Anvelopele de iarnă: între lege şi finanţe personale
O problemă cu două necunoscute
O lege apărută la sfarsitul verii lui 2011 spune ca soferii sunt obligati sa isi schimbe anvelopele de vara cu cele de iarna odata cu venirea anotimpului rece. Mai mult, conditiile meteorologice nu sunt neaparat relevante in acest caz: luna noiembrie a marcat trecerea din punct de vedere legal, iar soferii care nu si-au schimbat anvelopele la timp au fost pasibili de amenzi cuprinse intre 500 si 2000 de RON.
Cu toate acestea, introducerea unei asemenea legi aduce dupa sine o problema legata de momentul in care trebuie sa ne schimbam anvelopele de vara cu cele de iarna, si anume de ce suntem obligati sa facem modificarea daca temperaturile nu sunt conforme acesteia? Pe de o parte, ne vedem pusi in fata unor cheltuieli suplimentare, deoarece cauciucurile de iarna se uzeaza mai repede, fara sa fie mai eficiente, in zilele calde. Pe de alta parte, consumul de carburant creste si el, ceea ce adauga un plus de relativitate la legea in cauza.
Impactul legii asupra alegerilor noastre
Atunci cand cumparam cauciucuri de iarna, suntem limitati la un anumit set de caracteristici, care sa fie in conformitate cu legile in vigoare. Mai mult inca, daca masina trece de limita de 3,5 tone, acestea trebuie montate pe rotile de tractiune, chiar daca acestea au mecanisme adiacente antiderapante. Cu alte cuvinte, suntem obligati la o cheltuiala in plus, pe care am fi putut-o evita daca legea ar fi fost mai permisiva.
In privinta cauciucurilor de vara, posesorii de automobile se pot bucura in continuare de libertati destul de mari. Sfarsitul iernii este sinonim in acest context cu reducerea limitarilor pe care le avem in fata. Altfel spus, cauciucurile de vara pot fi achizitionate in functie de propropriile noastre optiuni, atata vreme cat sunt certificate dupa standardele in vigoare.
I-am intrebat pe specialistii companiei Madnik Auto ( anvelopex.ro – unul dintre cei mai importanti furnizori online de anvelope) despre diferenta din punct de vedere tehnic si financiar dintre anvelopele de iarna si cele all season. Din declaratia lor reiese ca este destul de dificil sa gasim anvelope all season care sa treaca cu succes toate certificarile cerute de diverse legislatii, in cazul in care calatorim cu masina peste hotare. In acelasi timp, dintre toate variantele posibile, anvelopele all season sunt cele mai scumpe pentru ca se consuma mai repede vara si nu ating performantele cauciucurilor de iarna in perioada hibernala.
Pe timp de ninsoare, inghet sau polei, soferii sunt obligati sa isi echipeze automobilele nu numai cu cauciucuri de iarna, ci si cu lanturi speciale. Insa, cu toate ca legea este destul de precisa in aceasta directie, s-au vazut destul interpretari ale acesteia in iarna care a trecut. Practic, daca aveti anvelope de iarna, nu trebuie sa va fie teama de lege.
Cum modifica legea finantele personale
Daca suntem obligati sa cumparam anvelope de iarna, suntem obligati implicit sa achizitionam si un set de anvelope de vara. Daca nu facem asta, masina va consuma mai mult, va fi mai greu de condus, iar anvelopele se vor uza mai repede. Practic, nedand mai multe posibilitati soferilor la achizitionarea de anvelope all season, legea ii obliga pe acestia sa consume mai multi bani anual cu intretinerea autovehiculelor.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Economie
Drept la replică | Cristian Bichi (BNR): „Celebrul” economist Radu Georgescu, din necunoaștere sau cu rea intenție, nu face distincție între o instituție publică și una bugetară
Drept la replică | Cristian Bichi (BNR): „Celebrul” economist Radu Georgescu, din necunoaștere sau cu rea intenție, nu face distincție între o instituție publică și una bugetară În data de 25 august 2025 în Ziarul Unirea (ediția electronică), sub semnătura dnei Ioana Oprean, a fost publicat articolul “Economistul Radu Georgescu: În plină austeritate, BNR-ul face […]
Comunicat lansare proiect DIGITALIZAREA PREBET AIUD SA Scopul proiectului: Valorificarea avantajelor digitalizării, îndeplinirea indicatorilor de proiect Instruirea angajaților în utilizarea soluțiilor digitale şi utilizarea pe scară largă a acestora Beneficiar: PREBET AIUD SA Perioada de implementare: 21.07.2025-20.07.2027 Valoarea totală a proiectului (Lei): 1.114.487,92 Valoarea cofinanţării UE (lei): 710.391,32 Rezumat proiect şi activități: Obiectivul general al […]
Holcim România pregătește tineri absolvenți de liceu pentru industria construcțiilor în cadrul Școlii Tehnice Holcim
Holcim România pregătește tineri absolvenți de liceu pentru industria construcțiilor în cadrul Școlii Tehnice Holcim – program educațional gratuit, cu înscrieri deschise până pe 31 august 2025 Holcim România formează viitoarele generații de specialiști în industria construcțiilor prin Școala Tehnică Holcim, un program educațional gratuit care asigură pregătirea tinerilor absolvenți de liceu și îi transformă […]