Mega-escrocherie bihoreană, via Cluj, cu victime din judeţul Alba
La sediul redacţiei noastre s-a prezentat un cetăţean din Aiud, pe nume Ioan Sofică, aducându-ne la cunoştinţă faptul că a căzut victimă unei escrocherii mascate în afacere onorabilă, şi ne-a cerut sprijinul în recuperarea prejudiciului său. Iată, în fapt, ce a păţit Ioan Sofică, precum şi mulţi alţi cetăţeni din judeţul nostru, al căror nume nu-l ştim deocamdată…
lPromisiuni şi vorbe frumoase, cumpărate cu 40.000.000 ROL
În luna martie a acestui an, Ioan Sofică şi fiul său au aflat din rubrica de mică publicitate a ziarelor din Alba şi din Cluj Napoca, despre o firmă care, chipurile, acorda împrumuturi pentru iniţierea şi dezvoltarea unor afaceri, în condiţii foarte avantajoase: fără limită de vârstă, fără restricţii în ceea ce priveşte veniturile, fără fluctuaţii de curs valutar şi cu un calendar de rambursare stabilit de beneficiar, pe o perioadă între 5 şi 20 de ani! Oferta era valabilă şi pentru societăţi comerciale, inclusiv pentru cele nou înfiinţate şi pentru tinerii întreprinzători. Interesant este faptul că societatea nu-şi dădea numele, ci doar adresa unui sediu (Cluj Napoca, str. Republicii, nr. 81/8) şi un număr de telefon. Acest lucru, însă, nu li s-a părut suspect aiudenilor noştri, şi nici nu au obeservat un amănunt: cu litere foarte mici, anunţul mai conţinea următoarea frază: „activitatea noastră prevede organizarea şi administrarea grupurilor de consumatori”.
Nu intrăm prea mult în detalii, destul că cei doi conjudeţeni, tată şi fiu, s-au prezentat în luna martie la „sediul” societăţii din Cluj Napoca (de fapt un punct de lucru), unde au întocmit documentaţia pentru un împrumut. Au plătit o sumă oarecare, apoi au plecat şi au aşteptat. În scurt timp au fost anunţaţi telefonic că dosarele lor au fost aprobate şi s-au prezentat din nou, să încheie contractele propriu-zise, să stabilească ratele şi alte detalii, dar au fost condiţionaţi să plătească în avans o taxă de participare, precum şi prima rată a unui împrumut pe care ei nu-l primiseră.
Sediu luxos, oameni bine îmbrăcaţi şi politicoşi, vorbe frumoase şi promisiuni… toate astea le-au luat ochii păgubaşilor. Când Ioan Sofică a remarcat în contract nişte prevederi ce i se păreau cam neclare, scrise cu litere foarte mici, agentul finanţator Bela Dimeny l-a liniştit: cică alea erau nişte prevederi aşa, de ochii fiscului. Lucrurile au continuat în luna aprilie cu recomandarea din partea „finanţatorului” ca cei doi să plătească rate în continuare, pentru că fac parte dintr-un grup mare de consumatori, care şi ei plătesc. Dar, acuşi-acuşi, vor primi banii. Ei bine, nu i-au mai primit nici în zi de azi, iar suma se ridică la peste 4.000 de lei (40 de milioane de lei vechi).
lSecretul escrocheriei: „competiţie” de plată a unor rate, pentru nişte bunuri… inexistente!
Supărat, Ioan Sofică a depus o plângere la Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Cluj, precum şi la Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Cluj. Între timp, s-a prezentat şi la noi cu o sesizare, rugându-ne să-l ajutăm să-şi recupereze prejudiciul. Noi am contactat cele două instituţii clujene şi iată ce am aflat: firma are sediul în Oradea, se numeşte SC Invest System Capital SRL şi are ca asociate exclusiv persoane de etnie maghiară. (Acest ultim aspect nu ar fi, în principiu, relevant, dar dacă aceştia au dublă cetăţenie înseamnă că banii rezultaţi din „tunurile” trase la Cluj luau calea… Budapestei!) De asemenea, am mai aflat că inspectorii OJPC Bihor (sesizaţi de colegii lor clujeni) au amendat deja SC Invest System Capital SRL Oradea cu suma de 15.000 lei pentru derularea unor practici comerciale înşelătoare, societatea fiind obligată să restituie sumele încasate!
Dar iată ce se ascundea, de fapt, în spatele acestei afaceri „onorabile”, potrivit constatărilor OJPC Bihor: „Comisarii au constatat că prin prezentarea generală a ofertei, într-un mod neclar, ambiguu şi greu de înţeles pentru consumatori, aceştia erau determinaţi să ia o decizie de tranzacţionare pe care altfel n-ar fi luat-o, fiind astfel încălcate atât prevederile art.7(2) din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, cât şi cele ale art.7 lit.c alin.3 din OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor”. Inspectorii OJPC Bihor au mai arătat că prin publicitatea făcută în mass-media, operatorul economic promitea consumatorilor obţinerea unor împrumuturi financiare în condiţii mai puţin severe decât cele impuse de instituţiile financiare. În fapt, SC Invest System Capital SRL, având ca activitate principală înregistrată „Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi”, încheia cu consumatorul un contract de mandat devenind, conform Regulamentului de participare, organizatorul unor grupuri de consumatori, în vederea facilitării acestora să dobândească, cu plata în rate, dreptul de proprietate asupra unor bunuri mobile sau imobile stabilite în prealabil.
Din documentele anexate reclamaţiilor depuse de consumatori la CJPC Bihor reiese faptul că petiţionarii au semnat un contract de mandat şi au achitat o taxă de înregistrare în grup, după care, în funcţie de suma necesară achiziţionării bunului şi perioada de rambursare, li s-a stabilit valoarea ratei lunare (care cuprinde şi o taxă de administrare calculată pe baza unui procent aplicat la preţul bunului de vânzare + TVA aferentă acesteia) şi numărul de luni de plată.
lChiar dacă ratele se achitau integral, beneficiarul putea intra în posesia bunului abia… după perioada de rambursare, adică după 10-20 de ani!
Din analiza Regulamentului de participare rezultă faptul că, pentru ca respectivul consumator să devină beneficiar al unui „drept de cumpărare”, era necesar ca acesta să prezinte în cadrul Adunării Generale a Grupului o ofertă numită „de rambursare anticipată”, prin care consumatorul se angaja să achite în avans cât mai multe rate lunare, beneficiarul dreptului de cumpărare devenind cel care a făcut oferta cea mai bună (a plătit în avans cele mai multe rate lunare). Ceilalţi membri puteau deveni beneficiari ulterior, poate chiar şi… după încheierea perioadei de cotizare, cuprinsă între 10 şi 20 de ani, cu obligaţia ca în tot acest interval de timp să plătească rata lunară stabilită. Pentru consumatorii care au solicitat sume mai mari (100.000 lei, respectiv 60.000 lei), operatorul economic, deşi ştia că nu există grup de persoane care să asigure aceste sume, încheia contracte consecutive cu sume de 25.000 lei, respectiv 30.000 lei deşi, conform Regulamentului, în cazul unor contracte consecutive, dreptul de a beneficia de suma necesară achiziţionării bunului se dobândeşte la date diferite.
Prin urmare, conform prevederilor respectivului Regulament de participare, deşi consumatorii plăteau lunar ratele stabilite, nu exista nicio certitudine cu privire la data în care aceştia ar putea obţine dreptul de a cumpăra bunul respectiv. De asemenea, în cazul în care consumatorul solicita rezilierea contractului înainte de a dobândi dreptul de a achiziţiona bunul respectiv, sumele plătite nu puteau fi recuperate decât după expirarea perioadei contractuale (10 – 20 de ani). În concluzie, şi ca o atenţionare către cetăţeni, specialiştii ANPC au transmis către mass media următoarea notificare, pentru a fi publicată: „Având în vedere că organizarea consumatorilor în astfel de grupuri de tip CAR neautorizat poate afecta grav interesele economice ale acestora, sfătuim consumatorii să citească cu atenţie toate condiţiile contractuale, astfel încât să nu cadă în capcana întinsă de asemenea societăţi comerciale”.
OK, dar ce mai poate face acum domnul Sofică? Trebuie să insiste la OJPC Bihor pentru a fi trecut pe lista victimelor acestei societăţi, deoarece ANPC a impus, după cum spuneam, acesteia, să restituie sumele încasate de la aşa zişii beneficiari. În acest context, Ioan Sofică ne-a lăsat numărul său de telefon, la care poate fi contactat şi de alţi păgubaşi din judeţul Alba, în ideea ca aceştia să se asocieze cu toţii în demersul lor îndreptat împotriva SC Invest Capital System SRL Oradea. Iată acest număr: 0742/434861.
Ioan HĂNŢULESCU
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Alimentele în TOPUL scumpirilor pe final de an: Rata anuală a inflației a crescut la 4,67% în octombrie 2024
Alimentele în TOPUL scumpirilor pe final de an: Rata anuală a inflației a crescut la 4,67% în octombrie 2024 Prețurile continuă să crească pe final de an, întrucât rata anuală a inflației a crescut la 4,67% în luna octombrie 2024. Potrivit datelor publicate recent de Institutul Național de Statistică mărfurile alimentare s-au scumpit cu 4,75%, […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 5 zile
Mesaje: La mulţi ani Mihai, Mihaela, Gabriel şi Gabriela!
-
Opinii - Comentariiacum 5 zile
MESAJE de SFANTUL MIHAIL şi GAVRIIL 2024. Ce sms-uri şi urări de „La mulţi ani” puteţi trimite celor dragi de ziua numelui
-
Sportacum 4 zile
CSM Unirea Alba Iulia – Metalurgistul Cugir 1-1 (1-0)! „Alb-negrii” s-au împiedicat în derby „de Alba”, ratând primul loc
-
Actualitateacum 2 zile
Când începe Postul Crăciunului 2024: Ce zile de post mai sunt până la sfârșitul anului
-
Opinii - Comentariiacum 15 ore
12 noiembrie – triplă sărbătoare a Armatei Române: Ziua Cercetaşilor, Geodezilor militari și SMG
-
Opinii - Comentariiacum 2 zile
În 11 noiembrie, creștinii ortodocși îl pomenesc pe Sfântul Mina, ocrotitorul celor păgubiţi