Rămâi conectat

Actualitate

Proiect ANPC: Românii ar putea scăpa de o parte din comisioanele percepute de bănci

Publicat

în

Potrivit unui proiect de ordonanță, băncile ar putea fi obligate să nu mai perceapă comisioane pentru administrarea, depunerea și retragerea de numerar din conturile curente de bază. Actul normativ ar urma să transpună o directivă privind serviciile de plată la nivel european și ar trebui să înlesnească accesul consumatorilor la serviciile bancare de plată, precum și să facă mai ușoară compararea costurilor între bănci, dar și transferul conturilor de la o bancă la alta.

bancaÎn baza acestui proiect, redactat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), pentru conturile curente care oferă sericii de bază – un termen nou introdus – clienții băncilor ar urma să nu plătească nimic.

Potrivit unui articol din proiectul de transpunere a Directivei 92/2014, instituțiile de credit sunt obligate să ofere gratuit serviciul de deschidere, închidere și administrare a unui cont curent de bază, dar și să nu taxeze serviciul de depunere și retragere de numerar.

Elit - Gustul Desăvârșit

În definirea termenilor, proiectul de ordonanță face distincție între serviciul de plată și operațiunea de plată, ultimul însemnând acțiunea inițiată de plătitor sau de beneficiarul plății de a depune, transfera sau retrage fonduri. Astfel, este neclar dacă banca nu are dreptul să ceară bani de la consumator pentru că îi oferă posibilitatea de a retrage bani de la un bancomat, dar poate să îi pună comision de retragere, ori dacă nu are voie să ceară nici un ban pentru astfel de operațiuni.

Întrebat de Profit.ro dacă este în intenția ANPC ca băncile să nu comisioneze efectiv operațiunile de retragere și depunere de numerar, președintele instituției, Marcel Bogdan Pandelică, a răspuns că aceasta este intenția Autorității, pentru conturile de bază.

„Sunt câteva operațiuni în interiorul administrării de cont pentru care propunerea ANPC este să fie gratuite”, a declarat Pandelică.

Președintele ANPC a spus însă că va reveni cu lămuriri suplimentare pentru o bună înțelegere a textului, având în vedere că formulările au fost preluate ad-literam din Directivă.

Aspectele de interes din proiectul legislativ:

• Lista celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plăți – este esențial pentru consumatori să poată înțelege comisioanele, astfel încât să poată compara ofertele provenind de la prestatori de servicii de plată diferiți și să ia decizii în cunoștință de cauză cu privire la contul de plăți cel mai adecvat nevoilor lor.

Compararea comisioanelor nu poate fi realizată dacă prestatorii de servicii de plată utilizează o terminologie diferită pentru aceleași servicii și furnizează informații în formate diferite.

Terminologia standardizată, însoțită de informații specifice prezentate într-un format coerent referitoare la comisioanele aferente celor mai reprezentative servicii legate de conturile de plăți, poate ajuta consumatorii să înțeleagă și să compare comisioanele. Pentru a fi considerate reprezentative, serviciile trebuie să facă obiectul unui comision la cel puțin un prestator de servicii de plată dintr-un stat membru. În plus, în cazul în care serviciile sunt comune unei majorități a statelor membre, terminologia utilizată pentru definirea acestor servicii trebuie să fie standardizată la nivelul Uniunii Europene, făcând astfel posibilă mai buna comparare a ofertelor de conturi de plăți la nivelul Uniunii Europene. Pentru a asigura faptul că listele naționale sunt suficient de omogene, Autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Bancară Europeană, denumită, în continuare, ABE) identifică, pe baza informațiilor primite de la statele membre, prin intermediul unor proiecte de standarde tehnice de reglementare, serviciile care sunt comune majorității statelor membre pentru a propune termeni și definiții standardizate la nivelul Uniunii Europene, în toate limbile oficiale ale instituțiilor Uniunii Europene. ABE asigură faptul că se utilizează numai un singur termen pentru fiecare serviciu în oricare dintre limbile oficiale ale fiecărui stat membru. Ulterior, statele membre integrează eventualii termeni de la nivelul Uniunii Europene și publică lista cu aceștia. Pentru a se asigura acest lucru, în conformitate cu art. 3 paragraf (4) din Directiva 2014/92/UE, proiectul prevede că lista cu termenii standardizați se stabilește, în termen de cel mult trei luni de la intrarea în vigoare a standardelor tehnice adoptate de Comisia Europeană privind terminologia standardizată pentru acele servicii care sunt comune cel puțin unei majorități a statelor membre, prin Ordin al Președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, în conformitate cu Lista adoptată de Comisia Europeană.

• Documentul de informare cu privire la comisioane și glosar – pentru a ajuta consumatorii să compare cu ușurință comisioanele aferente conturilor de plăți din piața internă în ansamblu, prestatorii de servicii de plată vor pune la dispoziția consumatorilor un document de informare cu privire la comisioane care să prezinte comisioanele aferente tuturor serviciilor cuprinse în lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăți la nivel național. În documentul de informare cu privire la comisioane se vor utiliza termenii și definițiile standardizate stabilite la nivelul Uniunii. Documentul de informare cu privire la comisioane nu va conține alte comisioane. În cazul în care un prestator de servicii de plată nu oferă un serviciu care figurează pe lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăți, acesta precizează acest lucru. Pentru a îi ajuta pe consumatori să înțeleagă comisioanele pe care trebuie să le plătească pentru contul lor de plăți, acestora li se va pune la dispoziție un glosar care să conțină explicații clare, fără caracter tehnic și lipsite de ambiguitate cel puțin pentru comisioanele și serviciile prevăzute în documentul de informare cu privire la comisioane. • Situația comisioanelor suportate – prestatorii de servicii de plată vor informa consumatorii gratuit și cel puțin o dată pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plăți, inclusiv, dacă este cazul, rata dobânzii pentru descoperitul de cont și rata dobânzii creditoare.

• Pagina web de comparare a comisioanelor – pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obține informații imparțiale cu privire la comisioanele percepute și ratele dobânzii aplicate în legătură cu conturile de plăți, este necesară asigurarea existenței cel puțin a unui sit internet de comparare independent din punct de vedere operațional de prestatorii de servicii de plată. Potrivit proiectului, site-ul internet de comparare pot fi administrate de o autoritate publică și/sau de asociaţiile de consumatori luate în evidenţă de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor care desfășoară, de cel puțin 3 ani, activități în domeniul protecţiei consumatorilor de servicii financiar – bancare.

• Schimbarea conturilor – pentru a permite consumatorilor să schimbe contul de plăți, proiectul prevede o procedură clară, rapidă și sigură prin care prestatorii de servicii de plată vor schimba conturile de plăți, inclusiv conturile de plăți cu servicii de bază. Această procedură este urmată atât atunci când consumatorii doresc să își schimbe conturile de la un prestator de servicii de plată la altul, cât și atunci când consumatorii doresc să facă schimbul între conturi de plăți diferite în cadrul aceluiași prestator de servicii de plată. Orice comision pentru serviciul de schimbare a conturilor percepute de prestatorii de servicii de plată ar trebui să fie rezonabil și să corespundă costului real suportat de prestatorii de servicii de plată.

• Accesul la conturile de plăți cu servicii de bază – atunci când solicită sau accesează un cont de plăți, consumatorii rezidenți în mod legal în Uniune nu fac obiectul discriminării de către instituțiile de credit din motive de naționalitate sau loc de reședință sau din alte motive, după cum se prevede la articolul 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Condițiile aplicabile deținerii unui cont de plăți cu servicii de bază nu trebie să fie discriminatorii.

Potrivit actului normativ, un cont de plăți cu servicii de bază cuprinde următoarele servicii: a) servicii care permit toate operațiunile necesare pentru deschiderea, administrarea și închiderea unui cont de plăți; b) servicii care permit depunerea de fonduri într-un cont de plăți; c) servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plăți la ghișeu sau la bancomate, în timpul sau în afara programului de lucru al instituției de credit; d) efectuarea de operațiuni de plată printr-un card de plată, inclusiv plăți online, transferuri de credit, inclusiv ordine de plată programată la, după caz, terminale bancare, la ghișee și prin intermediul facilităților online ale instituției de credit, debitări directe.

Serviciile menționate se oferă de instituțiile de credit în măsura în care acestea le oferă deja consumatorilor care dețin conturi de plăți, altele decât un cont de plăți cu servicii de bază.

Surse: digi24.ro; profit.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Noutăți în trafic: Poliția testează o aplicație prin care află rapid ce mașină are RCA sau nu

Publicat

în

Noutăți în trafic: Poliția testează o aplicație prin care află rapid ce mașină are RCA sau nu

Mădălin Roșu, președintele Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), a declarat în cursul zilei de luni, 23 mai, că Poliția Română testează în prezent o aplicație de mobil prin care ar putea fotografia și filma numerele de înmatriculare și ar putea afla, în câteva fracțiuni de secundă, conectându-se la baza de date AIDA cu polițele RCA, dacă o mașină este asigurată sau nu. Se estimează că folosirea aplicației va deveni operațională în acest an.

Poliţia a încercat deja aplicaţia din perspectiva fotografierii numărului de înmatriculare.

Preşedintele BAAR a oferit amănunte despre etapa testării acestei aplicaţii de către Poliţia Română, la cererea HotNews.ro.

Elit - Gustul Desăvârșit

„Aplicaţia a fost deja testată din perspectiva fotografierii numărului de înmatriculare. În câteva fracţiuni de secundă aplicaţia interoghează baza de date AIDA şi întoarce răspunsul dacă maşina este e asigurată sau nu.

Apoi poliţistul poate lua decizia să oprească maşina şi să verifice dacă într-adevăr are sau nu asigurare, pentru că se pot întâmpla cazuri în care maşina are asigurare, dar e făcută pe seria de şasiu – e în vederea înmatriculării – şi atunci numnărul de înamtriculare nu figurează, ci figurează şasiul. Se va rezolva în timp şi acest aspect.

Se lucrează în prezent şi la capacitatea de a filma a aplicaţiei. În momentul de faţă aplicaţia permite căutarea doar după fotografie. Acum se lucrează la testarea unei variante video, adică în timp ce poliţistul circulă cu maşina şi filmează, aplicaţia vede numărul şi semnalează dacă e asigurată sau nu.”, a comunicat luni pentru HotNews.ro Mădălin Roşu, preşedintele BAAR.

Preşedintele BAAR a mai adăugat că aplicaţia în sine este interconectată cu baza de date AIDA şi va fi disponibilă exclusiv pentru Poliţie.

„Aplicaţia va fi pusă pe aparate speciale, securizate ale Poliţiei, deci nu va fi la liber pentru toată lumea. Vom încerca să ducem aplicaţia mai departe, poate reusim să o integrăm cu camerele de CNAIR, să interconectăm cu sistemele radar.

Partea de fotografie funcţionează şi a şi fost testată de câteva misiuni ale unor echipaje de Poliţie în ţară. La partea video încă se lucrează. Anul acesta estimăm că se va da drumul la aplicaţie”, a mai adăugat preşedintele BAAR.

Sursa: adevarul.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

OMS nu consideră că este nevoie de vaccin împotriva variolei maimuței

Publicat

în

OMS nu consideră că este nevoie de vaccin împotriva variolei maimuței

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) nu crede că apariţia variolei maimuţelor în Europa şi America de Nord necesită vaccinări în masă ca măsură precum o bună igienă iar comportamentul sexual sigur va ajuta la controlul răspândirii acestuia, potrivit unui oficial, scrie Reuters.

Într-un interviu pentru Reuters, Richard Pebody, care conduce echipa care se ocupă de agenţi patogeni cu ameninţare ridicată din cadrul OMS Europa, a spus că rezervele de vaccinuri sunt relativ limitate, informează News.ro.

Măsurile imediate pentru controlarea focarului sunt depistarea contactului şi izolarea, a spus el, observând că nu este un virus care se răspândeşte foarte uşor şi nici nu a provocat până acum boli grave. „Nu ne aflăm în situaţia în care să trecem la răspândirea vaccinării populaţiilor”, a afirmat oficialul.

Elit - Gustul Desăvârșit

Comentariile sale au venit ca urmare a anunţului Centrului pentru Controlul şi Prevenţia Bolilor din SUA că este în curs de a elibera unele doze de vaccin Jynneos pentru utilizare în cazurile de variola maimuţelor.

Autorităţile de sănătate publică din Europa şi America de Nord investighează peste 100 de cazuri suspecte şi confirmate de infecţie virală în cel mai grav focar de virus din afara Africii. Pe acest continent este endemic de zeci de ani.

Oamenii de ştiinţă spun că nu sunt clar ce provoacă focarul şi încearcă să înţeleagă originea cazurilor şi dacă virusul a schimbat ceva. Nu există nicio dovadă că virusul a suferit mutaţii, a declarat luni un director executiv al agenţiei ONU.

Multe – dar nu toate – dintre persoanele care au fost diagnosticate cu variola maimuţelor au fost bărbaţi care au întreţinut relaţii sexuale cu bărbaţi.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Când se va redeschide circulația pe Transalpina: Anunțul autorităților

Publicat

în

Când se va redeschide circulația pe Transalpina: Anunțul autorităților

Circulaţia pe Transalpina şi Transfăgărăşan se redeschide de obicei la sfârşitul lunii iunie, dar lucrările de deszăpezire au început în acest an mult mai devreme.

„Cu toate că normativul care reglementează circulaţie pe cele două două drumuri turistice, Transalpina şi Transfăgărăşan, menţionează că circulaţia se va redeschide cu sfârşitul lunii iunie, noi facem eforturi susţinute pentru a încerca redeschiderea circulaţiei cu data de 1 iunie. O să putem face în acest fel o bucurie copiilor de ziua lor. Încă mai este zăpadă, dar se lucrează la foc continuu cu autofreze şi încărcătoare frontale”, a transmis Cristi Tudor, reprezentant al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova, scrie adevarul.ro.

Muncitorii de la Drumurile Naţionale au început, de câteva zile, montarea indicatoarelor rutiere pe tronsonul de pe Transalpina închis circulaţiei, cuprins între Obârşia Lotrului şi Rânca. Acestea au fost demontate la începutul sezonului rece, pentru a nu fi doborâte de zăpezile care cad în cantități mari în fiecare an.

Elit - Gustul Desăvârșit

„O parte sunt date jos pe parioada iernii, iar altele se desfac şi sunt lăsate în partea inferioară a ţevii pentur a nu fi rupte de viscol. Acum se repun pe poziţii. Unele sunt îngropate în zăpadă şi trebuie găsite. Este vorba de câteva zeci de indicatoare rutiere, deoarece sunt multe zone cu viraje periculoase“, a spus Cristi Tudor, reprezentant al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova.

O comisie compusă din reprezentanţi de Drumurile Naţionale şi Poliţia Rutieră urmează să stabilească dacă se poate relua circulaţia pe sectorul de drum.

„Comisia formată din reprezentanţi de la Drumurile Naţionale şi de la Poliţia Rutieră va stabili dacă sunt întrunite toate condiţiile de siguranţă pentru a se circula pe cea mai înaltă zonă de pe Transalpina“, a precizat Cristi Tudor.

Sursa: antena3, playtech.ro


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare