Concurenţa neloială şi evaziunea fiscală afectează grav transportul public de călători

  • Conducerea STP Alba Iulia cere Consiliului Judeţean Alba eliminarea “ingineriilor financiare” din transportul public de călători din județul Alba
  • Consiliul Judeţean Alba a prelungit valabilitatea contractelor încheiate cu operatorii de transport

Directorul general al Societăţii de Transport Public Alba Iulia, Stelian Nicola, a transmis Consiliului Judeţean Alba un memoriu prin care cere luarea unor măsuri de eliminare a concurenţei neloiale în transportul public de călători. Pe parcursul a 7 pagini, directorul Stelian Nicola argumentează cu extrase din legislaţia în vigoare motivele pentru care trebuie luate aceste măsuri. Primul punct se referă la atribuirea directă (nu prelungirea) până la o dată stabilită de CJ Alba, individual şi pe trasee independente, în baza unui contract de servicii publice şi cu impunerea a cel puţin 4 clauze contractuale importante. În opinia sa, încheierea unui contract de servicii publice între CJ Alba şi operatori este obligatorie, potrivit legislaţiei româneşti şi europene în vigoare, iar obligativitatea atribuirii directe şi nu de prelungire a valabilităţii contractelor încheiate anterior este impusă, după părerea lui Stelian Nicola, de faptul că CJ Alba nu are în prezent contracte valabil încheiate cu vreun operator de transport, excepţie făcând cele încheiate vara trecută prin atribuire directă pentru traseele Rimetea, Roşia de Secaş, Cenade etc. El susţine că toate contractele iniţiale încheiate în anul 2008 de CJ Alba şi operatorii de transport au fost anulate de instanţele din Cluj, magistraţii clujeni constatând nulitatea absolută a HCJ nr. 150/26.06.2008 prin care s-a aprobat atribuirea traseelor şi a contractelor de delegare a gestiunii. Mai mult, neavând contracte valabile, CJ Alba nu poate prelungi nici valabilitatea licenţelor de trasee, emiterea acestora depinzând de existenţa prealabilă a contractului valabil.

• Nici după un an, autobuzele din transportul judeţean nu au ticheting electronic

Prima dintre clauzele care ar trebui incluse în contractele de atribuire directă se referă la dotarea cu echipamente de ticheting electronic a tuturor autobuzelor din transportul judeţean.
Practic, STP Alba Iulia îi cere CJ Alba să-şi respecte propria hotărâre prin care a adoptat „Strategia de dezvoltare a serviciului de transport public judeţean prin curse regulate, în judeţul Alba, pentru perioada 2012 – 2016”, aprobată prin HCJ nr. 76/24.05.2012, prin care operatorii erau obligaţi să-şi doteze, până în 31 decembrie 2012!, toate autobuzele destinate serviciului de transport public judeţean de persoane prin curse regulate cu cititoare de carduri, cu posibilitatea de a transmite date online (ticketing electronic). Pentru că acest lucru nu s-a întâmplat nici după un an de zile, Stelian Nicola a solicitat ca măcar de la 1 ianuarie 2014 acestea să fie montate pe autobuze şi să devină funcţionale, ca să asigure validarea titlurilor de călătorie pentru toţi utilizatorii finali (toate categoriile de călători plătitori: abonaţi, navetişti etc şi nu doar pentru beneficiarii de gratuităţi de transport). În plus, susţine directorul Nicola, un echipament de ticheting electronic pentru o maşină nu este scump, STP cumpărând sistemul respectiv cu 1.400 de euro/vehicul, cu plata pe 4 ani. El a precizat că, în cazul în care echipamentele de ticheting achiziţionate pentru transportul judeţean respectă standardele internaţionale de comunicaţie, STP Alba Iulia – operatorul de transport public local pe teritoriul AIDA-TL, se angajează ca în 30 de zile să asigure valabilitatea biletelor şi abonamentelor emise în transportul judeţean şi pe teritoriul administrativ al membrilor AIDA-TL şi să realizeze compatibilitatea legitimaţiilor de călătorie emise în AIDA-TL cu echipamentele de ticheting din transportul judeţean.

  • Redevenţă proporţională cu veniturile pentru exclusivitatea traseelor

Deoarece CJ Alba oferă exclusivitate operatorilor pe traseele atribuite, o altă clauză contractuală propusă de STP se referă la obligativitatea de plată în sarcina operatorului a unei redevenţe exprimate procentual din veniturile obţinute în baza contractului de servicii publice, propunând un procent de minimum 0,01% din totalul veniturilor obţinute. „Cuantumul propus repezintă aproximativ 2.000 de lei/an pentru întreg judeţul şi pentru toţi operatorii de transport. Este imposibil ca această sumă să ducă la creşterea tarifelor. Doar prin stabilirea unei redevenţe exprimate procentual din venitul realizat autoritatea responsabilă – CJ Alba va putea asigura pentru perioada de valabilitate a programului de transport judeţean atât o concurenţă loială între operatorii de transport din raza sa de competenţă, cât şi încasarea la bugetul propriu şi cel al statului a impozitelor reale care ar trebui plătite aferent acestui serviciu public şi nu doar ceea ce doreşte să declare operatorul, aşa cum este în prezent. Există şi un precedent în judeţul Alba: în contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local pe teritoriul administrativ al administraţiilor publice locale membre ale AIDA-TL nivelul redevenţei este de 1%”, arată Stelian Nicola.

  • Călători înghesuiţi ca „murăturile în borcan” şi transportaţi în picioare!

A treia clauză contractuală propusă derivă din Legea nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local şi vizează obligativitatea operatorului de a ţine o evidenţă separată, cu contabilitate distinctă pentru serviciile de transport public judeţean, pe fiecare traseu în parte, astfel încât activităţile sale, conform licenţelor de transport obţinute, să poată fi evaluate monitorizate şi controlate. A patra clauză contractuală se referă la stabilirea de către Consiliul Judeţean Alba a capacităţilor de transport necesare reale pe fiecare traseu, peste 80% dintre trasee fiind deservite acum de microbuze subdimensionate faţă de numărul călătorilor, peste jumătate dintre ei fiind transportaţi „ilegal”, în picioare, ascunşi în spatele geamurilor fumurii, şi înghesuiţi „ca murăturile în borcan”.

  • STP crede că evaziunea fiscală din transportul judeţean ar atinge 50 la sută din venituri

Directorul Stelian Nicola susţine că motivul real al neaplicării prevederilor HCJ nr. 76/2012 este evaziunea fiscală de 40 – 50% din venituri existentă azi în transportul judeţean. El şi-a argumentat afirmaţia printr-o serie de calcule, din care rezultă că încasările reale ale operatorilor din transportul judeţean nu corespund cu cele declarate în contabilitate. Astfel, potrivit directorului STP Alba, la oricare dintre operatorii cu care CJ Alba a avut încheiate până în prezent contracte pentru efectuarea de servicii  de transport public judeţean de persoane, cifra de afaceri (CA – cifra de afaceri conform datelor din bilanţ – site MFP) realizată pe lună de către fiecare din mijloacele de transport active (N active – număr autovehicule active conform site CNMSI) nu depăşeşte suma de 11.000 lei/lună. Cheltuielile lunare minime de efectuat per autovehicul sunt: 7.000 lei/lună – amortizare microbuz (echivalentul în lei a aprox. 1.500 euro/lună, deşi în cazul unui autocar amortizarea este de 15.000 – 20.000 lei/lună şi ar depăşi doar această cheltuială cu mult veniturile declarate; din veniturile declarate nu ar mai rămâne resursă pentru niciun alt tip de cheltuială), 2.000 – 2.100 lei – salariu brut şofer, inclusiv impozitele care ar trebui plătite către stat (62% cote angajat + cote angajator). Suma corespunde unui salariu net de 1.350 – 1.400 lei/lună), în total 9.000 lei/lună. Dacă la acestea se mai adaugă cheltuieli cu: anvelope, acumulatori, uleiuri, piese de schimb şi materiale, asigurare RCA, asigurare CASCO contract leasing, asigurare persoane transportate, cheltuieli de aprovizionare, rovinietă, cheltuieli utilităţi (apă, gaz, curent, telefonie fixă şi mobilă, etc), manoperă atelier propriu (întreţinere/reparaţii), manoperă servicii executate de terţi, atestate conducători auto, clasificări RAR, copii conforme ARR, inspecţii tehnice periodice ITP, avize medicale şi psihologice şoferi, impozite şi taxe, rate aferente liniilor de credit, cheltuieli financiare (dobânzi, diferenţe de curs valutar, salarii TESA şi conducere, profit, etc, în sumă de doar 3.000 lei/lună, totalul cheltuielilor este de 12.000 lei/lună. Deja s-au depăşit cu suma de 1.000 lei/lună veniturile declarate. Dar un autovehicul parcurge în transportul judeţean aproximativ 6.000 km/lună. Cu un consum mediu de 22 litri/100 km (12 litri/100 km pentru microbuze şi 32-34 litri/100 km autocare) sunt necesari 1.320 litri de motorină/lună. La un preţ al carburantului (motorină) de aprox. 4,54 lei/litru fără TVA, cheltuiala cu carburantul este de 6.000 lei/lună pentru un vehicul.

„Cum se achită motorina, având în vedere că suma necesară nu poate fi acoperită din veniturile declarate conform cifrelor din bilanţ? (…) Vă solicităm sprijinul şi să obţinem răspunsul de la Autoritatea Judeţeană de Transport la întrebarea: autobuzele din transportul judeţean chiar circulă cu aer?”, se întreabă Stelian Nicola. Prin comparaţie cu cele de mai sus, a pecizat el, în AIDA-TL veniturile lunare realizate de un autovehicul se cifrează la aproximativ 30.000 lei/lună, în condiţiile în care STP are o cifră de afaceri de 35.000.000 lei/an şi un profit de circa 140.000 lei/an. STP plăteşte total taxe şi impozite de circa 400.000 lei/lună, echivalentul a 4.800.000 lei/an. Operatorii din transportul judeţean Alba plătesc aproximativ 10% din această sumă, în condiţiile în care numărul autovehiculelor utilizate este acelaşi sau chiar mai mare. „Cum se poate explica această anomalie?”, s-a mai întrebat directorul STP Alba Iulia

  • CJ Alba a prelungit valabilitatea contractelor încheiate cu operatorii de transport

În ultima şedinţă de anul trecut, Consiliul Judeţean Alba nu a pus pe ordinea de zi discutarea memoriului depus de STP şi a hotărât prelungirea, până cel târziu în 30 iunie 2014, a valabilităţii contractelor de delegare a gestiunii serviciului de transport public judeţean de persoane şi implicit a programului judeţean de transport public de persoane prin curse regulate pentru perioada 1 iulie 2008 – 31 decembrie 2013 în judeţul Alba şi a licenţelor de traseu aferente până la soluţionarea pe fond a acţiunii în contecios administrativ având ca obiect HCJ nr. 197/27.11.2012.

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Te-ar putea interesa și:

DOCUMENT| Comuna Stremț în scenariul ROȘU, Ocna Mureș, Cetatea de Baltă și Sântimbru în scenariul GALBEN. Măsuri pentru următoarele 14 zile stabilite de CJSU Alba

În urma ședinței Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, s-a dispus menținerea în scenariul roșu a localității Stremț și în… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Contructorul autostrăzii A10 Sebeș-Turda, lotul 1, rămâne cu amenda de 50.000 de lei pentru praful de pe șantierul de la Oarda de Sus

Contructorul autostrăzii A10 Sebeș-Turda, lotul 1, rămâne cu amenda de 50.000 de lei pentru praful de pe șantierul de la… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

OFICIAL| 3.697 cazuri noi de coronavirus în România. Bilanțul total ajunge la 676.968 de îmbolnăviri

Marți, 12 ianuarie 2021, Grupul de Comunicare Strategică a dat publicității noul bilanț al pandemiei de COVID-19 în România. Până… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Alba Iulia REVINE la SCENARIUL ROȘU. Incidența de infectare a ajuns la 3 cazuri/1000 de locuitori

Deși carantinarea Municipiului Alba Iulia a „dat roade” în ceea ce privește scăderea numărului de persoane infectate, orașul nostru a… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

OFICIAL: Starea de alertă, PRELUNGITĂ cu încă 30 de zile: Măsurile și restricțiile care vor trebui respectate

Prelungirea cu 30 de zile a stării de alertă, începând de miercuri, 13 ianuarie a fost aprobată de către Guvernul… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

DOCUMENT| Orașul Abrud SCAPĂ de restricții. Incidența de infectare a scăzut sub 1,5/1000 de locuitori

Datorită scăderii incidenței cazurilor de coronavirus sub 1.5 la mie, orașul Abrud scapă de restricțiile impuse prevenirii răspândirii noului coronavirus,… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

VIDEO| PERCHEZIȚII în Alba și alte județe din țară într-un dosar cu acuzaţii de fals de monedă: Cum opera gruparea infracţională

Ofițerii BCCO Piteşti au efectuat marţi, 12 ianuarie, mai multe percheziţii domiciliare, în judeţele Alba, Sibiu, Arad şi Bacău, într-un… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

8 Comentarii

j 10 ianuarie 2014 at 9:51

Ha ha ha ha ha… iarasi a aparut „plangaciosul” asta ? Bai Steliene nu iti ajunge cat furi si ca beneficiezi de cele mai mari subventii pe care le are o companie de transport locala din provincie ? Te deranjeaza ca mai ciupesc si altii ca sa nu moara de foamne ? Deja devi JENANT !

adi 10 ianuarie 2014 at 12:45

Nu vorbii fara sa stii….sau fara a cerceta….ca te faci de tot rahatul…seful de la STP are dreptate si are dovezi clare ca transportul judetean este cea printe cea mai mare mafie din Alba, iar daca ceea ce zici tu e adevarat ca si el fura nu au decat sa dovedeasca ceilalti sau sa se sesizeze insitutile statului si sa mearga in controale….dar din nefericire sistemul e corupt si pe ala ce da din gura pe buna dreptate il baga la apa iar pe cel ce tace si sare cu plicul ii da pace….asa ca nu mai vorbii fara tine doar sa te afli si tu in treaba….

gheo 10 ianuarie 2014 at 10:27

Auzi bai Steliene nu-ti ajunge cat furi de la stat?Ia dute si tu dimineata cu autobuzul cu copil mic in brate in autobuzele tale supraaglumerate in loc sa vina mai multe odata decat sa consumi combustibil?HOTII STRIGA HOTII

Dracoasa 10 ianuarie 2014 at 11:07

Impreuna cu sefii de politii faceti un plan de controale si scoateti din birouri sobolanii de hartii si bagatii la munca,nu la caldurica.Bine ca nu mai carutati jucatorii de fotbal la antrenamente si asteptarea lor pana termina antrenamentul si ,,turic,,acasa.Autobuzele sa circule mai rar pentru a fi pline si eficiente….

un bautor de apa plata 10 ianuarie 2014 at 12:01

Cu toate ca si antepostacii mei au (macar cateodata !) dreptate, domnu` asta de la STP are dreptate ! Da` va muri cu dreptatea-n brate, pt ca din evaziunea aia de care face vorbire, multi politruci locali (si nu numai !) traiesc destul de bine. Si „aduna bani” – ca se apropie alegerile bre !

ALO DNA 10 ianuarie 2014 at 15:06

Modelul STP este cel mai bun dintre toate. Se cheama JECMANEALA. Sa va explic cum functioneaza: 1. CONTRACT CU PRIMARIA ALBA IULIA, IN CARE PRIMARIA GARANTEAZA UN PROFIT DE 3-4% INDIFERENT DE CE SE INTAMPLA. 2. CA STP SA NU FIE PE PROFIT, CA SA PRIMEASCA MAI MULTI BANII DE LA CONTRIBUABILI TREBUIE SA AIBA CHELTUIELI MAI MARI CA VENITURILE. ACESTE CHELTUIELI DIN CONTABILITATE FIIND INGROSATEEEEEE. Aceste cheltuieli sunt cu SPALATORIA( LUATA DIN BANII NOSTRI) MOTORINA, ANVELOPE, PIESE, CHIAR SI CU MASINI CUMPARATE. ORICE ALTA COMPANIE DE TRANSPORT DIN JUDETUL ASTA , CHIAR SI CELE CU 2-5 MASINI AU CHELTUIELI MULT MAI REDUSE PER MASINA. TREZIREA NATIUNE

nu conteaza 10 ianuarie 2014 at 22:39

ciuda asta ,,Stelian,Stelian,, mori de foame !!!!,nu iti mai ajung bani pe care ii furi …de ce sa dau 5,5 lei la autobuz pana la sard si invers cand pot sa dau 3-4 lei la un ,,rechin,,si ies mai ieftin ,de pot sa beau si un suc si imi mai ramane 1 leu in buzunar (5,5+5,5=11 la autobuz=>3+3=6 +1 suc =9 lei ,la rechin )

ilie 11 ianuarie 2014 at 13:31

Directorul STP trage un semnal de alarma argumentat , subiectul articolului este : , se poate observa cu usurinta ca majoritatea comentariilor sunt tampite si nu au legatura cu subiectul articolului cea ce ma indreptateste sa sustin ca suntem o tara plina de analfabeti care nu sunt capabili sa inteleaga de ce se traieste rau in Romania .
Este evident faptul ca autorii promovarii , incurajarii si sustinerii concurentei neloiale au avut in vedere foloasele obtinute(de ei) prin evaziunea fiscala . Cred ca fenomenul panificatie a fost dezbatut pe larg si este un exemplu clar faptul ca prin combaterea evaziunii fiscale produsul sa ieftinit , pe acelasi segment se afla si transportul public de persoane => CORUPTIE LA MAXIM , or atata timp cat coruptia persista nu vom avea un pret corect in transport .
De ce nu doresc reprezentantii CJ sa puna in aplicare propriul HCJ prin care se impunea ca toate autobuzele destinate serviciului de transport public judeţean de persoane prin curse regulate sa fie echipate cu cititoare de carduri, cu posibilitatea de a transmite date
online (ticketing electronic). ?????????

Comentariile sunt oprite