Rămâi conectat

Politică Administrație

Taxele și impozite locale majorate la Aiud cu 16 %! Primarul Horațiu Josan explică necesitatea indexării

Publicat

în

În plin scandal al majorării taxelor și impozitelor locale la Alba Iulia, Consiliul Local al municipiului Aiud a adoptat miercuri, 9 ianuarie, un proiect de hotărâre HG 1309/2012, prin care au fost indexate taxele şi impozitele locale din categoria aplicată clădirilor şi terenurilor cu 16,05%.

Dacă la Alba Iulia, consilierii locali ai USL au inițiat astăzi un nou proiect de hotărâre care să îl anuleze pe cel din 7 ianuarie, votat de majoritatea consilierilor PDL, prin care au fost mărite taxele locale, la Aiud, situația stă taman invers. În cadrul ședinței extraordinare de ieri, consilierii locali PDL din Aiud au votat împotriva indexării dărilor.

Primarul liberal, Horațiu Josan, a declarat pentru ziarul “Unirea” că pentru a putea duce la bun sfârșit proiectele de investiții derulate de municipalitatea Aiud,  a fost necesară indexarea taxelor locale. Acesta a mai explicat un lucru foarte important! Există o cutumă în administrația publică locală, pe care fiind de atâția ani primar, Horațiu Josan o cunoaște foarte bine. Astfel, dacă o primărie nu își actualizează taxele și impozitele locale, Guvernul nu mai îți dă bani pentru investiții, motivând că nu și-a folosit toate instrumentele aflate la dispoziție (n.a. respectiv indexarea taxelor și impozitelor locale)  pentru a-și putea finanța proiectele de investiții. Explicația lui Horațiu Josan este susținută și de cea a premierului Victor Ponta, care spune cam același lucru.

Primarul Aiudului a mai declarat că are în derulare proiecte mari de infrastructură care sunt cofinanțate din bugetul local al primăriei și este nevoie de bani pentru ca acestea să poată fi finalizate.

Astfel, vor fi aplicate modificări ale valorilor impozabile pentru clădiri în cazul persoanelor fizice, impozitele pentru terenuri intravilane şi extravilane, alte taxe locale.

„Anexa 9 la HC 235/2012 privind aprobarea impozitelor şi taxelor locale pentru anul fiscal 2013 în municipiul Aiud, care cuprinde actele normative prin care se instituie impozitele şi taxele locale, se modifică prin includerea în lista actelor normative a HG 1309 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul 2013 şi a OG pentru modificarea art. 292 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal”, se arată în hotărârea aprobată de CL, ce se aplică din 1 ianuarie.

Impozitul pe clădirile proprietatea persoanelor fizice se determină prin aplicarea cotei de 0,1% asupra valorii clădirilor determinată pe baza normelor prevăzute. Suprafaţa construită desfăşurată se determină prin însumarea suprafeţelor secţiunilor tuturor nivelurilor clădirii, inclusiv ale balcoanelor, logiilor sau a celor situate la subsol, exceptând suprafeţele podurilor care nu sunt utilizate ca locuinţă şi suprafeţei scărilor şi teraselor neacoperite. În cazul unui apartament situat într-un bloc cu mai mult de trei niveluri şi opt apartamente, coeficientul se reduce cu 0,1. Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafaţa construită desfăşurată a clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei utile a clădirii cu un coeficient de transformare de 1,2.

Valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcţie de anul terminării, cu 20% pentru clădirea care are o vechime de peste 50 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referinţă şi cu 10%, pentru clădirea care are o vechime cuprinsă între 30 de ani şi 50 de ani inclusiv, la aceeaşi dată.

În cazul clădirii utilizate ca locuinţă a cărei suprafaţă construită depăşeşte 150 de metri pătraţi, valoarea impozabilă a acesteia se majorează cu 5% pentru fiecare 50 de metri pătraţi sau fracţiune din aceştia care depăşesc 150 mp.

Dacă o persoană fizică are în proprietate două sau mai multe clădiri, impozitul pe clădiri se majorează astfel: cu 65% pentru prima clădire în afara celei de domiciliu, cu 150% pentru cea de a doua clădire în afara celei de la adresa de domiciliu, cu 300% pentru cea de a treia clădire şi următoarele în afara celei de la adresa de domiciliu.

Publicitate

Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv. Pentru plata cu anticipaţie, se acordă o bonificaţie de 10%. Impozitul pe clădiri cu valoarea de sub 50 de lei se plăteşte integral.

În cazul persoanelor juridice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 1%, cu următoarele excepţii:

–   în cazul unei clădiri care nu  a fost  reevaluată în ultimii trei ani: cota impozitului pe clădiri este de 10%

–   în cazul unei clădiri care nu  a fost  reevaluată în ultimii 5 ani: cota impozitului pe clădiri este de 30%

Acesta se aplică la valoarea de inventar a clădirii înregistrată în contabilitate.

Cuantumul taxelor şi impozitelor pentru 2013:

Valoarea impozabilă (lei/mp) pentru clădiri, în funcţie de tipul acestora, zona şi dotarea sau nu cu instalaţii de apă, canalizare, electrice, încălzire:

Clădire cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic: cu instalaţii: 935 lei/m, fără instalaţii: 555 lei/m.

Clădire cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic: cu instalaţii: 254 lei/m, fără instalaţii: 159 lei/m.

Clădire-anexă cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic: cu instalaţii: 159 lei/m, fără instalaţii: 143 lei/m.

Publicitate

Clădire-anexă cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală, din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic şi/sau chimic: cu instalaţii: 95 lei/m, fără instalaţii: 63 lei/m.

În cazul contribuabilului care deţine la aceeaşi adresă încăperi la subsol, demisol şi/sau mansardă utilizate ca locuinţă în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la literele A-D: 75% din suma care s-ar aplica clădirii.

În cazul contribuabilului care deţine la aceeaşi adresă încăperi la subsol, demisol şi/sau mansardă utilizate în alte scopuri decât cel de locuinţă, în oricare dintre tipurile de clădiri prevăzute la literele A-D: 50% din suma care s-ar aplica clădirii.

Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcţie de rangul localităţii şi zona în care este amplasată clădirea, prin înmulţirea valorii determinate cu coeficienul de corecţie corespunzător, după cum urmează: Zona A – 2,4; Zona B: 2,3; Zona C – 2,2; Zona D: 2,1.

Impozitul în intravilan orice altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii (lei/ha):

– arabil, situat in zona A (112), B (84), C (76), D (60)

– păşuni, situate în zona A (84), B (76), C (60), D (52)

– fâneţe, situate în zona A (84), B (76), C (60), D (52)

– vii, situate în zona A (184), B (140), C (112), D (76)

– livezi, situate în zona A (212), B (184); C (140), D (112)

Publicitate

– păduri şi alte terenuri cu vegetaţie forestieră situate în zona A (112), B (84), C (76), D (60)

– terenuri cu ape, situate în zona A (60), B (52), C (32)

Impozitul pe mijloacele de transport pentru remorci, semiremorci şi rulote:

până la o tonă inclusiv (9 lei/an), peste o tonă, dar nu mai mult de 3 tone (34 lei/an), peste 3 tone, dar nu  mai  mult de 5 tone (52 lei/an), peste 5 tone  rămâne la valoarea de 64 lei/an.

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 1.601 cmc şi 2.000 cmc inclusiv: 18 lei/an

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc şi 2.600 cmc: 72 lei/an

Autoturisme cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc şi 3.000 cmc: 144 lei/an

Autoturisme cu capacitatea cilindrică peste 3.001 cmc: 290 lei/an

Autoturisme, autocare, microbuze: 24 lei/an

Alte vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone inclusiv: 30 lei/an

Publicitate

Tractoare înmatriculate: 18 lei/an

Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică mai mică de 4800 cmc: 4 lei/an; mai mare de 4800 cmc – 6 lei/an. Vehicule fără capacitate cilindrică evidenţiată: 150 lei/an.

Publicitate

Politică Administrație

VEȘTI BUNE pentru românii din DIASPORA. Procedura consulară s-a schimbat. Ce modificări au fost aduse

Publicat

în

VEȘTI BUNE pentru românii din DIASPORA. Procedura consulară s-a schimbat. Ce modificări au fost aduse

Milioanele de români din diaspora nu mai trebuie să prezinte copii xerox după documente atunci când au nevoie de servicii consulare. Un comunicat al Ministerului de Externe anunță că măsura este deja în vigoare din 20 iulie.

Astfel, românii care merg la un consulat și depun o cerere nu trebuie să mai anexeze și copii ale documentelor originale solicitate, așa cum era până acum. Acestea vor fi făcute pe loc de personalul consular, așa că solicitanții de servicii consulare vor prezenta, la momentul depunerii cererii la ghișeu, doar documentele în original.

Citește și: Ce trebuie să știe românii care se întorc din concediile din străinătate?

Ministerul de Externe spune că este o măsură menite să reducă din birocrație și să reducă arhiva consulară în format clasic, documentele urmând să fie păstrate pe suport electronic, cu respectarea normelor legale în domeniu.

Electrica Furnizare Discount

Românii din străinătate sunt încurajați să nu mergă fizic la ghișeu, ci să-și încarce cererile și documentele în format electronic, prin intermediul portalului www.econsulat.ro.

Citește mai mult

Politică Administrație

Cîțu pe urmele lui Dragnea? Plângere penală la DNA pe numele Premierului României. Acuzație de instigare la abuz în serviciu

Publicat

în

Cîțu pe urmele lui Dragnea? Plângere penală la DNA pe numele Premierului României. Acuzație de instigare la abuz în serviciu

Avocatul a precizat că plângerea penală îl vizează şi pe premierul Florin Cîţu, pentru instigare la abuz în serviciu, deoarece acesta este singurul care a profitat de pe urma acelui document. „Prin raportare la documentul care a devenit viral, rezultă destul de clar că singurul căruia îi profită conţinutul acestui document este prim-ministrul României, domnul Florin Cîţu”, a indicat el.

”În măsura în care ancheta penală va dovedi că angajarea în sine a avut ca scop tocmai folosirea resurselor Guvernului pentru a-şi asigura o persoană care să-i facă campanie politică, vorbim de un abuz în serviciu şi pentru premier”, a mai declarat Toni Decean.

Pe de altă parte, avocatul a explicat că există asemănări, dar şi diferenţe între acest caz şi cel al fostului preşedinte al PSD Liviu Dragnea, condamnat pentru angajarea a două consiliere de la DGASPC Teleorman la sediul partidului.

„Există nişte diferenţe substanţiale, care ar consta în faptul că, din ceea ce ştiu eu, în cazul Dragnea cele două angajate nu au prestat deloc muncă la Direcţia Copilului, unde erau angajate, au semnat în fals pontaje şi alte documentele şi de fapt s-au aflat la sediul PSD. În cazul de faţă, doamna consilier de stat era la sediul Guvernului şi ea a lucrat efectiv acolo. O asemănare ar fi că, în ambele cazuri, vorbim de un angajat al statului, un funcţionar public, care se implică într-o luptă politică”, a spus avocatul.

La rândul său, un reprezentant al Comunităţii Declic a declarat că este trist faptul că procurorii nu s-au sesizat în acest caz şi trebuie ca acest lucru să îl facă cetăţenii.

„Ne-am fi aşteptat ca procurorii DNA să se sesizeze. Când am văzut că nu o fac, atunci ne-am consultat cu avocaţii noştri şi am decis să mergem mai departe. Mi se pare trist că, într-o ţară în care atât de mulţi am luptat pentru o justiţie independentă, încă trebuie să facem noi, cetăţenii, astfel de sesizări, mai ales când este vorba de înalţi demnitari ai statului”, a declarat reprezentantul Declic.

Mioara Costin a fost eliberată săptămâna trecută, la cerere, din funcţia de consilier de stat în cadrul Cancelariei prim-ministrului.

Plecarea acesteia vine după ce în presă a apărut un „document” cu antetul Guvernului, unde apare şi semnătura Mioarei Costin, şi care s-ar referi la strategia premierului în campania pentru alegerile interne din PNL.

Chestionat pe această temă, într-o conferinţă de presă, premierul Florin Cîţu a explicat: „Eu, din funcţia de premier, pot să comentez doar pe documente oficiale. (…) Niciodată un astfel de document nu a fost înregistrat sau mi-a fost mie prezentat în niciun moment”.

„Despre documente care apar în presă sau hârtii, că nu ştiu dacă sunt documente, fiţuici sau documente editabile care apar în presă, nu pot să comentez. Eu pot să comentez doar pe documente oficiale. (…) Documente oficiale, din punctul meu de vedere, înseamnă documente înregistrate, documente care au trecut printr-o anumită procedură”, a spus atunci Cîţu.

Publicitate
Citește mai mult

Politică Administrație

Comunicat de presă| PSD Alba solicită Consiliului Județean alocarea a 5 milioane de euro pentru sprijinirea celor afectați de inundații!

Publicat

în

Consilierii județeni ai Partidului Social Democrat solicită Consiliului Județean Alba să aloce 5 milioane de euro pentru sprijinirea localităților din Munții Apuseni afectate de inundații, dar și pentru ajutarea familiilor care au rămas fără agoniseala de o viață.

Dacă se așteaptă după promisiunile premierului Florin Cîțu, care a demonstrat că nu îl interesează deloc de oamenii din Apuseni, cei afectați vor rămâne doar cu pături și paturi, cu conserve de carne și pate, și nu își vor mai reface locuințele prea curând. De asemenea, primăriile vor rămâne doar cu motorina acordată și greu vor mai putea readuce localitățile la stadiul dinaintea revărsării apelor.

Electrica Furnizare Discount

Este momentul ca CJ Alba să se implice cu adevărat, în refacerea infrastructurii afectate și acordarea de sprijin financiar localităților care s-au confruntat cu dezastre. Cu siguranță, dacă se dorește, se va găsi și forma legală prin care oamenii cărora casele și terenurile le-au fost distruse, să fie într-un fel sau altul ajutați de către CJ Alba.

Avem convingerea că așa cum s-au găsit formele legale pentru consilii județene să premieze persoane, să organizeze diverse manifestări/petreceri, cu mâncare și băutură, sau să doneze sume importante de bani pentru diferite cauze, se va găsi și forma legală de a ajuta oameni care, fără să aibă vreo vină, au rămas fără locuințe din cauza efectelor calamităților naturale produse de inundații. Pentru noi, orice scuze de natura ”nu se poate”, sunt nejustificate.

Astfel, îi solicităm președintelui CJ Alba, Ion Dumitrel, să accepte propunerea consilierilor județeni ai PSD și să nu îi lase pe oameni la mila premierului Florin Cîțu care este mai ocupat în această perioadă cu campania internă a PNL.

În caz contrar, conducerea Consiliului Județean Alba, condusă de PNL, demonstrează că, la fel ca și Guvernul României, nu empatizează deloc cu drama oamenilor din Apuseni.

În vistieria Consiliului Județean Alba se află suficienți bani pentru acordarea de sprijin în urma acestor calamități. Spre exemplu, anul 2021 a fost început cu un excedent bugetar în valoare de aproape 25 de milioane de euro. Astfel, mai este nevoie doar de voință și dorință de implicare.

Localitățile afectate au nevoie urgentă de refacerea infrastructurii rutiere, a unităților de învățământ afectate, care trebuie igienizate și pregătite pentru începerea noului an școlar. Este nevoie de refacerea fântânilor, dispensarelor sau a altor clădiri de utilitate publică afectate, în vreme ce oamenii trebuie ajutați cu materiale de construcții pentru reclădirea locuințelor.

Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare