FOTO: Problema abandonului şcolar din regiunile Centru şi Vest, analizată la Alba Iulia
Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia a organizat joi, 20 februarie, începând cu ora 11:00, „Conferinţa de diseminare a studiului privind problematica abandonului şcolar la nivelul Regiunilor Centru şi Vest”, respectiv judeţele Alba, Mureş şi Timiş.
Evenimentul a avut loc în sala de conferinţe a Hotelului Parc din Alba Iulia şi a reunit reprezentanţii unor instituţii publice cu rol în această problematică, reprezentanţii centrelor educaţionale înfiinţate în cadrul acestui proiect şi directori sau profesori ai unităţilor de învăţământ în care studiază copiii beneficiari ai centrelor educaţionale.
În debutul evenimentului managerul proiectului Daniela Truţă a prezentat rezultatele obţinute până acum şi impactul pe care l-a avut acest proiect în comunităţile în care funcţionează centre educaţionale.
„Zilnic în cele 16 centre educaţionale un număr de 400 de copii au fost sprijiniţi în efectuarea temelor şi au beneficiat de o masă caldă de prânz şi de o gustare rece care a corespuns din punct de vedere caloric şi nutriţional vârstei copiilor. Lunar, celor 400 de copii le-au fost oferite burse sociale care să îi sprijine în procesul educativ. . De asemenea, sunt realizate zilnic activităţi derulate prin intermediul atelierelor educaţionale care urmăresc să îmbine munca şi relaxarea prin provocări cu conţinuturi pedagogice extracurriculare prin care se modelează situaţii socio-economice reale asigurând o dezvoltare fizică şi intelectuală optimă fiecărui copil” a spus Daniela Truţa.
Ulterior studiul privind problematica abandonului şcolar la nivelul Regiunilor Centru şi Vest a fost prezentat de domnul prof. Sorin Chirilă, directorul Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Alba, şi sociologul Mirela Mândroc şi a cuprins date importante privind fenomenul abandonului şi eşecului şcolar. Cercetarea sociologică este extrem de complexă şi cuprinde atât date privind această problematică din judeţele menţionate cât şi cauze, factori şi direcţii de acţiune sau metode de prevenire şi combatere a abandonului şcolar.
Cercetarea efectuată s-a dorit tocmai ca o bază pe care să se fundamenteze o strategie în domeniul prevenirii abandonului şcolar şi s-a fundamentat tocmai pe analiza fenomenului absenteismului şcolar care culminează cu abandonul şcolar în câteva comunităţi din eparhiile Alba şi Timiş. În cadrul studiului s-a stabilit o eşantionare pe cele trei categorii de actori pe care i-am considerat maxim implicaţi în asigurarea succesului şcolar: elevi, părinţi, specialişti din unităţi de învăţământ şi specialişti din societatea civilă printre care şi preoţi. Prin focus grupuri şi prin întrebări adresate direct s-a încercat scoaterea la lumină a cauzelor care conduc la ceea ce se numeşte „eşec şcolar” şi cum vede fiecare efectele imediate şi de perspectivă a acestui moment din viaţa lui. Studiul analizează în detaliu rolul şi locul pe care îl joacă pentru copii şi adulţi activitatea de formare profesională, aşteptările, imediate şi de perspectivă, pe care le au copiii, părinţii, dascălii şi membri societăţii de la şcoală. Din analiza datelor se poate vedea raportul între problemele interne ale copiilor, legate de capacitatea cognitivă, starea psihică şi motivaţională pe de o parte şi problemele legate de relaţiile sociale ale acestora inclusiv cele determinate de situaţia materială, financiară şi relaţională din cadrul familiei.
„Analizele conduc spre următoarele concluzii: copiii doresc un mediu şcolar mai prietenos care să le asigure o mai mare siguranţă fizică şi psihică, un mediu instructiv care să ţină cont de dezvoltarea lor psiho-intelectuală, de nivelul intereselor lor în diferite domenii, de nevoia lor de timp liber, de nevoia de relaxare, de interesele lor legate de diferite forme de instrucţie sau activitate. Copiii îşi doresc nu neapărat părinţi foarte bogaţi dar părinţi mai preocupaţi de viaţa şi problemele lor care să nu consume alcool şi care să asigure un mediu calm şi echilibrat în familie, mediu care să creeze senzaţia de siguranţă. Centrele educaţionale, aşa cum au fost ele organizate şi gestionate de către Filantropia sunt considerate, de către toţi cei intervievaţi, ca un bun punct de plecare în asigurarea condiţiilor suplimentare celor acordate de către familie, în asigurarea unei interfeţe între şcoală şi familie şi a unui bun liant în relaţiile copil – familie” a spus prof. Sorin Chirilă.
„Studiul privind problematica abandonului şcolar la nivelul Regiunilor Centru şi Vest” a fost realizat în cadrul proiectului „Reţea interregională de centre educaţionale” derulat de Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia şi cofinanţat prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013. Proiectul este derulat de Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia în parteneriat cu DGASPC Alba, DGASPC Mureş, Arhiepiscopia Timişoarei, DGASPC Timiş, Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba, Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Reghin, Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş. Proiectul a presupus înfiinţarea a 16 centre educaţionale respectiv în judeţul la Alba Iulia, Baia de Arieş, Aiud, Ocna Mureş, Sebeş, Valea Lungă, Roşia de Secaş, Silivaş, în judeţul Mureş la Luduş, Sângeru de Pădure, Reghin şi în Timiş la Timişoara, Deta, Lugoj, Sânnicolau Mare şi Făget. În cadrul acestora sunt beneficiari câte 25 de copii din familii sărace sau aflaţi în risc de abandon şcolar. Aceştia beneficiază zilnic de o masă caldă şi o gustare rece, sprijin în efectuarea temelor şi meditaţiilor pentru scăderea riscului de eşec şcolar. De asemenea, copiii primesc şi burse sociale, rechizite şi materiale didactice. În cadrul centrelor, beneficiarii participă la activităţi de petrecere a timpului liber, de formare a deprinderilor practice şi de întreţinere a spaţiului personal. Ei sunt încurajaţi să comunice în orice ocazie, să îşi exprime sentimentele, nemulţumirile şi dorinţele într-un mod constructiv, fără a-i deranja sau leza pe ceilalţi, să înveţe să îşi cunoască şi să-şi apere drepturile prin intermediul comunicării cu ceilalţi.
[nggallery id=1155]
Secțiune Știri sub articolul principal
Urmăriți Ziarul Unirea și pe GOOGLE ȘTIRI
Știri recente din categoria Oameni şi locuri
10 decembrie: Sfinții Mucenici Mina, Ermoghen și Eugraf, pomeniți în calendarul creștin ortodox
10 decembrie: Sfinții Mucenici Mina, Ermoghen și Eugraf, pomeniți în calendarul creștin ortodox Conform izvoarelor literare, sfinţii Mucenici Mina, Ermoghen şi Evgraf au trăit în timpul împăratului Maximin Daza (305-314). În vremea aceea, în Alexandria (Egipt) au apărut mari tulburări între creştini şi păgâni. Împăratul Maximin a trimis pe unul din slujitorii săi de neam […]
Secțiune Articole Similare
-
Opinii - Comentariiacum 5 zile
Bradul de Crăciun. Cum și când se împodobește. Istoria împodobirii bradului
-
Curier Județeanacum 9 ore
Mesaje de Crăciun 2024 în limba italiană, traduse în limba română. Cântece tradiționale de Crăciun în limba italiana
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Nume care se sărbătoresc de Sfântul Daniel 2024. Viața Sf Daniel și semnificația numelui
-
Curier Județeanacum 13 ore
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Ignat – Ziua sacrificării porcului de Crăciun
-
Opinii - Comentariiacum 3 zile
Mesaje de Sfântul Daniel 2024: URARI, FELICITARI și SMS-uri de LA MULȚI ANI pe care le poți trimite celor dragi
-
Actualitateacum o oră
De ce se taie porcul pe 20 decembrie, de IGNAT. Tradiții și obiceiuri