS. Ne putem raporta la această arhitectura internațională ca fiind modulul numărul 1.

Războiul Rece a fost câștigat de Statele Unite ale Americii moment consemnat de către prăbușirea Uniunii Sovietice și dizolvarea acesteia în anul 1991. Acest eveniment geopolitic de importanță vitală a consemnat trecerea de la o lume bipolară la un sistem internațional bipolar care pe axa acestei analize reprezintă modulul numărul 2.

Dominarea politică, economică și militară la nivel internațional din partea unei singure mari puteri care nu este contestată reprezintă esența sistemului de tip unipolar. Modulul 2, s-a desfășurat între anul 1991 și anul 2008 acesta marcând agresiunea Rusiei împotriva Georgiei.

Începând din anul 2008 se face tranziția spre modulul numărul 3 în cadrul sistemului internațional. Dinamica securității internaționale din acest modul este una complexă care ridică mari provocări și dificultăți. SUA reprezintă în continuare cea mai mare putere globală, însă poziția ei spre deosebire de cea din modulul 2 este acum provocată, din pricina puterilor regionale aflate în ascensiune. China, Rusia, India încep să se manifeste tot mai activ în matricea relațiilor internaționale încercând să-și securizeze interesele geo-strategice prin mijloace vechi si noi.

În Europa avem Rusia aflată în statut activ de agresor, studii de caz exemplificatoare – Georgia și Ucraina. Modalitatea de acțiune în cazul Ucrainei s-a dovedit a fi una de succes cel puțin în faza incipientă. Pe fundamentul doctrinei generalului rus Gerasimov, rușii au dezvoltat o modalitate de război hibrid care implică atacuri neîncetate asupra tuturor componentelor statale, de la sistemele de vot, la cele cibernetice și de infrastructură critică. Intoxicarea opiniei publice cu știri și informații false prin canale convenționale de media cât și prin intermediul mediului virtual.

Rusia este activă în Ucraina și reprezintă un pericol de securitate cu precădere pentru statele baltice dar și pentru România si Polonia. Este prezentă și implicată activ în Siria, de unde se urmărește stabilirea unei baze permanente de operațiuni în Orientul Mijlociu care să permită printre altele acces fundamental la bazinul Mediteraneean. Dezideratul este atingerea pas cu pas al statului de putere globală.

În Asia de sud-est, China se ridică. Încercând să domine Marea Chinei de sud, chinezii folosesc diferite mijloace inovative care în esență încalcă normele dreptului internațional.

China reprezintă un concurent statal serios aproape hegemonic pentru SUA în controlul spațiului cosmic aflat în vecinătatea pământului. Practicile guvernului de la Beijing sunt orientate spre a găsi modalități de a-și îndeplini obiectivele strategice în Marea Chinei de Sud și de a-și securiza calea de acces la Oceanul Indian prin strâmtoarea Malacca. Miza este constituită de securizarea rutei maritime și accesul la export.

Coreea de Nord reprezintă la momentul actual o altă provocare la adresa securității internaționale. Aflarea nord-coreenilor în plin proces de a pătrunde într-un grup exclusivist de puteri nucleare, reprezintă o bilă neagră cu semn de întrebare pentru viitorul comunității internaționale.

În Orientul Mijlociu, fenomenul terorist personificat prin Statul Islamic , dar și alte grupări teroriste este parte integrantă a războiului civil din Siria precum și în cadrul mai larg al disputei dintre suniții reprezentați de către Arabia Saudită și șiiți (Iran). Turcia caută drumul spre putere regională atât în perimetrul Orientului Mijlociu cât și la nivelul spațiului balcanic. Principalul obiectiv al Turciei la momentul actual este de a evita constituirea unui stat kurd pe teritoriul Irakului. Din pricina acestui obiectiv extern, relația cu celelalte state membre ale Alianței Nord Atlantice a devenit pe anumite segmente una tensionată.

Uniunea Europeana se confruntă cu un curent eurosceptic care duce la divergențe de optică strategică profunde în rândul statelor membre. Grupul statelor vestice care merg cu o viteză economică superioară față de grupul statelor estice. Această realitate produce efecte de securitate de amploare.

Toate aceste realități geopolitice constituie o mare provocare pentru România. Suntem un stat aflat la granița estică a NATO și UE, de aici rezultă responsabilități pe măsură. România trebuie să urmărească atât protejarea intereselor partenerilor săi transatlantici și europeni cât și a intereselor noastre fundamentale la nivel statal. Trebuie să jucăm un șah strategic la nivel de securitate de mare finețe. Într-o lume globală total interconectată prin mecanismele financiar-economice și informatice, modulul 3 în care ne aflăm va provoca și testa în mod critic capacitatea României de a se adapta și performa.

Este nevoie de un răspuns integrat în care experiența actualei structuri de securitate națională să fie împletită cu inițiative venite din partea societății civile specializate pe asemenea problematici și capabile să adreseze noile semne de întrebare cu răspunsuri studiate. Un element esențial în acest demers presupune know-how-ul persoanelor tinere pregătite și antrenate în Occident, precum și a celor din România care sunt integrați în sectorul economic, legislativ și cel non-guvernamental. Se necesită o masă critică de asemenea persoane care să colaboreze cu întregul aparat decizional al statului român și astfel a răspunde cu noi metode unor situații și provocări noi de securitate. În joc nu este nici mai mult nici mai puțin decât viitorul României.

Intel4Patriam reprezintă o platformă de tineri profesioniști români specializați în varii domenii. Politică, economie, drept, cultură, psihologie, business, informatică, științe inginerești, sociologie ; reprezintă toate ramuri acoperite de membrii platformei. (n.r. membrii fondatori sunt: Mihai Bârloiu – specialist în drept și securitate internaționala; Vlad Vasile Barbat – doctorand în drept contractual și inițiatorul platformei Radu Benga – Business Developer)

Intel4Patriam își propune să furnizeze informații strategice statului român pentru îndeplinirea obiectivelor naționale fundamentale. În viziunea noastră, România trebuie să urmărească îndeplinirea următoarelor aspecte :

  1. Păstrarea unității și integrității teritoriale complete.
  2. Repatrierea tinerilor români profesioniști stabiliți în alte state.
  3. Protejarea resurselor naționale.
  4. Protejarea sistemului de justiție național.
  5. Înzestrarea și dezvoltarea armatei la nivelul aliaților nord-atlantici.
  6. Dezvoltarea și diversificarea mediului de afaceri cu accent pe capitalul românesc.
  7. Dezvoltarea Uniunii Europene din poziția unui stat activ implicat și cu un impact decisiv, precum și asumarea responsabilității de a deveni actor principal de apărare a flancului estic NATO nu doar de jure ci și de facto.
  8. Promovarea la nivel regional ca și sursă de securitate.
  9. Crearea unui sistem de informații modern și performant axat pe colaborarea între asociațiile de natură civilă și sistemul de intelligence
  10. Apărarea României și a intereselor sale naționale în mod primordial folosind toate mijloacele de securitate și apărare, punând accent pe tehnici hibride.
  11. Definirea avantajelor și dezavantajelor României pentru a formula o strategie realistă de răspuns provocărilor existente.

Modalitatea de acțiune a platformei Intel4Patriam este reprezentată de tipologia crowdsource consultancy. Consultanța de tip crowsource reprezintă cea mai inovativă metodă de cercetare și analiză la momentul actual, ea implică o gamă largă de specialiști în toate domeniile.  Abordând această metodă informațiile și analiza produsă vor fi de o complexitate ridicată datorită paletei diverse de specialiști. Timpul destinat formulării de soluții este neîntrecut de orice organizație sau structură de analiză consolidată pe structura clasică.

Folosind metoda dezvoltată și dovedită de Wikistrat – Collaborative Competition, platforma va produce asumpții  rezultate în urma diversității și interdisciplinarității analiștilor săi. Aceasta metodă produce rezultate de neatins pentru analiza tradițională, abordând transparență și interactivitate completă.

Prin adoptarea acestui mecanism de analiză Intel4Patriam va produce următoarele servicii

  • Predicții și avertismente timpurii.
  • Plan de situații.
  • Predicții strategice.
  • Analiza pe sursă deschisă.
  • Colectarea informațiilor pe teren.
  • Recomandări de politici.
  • Analiza în timp real și monitorizarea evenimentelor geopolitice.
  • Interpretarea și descifrarea mediilor complexe prin combinația datelor cantitative, analizei pe surse deschise și acțiunii de crowdsourcing.

Material scris de Mihai Bârloiu (28 de ani), originar din Alba Iulia și stabilit în New York

Mihai Bârloiu este absolvent a două facultăți în România – Științe Politice și Drept – și a unui program de masterat în Danemarca – Securitate Internațională și Drept


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Opinii - Comentarii

Opinii - Comentarii

Nu contează cine votează, contează cine numără voturile

Unirea Ziarul

Publicat

în

Nu contează cine votează, contează cine numără voturile Mare e grădina… alegerilor. Dacă nu luăm în seamă acei lăudătorilor plătiți, ar trebui să lăsăm pentru o dată ulterioară enumerarea efectelor negative sau pozitive ale unei alianțe, mai ales în perioada pre-electorală. Oricum, efectele unor astfel de alianțe pot fi și puțin benefice, de natură să […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea