Rămâi conectat

Actualitate

Cel mai lung tren de navetiști din comunism, „Cugireana”, ar putea deveni muzeu! A transportat zilnic peste 7000 de oameni

Publicat

în

Primul tren a oprit în gara din Cugir în anul 1906, după ce s-a finalizat construcţia căii ferate Cugir – Şibot, rută folosită în special pentru transportul de marfă pentru uzinele cugirene.

În timp, transportul feroviar a crescut direct proporţional cu dezvoltarea industrială şi a atins apogeul înainte de Revoluţie. În anii 80, lucrau la Uzina Mecanică din Cugir peste 18.000 de oameni, majoritatea fiind navetişti din Blaj, Teiuş, Zlatna, Alba Iulia, Aiud, Ocna Mureş şi din comunele limitrofe. Aşa se face că mulţi dintre muncitorii de la Cugir ajungeau la lucru zi de zi cu trenul, celebra garnitură „Cugireana”.

„Trenul aduna toţi navetiştii care veneau la Cugir şi era atât de aglomerat încât uneori se stătea chiar şi pe scări, în picioare pe culoare sau chiar şi în acele treceri dintre vagoane. Vara era îngrozitor de cald şi te sufocai în vagoane. În ciuda condiţiilor, nimeni nu se plângea şi vă spun sincer că după o zi de muncă aşteptam să urcăm în Cugireana pentru un drum cu poveşti, jocuri de cărţi şi glume”, povesteşte Adam Petru, unul dintre cei care a lucrat la Cugir şi care în prezent este pensionar.

Elit - Gustul Desăvârșit

Cel mai lung tren din Europa

„Cugireana” era în plină glorie în anii 80 când la Uzina Mecanică din Cugir lucrau peste 18.000 de oameni, iar majoritatea dintre ei erau navetişti care veneau din localităţile din zonă sau chiar de la câteva zeci de kilometri distanţă. Trenul avea 18 şi chiar 20 de vagoane care erau etajate în aşa fel încât să aibă loc miile de navetişti care foloseau zilnic această garnitură.

Potrivit unor însemnări istorice din acea perioadă, „Cugireana” era considerat cel mai lung şi mai aglomerat tren de călători din Europa, aducând uneori până la 10.000 de persoane. În registrele CFR din anii 1986 – 1989 sunt informaţii potrivit cărora pentru acest tren existau 7.000 de abonamente. Ceferiştii din zonă povestesc că din cauză că era foarte lung trenul trebuia împărţit în două la intrarea în gara din Cugir, între macazuri. „Cugireana” avea şi o soră numită de navetişti „Sibiana” şi care făcea legătura între Cugir şi Sibiu.

„Cred că nu este om care a locuit sau a muncit la Cugir să nu aibă amintiri legate de „Cugireana”. Eu îmi amintesc că urcam uneori în ultimele vagoane şi când coboram nu vedeam partea din faţă a trenului. Pe tren puteai afla ultimele bârfe şi ştiri, dar dacă încercai să cauţi pe cineva aveai slabe şanse să reuşeşti să îl găseşti până când trenul nu oprea în staţie. Uneori era atât de aglomerat încât simţeai bătăile inimii celui care stătea lângă tine. Bărbaţii încingeau nişte jocuri de „filcău” (joc de cărţi – n.r.) şi peste tot se râdea şi oamenii erau plini de viaţă. Erau alte vremuri pe care cei care nu le-au trăit cred că nu le-ar putea înţelege”, spune Mariana Paşca, o localnică din Cugir.

În anii comunismului, transportul feroviar era folosit şi pentru transportul de mărfuri, astfel încât în fiecare lună trenurile care mergeau la Cugir duceau aproape 14.000 de tone de mărfuri.

Însă pe lângă cei care călătoreau corect cu trenul existau şi mulţi care mergeau fără bilet sau „cu naşul”, iar din această cauză existau frecvent razii pe traseul pe care circula „Cugireana”.
Oraşul Cugir nu va mai beneficia de transport feroviar

După scoaterea din curculație trenului „Cugireana”, oraşul Cugir nu va mai beneficia practic de transport feroviar, iar singura variantă pentru locuitori dar şi pentru cei care lucrează în Cugir fiind transportul rutier.

Primarul oraşului Cugir, Adrian Teban, recunoaşte că trenul era folosit de tot mai puţini călători, însă susţine că de vină este CFR Călători care nu a îmbunătăţit condiţiile de transport şi nu a reglat programul de circulaţie a trenurilor cu orele necesare pentru navetiştii care vin sau pleacă din Cugir.

„În ultima perioadă, erau foarte puţini călători care mai foloseau acest tren din cauza condiţiilor pe care le oferea CFR. Din momentul în care ar fi fost alte condiţii de transport, ore adaptate pentru navetişti cu siguranţă ar fi fost mai mulţi doritori care să aleagă trenul. Din punctul meu de vedere, în momentul în care se reabilitează Culoarul IV Paneuropean o legătură între Cugir şi Şibot este necesară. Cugir nu poate fi lăsat fără transport feroviar”, spune Teban.

Afirmaţiile edilului sunt susţinute şi de Andrei, un tânăr care face naveta zilnic de la Cugir la Alba Iulia, unde lucrează.

„Cu siguranţă aş folosi trenul dacă ar exista un abonament la un preţ decent, dacă ar fi curat şi mai ales dacă ar ajunge la timp. Ultima dată când am mers cu trenul îmi amintesc că a avut o întârziere de 35 de minute. Ce să spun patronului? Că întârzii şi de vină este CFR-ul?”, afirmă tânărul.

Un deputat cere ca vechiul tren „Cugireana” să nu fie scos

Pe lângă reprezentanţii administraţiei locale, în apărarea bătrânei „Cugireana” a sărit şi unul dintre deputaţii de Alba. Deputatul liberal Sorin Bumb a înaintat o interpelare Ministerului Transporturilor cerând să nu fie scos din circulaţie acest tren.

„Peste tot, în lumea civilizată, trenul este preferat ca mijloc de transport atât de navetiștii care îl folosesc să ajungă la locul de muncă, cât și de autorități care investesc permanent în extinderea rețelelor de cale ferată. Nu și în România …). Începând cu 1 martie, CFR Călători va scoate din circulație aproape 100 de trenuri de călători, din toată țara. Nu face excepție nici județul Alba, unde unul dintre trenurile care va înceta să mai circule este un tren cu o vechime de mai mult de 100 de ani. Mă refer la vestitul tren “Cugireana”, care circula pe relația Teius-Cugir, încă din anul 1906”, afirmă Bumb.

Parlamentarul susţine că trenul trebuie menţinut în circulaţie, iar CFR Călători trebuie să investească în calitatea serviciilor şi mai ales să coreleze orarul de trafic pentru a atrage călători.

„În vremurile de maximă dezvoltare a fabricii de armament de la Cugir, acest tren deservea zilnic circa 7.000 de navetiști, pe care îi transporta în 14 – 15 vagoane supraetajate. Astăzi, trenul ajunge să fie scos din circulație pentru că abia reușește să mai adune vreo 10 călători. Nu din cauza faptului ca fabrica din Cugir nu ar mai exista sau pentru că forța de muncă nu ar mai face naveta spre Cugir. Cugirul, în special prin grija administrației locale și județene, a reușit să își reformeze și să își dezvolte industria locală, ajungând să fie un fanion la nivel național prin prezența unor firme mari, de rezonanță internațională, în care lucrează mii de oameni. Cauza lipsei de călători pe acest tren este infrastructura CFR Călători și serviciile oferite de această companie, care au ajuns să semene cu cele din 1906 și împing navetiștii spre transportul rutier”, susţine Bumb.

Aproape 100 de trenuri vor fi anulate de la 1 martie

CFR Călători va renunţa de la 1 martie la aproape 100 de rute pe care le consideră nerentabile, urmând ca unele trenuri să fie anulate, iar altele să circule doar în anumite zile.

Măsura va afecta foarte mulţi navetişti care merg pe rute scurte spre oraşele mari: Galaţi, Iaşi, Timişoara, Craiova, Braşov, Cluj, Alba Iulia şi Bucureşti.

Potrivit companiei, vor fi anulate compet 25 de trenuri, iar restul nu vor circula în zilele de sărbătoare şi în weekend.

Printre trenurile anulate permanent se află şi “Cugireana”, respectiv trenul Regio 2491, 2492, 2493, 2494 pe relația Teiuș-Cugir. O măsură mult mai şocantă şi greu de înţeles este însă scoaterea trenului 1745 dintre Bucureşti şi Satu Mare. Acesta este singurul tren care face legătura pe zi între Ardeal şi Bucureşti prin Braşov şi care pleacă din Gara de Nord la ora 6 dimineaţa şi ajunge peste 14 ore în Satu Mare, parcurgând aproape 700 de kilometri cu o viteză medie de 47 de kilometri pe oră.

În prezent, parcul deţinut de CFR Călători înseamnă 1.400 de vagoane, locomotive, săgeţi albastre şi, potrivit unei estimări a conducerii companiei, ar avea nevoie de cel puţin 200 de garnituri noi.

Sursa: libertatea.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Românii au început să pună bani deoparte pentru zile negre. SONDAJ CEC Bank

Publicat

în

Românii au început să pună bani deoparte pentru zile negre. SONDAJ CEC Bank

50% dintre români apreciază că situația lor financiară s-a înrăutățit față de anul trecut, iar 38% au anticipații pesimiste și se așteaptă ca situația să se înrăutățească, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.

Principalul motiv de îngrijorare este creșterea prețurilor la energie – menționată de 38,5% dintre respondenți, în creștere cu 60% față de un sondaj similar realizat trimestrul trecut. Următoarele motive în topul îngrijorărilor este pandemia (16,3% – în creștere față de sondajul realizat în primul trimestru al acestui an) și riscurile la adresa aprovizionării cu alimente și bunuri de necesitate (14,6%).

Îngrijorările față de conflictul din Ucraina, care se aflau pe locul doi în trimestrul trecut au coborât pe locul 5 (reducere de 50% în ponderea răspunsurilor), în timp ce perspectiva șomajului îi îngrijorează doar pe 5% dintre români, iar dificultățile la plata ratelor – pe 6% dintre aceștia.

Elit - Gustul Desăvârșit

În contextul incertitudinilor și perspectivelor pesimiste, românii au început să pună bani deoparte. Astfel, dacă în primul trimestru, doar 47% dintre respondenți declarau că strâng bani lunar, acum ponderea a urcat la 63%. Majoritatea reușește să pună deoparte sume modeste: sub 300 de lei lunar (28,6%) și între 300 și 600 de lei (17,9%). Ponderea celor care declară că au un fond de urgență care să le acopere cheltuielile pe 3 luni a urcat de la 28,24% la 36,95%. CEC Bank încurajează un comportament financiar sănătos și oferă dobânzi atractive la depozite, de până la 7,7% pe an.

Cash-ul rămâne modalitatea preferată de economisire, cu o pondere de circa 47% – în scădere însă față de trimestrul trecut, urmând plasamentele la bănci – cu o pondere de 43,7%, în contextul în care valuta și conturile curente au o pondere de peste 2 ori mai mare decât depozitele.

În ceea ce privește îndatorarea, 6 din 10 respondenți au contractat credite, iar dintre aceștia, 40% s-au împrumutat pentru casă. Pentru marea majoritate, plata ratelor nu ar trebui să ridice probleme, peste 60% dintre respondenții cu credite declarând că serviciul datoriei reprezintă mai puțin de 25% din veniturile lunare. Întrebați dacă au avut dificultăți la plata ratelor, 55% dintre respondenți au negat acest lucru, iar alți 34% au spus că li s-a întâmplat uneori.

Sondajul a fost realizat online, de Finzoom, la cererea CEC Bank, în luna iunie, pe un eșantion reprezentativ de peste 1.390 de respondenți din toată țara.

Despre CEC Bank

CEC Bank este instituția financiară cu cea mai lungă tradiție din România. Fondată în 1864, CEC Bank are în prezent cea mai extinsă rețea națională, cu peste 1.000 de sucursale și unități teritoriale și cu active de peste 50,4 de miliarde lei, la sfârșitul primului trimestru din 2022.

CEC Bank este o bancă universală de top pe piața românească și oferă o gamă completă de produse și servicii persoanelor fizice, IMM-urilor și corporațiilor mari, prin multiple canale de distribuție: unități bancare, rețele de ATM, internet banking, mobile banking și magazinul virtual CEC_IN – unde pot fi accesate produse și servicii bancare 100% online.

Mai multe detalii despre produsele și serviciile oferite de CEC Bank pot fi obținute în orice unitate a Băncii, apelând gratuit Serviciul suport clienți la numărul de telefon 0.800.800.848 sau accesând site-ul www.cec.ro.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

SCUTUL PĂDURII în Alba: O firmă din Țara Moților a primit AMENDĂ pentru că NU a avut documente legale pentru 31,4 metri cubi de material lemnos

Publicat

în

SCUTUL PĂDURII în Alba: O firmă din Țara Moților a primit AMENDĂ pentru că NU a avut documente legale pentru 31,4 metri cubi de material lemnos

Poliţiştii au confiscat 31 de metri cubi de material lemnos, în urma unui control la o societate comercială din Câmpeni, specializată în depozitarea, prelucrarea şi comercializarea materialului lemnos.

În perioada 4 – 8 august 2022, poliţiştii din Câmpeni împreună cu polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalității Economice din Inspectoratul de Poliție Județean Alba și cu specialiști din cadrul Gărzii Forestiere Cluj au efectuat un control la o societate comercială din Câmpeni, specializată în depozitarea, prelucrarea şi comercializarea materialului lemnos.

În urma verificărilor efectuate, poliţiştii au constatat că reprezentanţii societăţii nu au putut prezenta documente legale de proveniență pentru cantitatea de 31,4 metri cubi de material lemnos.

Elit - Gustul Desăvârșit

Întreaga cantitate de material lemnos a fost confiscată, iar reprezentantul societății comerciale a fost sancţionat contravenţional, în conformitate cu prevederile art. 19 din Legea 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu amendă în valoare de 5.000 de lei.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

VIDEO| Sindicatele din Poliție protestează la Ministerul Finanțelor: Care sunt revendicările oamenilor legii

Publicat

în

VIDEO| Sindicatele din Poliție protestează la Ministerul Finanțelor: Care sunt revendicările oamenilor legii

Sindicaliștii din poliție protestează marţi, de la ora 10.00, la Ministerul Finanţelor, afirmând că drepturile lor şi ale întregii familii ocupaţionale bugetare Apărare, Ordine Publică şi Securitate Naţională, dar şi ale pensionarilor militari (rezervişti din Armată şi Poliţie, care pot fi rechemaţi oricând, la ordin, în activitate, conform Legii nr. 446/2006), sunt în continuare ignorate.

Protestatarii din MAI cer aplicarea legii cadru de salarizare cu acordarea sporurilor și actualizarea și recalcularea pensiilor militarilor de stat.

Elit - Gustul Desăvârșit

Sindicaliştii precizează că de marţi declanşează seria protestelor pe termen nelimitat.

”Drepturile noastre şi ale întregii familii ocupaţionale bugetare Apărare, Ordine Publică şi Securitate Naţională, dar şi ale pensionarilor militari (rezervişti din Armată şi Poliţie, care pot fi rechemaţi oricând, la ordin, în activitate, conform Legii nr. 446/2006), sunt în continuare sfidate grosolan de către actualul Guvern. Mai mult, printr-un proiect legislativ iniţiat acum câteva zile de Ministerul Muncii (confirmat oficial de către ministrul de resort al Coaliţiei), se continuă haosul în sistemul bugetar de salarizare, şi aşa discreţionar şi politizat, astfel încât doar câteva ministere, alese pe sprânceană, plus INS (pentru ,,complexitatea muncii desfăşurate” – cităm din nota de fundamentare), laolaltă cu toate structurile lor teritoriale, ar beneficia de o majorare a salariului de bază de 15% (să ne explicăm: nu depreciem munca din diferite domenii de activitate şi am evitat tot timpul să ne uităm în curtea altora, dar o astfel de sintagmă justificativă, inventată de iniţiatorul OUG, este de neînţeles, prin raportare la noi şi la celelalte ocupaţii bugetare)”, a transmis sindicatul.

Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual acuză că, în timp ce o majorare consistentă, de până la 50%, ar urma să fie acordată tuturor angajaţilor de la stat, care lucrează în domeniul fondurilor europene, angajaţii pe care îi reprezintă ar beneficia doar de jumătate din diferenţa amânată doi ani, care trebuia acordată, integral, la 1 ianuarie 2022, ”în fond, sume infime, de 150-200 lei, anulate de inflaţia majoră a ultimilor ani”.

”Nopţile nedormite şi eforturile mari ale colegilor de la Frontieră, de la Imigrări, de la Combaterea Crimei Organizate şi Antidrog sau din alte structuri, pentru securizarea graniţelor UE, dar şi sfidarea miilor de poliţişti judiciarişti, care susţin activitatea Parchetelor şi întregul proces penal românesc, pe salarii îngheţate la nivel infim, niciuna dintre aceste probleme sau misiuni nu este atât de ,,complexă” pentru guvernanţi, încât să le dea de gândit să aplice măcar legea salarizării, pe care tot ei au votat-o în Parlament! Dacă nu vom avea un răspuns pozitiv din partea Guvernului, cât mai urgent, vom extinde manifestările, în mod legal, la nivel naţional, recurgând la acţiuni de protest inedite! Pentru că ne-a ajuns cuţitul la os!”, conchid sindicaliştii.

Sursa: antena3.ro

foto video: facebook – SNPPC


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare