Rămâi conectat

Ştirea zilei

ANCHETĂ: Ecarisajul, o afacere bănoasă și la Alba Iulia?

Sfarlea Ioana Raluca

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

Tragedia ce a avut loc la București, în care un copil și-a pierdut viața atacat de câini, eveniment care a adus după sine adoptarea unei legi prin care vor fi uciși toți câinii comunitari din România care nu vor fi adoptați în 14 zile de la capturare, a adus în atenție modalitatea prin care s-au prestat până în prezent serviciile de ecarisaj și care a fost implicarea ONG-urilor specializate.

În Alba Iulia nu există nicio asociație care să se ocupe de câinii abandonați însă, de peste 10 ani a existat un serviciu de ecarisaj despre activitatea căruia s-a vorbit mai mult pe la colțuri, dar nimeni nu a solicitat informații oficiale chiar dacă acesta a fost plătit din bani publici iar sumele ”înghițite” nu sunt deloc de neglijat.

Poate nici acum cei care au prestat sau prestează în prezent respectivul serviciu și nici responsabilii din administrația locală care ar trebui să supravegheze modul în care sunt cheltuiți banii din taxele și impozitele albaiulienilor nu ar fi fost ”deranjați”, dacă nu ar fi existat un răspuns atât de tranșant din partea conducerii primăriei referitor la întrebarea ”care va fi soarta câinilor comunitari din Alba Iulia de acum încolo?”.

Vom respecta legea ca și până acum. Noua lege spune că după 14 zile de la capturare câinii care sunt adoptași trebuie să fie eutanasiați. Deci după 14 zile… clanț!”, a declarat primarul Mircea Hava.

Răspuns care ne-a determinat să ne informăm cum a fost respectată legea până acum, în condițiile în care an de an s-au plătit bani grei pe servicii de ecarisaj, respectiv pe sterilizări care ar fi trebuit să reducă simțitor numărul de câini comunitari de pe străzile orașului.

Precizăm de la început că în acest articol nu acuzăm pe nimeni. Semnalăm doar niște inadvertențe rezultate din răspunsuri oficiale (obținute cu mare greutate și după multe insistențe) la întrebările pe care le-am pus, inadvertențe care ar trebui verificate de  organele competente, având în vedere că este vorba despre bani publici care ar trebui justificați ”până la ultimul leuț”.

*Răspuns ”în doi peri”, de închis gura curioșilor

În baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public am transmis prin Biroul de Presă al Primăriei Alba Iulia, în data de 11 septembrie 2013, o solicitare către Serviciul Administrarea Activităților Domeniului Public, condus de Ileana Krisbai, prin care să ni se comunice: care este numărul de câini fără stăpân ridicați de pe domeniul public în perioada 2010 – 2012 și de la începutul anului 2013 până în prezent; câți dintre aceștia au fost sterilizați, câți au fost eutanasiați; care este valoarea serviciilor de ecarisaj plătite de primărie în această perioadă.

Răspunsul a fost prompt însă incomplet (”împănat” cu unele informații care nu făceau obiectul solicitării noastre): ”Raportându-ne la ultimii trei ani de activitate, respectiv anii 2011, 2012 și 2013, vă comunicăm, spre exemplificare, urmatoarele: în anul 2011 au fost capturați de pe domeniul public un număr de 261 câini fără stăpân, cheltuiala aferentă unui câine fiind de 207 lei/buc.; în anul 2012 au fost capturați de pe domeniul public un număr de 280 câini fără stăpân, cheltuiala aferentă unui câine fiind de 177 lei/buc.; și în anul 2013, până la finele lunii august au fost capturați 201 câini fără stăpân, cheltuiala aferentă unui câine fiind de 330 lei/buc.(creșterea prețului fiind justificată prin creșterea prețului la combustibil, medicamente necesare în activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân și coeficientul de inflație)”.

După 5 zile (în 16 septembrie 2013) am reușit să aflăm și numărul de câini capturați în anul 2010: 254 – fără a se preciza cheltuiala aferentă.

În aceeași zi primim un tabel semnat de funcționarul desemnat să se ocupe cu supravegherea serviciului de ecarisaj – Mircea Petrică – în care erau precizate și sumele plătite de primărie în ultimii ani: 54.045 lei în 2011; 49.462 lei în 2012 și 66.437 de lei în perioada ianuarie – august 2013.

*Insistăm, vrem numărul de câini eutanasiați – ”muncă titanică” pentru funcționarul de la primărie responsabil cu ecarisajul

Considerând că răspunsul primit este incomplet l-am contactat telefonic, în data de 16 septembrie, pe Mircea Petrică. Luat pe nepregătite acesta a spus că nu a primit nicio solicitare oficială privind informațiile pe care le cerem (asta însemnând că răspunsul incomplet prezentat mai sus a venit din neant!), după care a recunoscut că nu deține o statistică detaliată (chiar dacă s-au făcut plăți, în fiecare lună, din bani publici!) și că trebuie să caute în contabilitate, ceea ce este o muncă titanică în condițiile în care dânsul mai are și altceva de făcut.

Totuși, după alte insistențe și 10 zile de așteptare (în 26 septembrie 2013), primim și numărul de câini eutanasiați: 87 în anul 2011; 67 în 2012 și 70 în perioada ianuarie – august 2013.

*De aici încolo aritmetica noastră este diferită de aritmetica lor!

Odată cu răspunsul de mai sus vin și semnele de întrebare pentru că, făcând calculul aritmetic în funcție de tarifele practicate de firma care presta serviciul de ecarisaj în anii 2011-2012 (și aici intră din nou în atenție firma Salprest), suma plătită de primărie ar fi trebuit să fie substanțial mai mică. și vă prezentăm în continuare de ce:

Potrivit legii de până acum, erau eutanasiați câinii foarte bătrâni, foarte bolnavi și cei agresivi, restul erau ținuți 7 zile, timp în care erau hrăniți, sterilizați, vaccinați, deparazitați, crotaliați și repuși în teritoriu.

Cheltuiala pentru un câine eutanasiat era de 27,93 de lei și doar pentru restul se cheltuiau sumele comunicate mai sus (respectiv 207 lei/buc și 177 lei pe bucată). În consecință, aritmetica noastră spune că suma totală plătită de primărie ar fi trebuit să fie în 2011 mai mică cu 15.573 de lei, iar în 2012 mai mică cu 9.983 de lei. Asta dacă nu cumva acești câini au fost hrăniți, sterilizați, vaccinați, deparazitați, crotaliați și apoi eutanasiați – ceea ce ar fi o încălcare a legii – legea despre care, așa cum arătam la început, primarul Mircea Hava declară ca a fost întotdeauna respectată!

Mai precizăm că despre plățile din 2013 știm doar ce ni s-a comunicat. Deși sunt bani publici nu există nicăieri publicată o listă cu tarifele detaliate pe care le practică cel care prestează în prezent serviciul de ecarisaj – SC Clinic Martvet SRL (cu sediul social în Ciugud!), deținut de Ionuț Martin (fiul medicului veterinar care în 2011 și 2012 a colaborat cu SC Salprest Alba Iulia).

Știm doar că acesta a eutanasiat în 2013 aproximativ 65 de câini, astfel că și aici bănuim că s-a făcut o greșeală: suma de 330 lei pe bucată nu trebuia să fie plătită pentru toți câinii capturați și în mod logic totalul ar fi trebuit să fie mai mic cu aproximativ 21.000 de lei (adică 210 milioane de lei vechi!).

De asemenea, nu este clar, în condițiile în care prin contractul încheiat la sfârșitul lunii aprilie primăria se angaja să achite către Martvet suma de 3.985 de lei pe lună, rezultând în 4 luni un total de 15.940 de lei (fără TVA), unde și pe ce s-au dus restul de până la 66.437 de lei cheltuiți în acest an de primărie cu serviciu de ecarisaj? (Reamintim că acest serviciu a fost concesionat la începutul anului pentru aproximativ o lună și jumătate către dr. George Popa care de-abia a reușit să renoveze vechiul adăpost, cu voluntari, și a fost schimbat înainte de a-și începe cu adevărat munca, din motive cunoscute doar de reprezentanții administrației locale).

*Cerem MĂCAR un audit din partea primăriei ale cărui rezultate să fie comunicate oficial!

Desigur, aici mai poate fi pus în discuție modul în care, în respectivii ani s-au făcut sterilizări (și deținem fotografii care, vă garantăm, i-ar oripila și pe cei care nu sunt ”interesați de subiectul cu câinii”). De asemenea, am putea să ne întrebăm cum ajung la veterinar femele crotaliate (deci sterilizate) care tocmai au făcut pui!

Nu pretindem că suntem ”deținătorii adevărului absolut” și nici nu putem spune cu certitudine că ”aritmetica” noastră e bună, în condițiile în care nu am primit (fără comentarii și ”trageri de timp”) date clare din care să rezulte că aceste cheltuieli au fost făcute cu respectarea legii.

De aceea, cerem măcar un audit efectuat în acest sens de serviciul specializat al primăriei, deși n-ar strica să se implice și alte organe cu atribuții de control în cheltuirea banilor publici. Suntem siguri că albaiulienii ar dori să aibă parte de transparență și siguranță în în privința modului în care sunt utilizați banii lor.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Ştirea zilei

Ştirea zilei

Cugireanul Emil Muntean, reales în funcția de președinte al parcurilor industriale din România

Unirea Ziarul

Publicat

în

Cugireanul Emil Muntean, reales în funcția de președinte al parcurilor industriale din România Recent, la Centrul de Afaceri, Transfer Tehnologic și Incubator de Afaceri – CATTIA Brașov, a avut loc ședința Adunării Generale a Asociației Parcurilor Industriale, Tehnologice, Științifice și a Incubatoarelor de Afaceri din România – APITSIAR. Pe agenda de lucru a reuniunii s-a […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea