Venituri din CHIRII în 2025: Reguli și impozite noi de la ANAF. Obligații fiscale și administrative
Venituri din CHIRII în 2025: Reguli și impozite noi de la ANAF. Obligații fiscale și administrative
Proprietarii din România care închiriază locuințe sau alte bunuri în 2025 trebuie să respecte reguli stricte privind declararea contractelor și plata impozitelor, fie că închiriază către persoane fizice, fie către firme.
Venituri din chirii în 2025: reguli esențiale și impozite
Contribuabilii care obțin venituri din închirierea bunurilor personale trebuie să respecte reguli stricte în 2025, atât privind declararea contractelor, cât și plata impozitelor aferente.
Indiferent dacă este vorba despre persoane fizice sau juridice, legislația prevede obligații clare pentru înregistrarea și impozitarea veniturilor obținute din chirii.
Declararea contractelor de închiriere
Potrivit legislației în vigoare, toate contractele de închiriere încheiate între părți, precum și orice modificare a acestora, trebuie declarate la organul fiscal competent. Termenul de declarare este de maximum 30 de zile de la semnarea contractului sau de la data intervenției modificării. Dacă bunul este deținut în coproprietate, contractul trebuie să menționeze cine dintre coproprietari va fi responsabil de depunerea declarației la ANAF.
Venitul brut din chirii și baza de impozitare
Venitul brut anual obținut din cedarea folosinței bunurilor reprezintă totalitatea sumelor încasate conform contractului de închiriere, indiferent de momentul plății chiriei. Dacă suma încasată este exprimată într-o valută străină, venitul brut anual se calculează pe baza cursului mediu anual comunicat de Banca Națională a României pentru anul respectiv.
La acest venit brut se adaugă, dacă este cazul, valoarea cheltuielilor care ar trebui suportate de proprietar, dar care sunt plătite efectiv de chiriaș.
Impozitul pe venit din chirii pentru persoane fizice și persoane juridice
Persoanele fizice care închiriază altor persoane fizice
Venitul net anual se determină prin deducerea unei cote forfetare de 20% din venitul brut.
Impozitul pe venit, în procent de 10%, se aplică asupra venitului net.
Proprietarii trebuie să depună Declarația Unică, atât pentru stabilirea, cât și pentru plata impozitului pe venit.
Nu există obligația completării unui Registru de evidență fiscală.
Persoanele fizice care închiriază către persoane juridice
Persoanele juridice au obligația de a reține la sursă impozitul pe venit de 10%, aplicat asupra venitului net rezultat după deducerea cotei forfetare de 20%.
Impozitul reținut trebuie virat la bugetul de stat până pe data de 25 a lunii următoare celei în care a fost efectuată plata chiriei.
În acest caz, contribuabilii nu mai depun Declarația Unică și nu trebuie să țină Registrul de evidență fiscală.
Alte obligații fiscale și administrative
Declarația Unică este obligatorie pentru persoanele fizice care închiriază către alte persoane fizice și trebuie depusă până la termenul stabilit prin lege.
În cazul chiriei exprimate în valută, suma se convertește la cursul mediu anual al BNR pentru anul respectiv.
Proprietarii nu au obligația ținerii evidenței contabile și nu trebuie să întocmească registre speciale pentru aceste venituri.
Termene de plată și sancțiuni pentru nerespectarea regulilor
Pentru veniturile obținute de la persoane fizice, impozitul se plătește în două tranșe anuale, până la datele de 25 mai și 25 noiembrie. Pentru veniturile de la persoane juridice, obligația de plată a impozitului reținut la sursă revine firmei chiriașe, care trebuie să vireze suma aferentă lunar.
Nedeclararea contractelor de închiriere sau neplata impozitelor poate atrage sancțiuni, respectiv amenzi și dobânzi de întârziere, pe lângă plata sumelor datorate bugetului de stat.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
Carduri de energie 2025 | Platforma electronică pentru acordarea tichetelor de energie este funcțională. Cine sunt beneficiarii
Carduri de energie 2025 | Platforma electronică pentru acordarea tichetelor de energie, funcțională Consumatorii vulnerabili pot solicita, online, acordarea tichetului electronic de energie, începând de miercuri, 20 august 2025, în platforma electronică EPIDS, pe adresa epids.mmuncii.ro. Platforma a fost dezvoltată de STS – Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Persoanele care nu au acces la internet pot […]
Radu Georgescu, despre haosul măsurilor fiscale: ”Politicienii au reușit să enerveze pe toată lumea, nimeni nu mai înțelege nimic. Cred că este o premieră în ultimii 30 de ani”
Radu Georgescu, despre haosul măsurilor fiscale: ”Politicienii au reușit să enerveze pe toată lumea, nimeni nu mai înțelege nimic. Cred că este o premieră în ultimii 30 de ani” Radu Georgescu critică modul în care actualul Guvern a reușit să enerveze, prin zecile de măsuri fiscale, atât mediul privat, antreprenorii, bugetarii, pensionarii, elevii și profesorii. […]
RESTRICȚII de circulație pe autostrada A10 Sebeș-Turda: Lucrări de reparații la un rost de dilatație
RESTRICȚII de circulație pe autostrada A10 Sebeș-Turda: Lucrări de reparații la un rost de dilatație DRDP Cluj a anunțat că de astăzi, 20 august 2025, se instituie restricții de circulație pe autostrada A10 Sebeș-Turda, km 25+450, calea 1, pentru efectuarea de reparații la un rost de dilatație. Circulația rutieră se va desfășura pe banda 1. […]