Foto: ,,Dor de Basarabia” la Școala Gimnazială ,,Nicodim Ganea” Bistra
Cu ocazia împlinirii a 99 de ani de la unirea Basarabiei cu patria-mamă Romania, elevii Școlii Gimnaziale ,,Nicodim Ganea” Bistra au marcat evenimentul printr-o serie de activități educative desfășurate sub sloganul ,,Dor de Basarabia”.
Îndrumați de cadrele didactice Virgil Bolog, Rodica Sârb, Gelu Muntea, Elena Miheț și directorul Anamaria Petrovan, elevii au purtat discuții tematice privitoare la evenimentul istoric desfășurat în 27 martie/9 aprilie 1918, au prezentat un proiect-colaj în imagini și referate despre personalitățile care au avut un rol important în desăvârșirea actului Unirii: Ion Inculeț și Pan Halippa din Basarabia, președinte și vicepreședinte al Sfatului Țării – instituția care a dispus Unirea Basarabiei cu Romania cu 86 voturi pentru, 3 abțineri și 36 voturi contra.
Prezentarea graficului evenimentelor a fost făcută de profesorul Rodica Sârb, iar despre semnificația istorică a momentului 27 martie/9 aprilie 1918 a susținut un discurs tematic profesorul Virgil Bolog. Totodată, au fost prezentate și momente artistice: versuri pline de incantație, recitate de către elevi, ce aparțin poeților basarabeni Alexei Mateevici, Grigore Vieru, Adrian Păunescu și care exprimă glasul conștiinței naționale, iar ,,dorul de Basarabia” a fost exprimat prin interpretarea imnului românilor basarabeni ,,Limba noastră”, pe versurile lui Alexei Mateevici și a altor cântece patriotice – acțiunile artistice fiind coordonate de profesorii Gelu Muntea și Elena Miheț.
Unirea Basarabiei cu Romania a însemnat de fapt reunificarea vechii provincii românești dintre Prut și Nistru, ruptă de Moldova și alipită Rusiei în 1812, în baza Tratatului de la București încheiat în urma războiului ruso-austro-turc. Deși supusă unui brutal proces de rusificare – aproximativ 100 de ani, fosta provincie a continuat să fie în mare majoritate românească, mai bine de 65% dintre locuitori fiind români. Dar efectele Unirii Basarabiei cu România au fost anulate după 22 de ani, la 28 iunie 1940, atunci când Rusia a anexat din nou acest teritoriu în baza pactului secret Ribbentrop-Molotov.
Activitățile menite să reînvie spiritul patriotic printre cei prezenți, exprimă și azi ca și atunci glasul conștiinței naționale ce amintesc de cuvintele rămase memorabile ale regelui Ferdinand al României, care considera Unirea ,,înfăptuirea unui vis care de mult zăcea în inimile românilor de dincolo și de dincoace de apele Prutului”.
Ovidiu CULDA
[nggallery id=3665]
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Cultură Educație
FOTO | Expoziție de artă deschisă la Centrul de zi pentru persoane vârstnice Sebeș: Cine sunt autorii lucrărilor
Expoziție de artă deschisă la Centrul de zi pentru persoane vârstnice: Cine sunt autorii lucrărilor O expoziție specială de artă a fost deschisă la Centrul de zi pentru persoane vârstnice din cadrul Direcției de Asistență Socială Sebeș. Evenimentul a fost nu doar despre artă, ci și despre conexiuni între generații – un adevărat schimb de […]
FOTO | Raft al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba inaugurat la Gârbova: Colecție de carte trimisă în custodie școlii locale
Raft al Bibliotecii Județene „Lucian Blaga” Alba inaugurat la Gârbova: Colecție de carte trimisă în custodie școlii locale Consiliul Județean Alba şi Biblioteca Judeţeană „Lucian Blaga” Alba, în parteneriat cu Primăria și Consiliul local al comunei Gârbova și cu Școala Gimnazială Gârbova, au inaugurat, miercuri, 30 aprilie 2025, Raftul Bibliotecii Judeţene „Lucian Blaga” Alba în […]
FOTO | Festivalul Internațional de Umor, la Aiud: Expoziție de caricaturi, seară de teatru și oră de desen satiric
Festivalul Internațional de Umor, la Aiud: Expoziție de caricaturi, seară de teatru și oră de desen satiric La Aiud s-a desfășurat în acest sfârșit de săptămână ediția a XXI-a a Festivalului Internațional de Umor, sub înaltul patronaj al maestrului Ștefan Popa Popa’s. Festivalul a fost deschis de „ora de desen satiric, caricatură”, un proiect cultural […]