// ViewContent // Track key page views (ex: product page, landing page or article) fbq('track', 'ViewContent'); // Search // Track searches on your website (ex. product searches) fbq('track', 'Search');

Potrivit Consiliului Concurenței, un sfert dintre mașinile aflate în circulație nu au RCA valabil, pentru că proprietarii au uitat să reînnoiască polița

Un sfert dintre mașinile aflate în circulație nu au RCA valabil, pentru că proprietarii au încheiat polița pentru o perioadă foarte scurtă – o lună -, iar apoi au uitat să o reînnoiască, potrivit datelor furnizate de Consiliul Concurenței la solicitarea AGERPRES.

”O problemă o constituie reducerea gradului de cuprindere în RCA cauzată, probabil, de existența polițelor de asigurare cu durata foarte scurtă. Sunt destul de multe mașini în circulație (aproximativ un sfert), care nu au RCA valabil, pentru că proprietarii au încheiat polița pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi au uitat să o reînnoiască. Ca urmare, noi am propus ca polițele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, și pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice”, spune autoritatea de concurență.

Consiliul Concurenței menționează că prin implementarea noului pachet legislativ din domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă au fost eliminate, în mare parte, disfuncționalitățile care au condus, în anii anteriori, la dezechilibre între cererea și oferta de pe piață. Din analiza datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Consiliul susține că se observă o evoluție favorabilă a indicatorilor specifici sectorului RCA. De exemplu, a scăzut valoarea ratei combinate și, în același timp, s-a îmbunătățit lichiditatea societăților de asigurare, totalul activelor depășind nivelul obligațiilor pe termen scurt.

Autoritatea de concurență precizează că s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat aceste dezechilibre și a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătățirea funcționării pieței și care, în mare parte, au fost preluate în legislația primară și secundară, cum ar fi: introducerea posibilității de compensare directă; implementarea unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune și suferință pricinuită de un accident auto, în vederea creării unui punct de referință pentru instanțele de judecată în cazul acordării despăgubirilor morale pentru vătămări corporale și deces; luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul.

De asemenea, Consiliul Concurenței menționează și utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA; agregarea datelor statistice la nivelul pieței și diseminarea acestora; asigurarea accesului la cazierul de conducător auto; interconectarea bazei de date CEDAM cu Direcția Regim Permise de Conducere și înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) în vederea creșterii gradului de cuprindere în asigurare a RCA, prin verificări încrucișate; declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună).

În urma introducerii acestei prevederi, evoluția primelor va fi diferită de la caz la caz. În unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari, iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici.

Nu în ultimul rând este amintită rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.

”Totuși, o parte dintre aceste recomandări, deși preluate în legislație, nu se aplică încă. De exemplu, încă nu a fost elaborat sistemul de punctaj pentru leziuni, nu există încă produse de asigurări RCA bazate pe tehnologiile de tip telematics (există un singur produs pilot lansat de Groupama pentru CASCO), nu este asigurată interoperabilitatea celor două baze de date, CEDAM și DRPCIV. Cu toate că în ultima perioadă nu au existat companii care să părăsească piața, dimpotrivă, au intrat noi actori, indicatorii specifici arată o piață RCA puternic concentrată. Ca urmare, vom continua monitorizarea pieței asigurărilor auto, dar este necesară și o supraveghere atentă din partea ASF, pentru a putea adopta măsuri corective în eventualitatea în care ar apărea unele disfuncționalități”, susține Consiliul Concurenței.

Totodată, instituția precizează că prețul polițelor RCA se stabilește în mod liber pe piață, de către fiecare asigurător în parte, pe baze actuariale și ținând cont de capacitatea de subscriere a riscurilor. ASF, în calitate de autoritate de supraveghere și reglementare în domeniul asigurărilor, poate verifica în ce măsură o eventuală majorare a primelor RCA este justificată de creșteri ale unor componente de cost.

Conform Consiliului Concurenței, reglementările în materie de RCA trebuie să asigure un echilibru între prime și despăgubiri, astfel încât niciuna dintre părți să nu aibă de suferit: asiguratul nu trebuie să fie supus unei presiuni exagerate a nivelului primei, victima nu trebuie să se afle în situația în care să nu i se poată plăti o despăgubire corectă și promptă, iar asiguratorul nu trebuie să ajungă în situația de a nu-și putea onora obligațiile.

”Faptul că s-au înregistrat progrese în funcționarea pieței asigurărilor, nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Aceste aspecte au fost sesizate și de Comisia Europeană, care a trimis României o ”scrisoare de punere în întârziere” (o etapă premergătoare declanșării procedurii de ”infringement”), solicitând explicații cu privire la anumite prevederi ale legislației RCA. Ca urmare, colaborăm cu ASF, pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislației RCA cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței și creșterea gradului de protecție a asiguraților, inclusiv în cadrul grupului de lucru creat pentru elaborarea documentelor de răspuns al României la scrisoarea de întâmpinare pentru a evita declanșarea procedurii infringement”, spun reprezentații Consiliului Concurenței.

Aceștia susțin că mai sunt câteva aspecte care creează îngrijorări, dar pe care speră să reușească să le elimine prin preluarea în legislație și a celorlalte recomandări ale instituției, odată cu alinierea la prevederile UE. Una dintre acestea o reprezintă cea menționată anterior, respectiv că aproximativ un sfert dintre mașinile aflate în circulație nu au RCA valabil pentru că proprietarii au încheiat polița pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi uită să o reînnoiască.

”De asemenea, creșterea cheltuielilor cu despăgubirile plătite pentru daune materiale poate fi cauzată și de lipsa controlului asiguratorilor asupra tarifelor practicate de unitățile reparatoare. Având în vedere relația tensionată dintre asigurători și societățile de service noi am propus introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative, sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor”, se mai spune în document.

În același timp, autoritatea de concurență reamintește că are în derulare o investigație privind o posibilă încălcare a regulilor naționale și comunitare de concurență de către Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România (UNSAR), Media Xprimm SRL, societățile de asigurare membre UNSAR, precum și alte societăți de asigurare.

Sursa: agerpres.ro

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419