Rămâi conectat

Economie

Verificarea Tehnică Periodică (VTP) a centralei – o ştampilă pe nişte hârtii sau un complex de servicii ce-ţi pot salva viaţa?!

Redactia Ziarului Unirea

Publicat

în

În cele ce urmează, cu sprijinul specialiştilor de la Albanic Service, companie membră a Simodor Grup şi Centru de Excelenţă Service atestat de Baxi România pentru centralele termice mărcile Baxi şi Westen, îţi vom prezenta în detaliu care sunt etapele activităţii de VTP, precum şi practicile pe care anumiţi „meşteri” le aplică pentru a-şi rotunjii veniturile, abuzând de lipsa de informare a clienţilor şi de încrederea pe care aceştia le-o arată.
Verificarea tehnică periodică, denumită generic şi VTP este o reglementare legislativă aplicată echipamentelor de încălzire individuale (centralelor termice) ce se realizează numai de către un prestator de specialitate autorizat de către ISCIR (Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat), la solicitarea proprietarului, atunci când acesta consideră necesar, fiind obligatorie la maximum doi ani, pentru reautorizarea funcţionarii echipamentului.
Respectă prevederile legale
Conform Legii nr. 64/ 21.03. 2008, persoana fizică sau juridică ce utilizează un echipament termic are obligaţia să obţină autorizaţia de funcţionare iniţială sau reautorizarea, să ia măsurile necesare şi să se asigure că echipamentul este utilizat în condiţii de siguranţă, prin efectuarea reviziilor, reparaţiilor şi întreţinerii de către persoane autorizate de producător conform instrucţiunilor tehnice ale acestuia. Nerespectarea legislaţiei în vigoare privind utilizarea centralelor termice fără VTP de o firmă autorizată ISCIR duce la decuplarea de la reţeaua de combustibil gazos şi la o amendă cuprinsă între 2.000 şi 25.000 lei.
VTP-ul îţi poate salva viaţa
VTP-ul este o operaţie necesară şi obligatorie, în primul rând pentru a evita dezastre materiale sau chiar pierderi de vieţi omeneşti generate de utilizarea unor echipamente ce nu au fost instalate corespunzător sau care nu funcţionează în maximă siguranţă. Dacă sunt montate şi întreţinute corect, centralele termice sunt echipamente sigure. Mai mult, dacă sunt verificate periodic, se poate optimiza consumul de combustibil. O centrală termică ce nu este supusă verificărilor periodice ajunge să consume mult peste limita obişnuită, devenind practic ineficientă. Mai mult, neîndeplinirea acestei obligaţii poate conduce şi la pierderea garanţiei pentru echipament, asigurată de către producător.
Etapele VTP-ului
1. Contactul cu firma de service
O dată la doi ani, în calitate de posesor al unei centrale termice pe gaz, trebuie să contactezi firma de la care ai achiziţionat echipamentul sau care l-a preluat în garanţie (indiferent dacă acesta este sau nu în termenul de garanţie dat de producător), pentru a solicita efectuarea VTP.
De exemplu, în cazul centralelor termice Baxi, cu garanţie extinsă de 8 ani de zile, dacă vei apela pentru VTP la alte firme, neautorizate de producător, sau la diverşi „instalatori” recomandaţi, vei pierde garanţia extinsă a echipamentului tău – drept câştigat la achiziţionarea centralei termice!
O firmă serioasă, care îşi respectă clienţii şi care pune accent pe calitatea serviciilor oferite, are un dispecerat sau un call center, care-ţi va prelua apelul, stabilind de comun acord data şi ora programării. În cazul unor probleme urgente la echipament, ce nu necesită amânare, apelul tău va căpăta importanţă majoră, fiind prioritar la programare. Dacă este vorba doar de o verificare, iar echipamentul funcţionează la parametrii normali, firma de service va programa vizita tehnicianului de service în cel mult 48 de ore, şi-ţi va comunica tariful serviciilor ce urmează a fi prestate. Pe piaţă sunt companii ce oferă servicii în intervalul orar 9-18. Pentru a-ţi sincroniza programul cu tehnicianul de service, va trebui să lipseşti şi tu de la lucru, în cazul în care nu e altcineva acasă. Neplăcut dar… nu ai încotro. Evident că te-ar avantaja colaborarea cu o firmă ce-ţi poate oferi serviciile sale şi în afara programului tău de serviciu, după ora 18, sau chiar în weekend. Există aşa ceva?! Da, există. De exemplu Albanic Service societate membră a Simodor Grup este la dispoziţia ta 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Şi nici nu percepe tarife diferite pentru serviciile prestate în afara orelor standard de lucru. În plus, ai plăcuta surpriză să ţi se reamintească că-ţi expiră autorizaţia de funcţionare a echipamentului cu cel puţin o lună în avans, şi asta datorită investiţiilor realizate în tehnologiile software de evidenţă a clienţilor săi.
2. Ştii cine îţi face VTP-ul ?
Ai făcut programarea, aştepţi să vina „specialistul”. Ştii oare cine îţi intră în casă, şi ce interese are? lată câteva recomandări:
– solicită să ţi se arate legitimaţia tehnicianului de service! Fii atent la valabilitatea acesteia. Sunt „meşteri” care au legitimaţii cu termenul expirat, de la firma la care au lucrat anterior, care însă nu mai sunt valabile. Aceştia se vor folosi de numele şi prestanţa firmei, pentru a-ţi sustrage veniturile din serviciile prestate. Reţine numele şi identifică persoana cu poza din legitimaţie, pentru eventuale reclamaţii.
– ţinuta tehnicianului trebuie să fie decentă, să reflecte seriozitate, profesionalism. Prezenţa a cât mai multor articole personalizate cu sigla firmei de service certifică acest lucru (tricou, salopetă, echipamente, unelte de lucru, formulare, documente). Solicită o carte de vizită a acestuia
3. În faţa centralei, operaţiunea VTP. Află pe ce se duc banii tăi.
Sunt cazuri în care „meşterul” nostru îţi solicită actele, eventual desface capacul centralei, îşi aruncă o privire în interior, pune capacul la loc şi spune că a terminat VTP-ul, pe baza căruia eliberează autorizaţia de funcţionare şi încasează onorariul serviciilor prestate.
Însă nu aşa ar trebui să stea lucrurile. Tehnicianul de service ar trebui să desfăşoare următoarele operaţiuni:
– să verifice documentele centralei (certificatul de garanţie, data ultimei VTP, anumite intervenţii de service etc.)
– să solicite detalii despre eventuale probleme pe care le-ai constatat la centrală. ÎI va ajuta să identifice defecţiunea şi să intervină în cel mai scurt timp posibil, eliminând cauzele
– să îţi pună întrebări cu privire la modul de utilizare al echipamentului, la istoricul acestuia
– funcţie de problemele semnalate, să îţi comunice tarifele pentru serviciile şi eventualele piese de schimb ce urmează să le înlocuiască – şi asta înainte de a se apuca să îţi desfacă centrala!
– Dacă este vorba doar de VTP, trebuie să desfăşoare următoarele operaţiuni:
l deschiderea centralei, inclusiv partea cu camera de ardere
l curăţarea de praf şi impurităţi a interiorului centralei – se face cu ajutorul aspiratorului din dotare şi cu o pensulă; părţile cu suprafeţe mai drepte pot fi şterse cu o cârpa uscată.
l verificarea vizuală şi auditivă a anumitor părţi componente – ex. prezenţa ruginei datorită condensului acid sau a scurgerilor pe la îmbinările cu garnituri, sunetul pompei în funcţionare, sunetul vanei de gaz la cuplare etc. Se verifică principalele elemente de siguranţă cum ar fi protecţia la supra temperatură, la lipsa de apă sau de gaz.
l verificarea presiunii de aer din vasul de expansiune, care trebuie să fie aprox. 0,8 bar.
l efectuarea de teste absolut necesare pe apă caldă şi pe încălzire, pentru a observa funcţionalitatea centralei.
l efectuarea analizei gazelor de ardere cu ajutorul analizorului de noxe.
l întocmirea actelor prin consemnarea stadiului echipamentului şi semnarea acestora de ambele părţi.
l sigilarea centralei pentru a evita intervenţia unei persoane neautorizate. De regulă, firmele specializate menţionează pe sigilii numărul de telefon la care pot fi contactate, precum şi data expirării verificării actuale.
l în funcţie de rezultatele obţinute, VTP poate avea rezoluţia:
– „se admite continuarea utilizării”
– „se interzice funcţionarea în continuare a aparatului”
l Rezultatele se trec în „Raportul de verificări, încercări şi probe în vederea autorizării funcţionarii aparatului”.
În cazul în care se impune înlocuirea unor piese de schimb, verifică originalitatea acestora! Numai produsele originale, de la producător, certifică compatibilitatea şi perfecta funcţionare a echipamentului tău, în condiţii de siguranţă maximă. Nu accepta piese „second hand” sau alte mărci diferite de marca centralei, chiar dacă sunt mai ieftine. Riscurile sunt mult mai mari, iar cheltuielile tale vor creşte exponenţial la perioade scurte de timp. În plus, rişti să îţi pierzi garanţia dată de producător pentru echipament. Solicită factura şi chitanţa pentru bani pe care îi dai.
4. Follow-up
La scurt timp după ce ţi s-a făcut VTP-ul, prin sondaj, firma de service te-ar putea contacta pentru a verifica gradul de satisfacţie faţă de calitatea serviciilor prestate de angajatul său. Nu ezita să îţi exprimi părerea, pentru că, firmele serioase, vor ţine cont de feedback-ul tău şi vor căuta să îmbunătăţească calitatea serviciilor sale şi a angajaţilor săi. De asta te vei convinge ulterior!

 

Pe scurt, sfatul specialistului:
l VTP-ul trebuie efectuat cel puţin o dată la doi ani
l Tu eşti responsabil pentru a solicita VTP-ul
l Contactează numai firmele autorizate de producător. Doar astfel vei avea certitudinea ca beneficiezi de servicii profesionale şi piese originale pentru echipamentul tău
l Află de la primul contact cu firma de service cât vei plăti pentru VTP. Evită surprizele neplăcute. Informează-te în avans care sunt preţurile pieţei
l Atenţie la cine îţi intră în casă! Legitimaţia trebuie să fie valabilă, cu datele de contact ale persoanei şi ale companiei de service
l Asigură-te că vei plăti pentru servicii complete de revizie şi VTP, nu pentru o ştampilă pe documente
l Solicită chitanţa şi factura pentru sumele plătite
l Nu te lăsa amăgit de sume plătite la negru. Rişti să primeşti piese „second hand” şi servicii de slabă calitate sau să îţi pui în pericol siguranţa căminului tău. Mai devreme sau mai târziu vei afla de ce ai plătit mai puţin
l Oferă-i firmei de service feedback-ul tău faţă de serviciile prestate de angajatul său. Va fi în beneficiul tuturor.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Economie

Economie

Anunț finalizare proiect „Modernizare Străzi: Aurel Vlaicu, 8 Martie, Fântâna de Aur, Sticlarilor, Municipiul Sebeș”, cod SMIS 143511

Andreea Ștefan

Publicat

în

Anunț Proiectul „Modernizare Străzi: Aurel Vlaicu, 8 Martie, Fântâna de Aur, Sticlarilor, Municipiul Sebeș”, cod SMIS 143511 a contribuit la realizarea obiectivului priorității de investiție 9.1 – Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie și excluziune socială, prin măsuri integrate, fiind realizată modernizarea străzilor Aurel Vlaicu, 8 Martie, Fântâna de Aur și Sticlarilor, […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea