Modificări în Educație: Învățământul de masă ar putea avea clase pentru elevii cu dizabilităţi. Universităţile cu calificative negative intră în lichidare
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice (MENCS) propune, prin ordonanţă de urgenţă, o serie de modificări legislative prin care şcolile doctorale vor avea o acreditare provizorie pentru anul universitar 2016-2017, până la elaborarea unei metodologii. Astfel, în învăţământul de masă vor putea fi înfiinţate clase sau grupe pentru copiii cu nevoi speciale, iar universităţile care obţin două calificative negative în urma evaluărilor ar putea intra în lichidare, scrie News.ro.
Universităţile care, în urma evaluării, obţin un calificativ negativ pot depune un dosar prin care solicită o reevaluare în termen de doi ani. Dacă la cea de-a doua evaluare obţine tot un calificativ negativ, universitatea intră în lichidare.
Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă propune acreditarea temporară a şcolilor doctorale, deja autorizate provizoriu, pentru anul universitar 2016-2017, până la aprobarea noii metodologii de evaluare externă a şcolilor doctorale şi derularea evaluărilor externe necesare acreditării şcolilor doctorale, astfel încât acestea să poată organiza examene de finalizare a studiilor doctorale.
Modificările legislative propuse dau şanse noi de promovare a examenului de definitivat pentru cadrele didactice care nu au promovat acest examen. Ele se vor putea prezenta la o nouă sesiune de examinare după parcurgerea unui nou stagiu de practică cu o durată de un an. Examenul poate fi susţinut în regim ”fără taxă” de cel mult trei ori.
De asemenea MECS intenţionează să reglementeze acordarea gradului didactic I. Cadrele didactice care au obţinut titlul ştiinţific de doctor în domeniul în care poate fi încadrat sau în domeniul ştiinţelor educaţiei cu vechime la catedră de minimum patru ani de la obţinerea definitivării în învăţământ pot obţine gradul I didactic. Se echivalează astfel titlul de doctor ştiinţific cu gradul didactic I.
Directorii şi director adjuncţi ai şcolilor pot obţine aceste funcţii prin concurs naţional, coordonat de MENCS şi organizat prin inspectoratele şcolare. De asemenea, se propune ca, în urma promovării concursului, directorul şi directorul adjunct să încheie contract de management educaţional cu inspectorul şcolar general.
MENCS propune şi o metodă prin care finanţarea şcolilor să depindă mai puţin de deciziile politice din planul local. Astfel, finanţarea s-ar putea realiza pe baza unui contract financiar încheiat între directorul unităţii de învăţământ preuniversitar şi primarul localităţii/de sector în a cărei/cărui rază teritorială se află unitatea de învăţământ, respectiv cu preşedintele consiliului judeţean/primarul de sector, în cazul şcolilor speciale. Astfel s-ar evita condiţionarea activităţii directorilor de către decizii administrative la nivel local.
Proiectul de act normativ propune şi iniţierea unei metodologii care să clarifice situaţiile excepţionale în care se pot înfiinţa clase sau grupe speciale pentru elevii cu dizabilităţi în învăţământul de masă.
Pe de altă parte, în situaţiile claselor speciale va exista posibilitatea ca ciclul de învăţământ să aibă o altă durată în funcţie de capacitatea elevilor cu nevoi speciale.
„Durata şcolarizării copiilor cu cerinţe educaţionale speciale poate fi mai mare decât cea precizată prin prezenta lege şi se stabileşte, în funcţie de nevoile individuale, de gradul şi tipul dizabilităţii, prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice”, se arată în proiectul iniţiat de MENCS.
Consultarea publică se desfăşoară în perioada 11-16 noiembrie 2016. Opiniile, propunerile şi sugestiile tuturor celor interesaţi sunt aşteptate pe adresa de email [email protected], potrivit News.ro.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
EUROSTAT | Cele mai sărace persoane din Europa sunt în România! Polonia se află la polul opus
Cea mai mare pondere a persoanelor care s-au confruntat cu privațiuni materiale și sociale severe a fost înregistrată în România (17,2%), urmată de Bulgaria (16,6%) și Grecia (14%), transmite Eurostat. În România s-a înregistrat cea mai mare pondere a persoanelor car e s-au confruntat cu privațiuni materiale și sociale servere, cu un procent de 17,2%. […]
Bursele sociale pentru elevii din familii cu venituri mici: Ce venituri se iau în calcul În anul școlar 2025-2026, elevii din familii cu venituri reduse pot beneficia de bursă socială, în cuantum minim de 300 de lei pe lună. Pentru a fi eligibili, venitul mediu net lunar pe membru de familie trebuie să fie sub […]
Ministrul Educației, Daniel David, dorește mai mulți specialiști în școli pentru a îmbunătăți sănătatea psihică și emoțională
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat marți că este esențial să fie angajați specialiști care să se ocupe de evaluarea și promovarea sănătății psihologice și emoționale în școli. „Primul lucru pe care vreau să-l spun este că mă bucur că avem rezultatele acestui studiu, un studiu care arată un parteneriat între Comisia Europeană, care susţine […]