Modernizarea Transalpinei de Apuseni: Contract de 15 milioane de euro, reziliat de CJ Alba
Modernizarea Transalpinei de Apuseni: Contract de 15 milioane de euro, reziliat de CJ Alba
Consiliul Judeţean Alba a reziliat contractul pentru modernizarea lotului 1 a drumului cunoscut ca ”Transalpina de Apuseni”. Motivul principal este reprezentat de faptul că antreprenorul principal nu a putut oferi o altă garanţie a contractului după falimentul City Insurance.
În anul 2019, Societatea de Construcţii Napoca din Cluj-Napoca a câştigat procedura de atribuire pentru execuţia lucrărilor la ambele loturi din şoseaua ce va lega Munţii Apuseni de autostradă, în asociere cu două societăţi din Italia: Operes SRL şi Cosedil SPA.
Valoarea contractului pentru Lotul 1, cei 40 de km de drum ce pleacă din municipiul Aiud, partener în proiect, a fost de 74.184.474 lei. Termenul de finalizare este primăvara anului 2023. Valoarea totală a proiectului depăşeşte 188 de milioane de lei, banii provenind din fonduri europene. Napoca Construcţii este lider de asociere pe lotul 1, în timp ce pe lotul 2 liderul este Operes SRL.
În decembrie 2021, antreprenorul principal a intrat sub protecţia legii insolvenţei, fapt care, implicit, a atras după sine complicaţii şi încetinirea ritmului în derularea lucrărilor. La acel moment, modernizarea DJ 107 I era unul dintre puţinele, dar şi printre cele mai importante contracte rămase în patrimoniul firmei. Suplimentar acestei situaţii, odată cu falimentul City Insurance, compania nu a mai reuşit să ofere o garanţie de bună execuţie, aferentă şi esenţială contractului, în cuantum de 10% din valoare.
Nu a fost posibilă nicio altă variantă de garantare, nefiind o opţiune pentru asiguratori în cazul contractelor ce depăşesc şase luni în executare. De asemenea, nu a putut fi pusă în practică reţinerea succesivă din valoarea facturilor parţiale. În acest moment, stadiul lucrărilor pe acest lot este de 30%, cu valoare decontată de 24.000.000 de lei. Practic, vorbim de terasamente, consolidări, podeţe, ziduri de sprijin, şanturi betonate şi rigole, 13 km strat de legătură şi alte elemente puse în operă.
”Ce vede oricine se uită, în această speţă, la Consiliul Judeţean, este doar bunăvoinţă şi dorinţa de a nu compromite un obiectiv atât de important. Toate facturile parţiale emise de constructor au fost plătite în maximum 5 zile. Noi am înţeles să nu generăm dificultăţi în planul de reorganizare, iar banii nu au fost niciodată o problemă la fiecare etapă raportată. Am plătit la timp!
Singura instituţie care poate înţelege şi accepta orice neajuns e biserica, dar nu un finanţator şi un beneficiar care ajunge să se roage de constructor să intre în cerinţele legilor. Am fost lângă dânşii, ne-am întâlnit ori de câte ori a fost cazul, dar fără un rezultat. E cazul să recuperăm, pentru că toate localităţile partenere întâmpină condiţii de şantier nejustificate. În privinţa celuilalt lot, evaluăm permanent lucrările şi anticipăm orice scenariu spre care ne putem îndrepta”, spune Marius Haţegan, vicepreşedinte CJ Alba.
Obstacolul principal şi motivul care a impus rezilierea contractului pe acest lot au fost tocmai faptul că, fără garanţie de bună execuţie, finanţatorul nu acceptă cererile de rambursare. Termenul de 90 de zile ce se aplică şi în acest caz, de la declararea falimentul asiguratorului, a fost atins la data de 19 aprilie 2022, iar Societatea Construcţii Napoca nu a oferit niciun instrument de garantare, motiv pentru care contractul a fost reziliat.
Reprezentantul CJ Alba a mai precizat că se va parcurge cât mai rapid etapa de expertiză, pentru a determina valorile actualizate şi ce mai este de executat, urmând să declanşeze o procedură accelerată pentru ca, în maximum trei luni, un nou constructor să preia acest lot.
Drumul judeţean are o lungime de circa 70 de kilometri şi străbate culmi de peste 1.000 de metri şi trece prin zone de o frumuseţe rară, cu păduri, chei şi poieniţe specifice Munţilor Trăscău. Finalizarea investiţiei va permite dezvoltarea turismului în această zonă defavorizată a Apusenilor. Pe lângă modernizarea drumului, proiectul prevede construirea a aproape şapte kilometri de pistă de biciclete în zona municipiului Aiud, amenajarea a 21 de staţii de autobuz, construirea a 14 poduri şi a circa 200 de podeţe.
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Actualitate
Programul Tomata 2025: Se schimbă ajutoarele de la stat pentru fermieri. Cum se dau bani conform noii legi
Programul Tomata 2025: Se schimbă ajutoarele de la stat pentru fermieri. Cum se dau bani conform noii legi „Tomata”, programul de susţinere a producţiei de legume cultivate în spaţii protejate, intră într-o nouă etapă de anul viitor, schimbările legislative promiţând să aducă atât provocări, cât şi oportunităţi pentru fermieri. Noile modificări vizează extinderea ajutorului de […]
Secțiune Articole Similare
-
Actualitate4 zile ago
Produsul intern brut trimestrial III al României, în stagnare față de II și scădere față de anul 2023. Cristian Păun: „Miroase de la o poștă a recesiune!”
-
Sport5 zile ago
Metalurgistul Cugir – ACSM Codlea 3-0 la „masa verde”
-
Sport3 zile ago
FOTO | Meciul de fotbal Metalurgistul Cugir – Gloria Bistrița-Năsăud, întrerupt la Cugir de o intervenție a elicopterului SMURD! Liderul a câștigat cu 4-0
-
Actualitate3 zile ago
Ajutorul de încălzire pentru iarna 2024-2025. Acte necesare. Condiții de acordare. Câți bani se dau în funcție de venit
-
Opinii - Comentarii3 zile ago
Postul Crăciunului. Obiceiuri și tradiții respectate de credincioși în Postul Nașterii Domnului
-
Opinii - Comentarii2 zile ago
Noua lege a pensiilor: Tabel cu vârsta de pensionare anticipată. Condiții privind stagiul de cotizare pentru pensia anticipată