Precizari de la Consiliul Județean Alba cu privire la imposibilitatea desfășurării ședinței extraordinare de joi
Preşedintele Consiliului Judeţean Alba, Ion Dumitrel, prin Dispoziția nr. 245/3 aprilie 2017, a procedat la convocarea Consiliul Judeţean Alba în şedinţă extraordinară, în ziua de 6 aprilie 2017, ora 1100, la sediul Palatului administrativ din municipiul Alba Iulia, Piața Ion I.C. Brătianu, nr. 1.
Convocarea a avut drept temei legal prevederile art. 94 alin. 2, alin. 3 și alin. 7 din Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Până la ora 1100 au semnat lista de prezență și au fost prezenți în sala de ședințe președintele și vicepreședinții Consiliului Județean Alba, precum și un număr de 21 consilieri județeni.
Anterior declarării ședinței ca fiind deschisă, domnul consilier județean Zdrânc Daniel Liviu – liderul de grup al consilierilor județeni declarați aleși pe lista Partidului Social Democrat – a precizat faptul că ședința extraordinară a fost convocată cu nerespectarea prevederilor art. 94 alin. 2 din Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, întrucât nu este justificată și nu a fost respectată condiția care privește „cazuri excepţionale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităţilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum şi pentru apărarea ordinii şi liniştii publice”.
După comunicarea acestui punct de vedere consilierii județeni (prezenți în sală până la momentul respectiv), declarați aleși pe listele Partidului Social Democrat și Partidului Alianța Liberalilor și Democraților, au părăsit sala de ședință. În acest context, ședința extraordinară nu a mai putut avea loc, în lipsa cvorumului necesar.
Cu privire la motivul invocat cu privire la nelegalitatea convocării consilierilor județeni în ședința extraordinară, facem următoarele precizări:
Textul art. 94 alin. 2 din Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, invocat atât în dispoziția de convocare, cât și de domnul consilier județean Zdrânc Daniel Liviu, prevede următoarele: „consiliul judeţean se poate întruni şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numărul membrilor consiliului ori la solicitarea prefectului, adresată preşedintelui consiliului judeţean, în cazuri excepţionale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităţilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum şi pentru apărarea ordinii şi liniştii publice”.
Considerăm că acest text de lege referitor la convocarea consilierilor județeni în ședință extraordinară, reglementează două modalități de convocare:
- convocarea consiliului județean „ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin unei treimi din numărul membrilor consiliului”;
- convocarea consiliului județean „la solicitarea prefectului, adresată preşedintelui consiliului judeţean, în cazuri excepţionale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităţilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum şi pentru apărarea ordinii şi liniştii publice”.
Interpretarea potrivit căreia președintele îi poate convoca pe consilierii județeni, numai „în cazuri excepţionale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităţilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum şi pentru apărarea ordinii şi liniştii publice”, este total eronată și nefondată. Din analiza corectă a textului de lege se poate observa că această condiție este necesară doar în cazul în care convocarea este efectuată de președintele consiliului județean ”la solicitarea prefectului”.
Ar fi un nonsens și ar rezulta o contradicție gravă în aplicarea prevederilor legale, dacă ne raportăm la textul legal care prevede, în prima parte, că președintele (sau o treime din numărul membrilor consiliului) poate convoca consiliul județean, pe de o parte „ori de câte ori este necesar”, iar pe de altă parte numai „în cazuri excepţionale care necesită adoptarea de măsuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor calamităţilor, catastrofelor”.
Opinăm că ar fi extrem de dificil pentru legiuitor, să prevadă și să reglementeze cât mai fidel, mai aproape de realitate și mai exact toate situațiile ipotetice care ar putea apărea în viața de zi cu zi, motiv pentru care, se apelează la generalizări specifice domeniului juridic, sau enumerări care nu sunt limitative.
Un argument suplimentar rezidă din legislația situațiilor de urgență, potrivit cărora prefectul are, în calitate de președinte al comitetului județean pentru situații de urgență, competențe speciale în acest domeniu, și pe cale de consecință poate „solicita” președintelui consiliului județean convocarea consiliului județean, situație în care devin operabile prevederile tezei a II a din textul de lege invocat.
A ne rezuma doar la interpretarea – care a cauzat plecarea consilierilor județeni din ședință – și a aștepta ședința ordinară (care este una singură pe lună, întrucât legiuitorul a folosit sintagma şedinţă ordinară în fiecare lună), și să te limitezi doar la „cazuri excepționale” de natura celor enumerate, ar însemna o limitare forțată a competenței și atribuțiilor consiliului județean – în calitate de autoritate deliberativă – de a reglementa aspecte care necesită urgență, această limitare afectând buna funcționare a autorității. Cu titlu exemplificativ facem trimitere la depunerea unor cereri, răspunsuri, corecții cu privire la proiecte cu finanțare nerambursabilă care ar conduce la pierderea finanțării (a se vedea punctul 7 pe ordinea de zi a ședinței programată astăzi), buna funcționare a instituțiilor din subordine (punctul 1 pe ordinea de zi), obligația valorificării în termen legal a rezultatului unui concurs (punctul 2 pe ordinea de zi), desfășurarea în condiții de legalitate a activității unor societăți comerciale (punctele 5 și 6), asigurarea cadrului legal pentru prestarea unor servicii către populația județului (punctele 8-10), respectarea dispozitivului unei hotărâri judecătorești sau promovarea unor căi de atac.
În plus, consultând practica altor autorități publice locale și județene din țară, se observă foarte clar că instituția juridică a convocării consilierilor locali/județeni în ședințe extraordinare este frecvent uzitată, fără a fi demonstrate/precizate neapărat cazuri excepționale. Spre deplină exemplificare atașăm prezentului material Dispoziția de convocare nr. 264 din 04.07.2016 a Consiliului Județean Timiș, semnată de domnul Sorin Mihai Grindeanu – actualul Premier al României – care, la acea dată îndeplinea funcția de Președinte al Consiliului Județean Timiș (dispoziția de convocare este disponibilă la adresa: http://www.cjtimis.ro/upload/DISPOZITIE%20%20convoc%20extraordin_1.pdf ) sau Dispoziția de convocare în ședință extraordinară a Consiliului Județean Teleorman, în data de 23 februarie 2012, semnată de domnul Liviu Dragnea – care, la acea dată, îndeplinea funcția de Președinte al Consiliului Județean Teleorman (dispoziția este disponibilă la adresa:
http://www.cjteleorman.ro/ro/cjt/cjt/SEDINTE/Sedinte%202012/Sedinta%2023%20feb%202012/D%20I%20S%20P%20O%20Z%20I%20T%20I%20E.htm ).
Facem precizarea că proiectele înscrise pe ordinea de zi a ședinței extraordinare a Consiliului Județean Alba, programată pentru data de astăzi, au o însemnătate deosebită și vor fi reînscrise și pe ordinea de zi a următoarei ședințe a Consiliului Județean Alba, întrucât se impune adoptarea cu celeritate a acestora, mai ales ținând cont de faptul că unele dintre ele vizează asigurarea unor servicii publice necesare cetățenilor județului Alba.
Ion DUMITREL,
Președintele Consiliului Județean Alba
Avizat pentru legalitate,
Vasile BUMBU
Secretarul Județului Alba
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Politică Administrație
Alin Tomuș, sociolog: Ideea unui guvern minoritar nu face altceva decât să prelungească instabilitatea
Alin Tomuș, sociolog: Ideea unui guvern minoritar nu face altceva decât să prelungească instabilitatea Marcel Ciolacu a anunțat recent că PSD se retrage de la guvernare, pe fondul impasului în negocieri, însă social-democrații sunt dispuși să voteze un guvern de dreapta. Sociologul albaiulian, Alin Tomuș, și-a exprimat opinia referitor la contextul politic actual, afirmând că, […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 4 zile
Bradul de Crăciun. Cum și când se împodobește. Istoria împodobirii bradului
-
Sănătatea și naturăacum 5 zile
15 decembrie: Ziua Internațională a Ceaiului
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Nume care se sărbătoresc de Sfântul Daniel 2024. Viața Sf Daniel și semnificația numelui
-
Curier Județeanacum 25 de minute
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Mesaje de Sfântul Daniel 2024: URARI, FELICITARI și SMS-uri de LA MULȚI ANI pe care le poți trimite celor dragi
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
17 decembrie 2024: Creștinii ortodocși îl sărbătoresc pe Sfântul Daniel. Rugăciunile proorocului și a celor trei tineri aruncați în cuptor