Rămâi conectat

Politică Administrație

Dorin Nistor: Noul Cod Fiscal trebuie să aducă o dezvoltare ferită de abuzurile politice!

Publicat

în

Noul Cod Fiscal trebuie să aducă transparența colectării și alocării sumelor cuvenite localităților pentru o dezvoltare ferită de abuzurile politice!

Sfârșitul anului trecut aducea cu sine o aberație administrativă guvernamentală justificată prin deja acel demobilizator și perdant motiv ”să-i ajutăm pe cei slabi”. Da, să-i ajutăm pe cei slabi, sunt de acord, dar să-i ajutăm să devină buni, performanți, nu să le oferim totul pe tavă, nestimulându-i astfel să muncească, să gândească mai mult spre propriul lor bine.

Aberația guvernamentală la care mă refer este suspendarea pentru un an a art. 33 alin 2-5 din Legea 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare  și stabilirea unor criterii arbitrare, rupte de realitate, în alocarea sumelor de la bugetul de stat cuvenite unităților administrativ teritoriale. Dacă, până acum, alocarea sumelor se făcea după o formulă de calcul care lua în considerare mai multe variabile, inclusiv contribuția unității administrativ teritoriale respective la bugetul de stat, acum s-a impus o alocare după modelul Patului lui Procust. Rezultatul? O inechitate strigătoare la cer între locuitorii diferitelor localități. Unii, care nu au contribuit cu mai nimic la bugetul statului, s-au trezit cu un purcoi de bani pentru cheltuirea cărora nu au proiecte de dezvoltare a localităților lor – deci este foarte probabil că-i vor returna sau îi vor cheltui pe lucruri nu foarte folositoare – iar alții, cei care au contribuții substanțiale, s-au ales cu praful de pe tobă, motiv numai bun de demobilizare căci, nu-i așa, de ce să muncești dacă nu beneficiezi de pe urma muncii tale?

Elit - Gustul Desăvârșit

Repet, susțin și înțeleg principiul solidarității și pe cel al dezvoltării coezive a teritoriului, dar nu susțin ca, sub umbrela acestui principiu, să se aducă atingere intereselor de dezvoltare ale localităților care, prin munca locuitorilor lor, au reușit să atingă un nivel mai ridicat. Și înainte de uniformizarea asta forțată, la care ne supune acum decizia Ministerului de Finante, girată de premierul Ponta, principiul solidarității a existat., permițând care parte din banii comunităților bogate să fie redirecționați spre comunităile sărace El avea însă o notă de omenie și echitate. Adică nu lua de la unii totul, pentru a da altora.

Pornind de la această decizie cu efecte negative, dacă va fi menținută, și profitând de momentul în care ne aflăm, cel al dezbaterilor pentru adoptarea unui nou Cod Fiscal, cred că este momentul să facem acum o discuție serioasă și despre nevoia de predictibilitate a bugetelor locale.

O cotă importantă din Produsul Intern Brut al României, spre 65 la sută, este dată de municipiile reședință de județ. Cu toate acestea, administrațiile locale nu cunosc niciodată care este situația încasărilor la bugetul de stat (impozite pe venit, pe dividende, TVA) pe teritoriul lor. Adică nu au o oglindă exactă a sumelor generate de localitatea respectivă. Neștind acest lucru, combinat acum și cu instabilitatea introdusă de deciziile arbitrare de alocare luate de guvern, administrațiile locale sunt în imposibilitatea de a putea face proiecte de dezvoltare a localităților care să se întindă pe mai mulți ani. Nu pot ști, cu alte cuvinte, dacă vor avea banii necesari pentru finalizarea vreunei investiți mari, a cărei realizare se întinde adesea mai mult de un an. De aceea, este obligatorie cunoașterea cotelor ce se cuvin autorităților locale de la bugetul consolidat al statului, deoarece reprezintă o sursa importantă la bugetul local.

Administrația locală trebuie să fie informată permanent de situația încasărilor din impozitul pe venit la bugetul consolidat al statului aferent localităților respective. Astfel, repartizarea cotei ce i se cuvine se va face transparent. Orice investiție a unităților administrativ teritoriale presupune surse de venit și de aceea este importantă predictibilitatea surselor bugetului local. Astăzi, unitățile administrativ teritoriale primesc alocări de bani de la bugetul consolidat al statului dar, din pacate, ele nu dețin informații clare cu privire la sursele generatoare. Nu dețin aceste informații, asupra veniturilor pe care chiar ele însele le generează, nici măcar individualizate pe contribabili, astfel încât să poată ști ce bani ar trebui să primească într-un sistem de calcul al sumelelor de echilibrare corect și stabil. Este nevoie de un astfel de sistem și de transparență pentru că doar așa administrația va avea o predictibilitate a veniturilor. Doar prin acest mod de alocare administrația nu va mai fi expusă excesiv voinței politice de a i se acorda sume prin transferuri după bunul plac al guvernanților sau după interesele lor politice.

Sperăm ca prin noul Cod Fiscal se vor accepta aceste amendamente pentru că altfel se încurajază  un sistem fiscal populist, dar care face ca localitățile să nu se poată dezvolta pe termen mediu și lung, ci doar să persiste într-o continuă supraviețuire la cota de avarie.

Există unități administrativ teritoriale care au reușit să atragă fonduri europene și în această situație este din fericire și municipiul Alba Iulia, care astfel a reușit să se dezvolte. Asta nu înseamnă însă că nu trebuie să primească tot ce i se cuvine de la bugetul consolidat al statului! Găsirea unei noi surse de finanțare nu trebuie să atragă după sine tăierea arbitrară a alteia. Trebuie să mergem în direcția creării unor administrații locale puternice, care astfel să fie adevărate motoare pentru România. În același sens, statul, prin politicile de impozitare, taxare și prin politicile investiționale aplicate, trebuie să ajute toate unitățile administrativ teritoriale. Statul nu trebuie să ajute doar anumite administrații locale, iar pe celelelate să le lase în plata Domnului, lucru care se poate traduce chiar cu falimentul.

Dacă este să dau un exemplu din județul Alba, edificator este cel al orașului Ocna Mureș, care a avut proiecte de revitalizare a sistemului medical dar și al băilor sărate, dar care acum nu se mai pot susține pentru că administrația din Ocna Mureș nu a primit nici un leu de la bugetul de stat, ceea ce se traduce într-o gaură bugetară de circa 2,7 milioane lei. Am văzut de multe ori cum așa zisele programe naționale (de exemplu cel al sălilor de sport) nu au fost imperios necesare, ele generând pentru foarte multe localități celtuieli suplimentare la bugetul local, care, de multe ori nu au putut fi susținute și astfel investițile inițiale s-au degradat. S-au aruncat deci banii pe fereastră…

Pentru că prioritatea este România și s-a demonstrat că localitățile se dezvoltă în ritmuri diferite, depinzând de diverși factori, politicile locale de dezvoltare trebuie să fie încurajate, susținute să fie incluse în politicile naționale de jos în sus și nu invers. Aparatul central al statului trebuie să aibă rol de arbitru și nu de jucător în cadrul dezvoltări locale, el exercitându-și atribuțiile pentru investițiile de interes național.

Dorin NISTOR, Președintele Comisiei de Buget-Finanțe a PNL Alba


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Politică Administrație

Comunicat de presă| Deputat de Alba, Radu Tuhuț: „PSD a luat măsuri concrete pentru sprijinirea românilor cu venituri mici, dar și pentru sporirea investițiilor din fonduri europene!”

Publicat

în

Comunicat de presă| Deputat de Alba, Radu Tuhuț: „PSD a luat măsuri concrete pentru sprijinirea românilor cu venituri mici, dar și pentru sporirea investițiilor din fonduri europene!”

Coaliția de guvernare a decis lansarea unui nou pachet de măsuri sociale și economice în valoare de 1,1 miliarde euro. Acestea reprezintă un sprijin real pentru România, pentru românii care au datorii sau venituri mai mici. Măsurile vor fi aplicate de la data de 1 iulie 2022.

Acestea vizează:
1. Amânarea pentru 9 luni a ratelor la bănci pentru cetățenii și companiile care se confruntă cu dificultăți financiare din cauza crizelor multiple din ultima perioadă.
2. Acordarea unui sfert din diferența de salariu în conformitate cu legea salarizării unitare cuvenită salariaților din sistemul public.
3. Acordarea unui sprijin unic de 700 de lei pentru toți pensionarii cu pensii sub 2.000 de lei.

Elit - Gustul Desăvârșit

Totodată, Guvernul va lua măsuri pentru consolidarea fiscală și respectarea angajamentelor privind deficitul public, astfel:

A. Diminuarea cheltuielilor bugetare cu cel puțin 10%, cu excepția celor cu investițiile, salariile, pensiile și asistența socială.
B. Suspendarea angajărilor la stat începând cu 1 iulie.
C. Creșterea colectării veniturilor la bugetului general consolidat al statului cu 10 miliarde de lei.
D. Accelerarea absorbției fondurilor europene din cadrul programelor operaționale și al Programului Național de Redresare și Reziliență. În acest sens, Coaliția va efectua o evaluare lunară a stadiului absorbției.

Pentru PSD, este esențial ca în această perioadă să ajute cât mai mulți români cu venituri reduse, persoane vulnerabile, familii tinere și pensionari. La fel de importantă e dezvoltarea comunităților locale cu ajutorul programelor de finanțare europeană!

Cu respect pentru locuitorii județului Alba,
Deputat PSD de Alba, Radu Marcel Tuhuț


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Politică Administrație

Comunicat de presă| Dragoș Crișan Consilier local USR – Aiud: Spitalul Municipal Aiud penalizat cu 856.055 lei pentru că a limitat nejustificat concurența la licitația pentru achiziția de echipamente medicale

Publicat

în

Comunicat de presă| Dragoș Crișan Consilier local USR – Aiud: Spitalul Municipal Aiud penalizat cu 856.055 lei pentru că a limitat nejustificat concurența la licitația pentru achiziția de echipamente medicale

Spitalului Municipal Aiud i s-a aplicat o corecție financiară foarte mare, în valoare de 856.055, lei de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene – Direcția Generală Programe Europene Infrastructură Mare, pentru că a limitat nejustificat concurența la licitația pentru achiziția de echipamente medicale.

„Consider că pierderea acestei sume mari de bani prin nerespectarea legii și prin incompetență, reprezintă un lucru extrem de grav pentru orașul nostru. Corecția financiară a fost efectuată prin două rapoarte de neconformitate emise de instituția de stat, care inițial nu ne-a fost prezentată în ședință, ci doar ulterior după ce am solicitat, în mod expres, acest lucru.

Cel mai grav aspect este că gaura de 856.055 lei a fost astupată prin reducerea cheltuielilor spitalului pentru materiale sanitare, medicamente, hrană pentru oameni, încălzire, iluminat și forță motrică, alte bunuri și servicii, materiale și prestări servicii cu caracter funcțional.

Elit - Gustul Desăvârșit

Pe scurt, incompetența este suportată de către cetățeni și nu de cei vinovați. În urma acestei corecții financiare, cetățenii bolnavi vor beneficia de materiale sanitare mai puține, de medicamente mai puține și în general de servicii mai proaste și nu din cauza personalului medical ci din cauza incompetenței și/ sau părtinirii unora aflați „la butoane”.
În data de 19 mai 2022 am fost chemați în ședința de Consiliu Local, pentru a aproba rectificarea bugetului Spitalului Municipal Aiud, în urma acestei corecții financiare, în valoare de 856.055 lei. Potrivit Procesului verbal nr. 14110/17.05.2022, suma de 856.055 lei care nu va mai fi finanțată din fonduri europene a determinat o reducere a sumelor destinate funcționării optime a Spitalului astfel:

1. Scăderea cheltuielilor Spitalului cu suma de 385.000 lei, pentru materiale și prestări servicii cu caracter funcțional;
2. Scăderea cheltuielilor Spitalului cu suma de 170.000 lei, pentru alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare;
3. Scăderea cheltuielilor Spitalului cu suma de 55.220 lei, pentru încălzit, iluminat și forță motrică;
4. Scăderea cheltuielilor Spitalului cu suma de 80 lei, pentru hrană pentru oameni;
5. Scăderea cheltuielilor Spitalului cu suma de 21.880 lei, pentru medicamente;
6. Scăderea cheltuielilor Spitalului cu suma de 223.960 lei, pentru materiale sanitare;

Iată un pasaj extras din Raportul prin care i s-a aplicat corecția financiară Spitalului Municipal:

”Nici anunțul de participare/concesionare/invitația la procedura concurențială publicat/publicată nici documentația de atribuire sau răspunsurile autorității/entității contractante la solicitările de clarificări ale operatorilor economici nu descriu suficient de detaliat criteriile de atribuire împreună cu factorii de evaluare și ponderile acestora având astfel un efect de limitare nejustificată a concurenței (ca de exemplu, absența detaliilor suficiente ar fi putut avea un efect de descurajare a potențialilor ofertanți)”

În opinia acestei autorități a statului, Spitalul Municipal Aiud a descurajat concurența pentru a nu se depune mai multe oferte în procedura de licitație a materialelor medicale. Culmea-culmilor este că se discută tocmai despre achiziția acelor materiale medicale despre care aproximativ acum un an, colega mea, doamna consilier Nistea, afirma că sunt supraevaluate cu prețuri astronomice.

În loc să fie profund preocupate de acest subiect și de stabilirea vinovaților și de recuperarea sumelor, atât doamna primar cât și doamna viceprimar au afirmat că aceste corecții sunt obișnuite. M-au facut curios, sincer să fiu, cu aceste afirmații.

Consider că autoritățile competente trebuie să facă lumină în acest caz, chiar dacă consilierii PNL-UDMR au votat rectificarea bugetului spitalului și ”acoperirea găurii”. Consider că orașul nostru a fost prejudiciat direct sau indirect cu această sumă iar vinovații trebuie să plătească și nu cetățenii.

Supărată de intervențiile mele în legătură cu spitalul și cu operatorul de salubritate, doamna primar a afirmat în ședință faptul că eu am ajuns la apogeul incompetenței.

Consider că nu privește unde trebuie atunci când se referă la incompetență. Oare dânsa consideră competenți pe cei care prejudiciază acest oraș?

O să revin cu detalii și despre acest subiect cât și despre situația operatorului de salubritate dezbătută în CL.

Dragoș Crișan, Consilier local USR – Aiud


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Politică Administrație

Comunicat de presă| Senator PNL de Alba, Sorin Bumb: „Obiectivele lăsate în paragină de întreprinderile de stat pot fi preluate de administrațiile locale”. Legea, adoptată în Senat

Publicat

în

Comunicat de presă| Senator PNL de Alba, Sorin Bumb: „Obiectivele lăsate în paragină de întreprinderile de stat pot fi preluate de administrațiile locale”. Legea, adoptată în Senat

Senatul a adoptat ieri o nouă lege care vine în sprijinul administrațiilor locale, permițându-le să preia terenuri și clădiri din patrimoniul regiilor de stat și al societăților comerciale cu capital majoritar sau integral de stat, care nu mai sunt utilizate de către acestea pentru realizarea obiectului lor de activitate.

Sunt numeroase cazuri de acest gen în țară, inclusiv în județul Alba, în care blocuri, stadioane, hale sau terenuri sunt lăsate în paragină de ani de zile, insalubre și degradate, dar nu pot fi reabilitate și utilizate din cauză că societățile comerciale nu mai au nevoie de ele și nici nu au resurse să investească în ele, iar administrațiile locale, deși ar avea nevoie de ele, nu le pot prelua din cauza birocrației și a cadrului legal incomplet și alambicat.

Elit - Gustul Desăvârșit

Plecând de la aceste necesități ale administrațiilor locale, dar și ale regiilor de stat și ale societăților comerciale cu capital majoritar sau integral de stat, am inițiat acest proiect de lege, tocmai pentru a ajuta comunitățile locale să preia obiectivele în cauză, la valoarea lor de inventar actualizată. Plătind această valoare de inventar actualizată se rezolvă și problema contabilicească a transferului acestor bunuri, care a constituit, până acum, principalul obstacol în calea realizării acestor transferuri. Soluția este una echitabilă și favorabilă pentru ambele părți, deoarece societățile scapă de niște active care le generează doar pierderi, iar administrațiile locale pot transforma aceste imobile în obiective folositoare pentru comunitate, mai ales că acum au numeroase oportunități de accesare a fondurilor europene și pot realiza proiecte importante de regenerare a acestor obiective și de repunere a lor în circuitul comunitar. Astfel, transferând de la stat la stat aceste obiective le putem transforma din ruine abandonate în obiective de interes pentru comunitate, folositoare cetățenilor.

Le mulțumesc pe această cale colegilor de la Ministerul Finanțelor și colegilor mei senatori din Comisia de Administrație Publică și din Comisia Juridică, cu care am dezbătut ieri îndelung acest proiect de lege și i-am adus amendamente importante, care au permis adoptarea sa de către plen și realizarea unei legi utile și deplin operabile.

Sorin Ioan BUMB,

Senator PNL de Alba


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare