Ziarul Unirea

“Mocănița” ar putea reveni pe calea ferată Alba Iulia – Zlatna în acest an. Ponoran a cumpărat o locomotivă cu aburi din 1906

În luna ianuarie a.c., Primăria orașului Zlatna a cumpărat o locomotivă cu aburi CFN N2 302 (clasată ca patrimoniu cultural naţional mobil), construită în anul 1906, pe care a trimis-o deja pentru a fi restaurată la singura societate care este autorizată să facă astfel de lucrări – SC “Remarul 16 februarie” din Cluj-Napoca.

Locomotiva a fost achiziționată de primarul Silviu Ponoran cu suma de 4.000 de euro, deși licitația a început de la 5.000 de euro, aceasta fiind vândută de către SC Best Insolvency IPURL, societatea lichidatoare a Brafor SA, firmă aflată în procedura insolvenţei şi care deţinea în proprietate locomotiva aflată la Depoul de Locomotive din Sibiu.

ELIT

Cumpărarea acesteia de către administrația locală din Zlatna a provocat recent un scandal, după ce Sabin Luca – directorul Muzeului Brukenthal din Sibiu, a criticat dur această tranzacție, afirmând că locomotiva s-a vândut  mult sub preţul estimat de specialiști (este vehiculată suma de 65.000 de euro). Luca intenționează să amenajeze un muzeu al locomotivelor cu abur la Sibiu, locul în care se afla în custodie și cea achiziționată de primăria Zlatna, iar înstrăinarea acesteia și perspectiva vânzării altor piese similare aflate la Sibiu, evident că l-au deranjat.

În acelaşi timp, invocând faptul că vânzarea obiectului de patrimoniu nu s–a realizat cu avizul Ministerului Culturii şi al Direcţiei Judeţene pentru Cultură Sibiu, DJC Sibiu a anunțat faptul că a sesizat Ministerul Culturii şi Inspectoratul Judeţean de Poliţie Sibiu, mai precis Ser­viciul de Investigaţii Crimi­nale Sibiu, în acest sens.

Primarul Zlatnei, Silviu Ponoran a declarat pentru ziarul Unirea că a cumpărat legal și la prețul corect locomotiva veche de peste 100 de ani și ea se află acum în atelierul societății din Cluj pentru a fi recondiționată. Lucrările de restaurare a a piesei de “tezaur” costă între 150.000 și 200.000 de euro, iar dacă totul va merge bine, la 1 Decembrie 2013 (n.a. 95 de ani de la Unire), “Mocănița” și cele 3 vagoane din anul 1901, după zeci de ani, vor reface traseul pornind de la Zlatna la Alba Iulia.

Ponoran spune că achiziționarea locomotivei în urma licitației este perfect legală, ea aflându-se acum în proprietatea orașului Zlatna ca obiect de patrimoniu național al României.

“Este important faptul că această locomotivă, aflată într-o stare foarte avansată de degradare, care a stat mai mult de 20 de ani în ploaie la Sibiu, va fi redată în funcțiune  și va deveni” cel mai autentic tren din Europa”.

Dacă toate demersurile noastre vor merge bine, avem de gând ca la 1 Decembrie 2013, Mocănița să ajungă la Alba Iulia, în primul ei drum după o pauză de zeci de ani. Eu încerc să fac orașul Zlatna cât mai atractiv pentru turiști, să îl fac să se dezvolte”, a declarat primarul Zlatnei.

Lucrările la calea ferată Alba Iulia – Zlatna au început în 1892, aceasta fiind inaugurată în 1895. Linia avea o lungime de 48,5 km, 11 gări şi trei puncte de alimentare cu apă la Alba Iulia, Şard şi Zlatna. Linia îngustă a fost înlocuită cu o linie normală în anul 1976. Realizarea ei a fost făcută pentru a ușura transportul materialelor şi al produselor miniere care se extrăgeau şi se prelucrau în fabricile din Zlatna și Munţii Apuseni .

foto: fosta Mocănița ce circula pe traseul Alba Iulia – Zlatna

Bogdan PRESECAN

Email:bogdanpresecan@yahoo.com
Tel: 0734.771.136

Te-ar putea interesa și:

Marcel Ciolacu, MESAJ de Anul Nou: ”Au vrut să subjuge România în 2020. Nu i-ați lăsat. Românii sunt adevărații eroi ai acestui an!”

Marcel Ciolacu, MESAJ de Anul Nou: ”Au vrut să subjuge România în 2020. Nu i-ați lăsat. Românii sunt adevărații eroi… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Klaus Iohannis, MESAJ de Anul Nou 2021:”Reîntoarcerea la normalitate este tot mai aproape!”

Klaus Iohannis, MESAJ de Anul Nou 2021:”Reîntoarcerea la normalitate este tot mai aproape!” Președintele Klaus Iohannis a transmis un mesaj… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Comunicat de presă| Nicolae Albu, prefectul județului Alba: S-a decis redeschiderea restaurantelor și cafenelelor în interior, în Alba Iulia

CJSU Alba s-a întrunit astăzi pentru a analiza măsurile care se impun în perioada următoare, în funcție de rata de… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Părerea ta contează: Vicepreședintele Comisiei pentru Educație și Cultură din Parlamentul European, Victor Negrescu, vă invită să vă spuneți opinia despre viitorul educației

Europarlamentarul de Alba, Victor Negrescu, invită persoanele interesate de îmbunătățirea sistemului educațional să răspundă la mai multe întrebări, în cadrul… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

Comunicat de presă Beniamin Todosiu, deputat USR-PLUS: În 2020 am declanșat revoluția bunei Guvernări. În 2021 continuăm să construim o Românie dreaptă, modernă și dezvoltată

Beniamin Todosiu, deputat USR-PLUS: În 2020 am declanșat revoluția bunei Guvernări. În 2021 continuăm să construim o Românie dreaptă, modernă… Citește mai mult pe ziarulunirea.ro

11 Comentarii

Costel* 18 februarie 2013 at 15:17

Apreciez activitatea domnului Ponoran. La 1 decembrie 2013 complexul feroviar ponorist va pleca spre Alba Iulia pe un trailer multifunctional iar la intrarea in Alba Iulia Principele Hava si Groful Szabou vor astepta utilajele cu Garda Cetatii iar Capelanul Dumitrel cu fanfara de la Augustin Bena. Traiasca PDL-ul …

pixelul albastru 18 februarie 2013 at 15:30

am impresia ca zlatna si alba este plina de prosti.

Cum sa faci traseul cu mocanita pe relatia Zlatna-Alba Iulia din moment ce locomotiva achizitionata are encartament ingust iar linia ingusta a fost demolata si inlocuita cu linie cu encartament normal de la Zlatna la Alba Iulia????????

Asa au obiceiul oamenii politici…sa vorbeasca prostii….si sa prosteasca prostii:)

gigi 18 februarie 2013 at 17:54

or pune sine inguste intre cele mari ,dar buba este ca sa schimbat traseul,ea mergea prin Sard,Micesti intra in Alba pe sub stadion trecea pe unde este benzinaria de jos din centru si apoi sosea in gara mica unde este montata acum o locomotiva asemanatoare!toata ruta din Sard Alba nu mai exista!!!

Alex Danila 18 februarie 2013 at 20:29

In afara de achizitionarea si restaurarea locomotivei, primarul Ponoran nu zice nimic concret.
Da, sa presupunem ca traseul va fi refacut, teoretic, si va avea turisti.
Practic insa, refacerea acestuia e cam imposibila. Intreaga cale ferata ingusta a fost desfiintata, iar locurile pe unde aceasta trecea sunt acum pe propietatile a sute de oameni din Zlatna,Presaca si Poiana Ampoiului, Metes, Ampoita, Taut si Sard. Deci pe langa faptul ca ar trebui integral refacuta, constructiile se vor impotmoli la faza de despagubire a propietarilor terenurilor pe care le parcurgea traseul.
In al doilea rand, domnul Ponoran trebuie sa stie ca pe vremuri, acea mocanita traversa Alba Iulia pe la actualul Stadion, zona strazii S. Severus, actualul loc al giratoriului din Centru, „Gara Mica” (unde se afla azi locomotiva), Cimitirul Eroilor, si, in final, gara principala.
Stiind acest lucru, primarul Zlatnei ar trebui sa se intrebe:Cum va mai parcurge ASTAZI trenul Alba Iulia? Va face bariera de caleferata in Centru si la C. Eroilor 😀 ?
Iar daca se decide ca batranul tren nu mai poate traversa resedinta de judet, ce va face? Va opri linia la intrare in A. Iulia dinspre Sard si va lasa calatorii trenului turistic acolo, in mijlocul campului 😀 😀 ???
In concluzie, cred ca nu e cea mai buna idee. Refacerea treseului ar fi o solutie placuta doar in vecinatatea orasului Zlatna.

colonelu' gogu 18 februarie 2013 at 20:46

bravo alex danila, sincer mi-a placut comentariul. vezi, cand incepi sa gandesti cu capul tau ajungi singur la rezultate mult mai bune.

nu cred ca mocanita va mai ajunge in alba iulia, daca acu 100 de ani au fost necesari 4 ani pentru construirea liniei acum cu mijloace moderne cred ca nici in 40 de ani nu va fi gata.

totul este ca la 1 decembrie 2013 mocanita sa-i dea un pufait lui hava si scopul a fost atins!

Feneserul 18 februarie 2013 at 20:53

„Lucrările de restaurare a a piesei de “tezaur” costă între 150.000 și 200.000 de euro”

Tara arde si baba se piaptana!!Sunt curios cine va plati aceasta „infima”suma.Consiliul,primaria sau insusi ELPrimaro?Cred ca pana la urma tot noi vom plati aceasta suma din impozite.Orasul nu avea nevoie de astfel de traznai gen locomotiva din 1906,masina lui gheorghiu-dej.Noi am fi avut nevoie de ocuri de munca insa dom’primar vad ca a uitat de planul ponoran.Sau daca a montat un panou ii destul?

Ovidiu 18 februarie 2013 at 21:03

Este extraordinar ca se face asa ceva, ca se mai restaureaza un asemenea obiectiv, tota chestia e ca romanul e dus cu vaca pe aratura, traim si noi in delirul din Romania cu cocalarii si nebunia. Orice lucru care se reface sau orice lucru care se construieste nou trebuie sustinut.

CrocodilulCuPapion 18 februarie 2013 at 22:29

La noi prostia,rautatea si invidia e politica nationala.

Feneserul 19 februarie 2013 at 3:17

da este extraordinar ca se construieste,se renoveaza si se restaureaza,…….dar in plina criza cand tot romanul mai da o gaura la curea sa nu ii cada pantalonii de pe el a arunca cu bani pe restaurari cum face dom’ primar mi se pare aiurea.Cu banii aia se puteau face alte lucruri(de ex.sa se acopere Casa de cultura).Acum daca tot a cumparat mocanita si masina lui Dej poate urmatoarea achizitie o sa fie trasura lui Franz Josef sau carul de lupta a lui Cezar.

Ovidiu 19 februarie 2013 at 7:00

Eu nu zic ca tu nu ai dreptate, dar trebuie sa ne vedem fiecare de treaba lui, nu sa nu criticam cand credem ca trebuie insa sa stii ca tot timpul se puteau face altceva cu banii. Daca tot ce a achizitionat e legal, asta e, ei sunt acuma in functiile acestea si gata, asa e democratia. Daca au furat, sunt altii care sa se ocupe de problema, nu noi. Intradevar la cate se intampl aici in RRomanika si la cat de intoxicati suntem zi de zi cu TV-ul. ajungi sa-ti pui intrebarea si cand isi cumpa omul un hot-dog ca oare nu putea sa-si ia 5 napolitane de banii aceea.SUCCES!

Feneserul 19 februarie 2013 at 19:36

Scuza-ma dar daca este vb de bani publici si eu sunt direct interesat pe ce se cheltuie.Si crede-ma nu sunt de acord cu achizitionarea de „deseuri” chiar daca sunt sau nu istorice.Daca tot se cheltuie bani si este asa bogata primaria de ce nu introduce iluminatul stradal si in satele apartinatoare,de ce nu se repara drumurile care apartin de primarie.A sta pe margine si a nu spune lucrurilor pe nume cand se sare calul(si de vreo cativa ani la ZLatna se sare cam des calul)nu mi se pare corect.
A …….daca reparatia o suporta dl.primar atunci astept sa ne spuna de unde are acesta suma.Ca banuiesc ca nu din salariu…

Comentariile sunt oprite