Poliţia sesizată pentru nereguli în sistemul sanitar
Una din atribuţiile Casei de Asigurări de Sănătate Publică Alba (CAS) este şi cea privind efectuarea de controale la furnizorii de servicii medicale în vederea verificării respectării contractelor. Ca urmare a unor astfel de verificări inspectorii din cadrul insituţiei au constatat o serie de neconcordanţe, de nereguli şi au luat măsurile ce se impuneau în fiecare din cazuri.
Conform datelor oferite de CAS Alba un astfel de control a avut loc la farmacia S.C. TERRA PRIMA S.R.L. unde s-a constatat că pentru mai multe medicamente, există diferenţe majore între stocul final al lunii anterioare, aflat în evidenţa farmaciei şi stocul iniţial, la aceleaşi tipuri de medicamente, luna următoare. Ca atare au fost verificate stocurile potrivit balanţei cantitativ – valorice, în fiecare lună şi a fişei produsului medicamentos pe perioada 1 mai 2010 – 7 iulie 2011. Cercetarea a scos la iveală că stocul iniţial al lunii următoare, aşa cum este prevăzut în balanţa cantitativ – valorică pentru acelaşi produs, nu corespunde cu stocul final al lunii anterioare aşa cum rezultă din balanţa cantitativ – valorică a lunii următoare; constatări care se desprind şi din analiza fişei produsului medicamentos. De asemenea s-a stabilit că pentru anumite produse medicamentoase, de acelaşi tip, concentraţie şi cu acelaşi preţ, deşi produsul există încă în stoc la momentul unei noi aprovizionări, se întocmeşte o nouă fişă a produsului, motiv pentru care nu se poate urmări o cronologie a înregistrărilor. În baza celor constatate CAS Alba a sesizat Serviciul de Investigare a Fraudelor din cadrul Inspectoratului de Poliţie a Judeţului Alba, prin adresa nr. 4712/10.03.2011.
Pe lista neagră se află şi două unităţi spitaliceşti, respectiv cele din Abrud şi Cugir. La primul spital s-au efectuat trei controale inopinate, iar la ultimul unul. La Spitalul orăşenesc Abrud primele două controale au avut ca tematică prezenţa pacienţilor internaţi pe secţiile şi compartimentele spitalului şi respectarea numărului de paturi stabilit potrivit structurii organizatorice a spitalului aprobată prin Ordinul M.S. nr. 527/20.05.2010. Rezultatele nu au fost tocmai favorabile. Astfel în urma verificărilor s-a constatat că „nu au putut fi justificate internările unor pacienţi care nu se regăseau pe secţiile şi compartimentele spitalului în momentul controlului”. S-a stabilit şi că în ziua de 1 iulie a acestui an, în momentul efectuării controlului, au fost făcute un număr mare de externări. „Analizând externările efectuate de Spitalul orăşenesc Abrud în cursul lunii iunie 2011 şi externările efectuate în ziua controlului, s-a constatat că acestea au un nivel foarte ridicat în data 1.07.2011. În concluzie Spitalul orăşenesc Abrud efectuează externări în salturi”. Nereguli au fost descoperite şi în ceea ce priveşte numărul de paturi. Spitalul are aprobat în structura sa organizatorică un număr de 85 de paturi repartizate pe secţii şi compartimente şi un număr de 10 paturi pentru spitalizarea de zi. Angajaţii de la CAS Alba au au avut surpriza să constate că în spital există faptic şi sunt utilizate 102 paturi, adică cu 17 paturi în plus faţă de structura aprobată, respectiv 16 paturi în plus la compartimentul Medicină Internă şi un pat în plus la Compartimentul Chirurgie Generală. De asemenea, în urma unei acţiunii comune de control a Casei de Asigurări de Sănătate Alba şi Direcţiei de Sănătate Publică Alba, la aceeaşi unitate „s-a constatat nerespectarea unor obligaţii prevăzute în contractul unităţilor sanitare cu paturi, fapt ce atrage reţinerea unei sume în cuantum de 28.419 lei calculată prin aplicarea unui procent de 9% la valoarea de contract din luna august 2011 şi imputarea sumei de 45.856 lei, ce reprezintă contravaloarea unui număr de 32 cazuri de bolnavi ce figurau internaţi şi care nu erau prezenţi în spital în momentul acţiunii de control – 30 august 2011”. Astfel la data menţionată existau în saloane 42 de bolnavi faptic faţă de 74 de bolnavi ce figurau scriptic ca fiind internaţi, restul fiind absenţi din saloane şi incinta spitalului fără nicio justificare. Ca măsuri luate în urma celor constatate CAS Alba a atras atenţia managerului unităţii, a cerut corectarea deficienţelor existente şi consemnate referitor la criteriile de internare; sesizarea organelor abilitate pentru luarea măsurilor ce se impun.
La Spitalul orăşenesc Cugir s-a urmărit aceeaşi tematică ca şi în cazul unităţii de la Abrud. În urma acţiunii de control, conform comunicatului celor de la CAS Alba, s-au constatat că „pe primele 7 luni din 2011, cheltuielile de personal reprezintă 78,71% din totalul fondurilor primite de la CAS şi DSP, înregistrându-se astfel o depăşire de 8,7 procente faţă de prevederilor art. 197, alin 2, din Legea 95/2006; există numeroase cazuri unde nu se trece în timp util diagnosticul la internare şi diagnosticul la 72 ore, fapt pentru care s-a aplicat sancţiunea reţinerii unei sume calculată prin aplicarea unui procent de 1% la valoarea de contract aferente lunii septembrie 2011, respectiv 3.909,83 lei”. Aceşti bani vor fi recuperaţi de la spitalul din Cugir din prima plată care urmează a fi efectuată de CAS Alba. Conducerii spitalului i s-a solicitat „luarea măsurilor pe care le consideră necesare pentru încadrarea în procentul de maximum 70% din total venituri pentru cheltuielile de personal, astfel ca în final să se încadreze în prevederile Legii 95/2006, art.197 alin 2. În acest sens poate fi analizată eficienţa liniei de gardă – specialităţi chirurgicale- care funcţionează cu medici puţini, din care cauză sunt medici cărora le revin şi 13 gărzi lunar depăşind cu mult normativele prevăzute în Codul Muncii, linie de gardă care poate fi suspendată temporar, până la completarea numărului de medici de profil”. (L.I.)
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Societate
Noutăți pensii: Valoarea punctului de referință 2025. Cu cât se indexează pensiile din luna ianuarie
Noutăți pensii: Valoarea punctului de referință 2025. Cu cât se indexează pensiile din luna ianuarie Începând cu data de 1 septembrie 2024, conform prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, la determinarea cuantumului pensiei este utilizat un nou indicator, respectiv valoarea punctului de referință. Valoarea punctului de referinţă a fost determinată prin raportarea […]
Secțiune Articole Similare
-
Actualitate5 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Sport4 zile ago
FOTO | Meciul de fotbal Metalurgistul Cugir – Gloria Bistrița-Năsăud, întrerupt la Cugir de o intervenție a elicopterului SMURD! Liderul a câștigat cu 4-0
-
Actualitate4 zile ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentarii4 zile ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii3 zile ago
Noua lege a pensiilor: Tabel cu vârsta de pensionare anticipată. Condiții privind stagiul de cotizare pentru pensia anticipată
-
Opinii - Comentarii7 ore ago
19 noiembrie: Ziua internațională a BĂRBATULUI. Tradiții în lume specifice sărbătorii