Rămâi conectat

Actualitate

Potrivit Consiliului Concurenței, un sfert dintre mașinile aflate în circulație nu au RCA valabil, pentru că proprietarii au uitat să reînnoiască polița

Publicat

în

Un sfert dintre mașinile aflate în circulație nu au RCA valabil, pentru că proprietarii au încheiat polița pentru o perioadă foarte scurtă – o lună -, iar apoi au uitat să o reînnoiască, potrivit datelor furnizate de Consiliul Concurenței la solicitarea AGERPRES.

”O problemă o constituie reducerea gradului de cuprindere în RCA cauzată, probabil, de existența polițelor de asigurare cu durata foarte scurtă. Sunt destul de multe mașini în circulație (aproximativ un sfert), care nu au RCA valabil, pentru că proprietarii au încheiat polița pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi au uitat să o reînnoiască. Ca urmare, noi am propus ca polițele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, și pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice”, spune autoritatea de concurență.

Consiliul Concurenței menționează că prin implementarea noului pachet legislativ din domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă au fost eliminate, în mare parte, disfuncționalitățile care au condus, în anii anteriori, la dezechilibre între cererea și oferta de pe piață. Din analiza datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Consiliul susține că se observă o evoluție favorabilă a indicatorilor specifici sectorului RCA. De exemplu, a scăzut valoarea ratei combinate și, în același timp, s-a îmbunătățit lichiditatea societăților de asigurare, totalul activelor depășind nivelul obligațiilor pe termen scurt.

Autoritatea de concurență precizează că s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat aceste dezechilibre și a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătățirea funcționării pieței și care, în mare parte, au fost preluate în legislația primară și secundară, cum ar fi: introducerea posibilității de compensare directă; implementarea unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune și suferință pricinuită de un accident auto, în vederea creării unui punct de referință pentru instanțele de judecată în cazul acordării despăgubirilor morale pentru vătămări corporale și deces; luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul.

De asemenea, Consiliul Concurenței menționează și utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA; agregarea datelor statistice la nivelul pieței și diseminarea acestora; asigurarea accesului la cazierul de conducător auto; interconectarea bazei de date CEDAM cu Direcția Regim Permise de Conducere și înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) în vederea creșterii gradului de cuprindere în asigurare a RCA, prin verificări încrucișate; declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună).

În urma introducerii acestei prevederi, evoluția primelor va fi diferită de la caz la caz. În unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari, iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici.

Nu în ultimul rând este amintită rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.

”Totuși, o parte dintre aceste recomandări, deși preluate în legislație, nu se aplică încă. De exemplu, încă nu a fost elaborat sistemul de punctaj pentru leziuni, nu există încă produse de asigurări RCA bazate pe tehnologiile de tip telematics (există un singur produs pilot lansat de Groupama pentru CASCO), nu este asigurată interoperabilitatea celor două baze de date, CEDAM și DRPCIV. Cu toate că în ultima perioadă nu au existat companii care să părăsească piața, dimpotrivă, au intrat noi actori, indicatorii specifici arată o piață RCA puternic concentrată. Ca urmare, vom continua monitorizarea pieței asigurărilor auto, dar este necesară și o supraveghere atentă din partea ASF, pentru a putea adopta măsuri corective în eventualitatea în care ar apărea unele disfuncționalități”, susține Consiliul Concurenței.

Totodată, instituția precizează că prețul polițelor RCA se stabilește în mod liber pe piață, de către fiecare asigurător în parte, pe baze actuariale și ținând cont de capacitatea de subscriere a riscurilor. ASF, în calitate de autoritate de supraveghere și reglementare în domeniul asigurărilor, poate verifica în ce măsură o eventuală majorare a primelor RCA este justificată de creșteri ale unor componente de cost.

Conform Consiliului Concurenței, reglementările în materie de RCA trebuie să asigure un echilibru între prime și despăgubiri, astfel încât niciuna dintre părți să nu aibă de suferit: asiguratul nu trebuie să fie supus unei presiuni exagerate a nivelului primei, victima nu trebuie să se afle în situația în care să nu i se poată plăti o despăgubire corectă și promptă, iar asiguratorul nu trebuie să ajungă în situația de a nu-și putea onora obligațiile.

”Faptul că s-au înregistrat progrese în funcționarea pieței asigurărilor, nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Aceste aspecte au fost sesizate și de Comisia Europeană, care a trimis României o ”scrisoare de punere în întârziere” (o etapă premergătoare declanșării procedurii de ”infringement”), solicitând explicații cu privire la anumite prevederi ale legislației RCA. Ca urmare, colaborăm cu ASF, pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislației RCA cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței și creșterea gradului de protecție a asiguraților, inclusiv în cadrul grupului de lucru creat pentru elaborarea documentelor de răspuns al României la scrisoarea de întâmpinare pentru a evita declanșarea procedurii infringement”, spun reprezentații Consiliului Concurenței.

Publicitate

Aceștia susțin că mai sunt câteva aspecte care creează îngrijorări, dar pe care speră să reușească să le elimine prin preluarea în legislație și a celorlalte recomandări ale instituției, odată cu alinierea la prevederile UE. Una dintre acestea o reprezintă cea menționată anterior, respectiv că aproximativ un sfert dintre mașinile aflate în circulație nu au RCA valabil pentru că proprietarii au încheiat polița pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi uită să o reînnoiască.

”De asemenea, creșterea cheltuielilor cu despăgubirile plătite pentru daune materiale poate fi cauzată și de lipsa controlului asiguratorilor asupra tarifelor practicate de unitățile reparatoare. Având în vedere relația tensionată dintre asigurători și societățile de service noi am propus introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative, sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor”, se mai spune în document.

În același timp, autoritatea de concurență reamintește că are în derulare o investigație privind o posibilă încălcare a regulilor naționale și comunitare de concurență de către Uniunea Națională a Societăților de Asigurare din România (UNSAR), Media Xprimm SRL, societățile de asigurare membre UNSAR, precum și alte societăți de asigurare.

Sursa: agerpres.ro

Publicitate

Actualitate

Nouă ALERTĂ alimentară: Alte loturi de îngheţată cu substanţe toxice, RETRASE din magazine

Publicat

în

Nouă ALERTĂ alimentară: Alte loturi de îngheţată cu substanţe toxice, RETRASE din magazine

Noi alerte de îngheţată care conţine substanţe toxice au fost emise de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA).

Nu mai puţin de 20 de sortimente de îngheţată au fost retrase din Carrefour şi alte patru sortimente vor fi scoase din hipermarketurile Auchan.

O mare parte din marfă a fost însă deja vândută. Și 20 de sortimente de îngheţată cu substanţe toxice, retrase din Carrefour

„Pentru a afla care sunt sortimentele, intraţi pe site-ul ANSVSA. Acolo sunt poze cu loturile de îngheţată în care s-a identificat etilena. Ele nu mai există pe rafturi în acest moment, dar există posibilitatea ca românii să aibă aceste sortimente de îngheţată în frigider şi recomandăm să le distrugă sau să le returneze de îndată”, a spus Mihai Ponea, director ANSVSA, potrivit Antena 3

Specialiştii susţin însă că probleme de sănătate apar doar la un consum ridicat din sortimentele de îngheţată care conţin oxid de etilenă, un compus chimic folosit, de regulă, pe post de dezinfectant.

Studiile arată că produsele contaminate cu acest pesticid pot cauza chiar cancer.

„E foarte adevărat că această substanţă ingerată mult timp poate produce afecţiuni pulmonare, cancer, atacă ficatul, iar ficatul este cel care sintetizează ce mâncăm”, a atras atenţia Adela Balea, inginer chimist, luni, la Antena 3.

De asemenea, studiile arată că produsele contaminate cu acest pesticid pot cauza în timp afecţiuni cardiace sau chiar cancer.

În urmă cu două zile mai multe loturi de îngheţată vândute în lanţul de hipermarketuri Cora au fost retrase de la vânzare din cauza conţinutului de oxid de etilenă.

Potrivit unui anunţ postat pe site-ul Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) mai multe loturi şi sortimente de încheţată vândute în magazine Cora din Bucureşti, Bacău, Cluj,Constanţa, Drobeta Turnu Severin şi Ploieşti sunt retrase de la vânzare din cauza prezenţei oxidului de etilenă într-un ingredient din compoziţia produselor, guma din seminţe de carruba.

De asemenea, acelaşi motiv a determinat retragerea de pe piaţa din România a mai multor loturi de îngheţată comercializată sub brandurile Bounty, Snickers şi Twix.

Publicitate

Și patru tipuri de înghețată Milka au fost retrase din magazinele din România. Producătorul transmite că s-au depășit limitele pentru oxidul de etilenă folosit.

Sursa: stiripesurse.ro

Citește mai mult

Actualitate

Accident în lanț pe Autostrada Soarelui. Patru autovehicule implicate în tamponare, o persoană a fost rănită grav

Publicat

în

Accident în lanț pe Autostrada Soarelui. Patru autovehicule implicate în tamponare, o persoană a fost rănită grav

Un grav accident în lanţ a avut loc luni dimineaţă pe Autostrada Soarelui. Patru autovehicule au fost implicate în tamponare, iar o persoană a fost rănită grav.

Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că pe Autostrada Soarelui este aglomeraţie pe tronsonul Drajna Feteşti, pe sensul de mers către litoral.

În zona kilometrului 103+500, pe sensul către litoral, a avut loc o tamponare în care au fost implicate patru autoturisme. Autovehiculele au fost scoase pe banda de urgenţă. Conform primelor informaţii, patru maşini au fost distruse şi 10 persoane au fost implicate în incident. Autovehiculele implicate în coliziune au fost scoase pe banda de urgenţă. Traficul pe tronsonul Drajna Feteşti, pe sensul de mers către litoral, este restricţionat.

Accident în lanț pe Autostrada Soarelui, fotografie cu caracter ilustrativ. Arhiva ZiarulUnirea.ro

Având în vedere faptul că şi în această dimineaţă traficul rutier pe Autostrada Soarelui este foarte intens către litoral, Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliţiei Române recomandă conducătorilor auto să respecte următoarele reguli, pentru a preveni producearea accidentelor rutiere:

-să păstreze în mers o distanţă corespunzătoare, care să le permită să oprească în condiţii de siguranţă;

-să respecte limitele legale de viteză;

-să folosească luminile de întâlnire;

-să se asigure şi să semnalizeze când schimbă banda de circulaţie; -să pună în funcţiune luminile de avarie când încheie o coloană care opreşte sau încetineşte brusc;

-să acorde prioritate la ieşirea din spaţiile de servicii;

-să nu circule sau să oprească pe banda de urgenţă, exceptând cazurile justificate;

-în cazul în care observă, la plecare, că numărul de autovehicule aflate în trafic este foarte mare, să aştepte până ce intensitatea circulaţiei mai scade.

Publicitate

 

Citește mai mult

Actualitate

Aventura unui motociclist sloven rămas în pană pe Transfăgărășan: a primit alertă de urși și n-a înțeles o iotă din mesajul în română

Publicat

în

Aventura unui motociclist sloven rămas în pană pe Transfăgărășan: a primit alertă de urși și n-a înțeles o iotă din mesajul în română

Un tânăr din Slovenia a avut parte de emoții la traversarea cu motocicleta a pasului Transfăgărășan. Turistul, rămas în pană cu motocicleta, a primit alertă de urși și n-a înțeles o iotă din mesajul în română.

Turistul sloven, unul dintre numeroșii străini care parcurg în această perioadă celebra trecătoare montană din România, s-a trezit cu un pneu spart la motocicletă în apropierea barajului Vidraru, rămânând blocat într-o curbă.

La scurt timp a primit pe telefon un mesaj prin Ro-Alert care-l avertiza cu privire la prezența unor urși în zonă.

Neștiind limba română, motociclistul sloven a apelat la singurul prieten român pe care-l cunoștea, un tânăr din București.

Aflând că sunt urși în apropiere, turistul a întrebat ce-ar putea face.

Mama prietenului român, profesoară de profesie, a găsit soluția care să-l scoată din încurcătură pe motociclist.

A apelat la ajutorul administratorilor unei tabere pentru copii din comuna Arefu, localizată la baza Transfăgărășanului, cu care colaborează prin prisma profesiei.

„O camionetă cu patru flăcăi și încă o mașină cu doi în spate au pornit spre tânărul străin. În nici jumătate de oră a fost încărcat și adus în siguranță, cu tot cu motocicletă, la pensiunea care găzduiește tabăra”, povestește profesoara într-o postare pe Facebook.

Ulterior, tănărul motociclist a apelat la asigurare pentru repararea defecțiunii la vehicul.

sursa: newsbv.ro

Publicitate
Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare