Rămâi conectat
S&D Europarlamentare 2024

Ştirea zilei

În transportul de persoane din județul Alba, pe anumite trasee, preţul a crescut şi de trei ori după un an de la câştigarea licitaţiei

Unirea Ziarul

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

În transportul de persoane din județul Alba, pe anumite trasee, preţul a crescut şi de trei ori după un an de la câştigarea licitaţiei

• Aceeași firmă, același traseu, prețuri diferite!

Concurenţa între firmele care au depus în Alba oferte pentru aceleaşi trasee de transport public auto de persoane se reflectă şi în preţul mai mic pe care călătorii îl plătesc pentru un bilet de la 1 ianuarie. Amintim că două firme au concurat direct pentru patru trasee, în final fiind aleasă oferta operatorului din Sălaj pentru rutele dintre Sebeş şi Alba Iulia şi Alba Iulia – Cugir, iar cea a societăţii cu sediul în Alba Iulia pentru traseele Alba Iulia – Blaj şi Alba Iulia – Zlatna. Oferta financiară depusă de către operatorii de transport rutier, în cadrul procedurii de atribuire, a conţinut tariful mediu pe km/loc ofertat, în baza căruia au fost stabilite şi tarifele de călătorie ce sunt practicate de la 1 ianuarie de către aceştia pe traseele judeţene mai sus menţionate.

Gabriel Pleșa vă urează Paște Fericit!

De exemplu, de la Alba Iulia la Blaj, un traseu în lungime de 38 de kilometri, pe o rută câştigată de către Livio Dario SRL, firmă din judeţul nostru, preţul unui bilet a scăzut cu 2 lei faţă de ultimul an, respectiv de la 13 la 11 lei.

Pe traseul Alba Iulia – Zlatna, în lungime de 37 km, preţul este acum de 12,50 lei, cu 50 de bani mai mic decât până la finele anului. Deşi este un traseu asemănător ca lungime cu traseul către Blaj, diferenţa de preţ este dată de oferta financiară depusă la licitaţia organizată pe această rută. Oricum este mai puţin decât vechiul preţ, de 13 lei.

În ceea ce priveşte un alt traseu disputat de cele două firme, câştigat de operatorul din Sălaj, Tur Cento Trans SRL, Sebeş – Alba Iulia, potrivit unei anexe care însoţeşte hotărârea adoptată în octombrie 2023 de către consilierii judeţeni, preţul unui bilet, astfel cum a fost calculat pe baza tarifului mediu pe km/loc ofertat, ar trebui să fie între cele două municipii, pe o distanţă de 16 km, de 5,50 lei până în Piaţa Consiliul Europei şi de 6 lei până în autogară. Adică mai puţin cu 3 lei decât cu vechea firmă care a efectuat transportul pe această rută.

Pe de altă parte, o consultare a site-ul firmei sălăjene arată că preţul unui bilet între Sebeş şi Alba Iulia este de 7 lei.

În ceea ce priveşte traseul Cugir – Alba Iulia, în lungime de 40 km, preţul adoptat prin hotărârea consilierilor judeţeni este de 7,50 lei. Pe site-ul operatorului este trecut însă preţul de 9 lei.

Rămâne de văzut cât anume vor fi menţinute aceste preţuri mai mici decât cele practicate până la finele anului trecut.  Asta deoarece majorările aduse de către o firmă ale cărei oferte au fost declarate câştigătoare la o licitaţie anterioară organizată de CJ Alba sunt, după un an, şi de 3 ori mai mari decât preţurile cu care s-a prezentat la licitaţia din 2022.

Citește și: Un nou proces pierdut de Consiliul Judeţean Alba cu un transportator de călători. Despăgubiri de 400.000 de lei

Firma în cauză, Voltrans SA, a depus la finele anului trecut la CJ Alba o documentație în care justifică necesitatea modificării tarifelor de călătorie practicate, „ca urmare a creșterii principalelor elemente de cheltuieli, așa cum sunt evidențiate în fișele de fundamentare”. Tarifele de călătorie au fost recalculate de către Compartimentul Autoritatea Judeţeană de Transport din CJ Alba în funcţie de nivelul tarifului mediu modificat pe km/loc, pentru fiecare traseu în parte, pe distanţele dintre staţiile publice în care are loc îmbarcarea/debarcarea călătorilor, pe pracursul dus şi întors al autobuzelor. Operatorul de transport rutier Voltrans SA a câştigat licitaţia pentru 10 trasee, la vremea respectivă stabilirea tarifelor de călătorie fiind efectuată, prin calcul, în baza tarifului mediu pe km/loc ofertat în cadrul procedurii respective de atribuire.

După cum menţionam, Voltrans SA a solicitat în decembrie 2023 CJ Alba aprobarea modificării tarifelor de călătorie pe cele 10 trasee pe care prestează serviciul din 1 ianuarie 2023, în baza unor contracte încheiate pe 6 ani.

Citește și: Jocul murdar de interese legate de transportul public de persoane iese la iveală!

De exemplu, între Sebeş şi Dobra sat, preţul unui bilet majorat este acum de 14 lei, anterior acesta având, potrivit datelor publicate pe site-ul CJ Alba, o valoare de 8,50 de lei. Între Sebeş şi Căpâlna, un traseu lung de 17 km, biletul costa 5,50 lei, iar acum este de 15,50 lei. Pe traseul Sebeş-Răchita, în lungime de 13 km, preţul de anul trecut era de 6,50 lei, acum a crescut la 10,50 lei.

Dacă preţul unui bilet era anul trecut de 4 lei între Sebeş şi Cut, un traseu de 12 km, acum un bilet costă 14 lei.

Ceea ce ne-a atras atenţia, şi cu siguranţă şi călătorilor, este că deşi se circulă cu aceeaşi firmă de transport, potrivit anexei hotărârii adoptate de către consilierii judeţeni, pe distanţa Sebeş-Ramificaţie Răchita, în lungime de 9 km, preţul biletului variază. Astfel, pentru cei care se deplasează cu autobuzul care merge de la Sebeş în Dobra sat, biletul costă 5 lei (anul trecut a fost 3 lei) până la Ramificaţie Răchita, călătorii care merg cu autobuzul dintre Sebeş şi Căpâlna plătesc până la Ramificaţie Răchita 9 lei (anul trecut a fost 3,50 lei), iar oamenii care merg cu autobuzul care face legătura între Sebeş şi Răchita achită până la Ramificaţie Răchita 7,50 de lei (majorarare de la 4,50 lei).

Explicaţia pe care o dau cei de la CJ Alba este că sunt trasee diferite în Programul de Transport Judeţean, licitate separat, şi că firma şi-a fundamentat costurile, o explicaţie, totuşi, destul de greu de înţeles  pentru călătorii care nu-şi pot explica de ce dacă merg cu autobuzele aceleaşi firme, distanţa rămâne tot de 9 km între Sebeş şi Ramificaţie Răchita, sunt bilete cu preţuri diferite.

Dacă vorbeam mai sus de preţurile mai mici practicate pe anumite trasee din 1 ianuarie 2024, trebuie arătat şi că, în schimb, pe cele 12 trasee atribuite direct prin măsuri de urgenţă de către CJ Alba, cum ar fi Alba Iulia – Valea Mănăstirii şi Cugir – Sebeş, începând cu aceeaşi dată de 1 ianuarie 2024, operatorul Livio Dario a majorat preţul biletelor, solicitarea fiind aprobată de către consilierii judeţeni. De exemplu, pe un traseu asemănător ca lungime ca cel între Alba Iulia şi Blaj, între 36 şi 40 de km, se achită cu 3 lei mai mult faţă de preţul în vigoare până la 31 decembrie 2023, respectiv 16 lei. Cel mai ieftin bilet, pentru o călătorie până în 5 km, costă acum 6 lei, cu 1 leu mai mult decât până la finele anului.

Citește și: Parlamentul, pe cale să adopte o ”lege cu dedicație” pentru a ”acoperi” ilegalitățile din transportul județean de persoane din Alba

Practic, cam toţi operatorii din Alba care efectuează cursele pe trasee atribuite direct prin măsuri de urgenţă de către CJ Alba au solicitat la sfârşitul anului trecut, şi li s-a aprobat, majorarea tarifelor de călătorie.

Dacă vorbim de cele 5 trasee din zona Aiud şi 3 din zona Blaj câştigate în 2022 la licitaţie de către Excelent Trans, pentru o perioadă de 6 ani, firma a solicitat, în decembrie, majorarea tarifelor de călătorie.

Pe traseul Aiud-Alba Iulia, în lungime de 32 km, noul preţ al biletului este de 12 lei, anterior a fost de 5,50 lei. Între Aiud şi Rimetea, pe cei 25 de km, biletul a fost majorat la 14 lei, de la 11,50 lei în 2023. Între Aiud şi Ocna Mureş, traseu de 22 km, un bilet costă acum 12 lei, cu 5 lei mai mult.

Pe traseul Blaj-Cetatea de Baltă, de 36 km, preţul majorat al biletului este de 13 lei, anterior fiind 8 lei.

Menţionăm faptul că acestea sunt noile preţuri trecute în anexa care însoţeşte proiectul de hotărâre adoptat de către consilierii judeţeni în 20 decembrie 2023. Vechile preţuri le-am luat din anexele care însoţesc hotărârea de CJ Alba prin care, printre altele, s-au stabilit tarifele de călătorie practicate de către operatorul de transport rutier Excelent Trans SRL începând cu data de 1 ianuarie 2023, astfel cum au fost calculate pe baza tarifului mediu pe km/loc ofertat.

Consultând anexele respective, am remarcat şi că un bilet între Blaj şi Sâncel ar trebui să coste 4,50 de lei în urma majorării, preţul celui care ar fi trebuit să fie valabil în 2023 fiind de 2,50 lei. Cu siguranţă însă pasagerii care au călătorit în ultimul an cu autobuzul acestei firme pe distanţa respectivă au plătit bilet în valoare de 7 lei, ceea ce ridică un mare semn de întrebare.

O soluţie ar putea fi (dincolo de o minimă verificare care ar fi trebuit să fie făcută în timp de către angajaţii CJ, pe toate traseele din judeţ, pentru a vedea dacă se respectă cele aprobate) implementarea unui sistem, aşa cum deja am observat pe traseul Blaj-Alba Iulia, unde pe bilete este trecut nu doar tariful, fiind menţionate şi localităţile pentru care este eliberat acesta, iar abonamentele sunt de tip card, verificarea acestora fiind digitalizată.

Reamintim că organizarea transportului public de persoane (care are caracter de serviciu public) este o obligație a Consiliului Județean Alba. O obligație… încurcată!


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Întoarsă din Germania, o familie din Alba a dezvoltat o afacere cu afini de cultură la Rădești

Unirea Ziarul

Publicat

în

Întoarsă din Germania, o familie din Alba a dezvoltat o afacere cu afini de cultură la Rădești După cum se știe,  afinul este un arbust îndrăgit pentru fructele sale care se consumă atât în stare proaspătă cât și prelucrată sub formă de suc, sirop, dulceața, vin sau afinată. Acestea sunt bine cunoscute pentru valoarea terapeutică […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea