Rămâi conectat

Actualitate

CCR a decis în unanimitate: Vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul este neconstituțională

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Curtea Constituțională a transmis că „Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situația extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată și nici urgența reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea și necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituționalitate prevăzute de art.115 alin.(4) din Constituție, așa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudența constantă a Curții Constituționale”.

De asemenea. Curtea a constatat că „principala modificare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011 adusă prin actul supus controlului de constituționalitate, respectiv cea referitoare la achiziționarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019. apoi până la 31 martie 2020, în condițiile în care Ordonanța de urgență a Guvernului nr.62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019. fapt care dovedește inexistența urgenței reglementării”, conform sursei citate.

Pe 27 august 2019. în perioada Cabinetului Dăncilă, a fost adoptată ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și a Ordonanței de urgență a guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice. Aprobarea OUG a fost făcută în prima ședință după vacanța parlamentară.

Pe 12 septembrie 2019, Avocatul Poporului a sesizat CCR privind OUG care modifică legea de funcționare a Sistemului național 112 și care prevede vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul precum și stocarea datelor celor care sună la 112. Instituția reclamă că nu se justifică situația de urgență.

„Având în vedere competența și vocația constituțională a Avocatului Poporului de apărare a drepturilor și libertăților persoanelor fizice, ținând seama de interdicția constituțională a adoptării ordonanțelor de urgentă care afectează drepturile libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție. Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României cu excepția de neconstituționalitate a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 62/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice”, arată Avocatul Poporului, într-un comunicat de presă.

Instituția condusă de Renate Weber a constatat, printre altele, că OUG nr. 62/2019 afectează drepturi, libertăți și îndatoriri cetățenești.

„Avocatul Poporului apreciază că se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgenței, a dovedirii existenței unei situații extraordinare, cu respectarea principiului proporționalității restrângerii exercițiului drepturilor afectate și a jurisprudenței Curții Constituționale, exigențe pe care actul normativ criticat nu le întrunește. Argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natură să justifice situația extraordinară și nici urgența unui act normativ care, reglementând obligativitatea colectării datelor cu caracter personal și a stocării pe un termen nedefinit a acestora, limitează drastic exercitarea dreptului la viață intimă, familială și privată. Cât privește argumentul legat de necesitatea stringentă privind localizarea celor care apelează la 112. Avocatul Poporului menționează că aceasta era posibilă și prin reglementarea anterioară”, conform sursei citate.

Avocatul Poporului a mai transmis atunci că „din examinarea dispozițiilor legale nu rezultă scopul colectării datelor de identificare și nici asigurarea garanțiilor că acestea vor fi folosite exclusiv în scopul declarat în preambul. Finalitatea urmărită de legiutorul delegat, și anume reducerea apelurilor abuzive prin identificarea și sancționarea apelanților abuzivi, prin intermediul colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite, nu constituie o situație extraordinară, nu este de natură a justifica urgența reglementării.

În ceea ce privește completarea OUG 111/2011 privind comunicațiile electronice, instituția transmite că Guvernul nu a justificat de ce nu poate fi amânată reglementarea sau de ce este necesar ca regulile de colectarea a datelor utilizatorilor de cartele preplătite să fie făcute prin ordonanță de urgență

„De altfel, urgența reglementării nu se justifică nici prin prevederile conținute, întrucât Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2019 nu cuprinde nicio măsură de aplicare imediată de natură să rezolve o situație extraordinară. Dimpotrivă, aplicarea efectivă a soluției legislative privind colectarea datelor de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM preplătite se realizează începând cu data de 1 ianuarie 2020. (…) Avocatul Poporului reamintește faptul că prin Decizia nr.461/2014 a Curții Constituționale, a fost admisă obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.111/2011, în ansamblul ei. Comparând textele din actul normativ constatat neconstituțional și cele din art. II al ordonanței de urgență criticate. Avocatul Poporului observă că unele conțin aceleași soluții legale”, mai arată instituția.

Avocatul Poporului a observat faptul că O.U.G. nr. 62/2019 încalcă art. 115 alin. (6) din Constituție, prin afectarea dreptului la viață intimă, familială și privată, prevăzut de art. 26 din Legea fundamentală și art. 11 și art. 20 prin raportare la art. 8 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale.

Instituția mai notează că măsura colectării datelor aparținând utilizatorilor de cartele prepay nu este adecvată pentru sancționare celor care apelează abuziv Serviciul de urgență 112.

„În fine. Avocatul Poporului apreciază că actul normativ criticat este în contradicție cu dreptul și jurisprudența europeană în materia comunicațiilor electronice și nu asigură un cadru adecvat și suficient de protecție a datelor cu caracter personal de la dispoziția administratorului SNUAU. Conform legislației europene în materie, măsura colectării însăși fiind neadcvată în sensul depășirii scopului propus – acela de sancționare a apelanților abuzivi la Serviciul de urgență”, conchide sursa menționată.

Sursa: mediafax


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

E și România prima în UE: Cel mai mare decalaj între românii foarte bogați și săracii lipiți pământului

Unirea Ziarul

Publicat

în

E și România prima în UE: Cel mai mare decalaj între românii foarte bogați și săracii lipiți pământului România înregistrează unul dintre cele mai mari decalaje din UE între veniturile mari şi cele mici în rândul populaţiei, potrivit unui Infografic Monitorul Social, un proiect al Fundaţiei Friedrich-Ebert-Stiftung România, care citează date Eurostat din 2022. Conform […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea