Modernizarea Transalpinei de Apuseni: Contract de 15 milioane de euro, reziliat de CJ Alba
Modernizarea Transalpinei de Apuseni: Contract de 15 milioane de euro, reziliat de CJ Alba
Consiliul Judeţean Alba a reziliat contractul pentru modernizarea lotului 1 a drumului cunoscut ca ”Transalpina de Apuseni”. Motivul principal este reprezentat de faptul că antreprenorul principal nu a putut oferi o altă garanţie a contractului după falimentul City Insurance.
În anul 2019, Societatea de Construcţii Napoca din Cluj-Napoca a câştigat procedura de atribuire pentru execuţia lucrărilor la ambele loturi din şoseaua ce va lega Munţii Apuseni de autostradă, în asociere cu două societăţi din Italia: Operes SRL şi Cosedil SPA.
Valoarea contractului pentru Lotul 1, cei 40 de km de drum ce pleacă din municipiul Aiud, partener în proiect, a fost de 74.184.474 lei. Termenul de finalizare este primăvara anului 2023. Valoarea totală a proiectului depăşeşte 188 de milioane de lei, banii provenind din fonduri europene. Napoca Construcţii este lider de asociere pe lotul 1, în timp ce pe lotul 2 liderul este Operes SRL.
În decembrie 2021, antreprenorul principal a intrat sub protecţia legii insolvenţei, fapt care, implicit, a atras după sine complicaţii şi încetinirea ritmului în derularea lucrărilor. La acel moment, modernizarea DJ 107 I era unul dintre puţinele, dar şi printre cele mai importante contracte rămase în patrimoniul firmei. Suplimentar acestei situaţii, odată cu falimentul City Insurance, compania nu a mai reuşit să ofere o garanţie de bună execuţie, aferentă şi esenţială contractului, în cuantum de 10% din valoare.
Nu a fost posibilă nicio altă variantă de garantare, nefiind o opţiune pentru asiguratori în cazul contractelor ce depăşesc şase luni în executare. De asemenea, nu a putut fi pusă în practică reţinerea succesivă din valoarea facturilor parţiale. În acest moment, stadiul lucrărilor pe acest lot este de 30%, cu valoare decontată de 24.000.000 de lei. Practic, vorbim de terasamente, consolidări, podeţe, ziduri de sprijin, şanturi betonate şi rigole, 13 km strat de legătură şi alte elemente puse în operă.
”Ce vede oricine se uită, în această speţă, la Consiliul Judeţean, este doar bunăvoinţă şi dorinţa de a nu compromite un obiectiv atât de important. Toate facturile parţiale emise de constructor au fost plătite în maximum 5 zile. Noi am înţeles să nu generăm dificultăţi în planul de reorganizare, iar banii nu au fost niciodată o problemă la fiecare etapă raportată. Am plătit la timp!
Singura instituţie care poate înţelege şi accepta orice neajuns e biserica, dar nu un finanţator şi un beneficiar care ajunge să se roage de constructor să intre în cerinţele legilor. Am fost lângă dânşii, ne-am întâlnit ori de câte ori a fost cazul, dar fără un rezultat. E cazul să recuperăm, pentru că toate localităţile partenere întâmpină condiţii de şantier nejustificate. În privinţa celuilalt lot, evaluăm permanent lucrările şi anticipăm orice scenariu spre care ne putem îndrepta”, spune Marius Haţegan, vicepreşedinte CJ Alba.
Obstacolul principal şi motivul care a impus rezilierea contractului pe acest lot au fost tocmai faptul că, fără garanţie de bună execuţie, finanţatorul nu acceptă cererile de rambursare. Termenul de 90 de zile ce se aplică şi în acest caz, de la declararea falimentul asiguratorului, a fost atins la data de 19 aprilie 2022, iar Societatea Construcţii Napoca nu a oferit niciun instrument de garantare, motiv pentru care contractul a fost reziliat.
Reprezentantul CJ Alba a mai precizat că se va parcurge cât mai rapid etapa de expertiză, pentru a determina valorile actualizate şi ce mai este de executat, urmând să declanşeze o procedură accelerată pentru ca, în maximum trei luni, un nou constructor să preia acest lot.
Drumul judeţean are o lungime de circa 70 de kilometri şi străbate culmi de peste 1.000 de metri şi trece prin zone de o frumuseţe rară, cu păduri, chei şi poieniţe specifice Munţilor Trăscău. Finalizarea investiţiei va permite dezvoltarea turismului în această zonă defavorizată a Apusenilor. Pe lângă modernizarea drumului, proiectul prevede construirea a aproape şapte kilometri de pistă de biciclete în zona municipiului Aiud, amenajarea a 21 de staţii de autobuz, construirea a 14 poduri şi a circa 200 de podeţe.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Actualitate
ADMITERE pompieri 2025: 44 de locuri scoase la concurs pentru Facultatea de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” din București
ADMITERE pompieri 2025: 44 de locuri scoase la concurs pentru Facultatea de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” din București Au început înscrierile pentru concursul de admitere la Facultatea de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” din București, iar termenul limită de înscriere este 20 iunie 2025. ”Am dat […]
Andrei Caramitru: „Economia României se prăbușește spre recesiune. E fix ce s-a întâmplat și în Grecia în primele faze ale nenorocirii”
Andrei Caramitru: „Economia României se prăbușește spre recesiune. E fix ce s-a întâmplat și în Grecia în primele faze ale nenorocirii” Consultantul economic Andrei Caramitru lansează un nou semnal de alarmă cu privire la direcția economică a României. Într-o analiză virulentă postată pe Facebook, acesta susține că economia națională s-a prăbușit deja spre recesiune, iar […]
Situația critică de la Salina Praid: Calitatea apelor, monitorizată până la limita de vest a României. Ce măsuri au fost adoptate în Alba
Calitatea apelor, monitorizată până la limita de vest a României: Ce măsuri au fost adoptate în Alba 15 secțiuni de control sunt monitorizate în prezent pe râurile Târnava Mică, Corund, Târnava Mare și Mureș, pe un sector extins până în zona de graniță – Nădlac. Au fost intensificate și extinse acțiunile de monitorizare a calității […]