// ViewContent // Track key page views (ex: product page, landing page or article) fbq('track', 'ViewContent'); // Search // Track searches on your website (ex. product searches) fbq('track', 'Search');

Blocul Național Sindical: ”În încercarea de a cârpi efectele ”revoluției fiscale”, Guvernul pare că a intrat într-un delir legislativ continuu”

Transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajat nu este decât o creștere brutală a fiscalității pe forța de muncă, iar Guvernul refuză să vadă adevărata problemă, respectiv OUG 79/2017, cea care a lansat haosul în sistemul fiscal și în cel de securitate socială, susțin reprezentanții Blocului Național Sindical (BNS).

”Pe tot parcursul anului 2017 am atras atenția guvernelor în exercițiu că așa zisul transfer al contribuțiilor sociale, în fapt o creștere brutală a fiscalității pe muncă, nu are doar o latură fiscală, această măsură fiind imperios necesar să fie pusă în acord cu reglementările fiecăreia din componentele sistemului de securitate socială. Refuzul guvernelor de a asculta ne-a adus azi aici. În fiecare săptămână primim câte un proiect de OUG care încearcă să repare efectele revoluției fiscale sau efectele măsurilor de corecție a revoluției fiscale. În încercarea de a cârpi efectele așa zisei revoluții fiscale, cât și erorile grosolane în reglementare, Guvernul pare a fi intrat într-un delir legislativ continuu”, se arată într-un comunicat la BNS remis marți AGERPRES.

Confederația sindicală precizează că, la începutul lunii februarie, Guvernul adopta OUG 3/2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare, iar săptămâna aceasta alte două proiecte de OUG, cu același obiect, urmează să intre în Guvern, unul inițiat de Ministerul Muncii, celălalt de Ministerul Sănătății.

”Ambele proiecte încearcă să repare ceea ce se mai poate din efectele dezastruoase ale creșterii brutale a fiscalității pe veniturile din muncă, iar urgența vine de fiecare dată din lipsa de viziune”, spun sindicaliștii.

Potrivit sursei citate, OUG 79/2017 privind modificarea Codului Fiscal a fost adoptată la începutul lunii noiembrie, însă abia după trei luni Guvernul a sesizat că prevederile acesteia sunt în contradicție cu prevederile OUG nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, precum și cu cele ale Legii 416/2001 privind venitul minim garantat.

Începând de la 1 ianuarie 2018, OUG 79/2017 prevede că persoanele aflate în concediu de creștere copil cât și persoanele ce beneficiază de asistență socială sunt asigurate în sistemul de asigurări de sănătate fără plata contribuției de asigurări de sănătate.

”OUG 111/2010 și Legea 416/2001 nu au fost modificate până în prezent, ca urmare acestea continuă să reglementeze faptul că pentru cele două categorii menționate, plata contribuției de sănătate se asigură din bugetul de stat. După aproximativ 45 de zile Guvernul constată că nu a prevăzut în bugetul de stat pentru anul 2018 sumele aferente pentru plata contribuției de asigurări sociale pentru cele două categorii. Drept urmare, vine cu o propunere de act normativ prin care își ia din sarcină responsabilitatea acoperirii contribuției de asigurări de sănătate pentru cele două categorii sociale vizate de cele două acte normative (beneficiarii concediului de creștere copil și beneficiarii de asistență socială), lăsând ca prestațiile pentru aceștia să fie decontate din contribuțiile celor ce au contracte de muncă”, menționează BNS în comunicat.

În ceea ce privește proiectul de OUG inițiat de Ministerul Sănătății, acesta a avut ca obiectiv inițial corectarea unei erori produse tot de actualul Guvern. În luna decembrie 2017, prin OUG 99/2017 Guvernul a modificat OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, în ideea de a pune în acord prevederile acestei ordonanțe cu prevederile deja faimoasei OUG 79/2017.

”Au scăpat însă din vedere faptul că stagiul de cotizare legat de contribuția asiguratorie pentru muncă poate fi dovedit doar începând cu 1 ianuarie 2018, ca urmare nici un salariat nu ar fi putut beneficia de indemnizație de concediu medical în primele 6 luni ale anului 2018. În data de 13 februarie 2018, Ministerul Sănătății transmitea spre aprobare un proiect de OUG care conținea un singur articol ce viza prevederile OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, respectiv ”ART. 71. Prin derogare de la prevederile art. 7, în primul semestru al anului 2018, stagiul minim de asigurare pentru acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) – d) este de o lună realizată în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical”, explică reprezentanții BNS.

În acest context, luni, 19 februarie 2018 a fost transmis spre avizare la Consiliul Economic și Social, același proiect inițiat de Ministerul Sănătății, dar cu o formă total diferită, spun sindicaliștii BNS, completarea încercând ”să calmeze” situația creată de OUG 3/2018, în ceea ce privește veniturile persoanelor aflate în concediu medical.

”Ca și în cazul persoanelor scutite de impozit, problema nu se rezolvă, ci doar se amână. În plus, lipsa de viziune în elaborarea acestui mecanism precum și lipsa de cunoaștere a implicațiilor practice creează situații de discriminare ce bulversează chiar principiile de construcție ale unui sistem de securitate socială. Concret, proiectul de OUG instituie un mecanism tranzitoriu de calcul al CAS, pentru perioada 1 ianuarie 2018 – 30 iunie 2018. De la 1 iulie 2018 mecanismul încetează să mai producă efecte, ca urmare vorbim doar de o amânare a momentului în care valoarea netă a indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate se va reduce. Surprinzător este însă faptul că prevederile acestui proiect de OUG fac ca tranziția spre aplicarea integrală a noului tratament fiscal să fie și mai dificilă decât în prezent. Practic, proiectul rezolvă doar temporar situația unor categorii sociale în schimb multiplică situațiile de discriminare create”, arată BNS.

Potrivit sursei citate, înainte de 1 ianuarie 2018 o persoană putea beneficia de indemnizație de asigurări sociale de sănătate doar dacă avea un stagiu minim de cotizare de 6 luni în ultimele 12. Conform actualului proiect, în perioada 1 ianuarie 2018 – 30 iunie 2018 o persoană care are stagiu de cotizare de cel puțin o lună în ultimele 12 luni beneficiază de indemnizație pentru concediu medical. În schimb, de la 1 iulie 2018 se revine la stagiul minim de cotizare de 6 luni în ultimele 12 luni.

”Situațiile generate sunt de-a dreptul absurde. O persoană care s-ar angaja în luna mai 2018 poate beneficia de indemnizație de concediu medical în luna iunie 2018 (are minim 1 lună de cotizare), în schimb în luna iulie 2018 nu mai are acest drept pentru că nu are minim 6 luni de cotizare în ultimele 12 luni”, avertizează reprezentanții BNS.

Sindicaliștii vin și cu situații concrete pentru cele două perioade, respectiv 1 ianuarie 2018 – 30 iunie 2018 și începând cu iulie 2018.

”Sintetizând efectul proiectului OUG: două persoane cu același salariu brut în decembrie 2017, una a primit compensarea pentru creșterea contribuțiilor sociale, cealaltă nu, începând cu 1 iulie 2018. Prima persoană primește o indemnizație netă de 2.835 lei, iar cealaltă persoană primește o indemnizație netă de 2.362 lei. Două persoane cu indemnizații de asigurări sociale identice în valoare brută 4.200 lei, cu stagii de cotizare și baze de calcul identice: una intră în concediu medical în 29 iunie 2018 și are o indemnizație netă de 3.676 lei, în timp ce cealaltă intră în concediu medical pe 1 iulie 2018 și are o indemnizație netă de 2.835 lei”, mai arată reprezentații BNS.

Sursa: agerpres.ro

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419