Rămâi conectat

Actualitate

Fiscalizarea muncilor domestice: Cum vor putea fi plătiți bucătarii, grădinarii, șoferii personali sau îngrijitorii care acum primesc bani „la negru”. Proiectul a trecut de Parlament

Publicat

în

Fiscalizarea muncilor domestice: Cum vor putea fi plătiți bucătarii, grădinarii, șoferii personali sau îngrijitorii care acum primesc bani „la negru”. Proiectul a trecut de Parlament

Fiscalizarea muncilor domestice a trecut de Parlament: cum vor putea fi plătiți grădinarii, șoferii personali, bucătarii, îngrijitorii care acum primesc bani la negru și ce beneficii fiscale au angajatorii lor

Mizele proiectului de lege inițiat de fostul ministru Raluca Turcan este o fiscalizare minimă a veniturilor și asigurarea unei pensii și a posibilității de a primi îngrijiri medicale pentru micii prestatori casnici care acum lucrează la negru – grădinari, șoferi personali, bucătari ori îngrijitorii. Proiectul prevede și beneficii fiscale pentru angajatori.

Elit - Gustul Desăvârșit

Proiectul, care a fost asumat de guvern prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) trimis la Comisia Europeană, prevede următoarele detalii:

– plata se va face prin intermediul unor tichete tipărite de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), fiecare tichet având valoarea de 15 lei. Tichetele vor fi cumpărate de angajator (persoana fizică ce beneficiază de muncile casnice) și transmise către angajat (persoana fizică de prestează activitățile casnice). Ulterior, prestatorul transformă aceste tichete în numerar

– Din suma brută plătită de angajator, prestatorul casnic primeste 79,2%, iar statul ia 20,8% sub formă de contribuții de pensii și sănătate și impozit

– Odată intrat în acest sistem, prestatorul dobândește calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale și de sănătate

– Tichetul de activități casnice este un bon valoric destinat plății contravalorii activităților casnice efectuate de către prestatorul casnic. Conține elemente specifice de siguranță, serie și număr unic, care permit individualizarea și urmărirea acestuia.

– activitatea casnică e definită care activitatea ocazională desfășurată de o persoană fizică în legătură cu gospodăria sau gospodăriile unei familii sau a unei persoane singure.

– ANOFM tipărește tichetele de activități casnice și suportă costul de tipărire și de distribuire al tichetelor; pune la dispoziția beneficiarului casnice numărul de tichete solicitate, preschimbă prestatorului casnic, în numerar sau prin cont bancar, numărul de tichete primite de acesta, din care reține și virează impozitul pe venit, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate.

– ANOFM va crea o platformă electronică de evidenţă a desfășurării activităților casnice unde înregistrează prestatorii casnici, beneficiari casnici și asigură evidența și plata obligațiilor fiscale

– Plata contribuției de asigurări sociale conferă prestatorului casnic calitatea de asigurat în sistemul public de pensii;

– calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor de sănătate se obține în situația în care prestatorul casnic preschimbă în numerar un număr de cel puțin 50 de tichete de activități casnice într-o lună calendaristică. Sumele reținute pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate în lunile în care prestatorul nu dobândește calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor de sănătate, sunt rambursate o data pe an, în intervalul 1 ianuarie – 31 ianuarie a anului următor anului în care a fost prestată activitatea casnică, la cererea prestatorului casnic.

Cum se calculează contribuțiile și impozitul:

– Baza de calcul pentru CAS si pentru CASS este 50% din valoarea nominală a tichetului de muncă, respectiv: 7,5 lei. Baza de calcul la care se aplică cota impozitului pe venit este 50% din valoarea nominală a tichetului de muncă, respectiv: 7,5 lei.

– Suma netă care revine prestatorului casnic pentru un tichet de muncă de 15 lei: 11,88 lei (ceea ce reprezintă 79,2% din valoarea nominală a tichetului de muncă). Restul de 20,8% din valoarea nominală a tichetului de muncă reprezintă contribuții și impozit.

Facilități fiscale pentru beneficiari (angajatori):

– Poate beneficia, anual, în baza unui document fiscal (chitanță, factură, bon fiscal care dovedește achiziționarea tichetelor de activități casnice), de reducerea nivelului bazei de impozitare a impozitului pe venit în cuantum de 50% din valoarea tichetelor achiziționate.
– Pentru remuneraţia plătită prestatorului casnic sub formă de tichete de activități casnice, beneficiarul nu datorează contribuţia asiguratorie pentru muncă prevăzută de Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

Pot fi prestatori și șomerii:

– Poate beneficia de aceste tichete orice persoană fizică care a împlinit vârsta de cel puţin 16 ani.

– Atenție: dacă primesc pentru munca prestată cel mult 50 de tichete de muncă într-o lună calendaristică, pot fi prestatori casnici și șomerii indemnizați (fără a le fi afectat dreptul stabilit la indemnizația de șomaj), și beneficiarii de venit minim garantat (fără a le fi afectat dreptul stabilit la venitul minim garantat).


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Spațiul Privat Virtual de la ANAF se îmbunătățește: La ce va ajuta noua funcționalitate

Publicat

în

Spațiul Privat Virtual de la ANAF se îmbunătățește: La ce va ajuta noua funcționalitate

SPV (Spațiul Privat Virtual), serviciul gratuit de la ANAF, care pune la dispoziția utilizatorilor o serie de activități fiscale și îi scutește pe aceștia de statul la cozi, la ghișeele instituțiilor, se îmbunătățește cu o nouă opțiune pentru cei aproximativ două milioane de cetățeni români care au cont.

Cu ajutorul SPV, românii pot, printre altele, să depună declarații sau cereri, pot solicita documente sau au ocazia de a verifica situația fiscală proprie. Datorită unui proiect de lege proaspăt lansat de Fisc în transparenţă decizională, românii care au conturi în SPV vor beneficia și de funcționalitatea „formular de contact”.

La ce te va ajuta noua funcționalitate, concret

Elit - Gustul Desăvârșit

Cu ajutorul acestei noi opțiuni, pot fi adresate cereri de îndrumare şi asistenţă în domeniul legislaţiei fiscale și în domeniul tehnologiei informaţiei, sesizări, petiţii, reclamaţii, conform documentului consultat de Economica.net.

De notat faptul că pentru multe categorii de contribuabili înscrierea în SPV est încă opțională, dar înregistrarea în SPV a devenit obligatorie, începând cu 1 martie 2022, pentru transmiterea cererilor, înscrisurilor sau a oricăror altor documente către organele fiscale, de către contribuabilii care desfăşoară activităţi economice într-o formă de activitate autorizată.

Obligativitatea se adresează, conform legii, persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică, persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent ca persoane fizice autorizate, întreprinderilor individuale și întreprinderilor familiale.

De reținut că persoanele fizice sau juridice care dețin certificate digitale calificate pot solicita înregistrarea ca utilizatori SPV pe baza acestora.

Ce alte noutăți mai are ANAF, în această perioadă

O altă noutate pe care ANAF o transmite în această perioadă face referire la persoanele care câștigă venituri din activități independente. 25 mai 2022 este termenul limită până la care se poate depune Declarația Unică. Persoanele care nu depun documentul pot fi sancționate cu o amendă ce poate ajunge până la 500 de lei!

Anul acesta, Declarația Unică vine cu modificări importante. De exemplu, și pensionarii trebuie să depună Declarația în anumite condiții.

„Astfel, aceștia nu sunt scutiți de depunerea declarației unice și plata dărilor fiscale pentru veniturile pe care le obțin, pe lângă pensie, din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală (cu excepția celor pentru care impozitul se reține la sursă), cedarea folosinței bunurilor (chirii), din activități agricole, silvicultură și piscicultură pentru care venitul net se stabilește în sistem real, transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare sau venituri din alte surse pentru care există obligația depunerii acestei declarații.

Dacă au obținut astfel de venituri anul trecut, pensionarii trebuie să depună Declarația Unică și să plătească dările aferente până la 25 mai. Potrivit Codului fiscal, impozitul datorat pentru veniturile enumerate mai sus este de 10%”, explică specialiștii EY România.

Sursa: playtech.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Vouchere pentru persoanele vulnerabile: Când vor ajunge cardurile pentru alimente la români

Publicat

în

Vouchere pentru persoanele vulnerabile: Când vor ajunge cardurile pentru alimente la români

În cursul zilei de luni, 23 mai, în briefingul susţinut la finalul şedinţei de Guvern, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a anunţat că marea majoritate a voucherelor pentru persoanele vulnerabile vor fi distribuite către beneficiari în luna iunie, iar ce rămâne în prima parte din iulie.

„Prima tranşă se va derula prin distribuirea acestor vouchere pentru persoanele vulnerabile pe o perioadă cuprinsă între luna iunie şi iulie, dar noi încercăm ca în luna iunie să fie distribuite marea majoritate a acestor vouchere şi ce rămâne în prima parte din luna iulie. Îi asigur pe toţi beneficiarii că îşi vor primi dreptul (până la finalul lunii iulie n.r.), în cel mai rău caz se întâmplă acest lucru. Avem aproape 3 milioane de vouchere de distribuit, iar acest volum este imens, dar aceasta nu ne scuteşte ca să nu ajungă voucherele în timpul pe care îl avem la dispoziţie, respectiv luna iunie şi iulie. Restul care va rămâne la sfârşit de lună iunie, ne mobilizăm, astfel încât în prima parte a lunii iulie toată lumea să aibă aceste vouchere distribuite, dar şi banii”, a precizat Boloş.

El a menţionat că voucherele care se distribuie până în data de 10 iunie se vor încărca în 2-3 zile, conform mecanismului specific de plată a banilor, care presupune deschiderea de credite bugetare şi apoi viramentul pe care îl face unitatea emitentă.

Elit - Gustul Desăvârșit

„Decalajul între data la care e distribuit cardul, să zicem în 10 iunie, încărcăm până în 15 iunie, dar nu aş vrea să avansez termene ci aş vrea să discut încă o dată cu emitenţii de carduri, pentru că munca lor este cea mai grea, aceea de a întocmi ordinele de plată pentru fiecare dintre beneficiarii de pe listă. Dar repet tranşele se vor plăti conform celor stabilite şi anunţate potrivit programului de măsuri economico-sociale”, a mai spus Boloş.

Întrebat despre ceea ce a transmis directorul Poştei Române, respectiv că voucherele vor ajunge la beneficiari abia în luna august, şeful MIPE a răspuns: „Eu nu ştiu ce a declarat directorul Poştei Române, eu ştiu realitatea, şi anume că avem o convenţie încheiată inclusiv cu Poşta Română şi că are acest termen la dispoziţie pe care trebuie să îl respecte, pentru că are o convenţie, termene şi noi îi plătim aceste servicii, deci se va mobiliza astfel încât să îşi respecte convenţia pe care a încheiat-o”.

El a adăugat că Poşta Română nu este în coordonarea MIPE, dar având această convenţie semnată şi un termen asumat, „va trebui să îl respecte”. „Tranşa I este cea mai dificilă, după care tranşele 2 -3 -4 se rezumă doar la a încărca cardurile cu bani, deci va fi mult mai uşor, de aceea fac apel la beneficiarii de vouchere sociale, dacă vor apărea aceste sincope să le sesizeze din timp şi noi încercăm să fim operativi”, a subliniat Marcel Boloş.

Guvernul a aprobat, în şedinţa din 9 mai, măsura referitoare la tichetele sociale care vor fi acordate mai multor categorii de persoane care se află în risc de deprivare materială şi de sărăcie extremă. Aceştia vor beneficia, o dată la două luni, de un voucher social în valoare de 250 de lei.

Sursa: dcbusiness.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

VIDEO| Trei polițiști au devenit eroi pentru un pisoi blocat în motorul unei mașini: Cum s-a sfârșit aventura bietului animal

Publicat

în

VIDEO| Trei polițiști au devenit eroi pentru un pisoi blocat în motorul unei mașini: Cum s-a sfârșit aventura bietului animal

Trei agenți de poliție din cadrul Secției 15 Poliție din București au devenit eroii unui motănel negru, blocat în motorul unei mașini. Aventura pisoiului a avut un final fericit, fiind adoptat de șoferița în mașina căreia se adăpostise.

„În această dimineață, Andrei, Alexandru și Adrian, din cadrul Secției 15 Poliție din București, se aflau în patrulare, când au observat pe mijlocul drumului o mașină oprită cu avariile pornite iar lângă aceasta o femeie. Colegii noștri au oprit lângă ea.

Elit - Gustul Desăvârșit

-Bună dimineața! Aveți nevoie de ajutor?
-Cred că este o pisică blocată la motor. Tocmai ce am plecat cu mașina și se tot aude un mieunat. Sigur e la motor!
-Intrați, vă rugăm, în mașină, dar nu porniți motorul! Luați de volan dreapta. Împingem noi mașina să o scoatem de pe partea carosabilă, apoi ne uităm să vedem ce e.

Colegii noștri au împins mașina într-o zonă sigură și au ridicat capota. Într-adevăr era un pui de pisică. Operațiunea a durat câteva momente, iar după cum se poate vedea în imagini, puiul a fost salvat! Un gest de normalitate, dar care a salvat o viață!” au scris reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne pe Facebook.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare