Rămâi conectat

Ştirea zilei

23 noiembrie – Zborul Marii Uniri: Povestea aviatorului mort în anonimat, care a zburat la -40 de grade cu documentele Marii Uniri de la 1 decembrie 1918

Publicat

în

23 noiembrie – Zborul Marii Uniri: Povestea aviatorului mort în anonimat, care a zburat la -40 de grade cu documentele Marii Uniri de la 1 decembrie 1918

În dupa-amiaza de 23 noiembrie, în iarna anului 1918, pe Câmpia Libertăţii de la Blaj, un aparat de zbor pilotat de un erou trecut apoi în uitare şi care a murit la 90 de ani, un ceasornicar neştiut de nimeni, aducea mesaj de pace, un sac plin cu manifeste şi o geanta sigilată, în care se găsea, printre alte documente, scrisoarea primului-ministru Ion I.C. Bratianu pentru Consiliul Naţional Român Central.

Un personaj uitat din istoria românilor îşi doarme somnul de veci într-un mormânt din Rădăuţi, pe a cărui cruce scrie Vasile Niculescu. Anonim, erou şi apoi din nou anonim, trecut pentru totdeauna în uitare. O viaţă ca un scenariu de film.

La cimitirul din Rădăuţi, singurul din ţara traversat de o cale ferată în uz, se află, din primăvara lui 1981, un mormânt pe a cărui cruce stă scris numele de Vasile Niculescu, un bătrân ceasornicar care s-a stins discret, ba chiar în anonimat, la 90 de ani. Povestea lui se leagă însă puternic de unul dintre cele mai importante momente din istoria românilor. Ziua de 1 decembrie 1918, când Vasile Niculescu era pilot… Două vieţi a trăit de fapt Vasile Niculescu, două vieţi diferite, ca două romane care se întâlnesc într-un punct crucial.

Electrica Furnizare Discount

Pe 23 noiembrie 1918, un aparat de zbor pilotat de Vasile Niculescu şi capitanul Victor Precup a plecat de la Bacău spre Blaj, mai exact spre Câmpia Libertăţii, pentru a duce mesajul despre Unire al moldovenilor de pe ambele maluri ale Prutului, hotărâtor pentru convocarea Marii Adunări de la Alba Iulia, din 1 decembrie 1918, deoarece guvernul român, aflat la Iaşi, şi Consiliul Naţional Român Central nu puteau comunica decât par avion, din cauza iernii aspre.

În avionul care a aterizat în dupa-amiaza de 23 noiembrie pe Câmpia Libertăţii, aducând mesaj de pace, se aflau un sac plin cu manifeste şi o geanta sigilată, în care se găsea, printre alte documente, scrisoarea primului-ministru Ion I. C. Bratianu pentru Consiliul Naţional Român Central. Zborul se efectuase la doar 2.600 de metri cu un Farman 40 nr. 3240. Fiecare membru al echipajului avusese faţa protejată de un strat gros de parafină, singura soluţie pentru a supravieţui la -40 de grade Celsius. Piloţii nu avuseseră nici paraşute, nici armament, iar carlinga fusese deschisă pe tot parcursul zborului.

După uralele cu care i-a aşteptat mulţimea, curajoşii au mers la Palatul Mitropolitan, iar avionul a fost păzit de opt soldaţi din Garda Naţională, care se schimbau din oră în oră şi se încălzeau la un foc aprins cu lemne.

La 6 seara, restaurantul Patria a găzduit şedinţa festivă, când Vasile Suciu, preşedintele Consiliului Naţional Român din Blaj, a anunţat hotărârea ca echipajul Niculescu-Precup să revină la Bacău şi să dea vestea că românii din Transilvania se vor uni cu ţara. Iar la Palatul Mitropolitan s-a hotărât să se ţina o Mare Adunare Naţională la Alba Iulia, pe 1 decembrie. La plecare, avionul ducea un document oficial a cărui consecinţă a fost cel mai important eveniment din istoria românilor, care şi-au exprimat dorinţa şi sub o formă neconvenţională:punându-şi semnăturile pe pânza avionului.

După acest moment ce a schimbat prezentul şi viitorul unei ţări, toată lumea s-a aşteptat ca locotenentul Vasile Niculescu să primească Ordinul Mihai Viteazul, clasa a III-a. Ceea ce nu s-a întâmplat. Iar eroul s-a retras încet-încet, a schimbat mai multe oraşe, s-a bucurat şi s-a întristat de anonimatul său. Literatura de aviaţie îl mai ţine minte. Manualele de istorie, mai puţin.

Cariera lui aviatică s-a oprit în 1926, la cererea sa, după ce a fost transferat la Centrul de Recrutare din Rădăuţi prin Ordinul 37368/ 1926, emis de ministrul de război. Câţiva ani mai târziu, fostul aviator ajunsese în Regimentul 96 Infanterie, iar în ‘37 era căpitan în rezervă. Din 1918 până în 1937, aviatorul a lucrat la Comandamentul Şcolii de Aeronautică (1924-1925), după ce devenise căpitan în 1923, graţie înaltului Decret Regal nr. 5634, emis în 24 octombrie 1932.

În vara lui 1919, la mai puţin de un an de la zborul istoric, Vasile Niculescu a mai fost o dată încercat de destin. La 23 iunie, avionul pe care îl pilota în timpul unei acţiuni de recunoaştere în Transnistria, a aterizat pe liniile bolşevice, iar el a fost luat prizonier la Odesa pentru o lună întreagă.

Ultimele două decenii, în plină Epocă de Aur, le-a trăit într-un Bucureşti cu puţine urme de normalitate. Doar în 1961, în decembrie, a primit, se pare, o scrisoare de la Andrei Popovici, fostul comandant al Gruplui 2 Aeronautic Tecuci, care amintea celebrul şi extraordinarul episod pe care i-l datorează istoria românilor. În rest, uitare…

„Nu este prilej de sărbătoare creştinească şi naţională, care să nu trezească în mine amintirea zborului Domniei tale la Blaj, atunci, la începtul iernii, în anul 1918. Zborul acesta rămâne înscris în istoria şi în analele întregirii neamului românesc. Camarazii tăi zburători te-au aşezat pe cel mai înalt punct al unei întreprinderi zburătoreşti din războiul cel mare şi sfânt. S-a văzut nedreptatea pe care conducătorii ţării din acele vremuri au avut-o faţă de dumneavoastră, de a nu va acorda cinstea cuvenită pentru acel zbor istoric. Nu ştiu de ce, dar parcă tot n-am pierdut nădejdea că voi asista la preamărirea şi la actul de dreptate ce vi se cuvine”.

În urma lui a rămas o poveste. Povestea unei mari uniri…

Sursa: historia.ro

Publicitate

Ştirea zilei

UPDATE FOTO VIDEO| ACCIDENT RUTIER la Meteș: O persoană, BLOCATĂ, într-un autoturism, în urma coliziunii între două autovehicule

Publicat

în

UPDATE FOTO VIDEO| ACCIDENT RUTIER la Meteș: O persoană, BLOCATĂ, într-un autoturism, în urma coliziunii între două autovehicule

Un accident rutier a avut loc marți, în jurul orei 22:00, pe raza localității Tăuți, din comuna Meteș.

Din primele informații intervine Detașamentul de pompieri Alba Iulia pentru acordarea primului ajutor medical și descarcerare.

Electrica Furnizare Discount

Este vorba despre coliziunea între două autoturisme, în urma căreia o persoană se află în stare conștientă, însă este blocată în autoturism.

În cadrul evenimentului a intervenit un autoturism pentru stingere cu apă și spumă și un echipaj pentru acordarea primului ajutor.

UPDATE, 00.02: Victima a fost transportată la spital de către echipajul SMURD iar alte trei persoane au fost asistate medical la locul producerii evenimentului.

UPDATE, ora 23.50: Traficul este în continuare blocat, pe ambele sensuri, pe o distanță de aproximativ doi kilometri.

UPDATE, ora 22.50: La ajungerea forțelor de intervenție la locul solicitării s-a constatat faptul că, o victimă de sex masculin, era blocat în unul din cele două autoturisme implicate în accident, ușa din stânga fiind inaccesibilă.

La momentul de față se lucrează la extragerea victimei din autoturism, victima fiind conștientă.

În continuare, forțele prezente la locul solicitării asigură și măsurile PSI necesare.

FOTO: arhivă

Citește mai mult

Ştirea zilei

Câte persoane au fost imunizate în județul Alba, până la momentul actual: Lista pe categorii de vârstă

Publicat

în

Câte persoane au fost imunizate în județul Alba, până la momentul actual: Lista pe categorii de vârstă

Direcţia De Sănătate Publică Alba, a comunicat lista la zi cu persoanele vaccinate anti coronavirus, în județul Alba, pe categorii de vârstă, la data de 13 septembrie 2021, ca urmare a unei solicitări ziarulunirea.ro.

În urma unei solicitări din partea ziarulunirea.ro, Direcția de Sănătate Publică Alba a comunicat situația persoanelor vaccinate anti-Covid, la nivel județean, în funcție de categoriile de vârstă.

Electrica Furnizare Discount

Vaccinarea se desfășoară într-un ritm puțin accelerat, potrivit listei, comparativ cu ultima săptămână fiind imunizate 901 de persoane, față de 846 de persoane, în cursul săptămânii trecute, la nivelul județului.

Astfel de la începutul campaniei de vaccinare și până astăzi s-au vaccinat un număr total de 184.335 persoane, dintre care 97.835 cu prima doza sau vaccinul Johnson & Johnson ce necesită o singură doză pentru o schemă de vaccinare completă, iar 86.500 cu două doze.

Categoria de vârstă Total Doza 1 Doza 2
12 15 ani 863 468 395
16 17 ani 1995 1014 981
18 19 ani 3344 1833 1511
20 24 ani 7940 4449 3491
25 29 ani 6869 3898 2971
30 34 ani 10563 5883 4680
35 39 ani 12225 6762 5463
40 44 ani 15492 8392 7100
45 49 ani 17127 9213 7914
50 54 ani 19228 10204 9024
55 59 ani 14825 7775 7050
60 64 ani 18962 9842 9120
65 69 ani 21999 11286 10713
70 74 ani 16547 8449 8098
75 79 ani 8256 4220 4036
80 84 ani 5185 2649 2536
85 89 ani 2239 1148 1091
90 94 ani 603 312 291
95 99 ani 69 36 33
Peste 100 ani 4 2 2
Total 184335 97835 86500

Citește mai mult

Ştirea zilei

Sistem de iluminat public, nou și modern, în șanțurile Cetății din Alba Iulia: Licitația, în valoare de peste 1 milion de lei, lansată în SEAP

Publicat

în

Zona șanțurilor Cetății din municipiul Alba Iulia se va bucură în curând de o nouă ,,față” a iluminatului public în oraș, sub formă a 223 de noi corpuri de iluminat.

Primăria municipiului Alba Iulia a lansat marți, 21 septembrie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, o licitație pentru eficientizarea sistemului de iluminat public în zona șanțurile Cetății Alba Carolina”. Valoarea totală estimată a investiției este de 1.019.270 lei, fără TVA.

Sistemul de iluminat public din Municipiul Alba Iulia – Ziduri cetate – este alimentat la tensiunea de 0,4 kV, prin intermediul rețelelor electrice aeriene și subterane, din 5 posturi de transformare operate de societatea SC ELECTRICA FURNIZARE – TRANSILVANIA SUD.

Electrica Furnizare Discount

Vechimea rețelei de iluminat stradal este de 10-15 de ani, existând un potențial ridicat de reabilitare/modernizare.

Deficiențe constatate la starea actuală a sistemului de iluminat public analizat sunt:

-Tehnologie veche și depășită tehnic a corpurilor de iluminat existente;
-Nivelul de iluminare neconform cu prevederile standardelor și normelor specifice lucru care favorizează incidente rutiere;
-Disfuncționalități și întreruperi în furnizarea iluminatului public;
-Ineficiență energetică, randament luminos scăzut al aparatelor de iluminat existente;
-Cheltuieli ineficiente prin costuri mari de mentenanță, date de caracteristicile tehnice depășite și de uzură componentelor;
-Aspect fizic disonant față de cerințele unei localități cu potențial de rangul Municipiului ALBĂ IULIA;
-Gestiune greoaie a sistemului datorită lipsei de informații specifice care s-ar putea înregistra în timp real de către operatorul serviciului de iluminat;

Având în vedere cele de mai sus se identifica următoarele necesitați:

-modernizarea ȘIP existent, respectiv implementarea unor soluții de iluminat eficiente atât din punct de vedere al protecției mediului, cât și din punct de vedere economic și financiar
-reducerea poluării luminoase și asigurarea unui iluminat corespunzător pe timp de noapte astfel încât să corespundă cu parametrii luminotehnici impuși prin normativele în vigoare
-introducerea soluțiilor de control a iluminatului prin sistem de telegestiune și senzori ce au capacitate de adaptare a iluminatului la necesitățile de trafic.

Obiectivul general al proiectului este modernizarea ȘIP pentru creșterea eficienței energetice în municipiul Albă lulia prin implementarea unor soluții de iluminat moderne care au drept scop creșterea gradului de siguranță, reducerea consumurilor actuale de energie fără a afecta confortul cetățenilor.

Investiția care se propune în Șanțurile Cetății:

1. Înlocuirea a 223 aparate de iluminat cu surse LED;
2. Montarea de 223 module de comandă telegestiune;
3. Montarea de 223 senzori radar cu detecție mișcare;

Aparatele de iluminat vor fi echipate cu surse LED, iar puterea lor se va alege în urmă efectuării calculelor luminotehnice pentru fiecare stradă.

Aparatul de iluminat va permite că la 100 000 ore de funcționare fluxul luminos să nu se deprecieze cu mai mult de 20%. Acesta va fi echipat cu conector electro-mecanic standardizat tip NEMA 7 pini, pentru posibilitatea de montare ulterioară a modulului de telegestiune în exteriorul acestuia. În caz de necesitate, aparatul de iluminat va putea răspunde la senzorii externi alocați acestuia, într-un timp de maxim 1 secundă. Nu se acceptă senzori integrați într-un alt modul de control care ar dublă sistemul de telegestiune ofertat.

Aparatul permite menținerea constantă a fluxului luminos în timp al surselor LED, prin intermediul driver-ului electronic și a sistemului de control.

Sistemul de telegestiune va gestiona întreaga rețea din zona, și va avea posibilitatea extinderii ulterioare. În timpul funcționarii sistemului de telegestiune se va putea păstră tensiune permanentă în rețea, comandă aprinderii / stingerii / dimmingului iluminatului public urmând a se face prin modulele montate pe aparatele de iluminat. Aceste module vor fi adresabile independent și vor asigura atât comandă locală pornit/oprit cât și diagnoză aparatului de iluminat în timp real.

Durata de viață estimată a sistemului nou de iluminat, fără intervenții majore, este apreciată la 10 ani și este dată de minimul duratei de viață a componentelor principale:

Aparate iluminat: 10 ani
Cabluri electrice : 15 ani
Confecții metalice (suporți, console): 20 ani

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare