Fundaţia Comunitară Alba a premiat liceenii din proiectele YouthBank

 Evenimentul de încheiere a programului YouthBank Alba Iulia (anul şcolar 2011-2012) a avut loc miercuri, 20 iunie, la PUB 13, fiind prezentate proiectele finanţate şi premiaţi cu diplome toţi cei implicaţi, de la tinerii din echipele finanţate, coordonatorii lor, organizaţiile gazdă şi liceele din care provin, până la finanţatori, sponsori şi parteneri. Evenimentul s-a derulat sub orchestraţia echipei YouthBank, cei 13 liceeni fiind gazdele dinamice ale unei seri reuşite, la capătul căreia au fost şi ei răsplătiţi de către Dorin Sava, directorul Fundaţiei Comunitare Alba, cu diplome şi flori pentru efortul şi performanţa lor de pe parcursul unui an.

 Fundaţia Comunitară Alba, având ca misiune principală mobilizarea şi distribuirea de resurse pentru iniţiative de dezvoltare locală, a finalizat recent al treilea an de program YouthBank, program prin care liceenii sunt încurajaţi să iniţieze şi să implementeze proiecte prin care să răspundă nevoilor pe care ei le identifică în comunitate, oferindu-li-se cadrul pentru dobândirea abilităţilor de antreprenoriat, leadership, comunicare şi management financiar. Programul este implementat local de Fundaţia Comunitară Alba şi este administrat împreună cu echipa YouthBank, formată din adolescenţi selectaţi şi instruiţi în acest scop şi urmăreşte constituirea, promovarea şi administrarea unui fond special destinat proiectelor implementate de către liceenii din Alba Iulia. Programul are ca principali parteneri locali Primăria Municipiului Alba Iulia şi Consiliul Local, iar ca parteneri naţionali Asociaţia pentru Relaţii Comunitare şi BCR. 

INFORMARE COVID-19

 Alba Iulia este unul din cele şapte oraşe din România în care acest program se derulează, alături de Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Odorheiu Secuiesc, Timişoara şi Târgu Mureş. În cei 3 ani de program au fost finanţate 26 de proiecte depuse de liceeni din Alba Iulia, valoarea finanţărilor acordate fiind de peste 42.000 lei. 

 La eveniment au participat viceprimarul Ioan Bogăţan, consilierul local Vasile Cornea, Paul Cacoveanu – directorul executiv al Sucursalei Judeţene Alba a BCR, directorii Ancău Company – Anica Ancău, Porterom – Vasile Dăianu, Casei de Cultură a Studenţilor – Gheorghe Berghian, DJST Alba – Dan Opruţa, inspectorul şcolar Antonina Panait, reprezentanţi ai altor parteneri. 

Dacă în primul an de program (2009-2010) majoritatea proiectelor finanţate aveau ca temă principală promovarea unui stil de viaţă sănătos, în anul doi de program (2010-2011) cea mai mare parte a finanţărilor acordate a mers spre proiecte culturale şi de artă. În anul acesta şcolar, proiectele finanţate s-au diversificat foarte mult, componenta de antreprenoriat având întâietate, urmată de problematica orientării profesionale a tinerilor. Chiar şi aşa, au fost finanţate şi proiecte culturale, dar şi proiecte cu componentă de promovare turistică sau socială, semn că liceenii din Alba Iulia devin tot mai sofisticaţi şi în egală măsură conectaţi la realitate. Cele 9 proiecte finanţate cu aproape 17.000 lei înseamnă finanţarea ideilor şi iniţiativelor a 33 de liceeni din municipiu, care pot fi tot atâţia lideri de mâine ai comunităţii, 7 organizaţii gazdă pentru proiectele lor (ONG-uri locale în cvasimajoritate) şi 5 licee albaiuliene care au dat tineri implicaţi în finanţările din acest an de program. Toate acestea la un loc înseamnă o experienţă uriaşă pentru liceeni, dar şi o oportunitate pe măsură, înseamnă succes personal, dar şi prestigiu pentru liceele din care provin. În cei 3 ani de program au fost finanţate 26 de proiecte provenind din 8 licee din municipiul Alba Iulia, ceea ce nu e puţin deloc, dar este şi o invitaţie adresată celorlalte şcoli să depună proiecte mai multe şi mai bune. „YouthBank … primul cuvânt cu care l-aş asocia ar fi oportunitate, deoarece te ajută să priveşti în larg, dincolo de tine şi de lumea ta, te ajută să te dezvolţi ca persoană, dar şi comunitatea din care faci parte. YouthBank mobilizează tinerii la schimbare, dar şi la conştientizare în ceea ce priveşte viaţa sau banii şi crede în abilităţile fiecărui tânăr licean de a schimba ceva în comunitatea sa”, spune „veterana” Carmina Jibetean, membru de trei ani în echipa YouthBank Alba. „Fondurile strânse de liceenii din echipa YouthBank sunt oferite celorlalţi liceeni care studiază în Alba Iulia în cadrul unui concurs de proiecte. Tinerii care au fost finanţaţi au câştigat satisfacţia personală şi recunoaşterea celorlalţi pentru proiectele realizate în comunitate”, a declarat Dorin Sava, directorul executiv al Fundaţiei Comunitare Alba. Raul Dan Marian, director Judeţean Retail Alba, Banca Comercială Română, declară: „Credem în tineri şi în capacitatea lor de a răspunde nevoilor comunităţii din care fac parte. Rezultatele proiectelor iniţiate de ei în cadrul YouthBank ne-au dovedit încă odată că merită să investim pentru ca ei să-şi poata valorifica potenţialul în favoarea comunităţilor. Ne bucură că au îmbrăţişat ideea de a dezvolta iniţiative care au potenţial de a continua într-un mod sustenabil, în spiritul antreprenoriatului social, pe care noi îl încurajăm şi sprijinim”. BCR susţine YouthBank ca parte dintr-o platformă mai largă de stimulare a antreprenoriatului, inclusiv a antreprenoriatului social: antrenor de antreprenor. Platforma reuneşte proiecte sinergice, adaptate fiecărui grup ţintă, prin care BCR catalizează resurse (cunoştinţe financiare, modele de succes, oportunităţi de networking şi finanţare) în beneficiul tinerilor care vor să schimbe în bine comunităţile printr-o abordare inovatoare de business sau care vor să îşi deschidă o afacere clasică. YouthBank a fost desemnat „Cel mai bun proiect educaţional al anului” în cadrul Galei Premiilor în Educaţie 2010, în anul 2011 a primit premiul doi la categoria „Proiecte pentru tineret” în cadrul Galei Societăţii Civile, iar în anul 2012, la aceeaşi gală, programul a primit premiul trei la categoria „Comportament civic şi participare publică”, o confirmare în plus că YouthBank România este o excelentă şcoală de dezvoltare personală. În anul şcolar 2011-2012, Programul YouthBank s-a derulat având ca finanţatori Fred Robey Family Foundation şi Fundaţia Comunitară din Odorheiu Secuiesc, ca sponsori Ancău Company, Porterom, Tipo-Rex, Cabinetul Individual Avocat Hârceagă-Ţâr Ciprian Laurenţiu şi Radio Reîntregirea, iar ca parteneri Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia, Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Alba, Club Stage, Consiliul Judeţean Alba, Instituţia Prefectului Judeţul Alba, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Alba, Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia, Alba Mall, Pizza Express şi Impact Design.

 Proiectele finanţate şi premiate la finalul programului YouthBank 2012: 

 

 1. Atelier de creaţie produse personalizate pentru promovarea Cetăţii Alba Carolina

Numele echipei aplicante: Artwork (Colegiul Naţional “Horea, Cloşca şi Crişan”)

Organizaţie gazdă: Asociaţia R.Y.M.A.   Suma finanţată: 2440 lei

Proiectul şi-a propus crearea şi vânzarea unor produse personalizate pentru promovarea turismului in Cetatea Alba Carolina. Au fost produse 279 de obiecte personalizate, dintre cele mai diverse: căni, tricouri, puzzle-uri, steguleţe, magneţi de frigider, mouse pad-uri, brelocuri, suport pentru pahare, brichete sau tablouri ceramice. Machetele propuse pentru personalizare au ca tematică Cetatea Alba Carolina, iar produsele menţionate pot fi în continuare achiziţionate de la Info Point-ul RYMA sau în cadrul evenimentelor, din zonele comerciale special amenajate în Cetate. Profitul obţinut se va reinvesti cu scopul de a autofinanţa activitatea în vederea continuării promovării oraşului prin aceasta modalitate. 

Acest proiect a pornit de la dragostea şi mândria noastră că suntem albaiulieni. Am pornit de la ideea să ajutăm la promovarea turistică a oraşului nostru, deoarece o dezvoltare turistică contribuie la prosperitatea economică şi culturală a oraşului în care trăim. Suvenirurile reprezintă practic o carte de vizită a locului vizitat şi ele sunt răspândite pretutindeni de către turişti. Prin realizarea acestor produse vrem să demonstrăm că şi noi, liceenii, suntem capabili să realizăm lucruri durabile şi inovatoare pentru societatea în care trăim şi invităm pe oricine să ni se alăture cu idei sau sugestii pentru promovarea şi pe viitor a oraşului nostru” Ileana Dan, lider echipa Artwork.

 2. Cinematograf mobil

Numele echipei aplicante: Clubul de Turism si Ecologie ”Beretele Albastre” (Colegiul Militar Liceal „Mihai Viteazul”).

Organizaţie gazdă: Colegiul Militar „Mihai Viteazul” Suma finanţată: 2250 lei 

Proiectul a avut ca scop culturalizarea copiilor din şcolile generale ale satelor Intregalde, Benic, Galda de Jos si Oiejdea, prin intermediul filmelor documentar-educative, fiind o reacţie la nevoia de promovare educativă la nivelul zonelor rurale izolate. Filmele proiectate au fost în principal documentar-educative referitoare la educaţia sanitară, educaţia asupra pericolelor, educaţie civică, dar şi filme artistice, animaţii. Efectele asupra beneficiarilor au putut fi observate prin intermediu unor feedback-uri individuale realizate dupa prezentarea documentarelor. Au fost organizate vizionări separate pentru copii clasele I-IV şi clasele V-VIII.

3. Concursul „Floare de colţ”

Numele echipei aplicante: Clubul de Turism si Ecologie ”Beretele Albastre” (Colegiul Militar Liceal „Mihai Viteazul”)       

Organizaţie gazdă: Colegiul Militar „Mihai Viteazul” Suma finanţată: 1520 lei 

Proiectul a constat în organizarea unui concurs cu tematică turistică/montană: cunoaşterea judeţului Alba, acordarea primului ajutor, cunoaşterea zonei, orientare turisitică), probă gastronomică şi probă de artă fotografică. Activitatea a avut caracter de socializare între cluburile şcolare de turism, însuşirea unor cunoştinţe geografice şi de ecologie, agrement. Rezultat aşteptat a fost şi întemeierea relaţiilor între cluburile de turism ale liceelor din judeţul Alba, conştientizarea stării sociale a unor oameni uitaţi de lume, cunoaşterea frumuseţilor turistice ale Albei şi prin urmare dezvoltarea turismului local. Acest concurs va deveni un concurs anual. 

4. Ideile tale printr-un ecran

Numele echipei aplicante: Houdini (Colegiul Naţional “Horea, Cloşca şi Crişan”)

Organizaţie gazdă: Asociaţia Never Too Young Suma finanţată: 1240 lei 

 „Ideile tale printr-un ecran” a reprezentat un proiect-concurs inovativ care a încurajat talentul cinematografic al tinerilor şi a urmărit să promoveze tinerii cu aptitudini în domeniul cinematografic. Tinerii s-au înscris cu scurtmetraje, care nu au depăşit durata de 7 minute, la una dintre cele două categorii ale concursului: animate şi neanimate. Deşi scopul principal a fost promovarea tinerilor talentaţi din domeniul cinematografiei, au existat şi premii pentru cele mai deosebite creaţii (Locul I, II şi III şi două menţiuni, toate premiile fiind alese de juriu). 

“Dorim transformarea acestui concurs într-un festival anual, desfăşurat în oraşul nostru, câştigând astfel o amploare mai mare în fiecare an. Avem ca obiectiv să invităm în juriu actori de teatru celebri, regizori sau jurnalişti din România pentru o mai mare popularitate a evenimentului”Daiana Todea, lider echipa Houdini. 

5. Înfiinţarea unui site de promovare şi informare turistică a oraşului Alba Iulia

Numele echipei aplicante: Artwork (Colegiul Naţional “Horea, Cloşca şi Crişan”)

Organizaţie gazdă: Asociaţia R.Y.M.A.  Suma finanţată: 2110 lei 

Proiectul şi-a propus crearea unui site pentru a promova şi informa turiştii care vor să viziteze Cetatea Alba Carolina. Site-ul este în lucru şi va conţine, la final, două secţiuni principale de informare, una cu referire la “Informaţii practice” şi alta cu referire la informaţii depre “Cetatea Alba Carolina”. Toate aceste informaţii vor converge spre Info Point-ul din cadrul spaţiilor RYMA din Cetatea Alba Carolina. Proiectul îşi propune să vină în ajutorul turiştilor care vor să viziteze Alba Iulia. 

6. Micii stilişti

Numele echipei aplicante: Micii stilişti (Colegiul Tehnic “Apulum”)

Organizaţie gazdă: Asociaţia SM SPEROMAX Alba Suma finanţată: 2050 lei 

Proiectul “Micii stilisti” a fost organizat de elevii claselor de estetică din cadrul Colegiului Tehnic “Apulum”, care au dorit să organizeze activităţi de coafură, frizerie, manichiură şi pedichiură, în urma cărora să strângă fonduri pentru dotarea atelierului de practică-estetică al şcolii şi să îmbunătăţească resursele materiale necesare pregătirii elevilor din cadrul acestei secţii. Activităţile desfăşurate în cadrul acestui proiect au fost de tip voluntar, elevii efectuând lucrări de înfrumuseţare pentru doritori contra unor sume modice. Proiectul va fi continuat, pentru că se referă la o susţinere materială continuă de care are nevoie şcoala şi, pe lângă aceasta, elevii vor beneficia de un proces continuu de învăţare. 

7. Professional Student Guide

Numele echipei aplicante: Professional Student Guide (Colegiul Naţional „Horea,Cloşca şi Crişan”)

Organizaţie gazdă: Asociaţia „Alba – Manche Împreună”  Suma finanţată: 920 lei

Proiectul a constat în realizarea unei reviste de orientare profesionala pentru elevii de liceu – Infodesk şi diseminarea informaţiilor pe care mulţi elevi le au în diferite domenii ca ştiinţa şi tehnica, IT, limbi străine, nutriţie, sport, etc. Revista, cu un tiraj de 1000 de exemplare, a fost distribuită în toate liceele judeţului Alba, cu scopul de a informa elevii cât mai sigur şi precis în ceea ce priveşte facultăţile pe care urmează să le aleagă, de a le asigura elevilor o dezvoltare personală în armonie cu profesia pe care şi-o aleg, de a le asigura dreptul de a alege în ceea ce priveşte sănătatea lor. Revista vine cu exemple concrete de elevi care au terminat deja liceul, sau care urmează să aplice pentru o facultate, atât din ţară cât şi din străinătate, elevi care sunt dispuşi să ne ofere interviuri şi să pună la dispoziţia celor interesaţi informaţii legate de facultatea la care au aplicat, condiţiile precise de aplicare, iar în ceea ce-i priveşte pe cei care au terminat facultatea, ei împartăşesc concret ce a însemnat pentru ei perioada facultăţii şi cu ce i-a ajutat în cariera pe care au urmat-o.  

8. Rămâi albaiulian! Vino la UAB!

Numele echipei aplicante: Voluntrix (Seminarul Teologic Ortodox “Mitropolit Simion Ștefan”) Organizaţie gazdă: Asociaţia Absolvenţilor Universităţii „1 Decembrie 1918” Alba Iulia Suma finanţată: 2200 lei 

Proiectul a avut ca scop promovarea Universităţii „1 Decembrie 1918” Alba Iulia în rândul viitorilor absolvenţi de liceu pentru ca aceştia să îşi continue studiile în municipiul Alba Iulia. Proiectul şi-a propus creşterea numărului de absolvenţi care aleg învăţământul universitar albaiulian precum şi informarea acestora despre oportunităţile şi oferta universitară. Activităţile proiectului au constat în desfăşurarea unor caravane în toate liceele albaiuliene în cadrul cărora s-au împărţit flyere, pliante, iar prin intermediul membrilor echipei Voluntrix, ai Ligii Studenţilor şi ai Asociaţiei Alumni UAB s-a reuşit şi purtarea unor discuţii interactive în cadrul cărora liceeni au putut pune întrebări despre oportunităţile pe care le-ar avea dacă ar lua decizia să rămână în Alba Iulia. Înaintea începerii propriu-zise a caravanelor de informare, membrii echipei Voluntrix au dorit să ia „pulsul” beneficiarilor acestui proiect încercând să afle ce îşi doresc în momentul de faţă viitorii absolvenţi de liceu. Au aplicat elevilor de clasa a XII-a un chestionar ce viza opţiunile acestora după absolvirea celor 12 clase. Proiectul a avut şi o componentă de antreprenoriat, crearea unor insigne cu însemnele universităţii şi vânzarea acestora. Acest proiect va fi replicat an de an, pentru că echipa de proiect consideră important ca absolvenţii de liceu precum şi cei care urmează o facultate să rămână în Alba Iulia pentru a ajuta creşterea oraşului nostru. 

9. Să ne descoperim prin artă

Numele echipei aplicante: D’Art (Liceul de Muzică şi Arte Plastice)

Organizaţie gazdă: Asociaţia Grupul SkepsisSuma finanţată: 2200 lei

Echipa din acest proiect a lucrat sub îndrumarea membrilor Grupului Skepsis pentru a învăţa tot ceea ce este nevoie să ştie pentru a produce un spectacol. Experienţa Skepsis i-a ajutat să îmbunătăţească relaţiile dintre ei astfel încât să devină un grup capabil şi o trupă de teatru şi divertisment care să ofere spectacole colegilor şi comunităţii. În cadrul proiectului au avut loc două spectacole: prima reprezentaţie a fost adresată liceenenilor din cadrul Liceului de Muzică şi Arte Plastice, iar cea de-a doua reprezentaţie a avut loc la Casa de Cultură a Studenţilor în avanpremiera unui spectacol al Grupului Skepsis, iar publicul a fost format din comunitatea din Alba Iulia. Având în vedere că spectacolele desfăşurate în cadrul proiectului sunt de divertisment, echipa a dorit prin aceasta să deschidă gustul, în primul rând al tinerilor, pentru teatru, prin abordarea unor teme educative, de actualitate, într-o formă atractivă şi prin interacţiune cu publicul. Prin experienţa dobândită şi prin familiarizarea spectatorilor cu trupa de teatru, grupul D`Art va fi capabil să conceapă şi să desfăşoarea şi alte spectacole pentru tineri în special, dar şi pentru comunitate şi să creeze o trupă cu tradiţie şi cu specific propriu în cadrul Liceului de Muzică şi Arte Plastice. Din spectacolele realizate, în timp, se pot obţine resurse financiare, prin vânzare de bilete, pentru susţinerea grupului şi continuarea activităţilor artistice.

Toţi tinerii au fost felicitaţi pentru că se implică în viaţa comunităţii albaiuliene.

Robert GHERGU 

 

Email: stiri@ziarulunirea.ro
Tel: 0258.811.419

Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Acceptă Mai mult...