Personalul medical răspunde direct în situaţia în care s-a stabilit existenţa unui caz de malpraxis
S-a schimbat legea, personalul medical (medici, asistenți, infirmieri etc) răspunde direct în situaţia în care s-a stabilit existenţa unui caz de malpraxis
Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice s-a modificat din decembrie anul trecut, pe baza Ordinului ministrului Sănătății nr. 1411/2016. Conform noilor prevederi, ”Personalul medical răspunde direct în situaţia în care s-a stabilit existenţa unui caz de malpraxis”.
Și unităţile sanitare publice sau private, în calitate de furnizori de servicii medicale, răspund civil, potrivit dreptului comun, pentru prejudiciile produse în activitatea de prevenţie, diagnostic sau tratament, în situaţiile prevăzute la art. 655 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în solidar cu personalul medical angajat, pentru prejudiciile produse de acesta.
Conform ordinului intrat în vigoare la finele lunii decembrie 2016, acordul scris al pacientului, necesar potrivit art. 660 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să conţină în mod obligatoriu cel puţin următoarele elemente: a) numele, prenumele şi domiciliul sau, după caz, reşedinţa pacientului; b) actul medical la care urmează a fi supus; c) descrierea, pe scurt, a informaţiilor ce i-au fost furnizate de către medic, medicul dentist, asistentul medical/moaşă; d) acordul exprimat fără echivoc pentru efectuarea actului medical; e) semnătura şi data exprimării acordului. Acordul scris al pacientului va constitui o anexă la documentaţia de evidenţă primară.
În cazul pacientului minor, acordul scris se va obţine de la părinte ori de la reprezentantul legal sau, în lipsa acestora, de la ruda cea mai apropiată. Ruda cea mai apropiată se regăsește printre rudele majore care însoţesc pacientul minor, până la al patrulea grad inclusiv. În cazul pacientului major lipsit de discernământ (conform deciziei comisiei de expertiză medico-legală psihiatrică), acordul scris se va obţine de la reprezentantul legal desemnat. În cazul pacientului major cu care medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa nu poate comunica în mod eficient, din pricina condiţiei medicale a pacientului la momentul la care este necesară exprimarea consimţământului, acordul scris se poate obţine de la soţul/soţia sau ruda majoră cea mai apropiată a pacientului. Prin ruda cea mai apropiată se înţelege, în ordine, părintele, descendentul, rudele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv.
Pacientului care nu poate semna din pricina unei infirmităţi i se va solicita exprimarea verbală a consimţământului pentru actul medical, medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa urmând să facă o menţiune în acest sens pe formularul de consimţământ informat. Pacientului care nu ştie carte sau nu vede i se va citi cu voce tare textul acordului, va fi întrebat dacă acesta reprezintă voinţa sa, medicul/asistentul medical urmând să facă o menţiune în acest sens pe formularul de consimţământ informat. Acordul pacientului informat se exprimă în scris.
În cazurile în care pacientul este lipsit de discernământ, iar medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa nu pot contacta reprezentantul legal, soţul/soţia sau ruda majoră cea mai apropiată, datorită situaţiei de urgenţă, şi nu se poate solicita nici autorizarea autorităţii tutelare, deoarece intervalul de timp până la exprimarea acordului ar pune în pericol, în mod ireversibil, sănătatea şi viaţa pacientului, persoana care a acordat îngrijirea va întocmi un raport scris ce va fi păstrat la foaia de observaţie a pacientului, prin completarea formularului ”Raport privind asistenţa medicală acordată în situaţii de urgenţă”.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Politică Administrație
FOTO | Roboțel pentru eliberarea bonurilor de ordine, la ghișeele SPCLEP Alba Iulia: Cum va funcționa noul sistem electronic de programare
Roboțel pentru eliberarea bonurilor de ordine, la ghișeele SPCLEP Alba Iulia: Cum va funcționa noul sistem electronic de programare De vineri, 16 mai 2025, Primăria Alba Iulia va pune în funcțiune, la sediul din Calea Moților nr. 5A, un sistem electronic destinat cetățenilor care solicită servicii de stare civilă, în cadrul Serviciului Public Comunitar Local […]
FOTO | Lucrări de racordare a gospodăriilor la sistemul public de alimentare cu apă și de canalizare, la Cărpiniș. Investiție de peste 22 milioane de lei
Lucrări de racordare a gospodăriilor la sistemul public de alimentare cu apă și de canalizare, la Cărpiniș. Investiție de peste 22 milioane de lei În localitatea Cărpiniș, au început lucrările de racordare a gospodăriilor la sistemul public de alimentare cu apă și de canalizare, în cadrul proiectului ,,Modernizare și extindere sisteme de alimentare cu apă […]
Comunicat de presă PSD Alba | 21 septembrie va fi declarată Ziua Munților Apuseni – inițiativă a parlamentarilor social-democrați
21 septembrie va fi declarată Ziua Munților Apuseni – inițiativă a parlamentarilor social-democrați Ziua Munților Apuseni va fi data de 21 septembrie, potrivit unei inițiative legislative depusă în parlament de mai mulți parlamentari, printre care și deputații social-democrați de Alba, Adrian Bara și Voicu Vușcan. Inițiativa reprezintă, potrivit semnatarilor, un gest de respect față de […]