Geminidele – Fenomenul astronomic al lunii decembrie. Stelele căzătoare pot fi observate pe cer cu ochiul liber

Geminidele sunt fenomenul astronomic al lunii decembrie. Stelele căzătoare pot fi observate pe cer cu ochiul liber. În ziua de 13 spre 14 decembrie 2017, Pământul va trece printr-o zonă în care se află cantități mari de praf lăsate de asteroidul activ 3200 Phaethon. La contactul cu atmosfera, particulele de praf vor aprinde gazul atmosferic, lăsând dâre luminoase pe cer: stele căzătoare, anunță Observatorul astronomic „Amiral Vasile Urseanu”.

Stelele căzătoare pot  fi observate cu ochiul liber începând din 4 decembrie, dar cele mai multe se vor vedea în noaptea de maxim:  13 spre 14 decembrie.

„Geminidele vor fi cea mai frumoasă ploaie de stele a anului (…). Semiluna subțire, în descreștere, nu va strica spectacolul”, a adăugat acesta.

Majoritatea ploilor de meteori sunt cauzate de comete. Geminidele sunt, de fapt, mici fragmente lăsate în urmă de „un obiect ciudat și stâncos numit 3200 Phaeton” cu a căror traiectorie Pământul se intersectează în fiecare an la jumătatea lunii decembrie. Particulele ard când intră în atmosfera terestră și astfel apar ”stelele căzătoare”.

„Natura lui Phaethon este în curs de dezbatere”, a declarat Bill Cooke, conform site-ului agenției americane. „Fie este un asteroid din apropiere de Pământ, fie o fostă cometă”, a mai spus acesta.

Cu această ocazie, astronomii vor avea ocazia să-l studieze pe Phaethon care la mijlocul lunii decembrie se afla cel mai aproape de pământ de la descoperirea sa în 1983.

Pentru a se bucura de acest spectacol celest, amatorii sunt sfătuiți să evite cât de mult posibil norii și luminile provenind de la orașele mari.

Este nevoie de cel puțin zece minute pentru ca vederea să se obișnuiască cu întunericul și să perceapă toate stelele vizibile, dar nu este nevoie de un telescop sau de echipamente speciale pentru observarea Geminidelor.

Majoritatea stelelor cazătoare din perioada 4-17 decembrie par a veni din constelaţia Gemini (Gemenii), de aceea au primit numele de „Geminide”.

Meteorii Geminide  sunt mai lenți decât alți meteori și foarte luminoși. O particulă de praf din acest curent întră în atmosferă cu o viteză de 35 km/s. Leonidele (vizibile în noiembrie) au o viteză de 71 km/s iar Perseidele (vizibile în august) 59 km/s.

Sursa  Geminidelor este asteroidul 3200 Phaethon. Un studiu din 2009 arată că Phaethon este o „cometă solidă”, care în preajma apropierii de Soare eliberează praf.

Sursa: stiri.tvr.ro