Ştirea zilei

Aiudeanul Sergiu Pașca, printre cei 4 cercetători care au schimbat știința în anul 2022

Suciu Andra-Ioana

În inima lui, știința este un domeniu frustrant. Cei care acceptă profesia greșesc mult mai des decât greșesc. Și procesul în sine poate fi incredibil de gradual. O carieră de succes ar putea însemna că ați mișcat ușor contorul într-o direcție.

Dar din când în când, se întâmplă o descoperire. Un experiment ia o întorsătură neașteptată, o observație învârte contorul, aterizează pe o nouă cale sau un studiu demonstrează o teorie pe care cercetătorii au bănuit-o de mult, dezvăluind în cele din urmă uși nedeschise.

Anul acesta, Verso evidențiază patru oameni de știință la începutul carierei a căror activitate în 2022 le-a transformat, înlocuit sau remodelat domeniul lor. Bine ai venit la Recompense revoluționare.

Sergiu Pașca a transformat celulele pielii în neuroni. El speră că cercetările sale vor permite oamenilor de știință să studieze și să înțeleagă mai bine tulburările de neurodezvoltare precum autismul și schizofrenia. Lais Borges/Reverse; Credit imagine: Timothy Archibald
Neuroscienți la Universitatea Stanford și originar din România, Sergiu Pasca și-a petrecut cea mai mare parte a carierei încercând să găsească o modalitate mai bună de a studia creierul uman.

Anul acesta, munca lui a luat o întorsătură majoră. Într-o lucrare pe care a publicat-o în octombrie, echipa sa din Stanford a transformat celulele pielii umane în celule stem și apoi în neuroni. Dacă asta nu a fost suficient, el a transplantat apoi acești neuroni în creierul șobolanilor nou-născuți, unde aceștia au prosperat cu succes în noul lor mediu.

Pașca speră că acest lucru va permite cercetătorilor să studieze și să înțeleagă mai bine tulburările de neurodezvoltare precum autismul și schizofrenia, care au fost prea mult studiate. „Pentru câteva dintre bolile psihiatrice pe care le studiem, suntem aproape de a face studii clinice pentru a trece în clinică”, a spus Pașca. Verso jurnalista Elana Spivack. „Cred că acum pot vedea în sfârșit lumina.”

sursa: prorally.ro