Parlamentul, pe cale să adopte o ”lege cu dedicație” pentru a ”acoperi” ilegalitățile din transportul județean de persoane din Alba
Pentru a ”acoperi” ilegalitățile din transportul de persoane din Alba, ”patronate” de Consiliul judeţean, Parlamentul este pe cale să adopte o lege prin care s-ar putea încălca Constituția, regulamente europene și s-ar amâna executarea unor hotărâri judecătorești definitive
Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 63/2015 pentru prelungirea valabilităţii licenţelor de traseu şi a programului de transport în baza cărora se efectuează serviciile regulate de transport de persoane între municipiul Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov a trecut săptămâna trecută, mai exact pe 2 martie, de Senat, cu 66 de voturi pentru, 2 împotrivă și o abținere. Ce are Ilfovul cu Alba în acest caz? Păi are, deoarece respectiva OUG, care a intrat cu un text în Senat spre legalizare, a ieșit cu încă cinci alineate în plus și titlul schimbat iar dacă trece și de Camera Deputaților, ar putea șterge cu buretele cam 8-9 ani de procese în care sunt implicați Prefectura Alba, Consiliul Județean Alba și transportatorii de persoane care s-au considerat prejudiciați la o licitație pentru trasee, în 2008, anulată ca nelegală de către o instanță de judecată. Aici: hotărârea definitivă a Tribunalului Cluj
În plus, Consiliul Județean Alba ar avea un temei legal pentru prelungirea unor contracte anulate. Ca să nu mai amintim de eventuala plată a unor daune-interese compensatorii de 8.192.160,64 de lei, solicitate de Man Tours SRL, plus 1.823.048,07 lei solicitate de Arion Trans SRL și 3.166.261,76 lei solicitate de Transgilyen SRL. Plus ceva sute de mii de lei daune și amenzi pentru nerespectarea hotărârilor judecătorești, separat, ”rezervate” celor cu funcții decizionale în CJ Alba…
Citește și: Concurenţa neloială şi evaziunea fiscală afectează grav transportul public de călători din județul Alba
Amendamente care driblează legile și hotărâri judecătorești definitive. Și cele românești, și cele europene.
Să o luăm metodic și să ne întoarcem puțin la ultima ședință de Guvern de anul trecut, din 30 decembrie, când Alba, mai precis CJ Alba, aștepta cu sufletul la gură o ordonanță de urgență care să legalizeze… cele vreo 7 prelungiri ale contractelor pe traseele de transport pentru unii dintre câștigătorii licitației din 2008, prelungire care nu avea niciun temei legal, dacă este să luăm totuși în considerare multiple hotărâri ale instanțelor de judecată. În plus, la fel de ilegale au fost considerate de instanță toate actele subsecvente care au izvorât din această licitație. Pe scurt, ordonanța dedicată transportului public din Alba nu a fost emisă deoarece nu a primit avizul Ministerului Justiției. Alineatele (3), (4) și (5), cu “dedicație” pentru CJ Alba, au fost scoase din ordonanța așteptată în decembrie.
Cum motivează Ministerul Justiției avizul negativ? În esență, o multitudine de legi și hotărâri judecătorești încălcate sau nerespectate.
Pentru Proiectul de OUG lipsesc 8 AVIZE favorabile (din culpa MDRAP care nu le-a solicitat) printre care: Consiliul Concurenței, Consiliul Economic și Social, Ministerul Finanțelor Publice, Instituția Prefectului Alba, ANRSC. ”Măsurile de intervenție normativă prin OUG ar putea fi interpretate ca măsuri de nerespectare a hotărârilor judecătorești atragând neconstituționalitatea proiectului OUG, prin raportare la art. 1 alin. (4) şi (5) din Legea fundamentală”. Adică e ilegal să anulezi hotărâri judecătorești printr-o ordonanță de urgență sau printr-o lege! Și tot cu trimitere la nerespectarea hotărârilor judecătorești (puterea judecătorească): “În lipsa motivării temeinice a urgenței măsurilor astfel propuse a fi adoptate prin proiectul OUG, se mențin în mod corespunzător observațiile sub aspecte de neconstituționalitate prin raportare art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală (…) prin neasigurarea respectării principiului constituţional al separației și echilibrului puterilor – legislativă, executivă și judecătorească, precum și al legalității”. Ministerul Justiției mai spune că abia în 15.12.2015 a primit hotărârile emise de CJ Alba de prelungire a licențelor de traseu, conform regulamentelor europene.
În plus, se atrăgea atenția că ”nu rezultă cu claritate motivul temeinic pentru care nici până în prezent nu s-ar putea asigura de către autoritățile administrației publice locale respective (n.r. – Consiliul Județean Alba), aplicarea prevederilor legislației în vigoare (L. 215/2001, L 51/2006, L.nr.92/2007), fără adoptarea unui act normativ individual la nivel de normă primară, în sensul celor preconizate în proiectul de OUG”. În document scrie negru pe alb că ordonanța de urgență atât de așteptată în Alba nu este de natură să asigure ”reglementări unitare, de durată”, ci ”ar rezulta extinderea unor situații litigioase” și ”s-ar afecta și interesele unor operatori de transport public local/județean – care nu ar putea participa, de exemplu, la atribuirea, de către autoritățile publice locale/județene implicate, după caz, a unor noi contracte de atribuire a serviciilor publice de transport local, în conformitate cu legislația în vigoare – s-ar putea crea și premisele unor vicii de neconstituționalitate (…) prin nerespectarea principiilor economiei de piață, bazate pe liberă inițiativă și concurență, precum și (…) neasigurării respectării reglementărilor UE în domeniu, inclusiv a celor din domeniul achizițiilor publice”.
Prefectura Alba, Tribunalele din Alba și Cluj au spus același lucru: legea a fost încălcată!
Prima instituție care a semnalat potențialele ilegalități cuprinse în hotărârea Consiliului Județean Alba nr. 108 din 17.04.2008 a fost Prefectura Alba. Prefect: liberalul Dan Coriolan Simedru. Acesta a contestat legalitatea hotărârii, indicând că doi consilieri ar fi fost în incompatibilitate la momentul actualizării Programului de transport public județean de persoane prin curse regulate pentru perioada 2008-2013 și că ”prin modul în care au fost stabilite aceste grupe de trasee au fost înlăturați de la licitația ce se va organiza în vederea atribirii acestora operatorii de transport care au o capacitate de persoane mai mică, dar ale căror mașini corespund din punct de vedere calitativ, fiind favorizați marii operatori de transport. (…) Aici: acțiunea în instanță a prefectului Dan Simedru
De altfel, din actele care au stat la baza adoptării acestei hotărâri nu rezultă criteriile în baza cărora s-au stabilit traseele de transport și nici criteriile în baza cărora acestea au fost grupate, ceea ce ne îndreptățește să credem că nu au fost respectate prevederile legale mai sus arătate”. Consiliul Județean, prin președintele său, Ion Dumitrel, ales pe listele fostului PDL – a refuzat să reia ședința de consiliu județean, conform legalității solicitate de prefectul liberal Dan Simedru. Așa că Prefectura a atacat în contencios-administrativ, la Tribunalul Alba, hotărârea de CJ. A fost începutul. Pe lângă procesele declanșate de trei transportatori care s-au considerat nedreptățiți, doi consilieri județeni – Gheorghe Iviniș și Eugen Popa – considerați atunci incompatibili, au trebuit să-și ducă propriile lor procese cu ANI pentru a-și dovedi dreptatea. Trebuie precizat că sentința definitivă a instanței, așa cum rezultă indubitabil din considerente, s-a întemeiat și pe alte motive de fond, nu doar pe cel al incompatibilității celor doi consilieri. Altfel, după rămânerea definitivă a proceselor cu ANI a celor doi consilieri, CJ Alba ar fi avut deschisă calea unei cereri de revizuire, lucru care nu s-a întâmplat. Aici: hotărârea definitivă a Tribunalului Cluj
De altfel, procesul dus de Prefectura Alba a fost conexat, într-un final, la Tribunalul Cluj cu dosarul în care transportatorii scoși din schemă își căutau dreptatea. Prin sentința din Dosarul 3836, ce a anulat atribuirea din 2008, a fost anulată și HCJ 150/2008 în care la art. 2 se aprobase contractul-cadru. Conform art 5 (5) din Regulamentul Comisiei Europene nr. 1370, este permisă “prelungirea prin măsuri de urgență” numai a unui contract de servicii publice al cărui conținut este în conformitate cu art. 4 din Regulamentul 1370”.
Însă Consiliul Județean Alba a ”forțat” prelungirea situației de provizorat în transportul județean de persoane, împotriva hotărârilor instanței de judecată și a aprobat fără a avea un temei legal un nou contract-cadru prin HCJ 91/30.05.2013. Contract încheiat fără licitație publică, cu aceiași operatori. La acest nou contract, CJ Alba a aplicat din nou aparența de legalitate din art. 5 (5) al Regulamentului 1370, timp de 2 ani. Însă toate aceste prelungiri nu au avut un temei legal, deoarece au fost constituite pe un fundament contestat de instanța de judecată în 2008. Tot în contextul proceselor demarate de transportatorii care s-au considerat prejudiciați, de remarcat că și sentința dată de Tribunalul Alba din 31.12.2015 în Dosarul 4685/107/2015 este întemeiată exclusiv pe interzicerea încălcării Regulamentului 1370 al CE, care stabilește în mod clar că măsurile de urgență nu pot fi aplicate mai mult de 2 ani, în cazul transportului public de persoane. În temeiul dispozițiilor acestui Regulament și în condițiile în care termenul de urgență expira la 31.12.2015, Consiliul Județean Alba nu mai putea să prelungească valabilitatea vechiului Program de transport public județean de persoane prin curse regulate pentru perioada 1.07.2008 – 31.12.2013, ca o măsură de urgență. Pompieristic, recenta prelungire a licențelor pentru transportatori s-a făcut în ajun de an nou 2016, în 31 decembrie. Proiectul inițiat de vicepreședintele CJ Alba de această dată, Florin Roman, contravine din nou considerentelor unei hotărâri judecătorești. Evident, CJ Alba iar s-a considerat într-o situație de ”urgență” și a prelungit prin HCJ 216/31.12.2015 cu încă 3 luni contractele cu transportatorii, anulate de instanță, încălcând din nou art. 5 (5) al Regulamentului nr. 1370 al CE. Adică prelungirea ar expira luna aceasta, în martie, la final.
Prefectul Simedru a declanșat focul justițiar, deputatul Simedru îl va stinge. Plus senatorul Pereș, acum coleg în încăpătorul partid liberal.
Așadar, Ministerul Justiției a considerat ilegală emiterea unei OUG pentru a favoriza prelungirea valabilității licențelor de traseu și a programelor de transport public județean de persoane în cazul în care PROCEDURA DE ATRIBUIRE A ACESTORA A FOST SUSPENDATĂ PRIN HOTĂRÂRI ALE INSTANȚELOR DE JUDECATĂ. Dacă nu s-a putut cu Executivul, să încercăm cu Legislativul. Ignorând avizul negativ al Ministerului Justiției, Comisia pentru dezvoltare regională din Senat a reintrodus în 16.02.2016 , chiar dacă în altă formă, prevederile eliminate de Guvern! Inițiatori: deputatul de Alba, Dan Simedru și senatorul de Alba, Alexandru Pereș. Ambii PNL. PNL Alba.
Evident, în motivația introducerii amendamentelor este invocat binele cetățeanului călător pe transportul în comun și faptul că, potrivit analizelor MADRP, vreo 17 consilii județene nu au putut organiza licitații pentru delegarea gestiunii din cauza proceselor în care s-au pronunțat (sau nu) sentințe definitive. O inginerie juridică, încercată și poate spre final reușită de inginerul Simedru și inginerul Pereș. La Alexandru Pereș este de înțeles: explicația populară ar fi că luptă pentru clarificarea situației din județul care i-a oferit de 16 ani un job în Parlamentul României. Explicația mai personală ar fi că încearcă să clarifice situația în care se află CJ Alba, condus de vechiul său camarad, Ion Dumitrel, care a ”patronat”, în calitate de președinte al CJ Alba, ilegalitățile din transportul județean de persoane Alba și care a fost amendat cu o sumă enormă prin sentința definitivă a unei instanțe de judecată, tocmai pentru nerespectarea hotărârilor judecătorești. Vezi aici: hotărârea definitivă a Tribunalului Cluj prin care Ion Dumitrel a fost amendat pentru nerespectarea hotărârilor judecătorești
Ciudată este însă situația deputatului Simedru, vârf de lance în rezolvarea problemelor foștilor săi adversari politici de la PDL, acum colegi de suferință în PNL. Pentru că în urma mariajului cu PDL, PNL-ul s-a procopsit și cu “scheletele acestuia din dulap”. Unul dintre “schelete” – acesta a cărui istorie luuungă v-am povestit-o mai sus – a ajuns în “dulapul” foștilor pedeliști cu aportul nemijlocit tot al lui Dan Simedru, atunci prefect de Alba. Repetăm, un demers perfect legal, argumentat juridic ca la carte. Așa că nu o să bănuiți chiar acum că la mijloc a fost doar o răfuială între prefectura liberală și consiliul județean pedelist, nu?! Iar acum, asemeni împăratului Nero, care a aprins Roma, deputatul Simedru se transformă în cel mai agitat pompier care stinge focul pus de… prefectul Simedru.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Ştirea zilei
La 2 noiembrie 1784: Izbucnea marea răscoală țărănească din Transilvania condusă de Horea, Cloșca și Crișan, cea mai importantă ridicare la luptă a populației românești din Evul Mediu
La 2 noiembrie 1784: Izbucnea marea răscoală țărănească din Transilvania condusă de Horea, Cloșca și Crișan, cea mai importantă ridicare la luptă a populației românești din Evul Mediu Răscoala ţărănească din Transilvania din 1784, numită şi „Răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan”, a fost o importantă acţiune de revoltă a ţărănimii iobage împotriva constrângerilor feudale […]
Secțiune Articole Similare
-
Ştirea zileiacum 3 zile
Ziarul „Unirea” din Alba Iulia angajează REDACTORI pentru ediția online. Cerințe și responsabilități
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
MESAJE de HALLOWEEN 2024. SMS-uri, felicitări, statusuri, mesaje amuzante, înfricoșătoare și mesaje în limba engleză de HALLOWEEN
-
Ştirea zileiacum 59 de minute
La 2 noiembrie 1784: Izbucnea marea răscoală țărănească din Transilvania condusă de Horea, Cloșca și Crișan, cea mai importantă ridicare la luptă a populației românești din Evul Mediu
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
Mesaje de Halloween în limba engleză. Texte pentru Sms-uri și urări „înfricoșătoare”
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
29 octombrie, Ziua Internațională a Internetului. România a intrat în era internetului în 1999
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
30 octombrie: DEZASTRUL de la Certej, cea mai mare catastrofă ecologică din istoria României. 89 de oameni au murit şi 76 au fost răniţi