Începe școala. Problemele pe care le cauzează ghiozdanul și cum le pot preveni părinții
Elevii, dar și părinții deopotrivă trăiesc emoțiile sunetului de clopoțel. Școlile își deschid larg porțile pentru a primi copiii în noul an. De-acum va fi mai puțin timp de joacă și mai mult pentru învățat. Grijile părinților sporesc. Trebuie să-și împartă timpul în așa fel încât să facă față și treburilor de la birou, și muncilor casnice, și lecțiilor copiilor. Și nu se opresc aici. Un alt motiv de îngrijorare sunt ghiozdanele, mai exact greutatea excesivă a acestora. În funcție de clasa în care este cel mic, un ghiozdan poate cântări de la 4 la 12 kilograme. Lista problemelor care pot apărea din cauza acestora este destul de lungă.
1. Dureri de spate și de umeri
În urma unor teste RMN realizate pe 8 voluntari (3 baieți și 5 fete cu vârsta de 11 ani – plus/minus 2 ani, și o greutate de 44 kg – plus/minus 9 kilograme) s-a constatat că purtarea unor ghiozdane ce reprezentau 10, 20, respectiv 30 la sută din greutatea corpului, comprimă discurile intervertebrale, mai ales la mijlocul și în partea inferioară a spatelui. De asemenea, se producea și o asimetrie semnificativă a coloanei lombare de cinci ori spre dreapta și de trei ori spre stânga. De aici, oamenii de știință au trans concluzia că un ghiozdan trebuie să cântărească până în 10 la sută din greutatea copilului. Studiul a fost publicat în revista Spine.
2. Probleme de respirație
Să porți o greutate în spate pe distanțe lungi nu-i foarte plăcut nici pentru un om mare, mai ales pentru un copil. Dacă un ghiozdan cântărește mai mult de 15% din greutatea elevului, automat se modifică poziția corpului, ceea ce determină modificări ale respirației. Chiar și o greutate de 10 la sută din masa corporală duce la o mai proastă funcționare a plămânilor.
3. Probleme de dezvoltare
Un ghiozdan greu determină modificarea poziției spatelui. Copiii nu mai merg drept și, mai rău, se obișnuiesc să meargă cocoșați, chiar dacă nu mai au ghiozdanul. La fel se întâmplă și cu elevii care poartă genți de umăr sau rucsacuri cu o singură bretea. Pentru că la ei greutatea atârnă pe o singură parte, coloana se curbează. Astfel, oasele copiilor nu se vor mai dezvolta normal.
Ce puteți face pentru a preveni aceste neplăceri?
– În primul rând aveți grijă când alegeți ghiozdanul. Nu le căutați pe cele la modă, ci pe cele practice.
– Evitați gențile de umăr sau rucsacurile cu o singură bretea.
– Învățați copiii să nu poarte ghiozdanul doar pe un umăr (deși are două bretele).
– Copiii nu trebuie să bage în ghiozdan mai mult decât lucrurile strict necesare.
– Greutatea ghiozdanului nu trebuie să depășească 10 la sută din greutatea copilului.
– Explicați-le celor mici că trebuie să vă anunțe imediat dacă îl doare spatele și cereți părerea unui specialist. Nu lăsați lucrurile să se rezolve de la sine.
Sursa: sfatulparintilor.ro
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI

Știri recente din categoria Opinii - Comentarii
12 mai – Ziua internațională a asistenților medicali Ziua internațională a asistenților medicali este celebrată, la 12 mai, în întreaga lume. Această zi este sărbătorită pe parcursul unei săptămâni, în multe țări, precum Australia, Statele Unite, Canada etc, denumită „National Nurses Week”. Asociațiile naționale ale asistenților au un rol important în informarea, consilierea, încurajarea și […]
Dan Chindriș, consultant în turism: Cetățenii din Alba Iulia, cei mai consecvenți și eficienți susținători și promotori ai turismului local
Dan Chindriș, consultant în turism: Cetățenii din Alba Iulia, cei mai consecvenți și eficienți susținători și promotori ai turismului local Cu toate că poate părea greu de crezut, cel mai consecvent și eficient susțînător și promotor al turismului local de până acum a fost chiar populația Municipiului Alba Iulia. Contrar așteptărilor, cei care adus un […]
Pe data de 11 mai 1968, în urmă cu 53 de ani, a început construcția primului model Dacia 1100. Câteva luni mai târziu, pe 20 august 1968, prima mașină Dacia 1100 a ieșit pe poarta Uzinei de la Colibași. Uzina a fost construită incepand cu 1966 într-un timp record de un şi jumătate şi avea […]