Falimentul Euroins costă România scump. Statul poate fi obligat să plătească sute de milioane de euro
Falimentul Euroins costă România scump. Statul poate fi obligat să plătească sute de milioane de euro
România a pierdut prima luptă în procesul internațional inițiat de Eurohold Bulgaria și Euroins Insurance Group (EIG) după falimentul Euroins România. Centrul Internațional pentru Soluționarea Litigiilor privind Investițiile (ICSID) de la Washington a respins cererea Guvernului român de a opri procedura de arbitraj, deschisă ca urmare a retragerii licenței Euroins România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Citește și: RCA 2025: Pericol major de faliment pe piața RCA. Milioane de șoferi riscă să rămână fără despăgubiri și protecție reală

În mai 2024, Eurohold și EIG au depus la ICSID o cerere de arbitraj de peste 500 de milioane de euro împotriva statului român, acuzând încălcarea Acordului bilateral de protecție a investițiilor între România și Bulgaria, semnat în 1994. Euroins, parte a Eurohold Bulgaria, susține că a investit aproximativ 300 de milioane de euro pe piața românească înainte ca ASF să îi revoce licența și să solicite intrarea în insolvență, potrivit gandul.ro.
Guvernul român a cerut tribunalului de la Washington încetarea procedurii, susținând că plângerea Eurohold și EIG „nu are temei juridic”, însă ICSID a respins această solicitare, iar procesul continuă. Nemulțumite de modul în care statul a gestionat cazul, Eurohold și EIG plănuiesc să depună o a doua cerere de arbitraj, pe baza presupusei încălcări a legislației române privind investițiile.
Companiile acuză autoritățile române că au luat decizii ilegale care au dus la falimentul Euroins și au afectat întreaga piață de asigurări, lăsând milioane de șoferi în incertitudine. Dacă România va pierde procesul, despăgubirile ar putea depăși 500 de milioane de euro, echivalentul a aproape un sfert din bugetul anual al Ministerului Sănătății.
Cazul Euroins este considerat unul dintre cele mai costisitoare litigii internaționale din istoria recentă a României, comparabil cu procese precum „Rompetrol” sau „Micula”. În martie 2023, ASF a revocat licența Euroins România, al treilea cel mai mare asigurător RCA, invocând probleme de capitalizare, ceea ce a dus la falimentul companiei și a afectat peste 2,5 milioane de șoferi din țară.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
În ce situații primesc șoferii amenzi pentru muzica dată tare, evacuări sport sau claxonat agresiv
În ce situații primesc șoferii amenzi pentru muzica dată tare, evacuări sport sau claxonat agresiv Atunci când zgomotul sau muzica produsă de mașini tulbură liniștea publică, poliția trebuie să intervină și să reglementeze sau să liniștească acest fenomen. Codul Rutier și regulamentele locale consideră zgomotul produs de autovehicule o formă de poluare. În mai multe […]
Când este bine să te spovedești de Crăciun: Cum să te pregătești pentru această taină și ce reguli este bine să respecți
Când este bine să te spovedești de Crăciun: Cum să te pregătești pentru această taină și ce reguli este bine să respecți Prin taina spovedaniei are loc iertarea păcatelor credincioșilor prin harul lui Dumnezeu. Înainte de asta, oamenii trebuie să se pregătească atent, iar preotul Nicolae Dima oferă recomandări esențiale pentru o mărturisire care să […]
Construcție spectaculoasă pe Autostrada Transilvania: Un viaduct de aproape doi kilometri va fi la finalizare al doilea, ca lungime, din Europa
Construcție spectaculoasă pe Autostrada Transilvania: Un viaduct de aproape doi kilometri va fi la finalizare al doilea, ca lungime, din Europa Două sectoare din Autostrada Transilvania urmează să fie finalizate anul viitor, iar în 2027 va fi terminat și tronsonul dinspre granița cu Ungaria. Anunţul a fost făcut vineri, 12 decembrie 2025, chiar de premierul […]