Rămâi conectat

Curier Județean

FOTO. Experiențe de neuitat pentru elevii și profesorii Colegiului Național ”David Prodan” din Cugir în Republica Moldova

Ziarul Unirea

Publicat

în

În cadrul programului “Școala Altfel”, o delegație formată din profesorii Alin Teodorescu, Serafina Oarga, Cornelia Leu, alături de 12 elevi de la Colegiul Național “David Prodan”, Cugir a fost oaspetele municipiului Chișinău, între 30 octombrie și 5 noiembrie 2016.

elevi-cugir02Acțiunea care a făcut posibil acest demers este Proiectul educațional “Perspectivă comparativă asupra sistemelor de învățământ din România și Republica Moldova”, concretizat prin schimbul de experiență demarat la inițiativa Colegiului Național “David Prodan”, Cugir, având ca partener Liceul Teoretic “Mircea cel Bătrân”, Chișinău. Inițiativa a fost susținută de către Inspectoratul Școlar Alba, Primăria Orașului Cugir, Casa de Cultură a Orașului Cugir, Revista “Gând românesc”, Asociația Culturală “Gând românesc, gând european”. Coordonatorul de proiect este doamna director profesor Ionela Cozmescu, echipa de redactare fiind constituită din prof. Ionela Cozmescu, Adriana Copăceanu, Serafina Oarga.

Cei care s-au bucurat vădit de această experiență inedită,  cu avântul specific vârstei și cu visul reîntregirii neamului românesc în suflet,  sunt elevii claselor X-XII și anume: Maria Spătaru (XIIC), Anca Csutka (XIIC), Luiza Manea (XIIA), Iulia Florea (XIA), Dache Adrian (XIA), Radu Stoian (XIA), Dicu Răzvan (XIB), Horațiu Ștefan (XIB), Denis Jurj (XIB), Codruța Ivan (XIC), Larisa Mihu (XIC), Andreea Vlad (XA).  Proiectul se va desfășura de parcursul anului școlar 2016-2017 și vizează două mobilități cu trei tipuri de activități, după cum urmează: activități de cunoaștere a particularităților celor două sisteme de învățământ, realizabile prin participarea elevilor la orele de curs; activități de familiarizare cu specificul zonal, concretizate prin excursii; activități extracurriculare, acestea presupunând dezbateri, mese rotunde, activități în echipă, ateliere de creativitate. La finalul anului școlar 2016-2017, proiectul urmărește realizarea unei reviste comparative pe baza diferitelor aspecte ale sistemelor educaționale din România și Republica Moldova. Schimbul de experiență are scopul de a contribui la identificarea reperelor istorice, culturale și spirituale ce ne conturează identitatea, pe de o parte, iar pe de altă parte fixează reperele ce ne asigură unicitatea, la nivel european sau chiar mondial. De asemenea, contactul cu particularitățile unui alt sistem de învățământ, conștientizarea plusurilor sistemului educațional românesc dar și  a aspectelor ce pot fi îmbunătățite în vederea lărgirii orizontului spiritual și a consolidării sentimentului identității naționale, legitimează o asemenea acțiune.

elevi-cugir05,,Străbătut fiind la pas, cu aparatul de fotografiat în mână, cu o mare doză de curiozitate în încercarea de a construi un puzzle, municipiul Chișinău ni s-a dezvăluit a fi un oraș primitor, care ne invită, parcă, a ne simți acasă. Deosebit de curat, cu o sumedenie pe parcuri, cu copaci inalți, ce au fost, cu siguranță, martori ai istoriei,  municipiul Chișinău poate fi considerat un oraș european. De remarcat este îmbinarea între tradițional- clădirile vechi și neîntreținute, culorile sumbre ale unor blocuri de locuințe și modern- clădiri viu colorate, ce aduceau o pată de culoare, ca într-o promisiune de siguranță și de ospitalitate; multitudinea de clădiri cu caracter istoric, cultural, politic, cele cu arhitectură impresionantă, muzeele, bisericile și catedralele, toate dau orașului o amprentă europeană”, afirmă prof. Cornelia Leu. Potrivit acesteia, odată cu prima mobilitate a proiectului, elevii și profesorii de la Colegiul Național “David Prodan”, Cugir au fost întâmpinați tradițional, la intrarea în Liceul Teoretic “Mircea cel Bătrân”, cu pâine și sare, sub atenta supraveghere a patronului spiritual al liceului, domnul Țării Românești. ,,Este de-a dreptul uimitor să treci o graniță și să te simți printre ai tăi. Oameni cumsecade, vorbind limba română cu sfințenie, parcă, profesorii de la Liceul  Teoretic “Mircea cel Bătrân”, ne-au oferit șansa de a petrece o săptămână deosebită acolo. Delegația noastră a înțeles caracterul inuman al Holocaustului în cadrul unei lecții de istorie, au lucrat pe grupe și în perechi alături de elevii moldoveni, în cadrul unor lecții de limba română, limba engleză, limba franceză, chimie. Personal, am fost mișcată până la lacrimi, să ascult, în timpul orei de limba română, recitându-se Eminescu cu atât de multă dăruire. Deși eliminată din școli în perioada sovietică, scrisă și citită în litere chirilice, limba română a supraviețuit, pentru a ne încânta auzul prin glasurile suave ale elevilor de la liceul din Chișinău”, a precizat doamna Cornelia Leu.

Din relatările membrilor delegației rezultă că discuțiile cu profesorii și cu elevii gazdă rezultă că în Republica Moldova ciclul liceal durează trei ani, clasa a IXa fiind inclusă la ciclul gimnazial, ce este absolvit printr-un examen de capacitate. La liceele teoretice se poate opta pentru două mari profiluri, profilul umanist sau cel real. În Republica Moldova acesta este al doilea an de când s-a implementat sistemul notării prin calificative la clasele primare. Examenul de Bacalaureat se susține din patru probe. Și în Republica Moldova elevii parcurg o “Săptămână Altfel” cu activități variate. Săptămâna petrecută acolo a coincis cu vacanța elevilor din ciclul primar, timp în care liceenii au beneficiat, la rândul lor, de două zile de vacanță. În timpul pauzelor, elevii de la liceul din Chișinău se bucură de masa pe care o pot servi la cantină, pâinea oferită fiind coaptă de către bucătăresele cantinei. Referitor la activitățile organizate, profesoara CorneliaLeu ne-a declarat: ,,Între activitățile extraccuriculare desfășurate cu prilejul acestei mobilități, amintim ,,Atelierul de creativitate- Reciclarea”, coordonat de către prof. Lilia Lupu și Iulia Guzev, în cadrul căruia atât profesorii cât și elevii au fost implicați pentru realizarea unor produse finale. Acestea ne-au fost oferite, spre încântarea elevilor de la colegiul nostru. Totodată, am participat la Seminarul tematic organizat de Senatul elevilor de la Liceul Teoretic “Mircea cel Bătrân”, Chișinău, ocazie ce a permis schimbul de idei, de activități, modele de implicare a elevilor moldoveni și români în viața școlii.  Excursia la obiectivele culturale din Chișinău a adus emoție de toamnă și încântare prin plimbarea în parcul Valea Morilor din municipiu, dar și evocarea marilor momente din istoria celor două țări surori. Astfel, începutul lunii octombrie ne-a permis vizitarea Muzeului de Istorie Militară, unde elevii au luat cunoștință de armele, vestimentația militară, materialele de propagandă dar și de tragismul conflagrației mondiale, numărul celor mutilați în Al Doilea Război Mondial. Atmosfera evocată a fost de-a dreptul copleșitoare pentru elevii nostri, care au trăit parcă pe viu scene atât de prezente în manualul de istorie și totodată atât de străine nouă, aceștia părăsind muzeul cu gîndul de a aprofunda istoria națională. Muzeul Național de Etnografie și Istorie Națională ne-a oferit posibilitatea de a afla despre evoluția lumii organice sau sinteza creatoare Om-Natură. Sala de Expoziții Temporare ne-a încântat prin etalarea obiectelor de artizanat ale meșterilor populari. Alte vizite ale obiectivelor culturale s-au desfășurat la Grădina Botanică din Chișinău dar și la Castelul Vinicol Mimi, situat în împrejurimile municipiului. Un alt aspect important în cadrul demersului nostru a constituit vizita la Liceul Teoretic “Alexandru cel Bun” din Sângera, Chișinău, unde domnul director ne-a prezentat liceul, sălile de curs, laboratoarele, sala de spectacole și unde, din nou, am asistat la cursuri. Cu această ocazie am semnat un acord de parteneriat, astfel că sperăm să dezvoltăm o colaborare de durată. Am găsit aici un liceu relativ tânăr, dotat cu mijloace de tehnologie modernă, ce asigură calitatea procesului de învățământ. Am fost cu totii impresionați de omenia, căldura, ospitalitatea profesorilor de la acest liceu.

De menționat că printre obiectivele proiectului se află îmbogățirea experienței pedagogice prin cunoașterea sistemelor educaționale din țările partenere dar și stabilirea unui dialog intercultural. De asemenea, valorizarea particularităților individuale și colective, sub aspect pedagogic, științific, moral, civic și cultural dar și valorificarea metodelor moderne de lucru în cadrul orelor de curs. De cealaltă parte, elevii, prin implicarea în activități de cercetare personală și în echipă, conștientizează reperele cultural-istorice comune, apartenența la un sistem de învățământ, specificul sistemelor de învățământ din cele două țări partenere. În aceeași măsură elevii dezvoltă abilități de colaborare pentru realizarea unui studiu intercultural, concretizat in produse specifice și comune (afișe, DVD-uri, fotografii, broșuri, reviste, alte produse finale).  (C.P.)

[nggallery id=2943]


Secțiune Știri sub articolul principal

Urmăriți Ziarul Unirea și pe  GOOGLE ȘTIRI



Publicitate

Știri recente din categoria Curier Județean

Curier Județean

28 aprilie: Eveniment muzical la Casa de Cultură a Sindicatelor. Concertul de pricesne „Credință și Unire”

Bogdan Ilea

Publicat

în

28 aprilie: Eveniment muzical la Casa de Cultură a Sindicatelor. Concertul de pricesne „Credință și Unire” Concertul de pricesne intitulat „Credință și Unire” o să fie organizat în 28 martie la Casa de Cultură a Sindicatelor. Evenimentul o să aibă loc în Duminica Floriilor, fiind organizat de către Centrul de Cultură Augustin Bena Alba și […]

Citește mai mult

Secțiune ȘTIRI RECENTE CATEGORII

Actualitate

Știrea Zilei

Curier Județean

Politică Administrație

Opinii Comentarii

Secțiune Articole Similare

Articole Similare

Copyright © 2004 - 2024 Ziarul Unirea