Rămâi conectat

Politică Administrație

Subprefectul Mureșan, analiză asupra transportului județean de persoane: Mai multe trasee, eliminate. Oamenii sunt afectați!

URSALEȘ Iulian

Publicat

în

Subprefectul Mureșan, analiză asupra transportului județean de persoane: Mai multe trasee, eliminate. Oamenii sunt afectați!

Subprefectul Corneliu Mureșan, secretar executiv al PSD Alba, a fost solicitat de ziarulunirea.ro să facă o analiză a situației transportului județean de persoane în contextul schimbărilor din ultimii ani și a nemulțumirilor manifestate de diverși cetățeni. 

Corneliu Mureșan, care în perioada în care a fost consilier județean a avut mai multe poziții pe tema transportului de persoane, a precizat că numărul traseelor la nivelul județului a fost redus, ceea ce afectează viața persoanelor din mediul rural.

„Pentru o cât mai bună prezentare a situației și înțelegere a ”fenomenului” transportului județean de persoane este necesar să ne întoarcem la începutul anului 2021 când a fost prezentat noul program de transport.

În acesta erau incluse 70 de trasee, spre deosebire de precedentul program de transport (anterior anului 2021), în care figurau 88 de trasee (efectuate de 6 firme de transport).

Încă de atunci am semnalat că noul program de transport nu corespunde necesităților oamenilor. Pe mai multe trasee era prevăzut să se circule doar în perioada cursurilor școlare, iar aici voi exemplifica, conform solicitării dvs., următoarele trasee:

–           Abrud – Roșia Montană;

–           Câmpeni – Roșia Montană;

–           Abrud- Buninginea – Vulcan Cotonc;

–           Ocna Mureş – Unirea – Dumbrava;

–           Ocna Mureş – Lunca Mureşului;

–           Blaj – Jidvei – Veseuș;

–           Câmpeni – Muşca – Baia de Arieş;

–           Baia de Arieș – Brăzeşti – Poşaga de Jos;

–           Câmpeni – Sohodol;

–           Câmpeni – Poiana Vadului;

–           Câmpeni – Horea – Mătişeşti;

–           Câmpeni – Albac – Arieşeni.

S-a pus, astfel, întrebarea legitimă, cum se descurcă oamenii din aceste localități – dar și din cele pe care le traversează aceste trasee – din punct de vedere al transportului, în perioadele în care elevii sunt în vacanță. Iar aici țin să punctez vacanța de vară care durează circa 3 luni.”, au fost declarațiile subprefectului Mureșan.

Aceasta însă nu pare să fie singura problemă întâmpinată de locuitorii județului Alba în problema transportului județean de persoane. Subprefectul Mureșan a vorbit de asemenea și despre frecvența extrem de redusă a curselor pe unele trasee, unele reprezentând un singur drum dus-întors pe zi, care au creat multe bătăi de cap pentru oamenii care aveau un loc de muncă în orașele și municipiile din județul nostru.

„O altă problemă, din noul program de transport din anul 2021, pe care am expus-o atunci, viza faptul că pe anumite rute autobuzul ajungea doar o dată în zi, efectuându-se doar un traseu dus-întors. Insuficient pentru cei care locuiesc în mediul rural și muncesc în mediul urban. Iar zilele de sâmbătă și duminică erau total descoperite, necirculându-se deloc. Vă ofer și exemple de trasee, așa cum mi-ați solicitat:

–           Abrud- Bucium – Mogoș;

–           Teiuş- Stremţ – Geomal;

–           Alba Iulia – Henig;

–           Cugir – Pianu de Sus.

În noul program de transport nu se regăseau deloc comunele Ocoliș și Ohaba.

Informațiile pot fi verificate de către oricine, accesând Hotărârea de pe site-ul Consiliului Județean Alba, votată în 25 ianuarie 2021, de către consilierii județeni ai PNL și la care consilierii județeni ai PSD s-au opus categoric.

A fost întocmit, astfel, un program deficitar, iar totul a mers din rău în mai rău.

O altă problemă a fost generată de faptul că, la licitație, unele trasee, dintre cele 70, nu au fost atractive din punct de vedere financiar pentru transportatori. Altele, în schimb, erau foarte atractive și productive. Astfel, PSD Alba a propus, la vremea respectivă, gruparea traseelor avantajoase financiar, cu cele mai puțin avantajoase, astfel încât toate să fie acoperite. Nu s-a ținut cont.

Așadar, urmare a licitației, au fost atribuite doar 18 trasee (dintre cele 70 din noul program de transport), ceea ce înseamnă că celelalte au rămas descoperite. Însă pentru a rezolva, parțial, această problemă, Consiliul Județean Alba a atribuit, recent, în mod direct, prin măsuri de urgență, 39 de trasee, pentru o perioadă de 6 luni, până la jumătatea anului 2023. Nu este suficient.

Practic, în această perioadă, sunt operaționale doar 57 de trasee (18 adjudecate la licitație + 39 atribuite prin măsuri de urgență) din totalul de 70 de trasee, prevăzute în 2021.

O altă hotărâre a Consiliului Județean Alba, votată în 19 ianuarie 2023, evidențiază o modificare importantă, în fapt, fiind vorba de o reducere a numărului de trasee, de la 70, la 61, în cadrul noului program de transport județean:

Pentru obiectiva informare, redau un paragraf din hotărâre: ”Urmare a procedurilor de achiziţie LICITAȚIE DESCHISĂ ONLINE, desfăşurate în vederea atribuirii contractului de achiziţie sectorială având ca obiect: Servicii de Delegarea gestiunii serviciului public de transport judeţean de persoane prin curse regulate, în aria teritorială de competenţă a UAT Judeţul Alba, au fost atribuite 18 loturi/trasee din cele 61 cuprinse în Programul de transport judeţean pentru reţeaua de trasee din judeţul Alba, cu valabilitate de la data de 1 ianuarie 2023, aprobat prin Hotărârea Consiliului Judeţean Alba nr. 27/2021, cu modificările şi completările ulterioare”.

Astfel, în anul 2023, vorbim de un program cu doar 61 de trasee, dintre care operaționale doar 57, față de 88 de trasee câte erau înainte de anul 2021”, a transmis subprefectul județului Alba, Corneliu Mureșan.

În încheiere, subprefectul Mureșan, fost consilier județean, a venit cu o serie de precizări privind cele mai noi rute eliminate ca urmare a unei noi hotărâri a Consiliului Județean Alba.

„În urma analizării unei noi Hotărâri, am constatat că din programul inițial, cel cu 70 de trasee, au fost eliminate 9 rute/trasee, după cum urmează:

–           Alba Iulia – Blaj – Cetatea de Baltă;

–           Câmpeni – Roșia Montană;

–           Abrud – Bucium – Poieni (Bucium);

–           Blaj – Jidvei – Veseuș;

–           Sebeş – Şugag-Tău;

–           Sebeş – Şpring – Roşia de Secaş;

–           Blaj – Roşia de Secaş;

–           Câmpeni – Bistra;

–           Ocna Mureş – Inoc – Ciugudu de Sus.

Ceea ce înseamnă alte localități neacoperite din punct de vedere al transportului județean de persoane. Renunțarea la traseele menționate mai sus (nu se știe pentru cât timp) aduce mari deservicii tuturor locuitorilor din aceste zone.

 Spre exemplu, renunțând la traseul din Alba Iulia – Blaj – Cetatea de Baltă, locuitorii din comunele Cetatea de Baltă, Jidvei, Șona și Sâncel sunt ”rupți” de municipiul reședință de județ, Alba Iulia, deoarece cursa lor, Cetatea de Baltă – Blaj, nu este corelată cu celălalt traseu: Blaj – Alba Iulia.

Conducerea Consiliului Județean și președintele Ion Dumitrel sunt singurii care pot rezolva această problemă, la nivelul CJ Alba existând o majoritate PNL. PSD va continua să lupte pentru drepturile și interesele cetățenilor care circulă cu mijloacele de transport în comun”.

În încheiere, subprefectul Mureșan a amintit că PSD Alba, partid din care face parte, a lansat o petiție pentru îmbunătățirea transportului județean de persoane, care vine ca răspuns la problemele semnalate mai sus.

”Demersul PSD Alba este unul constructiv și realizat în speranța că situația se va îmbunătăți”, a conchis secretarul executiv al PSD Alba.


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Politică Administrație

Politică Administrație

Primăria municipiului Blaj achiziționează servicii cadastrale pentru întăbularea a peste 750 de imobile din extravilanul orașului. Licitația, lansată pe SEAP

Bera Larisa

Publicat

în

Primăria municipiului Blaj achiziționează servicii cadastrale pentru întăbularea a peste 750 de imobile din extravilanul orașului. Licitația, lansată pe SEAP Administrația municipiului Blaj a lansat recent licitația în SEAP, care prevede achiziția de servicii cadastrale de înregistrare sistematică având ca obiect sectoare cadastrale din cadrul UAT Blaj care cuprind un număr de 766 imobile din […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea