Rămâi conectat

Actualitate

Infrastructura rutieră, un capitol important la care România a rămas mereu repetentă: 25 de ani de promisiuni, 25 de ani de minciuni

Ziarul Unirea

Publicat

în

Infrastructura rutieră, un capitol important la care România rămâne repetentă an de an. Celebra declarație că „România nu are nevoie de autostrăzi“ sau intrarea în reparații a unui tronson după doar 9 luni de la inaugurare, sunt doar câteva din „performanțele“ aleșilor din ultimul sfert de secol.

Construcţia autostrăzilor nu este un subiect de dezbatere publică doar în ultimii ani. În 1993, Capital, la doar câteva luni de la prima apariţie, publica un articol despre un program gândit şi aprobat în anii ’70, care prevedea construcţia a 820 kilometri de autostradă. În perioada comunistă s-a reuşit doar o mică parte din plan, astfel că am intrat în economia de piaţă cu o reţea de 113 km de autostradă, formată din două tronsoane: Bucureşti-Piteşti (96 km) şi Feteşti-Cernavodă (17 km). Revista Capital arăta, în 1993, că autorităţile de atunci doreau ca în următorii patru ani să crească numărul kilometrilor de autostradă la 255, prin finalizarea lucrărilor pe Bucureşti-Feteşti, iar mai apoi, să unească portul Constanţa de graniţa cu Ungaria.

Nici acum, la aproape 25 de ani din acel moment, nu avem o autostradă care să străbată România. Și, sigur, nu o vom avea mai devreme de anul 2022.

14 ani fără niciun kilometru de autostradă

Cea mai neagră perioadă la acest capitol a fost înregistrată între anii 1990 şi 2003, când nu a fost dat în folosinţă niciun kilometru de autostradă. Practic, avem de recuperat cel puţin 14 ani faţă de ţările din jur, cum ar fi Ungaria, Polonia sau Croaţia. Cu toate acestea, cei şapte miniştri care au ocupat fotoliul de la Transporturi în primul deceniu după Revoluţie au „construit pe hârtie“ 1.700 de kilometri de autostradă. Din acea perioadă a rămas şi celebra declaraţie că „România nu are nevoie de autostrăzi“ a lui Traian Băsescu, care, în trei mandate, a fost ministru timp de cinci ani. Nici după anul 2000, ceea ce s-a pus pe hârtie nu a fost realizat, decât într-o mică măsură. Fiecare partid care a trecut pe la Palatul Victoria a promis sute sau chiar mii de kilometri de autostradă în programele de guvernare, însă cetăţenii români au fost nevoiţi să circule pe aceleaşi drumuri proaste.

Campioni la desenat autostrăzi

 În ultimii 13 ani de ani, România a construit 634 km de autostradă, conform Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Din datele CNAIR rezultă că momentul zero al autostrăzilor a fost perioada 2002-2003, când s-au derulat primele proiecte de construcţie a loturilor din autostrada Bucureşti-Constanţa, iar în 2004 au fost inauguraţi 97,3 kilometri de autostradă. În perioada 2005-2008, când economia a înregistrat cea mai bună evoluţie, reţeaua de autostrăzi a fost majorată la 260 de kilometri, adică un plus de doar 50,2 km. Tot atunci autorităţile desenau şi prezentau hărţi cu mii de kilometri care urmau să fie construiţi în următorii ani, însă promisiunile au rămas neonorate. De exemplu, în perioada 2008-2009, miniştrii Transporturilor au întocmit o hartă cu 1.000 km care urmau să fie finalizaţi până în 2012. În 2012-2013, s-au desenat 4.000 de km de autostrăzi, proiecte ce ar fi urmat a se finaliza în 2025-2030. În urmă cu trei ani, oficialii guvernamentali ne-au anunţat că încep lucrările la autostrada Comarnic-Braşov. Pentru a treia oară proiectul a eşuat. Acum, actualii guvernanţi apelează la Banca Mondială pentru a repune pe tapet tronsonul Comarnic-Braşov.

În noul Master Plan General de Transport, aprobat de guvernul condus de Dacian Cioloş, se prevede construirea a circa 3.000 de km de autostrăzi şi peste 3.500 de km de drumuri-expres, până în 2030. La începutul acestui an, oficialii guvernamentali au estimat că vor inaugura 90 km noi de autostradă în 2017. Suntem deja în ultima lună din acest an şi avem doar 15 km de autostradă în plus faţă de anul 2015.

După trei ani în care România a reuşit să demoleze o porţiune dintr-o autostradă şi să nu finalizeze niciun lot de şosea la patru benzi, oficialii guvernamentali refac calculele şi anunţă că anul acesta vor inaugura încă 25 de kilometri. Pentru anul viitor, ­CNAIR anunţă finalizarea lucrărilor la 176 kilometri. Rămâne de văzut dacă promisiunile vor fi respectate, în anul următor.

KM de autostradă inauguraţi în ultimii 25 de ani

1990  113

2004  97,3

2007  50,2

2009  41,4

Sursa: capital.ro


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Actualitate

Actualitate

România în Air Schengen și Schengen maritim din 31 martie. Ce se schimbă de duminică la controale și cum vor călători copiii minori

Ziarul Unirea

Publicat

în

România în Air Schengen și Schengen maritim din 31 martie. Ce se schimbă de duminică la controale și cum vor călători copiii minori România intră în spaţiul Schengen cu frontierele aeriene (Air Schengen) și maritime începând de duminică, 31 martie. Secretarul de stat în Ministerul de Interne, chestorul Bogdan Despescu, a explicat ce înseamnă acest […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea