Rămâi conectat

Actualitate

Joi, 15 iunie, intră în vigoare Legea RCA – Cele mai importante prevederi ale actului normativ

Publicat

în

Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, cunoscută în spaţiul public ca Legea RCA, a fost publicată, luni, în Monitorul Oficial. Iată în continuare cele mai importante aspecte din acest act normativ care urmează să intre în vigoare joi, 15 iunie 2017:

*Încheierea contractului RCA

Contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună și 12 luni, multiplu de o lună, în funcție de opțiunea asiguratului.

Elit - Gustul Desăvârșit

Prin excepție, acesta se poate încheia pe o perioadă mai mică de o lună în următoarele situații:

– pentru vehiculele înmatriculate/înregistrate în alte state membre ale Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene pentru care se solicită asigurarea în vederea importului în România, pe o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii proprietății, dovedită cu documente justificative;
– pentru vehiculele destinate exportului, pe o perioadă de maximum 30 de zile;
pentru vehiculele care se autorizează provizoriu pentru circulație, pe perioade de 30 de zile, dar cumulat nu mai mult de 90 de zile.

*Plata primelor de asigurare

Plata primelor de asigurare se face integral sau în rate conform acordului dintre asigurat și asigurătorul RCA. Contractul RCA produce efecte și în cazul în care rata primei de asigurare nu a fost plătită la termenul convenit între asigurat/contractant/utilizator și asigurătorul RCA, dacă asigurătorul RCA nu și-a exercitat dreptul de reziliere a contractului RCA. Contractul RCA constituie titlu executoriu pentru ratele scadente și neachitate.

*Limitele minime de asigurare

Limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele:

– pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 1.220.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb al pieței valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Națională a României;
– pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.070.000 euro, echivalent în lei la cursul de schimb al pieței valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Națională a României.

*Pentru ce se acordă despăgubiri?

Fără a se depăși limitele de răspundere prevăzute în contractul RCA, și în condițiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a contractului RCA, asigurătorul RCA acordă despăgubiri în bani pentru:

– vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial;
prejudicii materiale, inclusiv costuri de radiere și înmatriculare, costuri cu taxe de timbru, cheltuieli cu limitarea prejudiciului, dovedite cu acte, cheltuieli aferente diminuării valorii vehiculului după reparații, dovedite cu acte sau expertiză;
– costuri privind readucerea vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat, dovedite cu documente emise prin sisteme specializate sau prin documente emise în condițiile legii;
– prejudicii reprezentând consecința lipsei de folosință a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a vehiculului, pe baza opțiunii persoanei prejudiciate;
– cheltuieli de judecată efectuate de către persoana prejudiciată sau cheltuieli aferente în cazul soluționării alternative a litigiului dacă soluția este favorabilă persoanei prejudiciate;
– cheltuielile legate de transportul vehiculului avariat, aparținând terțului păgubit, de la locul accidentului la locația în care se găsește centrul de constatare daune, la unitatea reparatoare aleasă de păgubit în vederea reparării vehiculului, cel/cea mai apropiat/apropiată de locul producerii accidentului sau de domiciliul persoanei prejudiciate, după caz, dacă respectivul vehicul nu se mai poate deplasa prin mijloace proprii, iar asigurătorul nu asigură transportul.

Indiferent de locul în care s-a produs accidentul de vehicul – pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulației publice, în incinte și în orice alte locuri, atât în timpul deplasării, cât și în timpul staționării vehiculului asigurat, asigurătorul RCA acordă despăgubiri până la limita de răspundere prevăzută în contractul RCA pentru:

– prejudiciul produs de dispozitivele sau instalațiile cu care a fost echipat vehiculul, inclusiv pentru prejudiciul produs din cauza desprinderii accidentale a remorcii, semiremorcii ori a atașului tractat de vehicul;
– prejudiciul produs din culpa conducătorului vehiculului asigurat;
– prejudiciul produs prin fapta lucrului, când prejudiciul își are cauza în însușirile, acțiunea sau inacțiunea vehiculului, prin intermediul altui lucru antrenat de deplasarea vehiculului, prin scurgerea, risipirea ori căderea accidentală a substanțelor, materialelor sau a obiectelor transportate;
– prejudiciile provocate terților, drept consecință a deschiderii ușilor vehiculului, în timpul mersului sau atunci când vehiculul este oprit ori staționează, de către pasagerii acestuia, fără asigurarea că nu se pune în pericol siguranța deplasării celorlalți participanți la trafic;
– prejudiciile provocate terților, drept consecință a conducerii vehiculului sub influența băuturilor alcoolice sau a stupefiantelor.

*Depunerea plăcuţelor de înmatriculare la suspendarea contractului

Potrivit art. 6, alin. (6) din lege, contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului sau pe perioada imobilizării vehiculului, cu obligaţia depunerii plăcuţelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care le-a eliberat.

În plus, asiguratul are obligaţia ca, pe toată durata suspendării contractului RCA, să imobilizeze vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public. Neîndeplinirea acestei obligaţii este asimilată cu încălcarea obligaţiei de asigurare şi neîndeplinirea obligaţiei de a depune plăcuţele de înmatriculare şi se sancţionează contravenţional, cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei plus reţinerea certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului.

*Se poate merge la orice service auto

Contractul RCA dă dreptul persoanei prejudiciate, în cazul producerii unui prejudiciu, să se poată adresa pentru efectuarea reparaţiei oricărei unităţi reparatoare auto, în condiţiile legii, fără nicio restricţie sau constrângere din partea asigurătorului RCA sau a unităţii reparatoare auto, care ar putea să-i influenţeze opţiunea.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Publicitate

Actualitate

Compensarea ar putea fi DEGEABA: Prețul motorinei și benzinei ar putea exploda cu adevărat

Publicat

în

Compensarea ar putea fi DEGEABA: Prețul motorinei și benzinei ar putea exploda cu adevărat

Guvernul a adoptat măsură compesării cu 50 de bani la litrul de combustibil, dar aceasta s-ar putea dovedi o palidă consolare.

În cadrul Guvernului deja se analizează date care arată că România nu a suferit încă impactul interdicțiilor petrolului rusesc, iar când acestea se vor resimți, prețul combustibilului va fi serios afectat.

Conform surselor guvernamentale, în aceste zile se fac calcule a vedea impactul și se așteaptă petrolul din Emiratele Arabe, care deja a fost negociat.

Elit - Gustul Desăvârșit

De asemenea, este problemă cu gazele din cauza restricțiilor impuse Rusiei. România își poate asigura un necesar de 85%, dar Guvernul ia în calcul să furnizeze populației neîntrerupt, însă limitările vor apărea la marii consumatori.

În prezent se caută soluții la Guvern, iar varianta gazului importat din Arabia este cea mai fezabilă.

În orice variantă, prețul de import și costurile importului vor fi mai mari decât gazele pe care le importam din Rusia.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

TOP 5 mărci de mașini noi cumpărate în România: Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut față de anul trecut

Publicat

în

​TOP 5 mărci de mașini noi cumpărate în România: Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut față de anul trecut

Piața mașinilor noi a avut o jumătate de an mult mai bună decât în 2021, totalul crescând cu 23%, spre aproape 59.000 de unități. La mașini second-hand din import piața a scăzut cu 21%, la 156.000 de unități, arată un comunicat ACAROM.

Raportul dintre mașini SH din import și mașini noi era de 4,2 la 1 după jumătate din 2021 și a scăzut acum la 2,7 la 1.

Înmatriculările de autoturisme noi în România au scăzut în iunie 2022 cu 6% față de iunie 2021, atingând un volum de 11.067 unități.

Elit - Gustul Desăvârșit

Pe primele șase luni din 2022, înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 58.712 unități, în creștere cu 23% față de perioada similară din 2021, respectiv 47.698 unități.

Top 5 la mărcile de mașini noi este format din Dacia, Toyota, Ford, Hyundai și Skoda, aceste cinci mărci având împreună jumătate din piață. În top 10 a intrat și Mercedes.

În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în iunie 2022 cifra de 30.349 unități, o scădere de 6% față de iunie 2021.

Pe primele șase luni din 2022, înmatriculările de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în România au ajuns la valoarea de 156.624 unități, în scădere cu 21% față de perioada similară din 2021, respectiv 199.555 unități.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Tichete de masă 2022: Vești proaste pentru români. Nu toți angajații vor beneficia de bonurile majorate cu 50%

Publicat

în

Tichete de masă 2022: Vești proaste pentru români. Nu toți angajații vor beneficia de bonurile majorate cu 50%

Începând cu data de 1 iulie, valoarea tichetelor de masă s-a majorat cu 50%, însă nu toată lumea va beneficia de bonurile de masă de 30 de lei, numai anumiți angajați vor beneficia de majorare.

Vestea bună nu este însă pentru toți românii. Ținând cont de faptul că legea nu obligă firmele să ofere angajaților valoarea maximă a tichetului de masă, nu toată lumea va primi bonuri de masă mărite la 30 de lei.

Elit - Gustul Desăvârșit

Așadar, decizia ca tichetele de masă să valoreze 30 de lei aparține exclusiv angajatorului. Acesta va hotărî dacă are fonduri suficiente pentru a mări sau nu acest beneficiu. În ciuda faptului că poate părea un efort nesemnificativ pentru angajator, dacă se calculează la numărul de angajați, valoarea nu este deloc de neglijat, scrie DCNews.

Acesta este motivul pentru care nu mulți angajați vor mări valoarea tichetelor de masă, pentru că situația nu este deloc roz pentru firmele din România.

Președintele Klaus Iohannis a semnat, pe 1 iulie, decretul privind promulgarea Legii ce prevede majorarea valorii tichetelor de masă.

Este vorba despre actul normativ ce prevede majorarea valorii tichetelor de masă pe care angajatorii le pot oferi salariaților, de la 20 de lei la 30 de lei. Măsura se aplică de la 1 iulie.

Proiectul prevede că valoarea nominală maximă a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 30 de lei, potrivit amendamentului deputaților Adrian Solomon, Marius Budăi, Tudor Polak, Eva Andrea Csep, Dumitru Coarnă şi grupurile parlamentare PSD, PNL, UDMR şi minorităţile naţionale.

Motivul invocat de semnatarii amendamentului a fost „pentru a compensa, măcar parțial, creşterea preţurilor”. De asemenea, legea are ca obiect de reglementare instituirea posibilității ca plata taberelor pentru copii să poată fi făcută şi cu vouchere de vacanţă acordate părinţilor.

Proiectul a fost aprobat de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, cu 238 de „pentru”, unul „împotrivă” și șase abțineri.

Începând cu data de 1 iulie, valoarea maximă a tichetelor de masă a fost majorată de la 20,17 lei la 30 de lei pentru fiecare zi lucrată / angajat. În contextul economic actual, majorarea tichetelor de masă vine ca o necesitate și este cuprinsă în pachetul de măsuri socio-economice „Sprijin pentru România”, propus de Guvernul României.

Tichetele de masă reprezintă o indemnizaţie zilnică de hrană şi pot fi acordate salariaţilor de către companiile angajatoare, valoarea lor fiind scutită de taxe salariale. Candidații din piața muncii sunt foarte atenți dacă un angajator oferă sau nu acest beneficiu extrasalarial, atunci când se află în căutarea unui loc de muncă, arată datele unui studiu realizat de Edenred, platformă de servicii şi plăţi.

Concret, 3 din 4 angajați consideră că tichetele de masă sunt o componentă indispensabilă a pachetului extrasalarial, iar 3 din 5 urmăresc acest beneficiu la schimbarea locului de muncă.

„Toate sectoarele de activitate au fost afectate de fluctuațiile economice și evenimentele din ultima perioadă. Iar atât angajatorii, cât și angajații din România au resimțit din plin impactul, mai ales anul acesta. De aceea, salutăm majorarea valorii tichetului de masă și credem că reprezintă un sprijin real pentru angajați, pentru că susține puterea lor de cumpărare, în raport cu valurile repetate de creștere a prețurilor. În același timp, majorarea vine în sprijinul angajatorilor, care se confruntă cu o nouă destabilizare a pieței muncii, iar atragerea și loializarea angajaților devine o temă din ce în ce mai presantă și o prioritate de prim nivel. Observăm tot mai multe companii care includ acest beneficiu în pachetul extrasalarial oferit angajaților, optând pentru valoarea maximă”, a declarat Codruț Nicolau, Director General, Edenred România şi Benefit Systems.

Conform unui studiu de percepție realizat de către Exact Business Solutions, la cererea Asociației Profesionale a Emitenților de Tichete (APET), în decembrie 2021, 6 din 10 companii considerau că valoarea tichetelor de masă ar fi trebuit să crească, pentru a le asigura angajaților o alimentație corespunzătoare, iar 87% dintre angajatori consideră că tichetele îmbunătățesc calitatea vieții angajaților. În ceea ce privește angajații, 74% dintre aceștia au afirmat că tichetele de masă sunt o componentă indispensibilă a pachetului salarial, iar 60% dintre respondenții care vor să își schimbe locul de muncă vor tichete de masă în pachetul de beneficii salariale.

Angajații care primesc carduri de masă le pot utiliza în cadrul unei rețele extinse de parteneri Edenred, care include supermarketuri și magazine alimentare, numeroase restaurante din întreaga țară și platformele online de livrare Tazz și Freshful by eMag.


 Fiți la curent cu ultimele articole publicate. Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI


Citește mai mult

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Știrea Ta

Politică Administrație

Sport

Monden

Opinii Comentarii

Articole Similare