Rămâi conectat

Actualitate

Românii cu carduri bancare, OBLIGAȚI să își actualizeze datele personale, pentru combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului

Ziarul Unirea

Publicat

în

Corneliu Mureșan - Locale 2024

În cazul în care clienții băncilor nu au efectuat deja acest demers, sunt invitați în cadrul unităților bancare sau prin intermediul canalelor electronice puse la dispoziţie de instituţiile de credit pentru a-și actualiza datele personale, în vederea respectării legislației în domeniu, arată reprezentanții Asociaţiei Române a Băncilor.

„Actualizarea datelor personale ale clienţilor băncilor reprezintă o obligaţie legală stabilită de Parlament, în conformitate cu prevederile directivelor Uniunii Europene, pentru combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, în absenţa căreia băncile nu pot să deschidă conturi, să iniţieze ori să continue relaţia de afaceri sau să efectueze tranzacţii. Toate aceste date sunt culese şi prelucrate strict în vederea prevenirii folosirii sistemului bancar pentru tranzacţionarea de fonduri ilicite”, se menţionează în comunicat.

Potrivit ARB, instituţiile de credit sunt obligate să aplice măsuri de cunoaştere a clientelei în vederea prevenirii riscului de spălare a banilor şi finanţare a terorismului pentru toţi clienţii lor, de la iniţierea până la terminarea relaţiei de afaceri. Prevederile sunt incluse în Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, şi în Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

„Comunitatea bancară mizează pe o conlucrare optimă între clienţi şi bănci, fiind înlăturată astfel apariţia unor sincope nedorite de niciuna din părţi, în derularea relaţiei de afaceri. Băncile sunt deschise să faciliteze acest proces de actualizare a datelor personale, astfel încât să nu existe nicio problemă în utilizarea produselor şi serviciilor bancare. Măsurile de cunoaştere a clientelei se referă la verificarea identităţii, pe baza documentelor de identitate, şi la prelucrarea unor date cu caracter personal stabilite conform prevederilor legislative şi reglementative”, se mai spune în comunicat.

Astfel, pentru iniţierea şi derularea relaţiei contractuale cu clienţii, instituţiile de credit au obligaţia de a colecta anumite categorii de date personale precum: nume, prenume, data şi locul naşterii, codul numeric personal (CNP) sau un alt element unic de identificare similar, domiciliul, reşedinţa, numărul de telefon, fax, adresa de poştă electronică, ocupaţia, numele angajatorului ori natura activităţii proprii, calitatea de persoană expusă public (PEP), informaţii despre scopul şi natura relaţiei de afaceri şi sursa fondurilor, informaţii privind rezidenţa fiscală, precum şi copia actului de identitate.

„În cazul refuzului clienţilor de a furniza/actualiza datele necesare sau în cazul refuzului persoanelor vizate de a li se prelucra aceste categorii de date, instituţiile de credit au obligaţia de a aplica prevederile art. 11, alineatul (9) din Legea nr. 129/2019. Acesta prevede că ‘atunci când entitatea raportoare nu este în măsură să aplice măsurile de cunoaştere a clientelei, aceasta nu trebuie să deschidă contul, să iniţieze ori să continue relaţia de afaceri sau să efectueze tranzacţia ocazională şi trebuie să întocmească un raport de tranzacţie suspectă în legătură cu clientul respectiv, ori de câte ori există motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor'”, se menţionează în comunicat.

Citește și: Încă o angajare CONTROVERSATĂ făcută de PNL: fata unui fost ștab din SRI, angajată pe post de consilier la un primar PNL

Reprezentanţii ARB susţin că prelucrările de date se efectuează în conformitate cu cerinţele legale, fiind adoptate măsuri tehnice şi organizatorice de securitate pentru protecţia datelor cu caracter personal. Documentele şi informaţiile obţinute se vor păstra pe o perioadă de cinci ani de la data încetării relaţiei de afaceri ori de la efectuarea unei tranzacţii ocazionale, şi în mod excepţional cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade cu maxim cinci ani.

În conformitate cu prevederile legale GDPR, clienţii au posibilitatea să îşi exercite toate drepturile conferite de legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal în situaţia în care consideră/au certitudinea că drepturile lor au fost încălcate.

Sursa: stiripesurse.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

Persoanele fizice pot angaja şi plăti legal personal pentru activităţi casnice: Cum funcționează noul concept de plată cu tichete și cum poate fi accesată platforma

Ziarul Unirea

Publicat

în

Persoanele fizice pot angaja şi plăti legal personal pentru activităţi casnice: Cum funcționează noul concept de plată cu tichete și cum poate fi accesată platforma O noutate pe piaţa muncii a fost anunţată marţi, 23 aprilie, de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale. Persoanele fizice pot angaja şi plăti legal personal pentru activităţi casnice, iar […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea